Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux blijft leuk, met hardware  (gelezen 7352 keer)

Offline jabuca

  • Lid
Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #25 Gepost op: 2019/05/10, 09:19:31 »
Met mijn kleinkinderen praat ik wel eens over Linux,  ik gebruik zelf Ubuntu 18.04, en dan zegt mijn kleinzoon vaak; aaah opa weer met zijn Linux. Vorige week had hij zijn laptop kapot, daar zat Windows 8.1 op, ik had al een paar keer verteld dat hij deze moest updaten naar Windows 10. Nooit gedaan. Even naar de harddisk gekeken en die was kapot. Een andere harddisk geplaatst, en omdat hij geen Back-up o.i.d had, heb ik er maar Ubuntu 18.04 op geplaatst. Hij gebruikt alleen maar internet Firefox en LibreOffice voor zijn studie. Dus hij is tevreden! :)
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #26 Gepost op: 2019/05/10, 14:25:37 »
Even naar de harddisk gekeken en die was kapot.

Ja joh. Dat is ook zo'n gedachte wat regelmatig in mijn achterhoofd speelt.
In mijn computerleven heb ik wat gecrashte harddisks gehad die niet meer te herstellen waren. Omdat ik hier met diverse computers in de jaren met linux erop nog geen enkele gecrashte harddisk (afkloppen) heb gehad wat er verhoudingsgewijs toch wel een paar geweest hadden moeten zijn, vraag ik me wel eens af of dat ook niet kwam door de vele vreemde crashes en blue screens.

Niet dat linux alles perfect doet want die geeft ook 'weleens een foutmeldingkje' (zoals ik dat nu relaxed ervaar), maar waar ik voor de linuxtijd de installatie-cd er wéér bij moest gaan halen om de beschadigde OS en clusters weer eens te 'repareren' is een simpele herstart van de computer bij linux tot nu toe altijd voldoende geweest. Vraag me af of al die crashes en reparaties de kwaliteit en levensduur van de harddisk wel ten goede komen?

Daarom ook dit topic van mij. Er zijn weleens wat problemen met comptabiliteit van hardware onder linux, maar nu na een paar jaar durf ik toch wel te stellen dat dat wel meevalt en dat ik voor mijn linuxtijdperk minstens zo vaak de nodige moeite moest doen om hardware werkend te krijgen. Om nog niet verder uit te wijden over hardware die ineens niet meer werkte (nu met linux wonderbaarlijk weer wel) omdat er wéér eens plots geen drivers meer geupdate werden.

Ja ik ben linux fan. Maar niet zomaar blindelings omdat. En niet als 'techneut' of 'nerd' (niets mis mee overigens) maar gewoon als GUI OS gebruiker.
Dit is puur pragmatisch gebaseerd op uitgebreide gebruikerservaring en kiezend voor de meest comfortabele optie.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/10, 14:32:57 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jabuca

  • Lid
Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #27 Gepost op: 2019/05/10, 19:33:56 »
En daar sluit ik mij helemaal bij aan!  :laugh:
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

DarkEra

  • Gast
Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #28 Gepost op: 2019/05/11, 19:09:59 »
Een reden dat ik onlangs weer terug een Linux distributie ben gaan gebruiken was door geluidsproblemen in Windows 10 op de Thinkpad T410. En stiekem ook de verslaving aan Linux, wat wil je na 11 tot 12 jaar verschillende distributies te hebben gebruikt.  =D

Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #29 Gepost op: 2021/12/29, 01:22:01 »
Toevallig onlangs een kapot beeldscherm.
Dus maar een andere gezocht.

En een leuke gevonden zoals ik al vertelde. 22", HDR monitor, van een welbekend beter merk, letterlijk voor wat zakgeld, een steal.  =D
Ik kreeg wel te horen dat ik maar even goed moest kijken om de kleuren goed in te stellen, want al wat ouder. En inderdaad, hij stond daar niet helemaal lekker, beetje soft, maar in een mate dat het wel bij te stellen zou zijn zoals daar ook al een beetje bleek na wat proberen.
Thuis aangesloten. Werkt perfect OOTB en gewoon met de juiste kleuren zoals ik voorheen gewend was. Niets aan de hand en niets in hoeven stellen. Prima schermpje.  =D

En wat lees ik vandaag op rtlnieuws.nl en overal?  :evil:
Windows 11 kan kleuren foutief weergeven
Windows 11 kan op HDR-schermen kleuren verkeerd weergeven binnen beeldbewerkingsprogramma's, maar Microsoft werkt aan een oplossing.
Microsoft stelt aan een oplossing te werken voor een probleem met kleurweergave in Windows 11. Op HDR-schermen kunnen foute kleuren worden weergeven. Met name witte tinten veranderen in geel of andere kleuren.


Nou je het zegt. Er leek toen daar inderdaad een beetje een geelwaasje overheen te hangen...
Je zou bijna gaan denken dat ....  :evil: :-X =D Linux blijft leuk, met hardware  8-)

Mooi  8-) Ik sta nog steeds open voor Video camera ervaringen.
« Laatst bewerkt op: 2021/12/29, 01:43:23 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #30 Gepost op: 2021/12/29, 07:55:29 »
Zo heb je meerdere Samsung schermtypes die in Windows te geel zijn. Is simpel op te lossen: https://www.copyrightvrijeplaatjes.nl/archief/Gele-Achtergrond-Windows-Photo-Viewer.php
(Tis effe een weetje. Met Ubuntu gelukkig geen last.) Misschien wordt die dan als niet helemaal goed meer verkocht terwijl het eigenlijk een foutief profiel is.

Ik heb zelf 2x grotere problemen gehad met een monitor en dat was 2x met een Acer. Ook een keer een Acer pc gehad met een SIS-videokaart en dat was ook geen succes...

Terzijde: Als ik een pc koop, is het vaak een jong gebruikte HP of Dell kantoormachine. Kosten weinig en zijn zeeeeeeer degelijk met weinig exotische hardware erin. Schermen wel nieuw gekocht; 2x ASUS en 1x Philips.
« Laatst bewerkt op: 2021/12/29, 08:18:27 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #31 Gepost op: 2021/12/29, 08:45:23 »
De teneur van dit draadje is een beetje... ja er zijn problemen rondom hardware met linux, maar die zijn er net zo goed met Windows. Specifiek linux aanwijzen als 'schuldige' is dus eigenlijk achterhaald.

Zelf installeer ik blind Linux (Ubuntu) op allerlei hardware, werkt eigenlijk altijd. Toegegeven, niet echt high-end zeg maar, maar problemen kan ik op 1 hand tellen (na honderden installaties). Schijfproblemen probeer ik voor te blijven door *standaard* de harddisk te vervangen door een cheapo SSD-drive. Het voordeel van de SSD is ook dat de machine, ook al is deze stokoud, ineens razendsnel wordt.

Denk overigens dat ik me niet meer ga bezig houden met oude hardware (die om de haverklap omvalt), maar me ga richten op de Raspberry Pi 400

Dat is een toetsenbord met ingebouwde computer (Rp4), dus alles in 1. Ideaal voor toepassingen als wat browsen op internet, wat eigenlijk de meesten doen. Klein, stil, handig, energiezuinig en goedkoop. Een Rp 400 kost iets van een kleine 100 euri. Beeldscherm eraan prikken en klaar....

Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #32 Gepost op: 2021/12/29, 14:30:55 »
Zelf installeer ik blind Linux (Ubuntu) op allerlei hardware, werkt eigenlijk altijd.

Als je goed leest zul je zien dat ik nooit anders zeg. Precies waar dit draadje ook over gaat.  =D
Ik zeg zelfs letterlijk I ♥ Linux :D in het topic met titel: Linux blijft leuk, met hardware  8-)

Denk overigens dat ik me niet meer ga bezig houden met oude hardware (die om de haverklap omvalt),

Dat vindt ik dan weer een negatieve teneur. In dit draadje kun je juist lezen dat alle voor win verouderde hardware juist nog draait als nieuw  8-)
De hardware an sich is juist zo oud nog niet, en werkt nog prima, onder Linux.
Maar ieder zijn voorkeuren en keuzes :thumbsup:

De teneur van dit draadje is een beetje... ja er zijn problemen rondom hardware met linux, maar die zijn er net zo goed met Windows. Specifiek linux aanwijzen als 'schuldige' is dus eigenlijk achterhaald.

Volgens mij mis je juist de positieve 'teneur' van dit draadje  :|
Ik weet niet wie jij dat ziet doen(??), maar ik wijs in elk geval juist niet Linux aan als schuldige. Juist in tegendeel  =D En anderen springen ook bevestigend bij.
Beetje jammer dat je dit positieve topic onnodig zo beleefd?
« Laatst bewerkt op: 2021/12/29, 16:15:05 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #33 Gepost op: 2021/12/29, 17:56:21 »
Tsonge jonge wat een aannames en verdachtmakingen weer allemaal van jou 'partyrabbit'. Teveel om woorden aan vuil te maken. Wens je een prettige avond....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #34 Gepost op: 2021/12/30, 10:56:58 »
Schijfproblemen probeer ik voor te blijven door *standaard* de harddisk te vervangen door een cheapo SSD-drive. Het voordeel van de SSD is ook dat de machine, ook al is deze stokoud, ineens razendsnel wordt.

Onlangs dezelfde ervaring met een oude HP-kantoormachine (is vroeger eigendom geweest van de Tilburgse centrale bibliotheek, gekregen van wederzijdse kennis René). Wat een snelheidsverschil!  =D

Denk overigens dat ik me niet meer ga bezig houden met oude hardware (die om de haverklap omvalt)

Bij voormalige kantoormachines gaat er toch niet zoveel kapot? Of vergis ik me?
Het "tweede leven" geven aan oude kantoorcomputers, zoals jij al jaren doet (deed?) met de Vrije PC, heb ik juist altijd een heel gezond concept gevonden. Ik heb steeds de indruk gehad dat die dingen, de harde schijf uitgezonderd, zo goed als onverwoestbaar zijn....
« Laatst bewerkt op: 2021/12/30, 10:58:33 door Pjotr »
Houd je Ubuntu gezond: vermijd 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Engels

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #35 Gepost op: 2021/12/30, 11:42:35 »
....gekregen van wederzijdse kennis René
Ja René Houben, prima gast met hart voor de (Linux-)zaak. Doe m de groeten als je m nog eens ziet.

Citaat
Bij voormalige kantoormachines gaat er toch niet zoveel kapot? Of vergis ik me?
Het "tweede leven" geven aan oude kantoorcomputers, zoals jij al jaren doet (deed?) met de Vrije PC, heb ik juist altijd een heel gezond concept gevonden. Ik heb steeds de indruk gehad dat die dingen, de harde schijf uitgezonderd, zo goed als onverwoestbaar zijn....
PC's Innemen, opknappen, installeren met Ubuntu en weer weggeven voor wie het nodig heeft via De Vrije PC doe ik al een tijdje niet meer. Kon er geen energie meer uit halen. Was een mooie tijd maar ga weer verder. Tegenwoordig veel passie in (open source-)software-ontwikkeling en toepassingen op de Raspberry Pi, veelal audio-georienteerd zoals RPMS; eigenlijk met dezelfde groep van De Vrije PC.

Naast de harddisk kan de ventilator nog stukgaan, of erger, herrie produceren vanwege een defect lagertje. Of het batterijtje van de CMOS kan leeg raken. Maar je hebt op zich wel gelijk.... de grootste boosdoener in het falen van oude PC's is de harddisk. Maar (preventief) een SSD erin en weer gaaaaaan.....

Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #36 Gepost op: 2022/01/01, 13:58:31 »
Tsonge jonge wat een aannames en verdachtmakingen weer allemaal van jou 'partyrabbit'. Teveel om woorden aan vuil te maken. Wens je een prettige avond....

Stemmingmakerij van je, weer. Jij verdraaid dit draadje naar een negatieve beleving. Niet ik. Ik geef met dit draadje juist het tegendeel aan.
Reageer dan niet telkens zo negatief op mij. Je kijkt het zelf welke keer uit.
« Laatst bewerkt op: 2022/01/01, 14:00:35 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #37 Gepost op: 2022/01/01, 14:03:46 »
De teneur van dit draadje is een beetje... ja er zijn problemen rondom hardware met linux, maar die zijn er net zo goed met Windows.

Zeg dan eens waar die teneur uitgesproken wordt?

Specifiek linux aanwijzen als 'schuldige' is dus eigenlijk achterhaald.

Zeg dan eens wie hier Linux als schuldige daarvan aanwijst?

Niet gaan ontwijken hè. Gewoon antwoorden. Wie A zegt ...
« Laatst bewerkt op: 2022/01/01, 14:06:00 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #38 Gepost op: 2022/01/01, 14:21:49 »
Schijnbaar heeft er iemand zelf moeite om het gezellig te houden, tweede draadje in een paar dagen tijd dat ontspoort en waarschijnlijk ook op slot gaat door dit soort reacties.  :rolleyes:  Iets om eens even bij stil te staan lijkt me.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2022/01/01, 14:30:10 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux blijft leuk, met hardware
« Reactie #39 Gepost op: 2022/01/01, 14:53:16 »
Dus ........ een slotje .
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.