Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lang meegaan van harde schijf  (gelezen 7245 keer)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Lang meegaan van harde schijf
« Gepost op: 2012/04/14, 14:38:19 »
Laatste vertelde mijn zoon dat het maken meerdere partities en meerdere besturingssystemen op 1 harde schijf, de levensduur van de schijf kan verlengen doordat, wanneer je dus bijvoorbeeld 3/4 besturingssystemen installeert, je steeds verschillende gedeeltes van de harde schijf gebruikt. 1 enkele partitie en besturingssysteem doet steeds een beroep op hetzelfde stukje van de harde schijf. Is dit inderdaad correct geredeneerd? Misschien dat de techneuten hier eens los op kunnen gaan. Ik heb te weinig technische kennis om dit van commentaar te voorzien.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/14, 18:20:18 door leoquant »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Lang meegaan van harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/14, 14:42:54 »
Klinkt logisch. Maar of het in de praktijk veel uitmaakt? De lees-/schrijfkoppen en het draaimechanisme blijven immers even hard slijten.

Een harde schijf wordt gemaakt om ongeveer vijf jaar mee te gaan. Wat-ie langer meegaat, is pure winst.... Enfin, je kunt natuurlijk rustig lang blijven doorfietsen met een oude harde schijf, mits je beschikt over externe kopieën van je belangrijke bestanden.  :)

Re: Lang meegaan van harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/14, 14:48:06 »
Het is wel waar wat je zoon zegt, leoquant. In de praktijk kan het ook best uitmaken, maar dat verschilt een beetje. Immers, de techniek is wel hetzelfde, maar de uitvoering kan anders zijn. Een Maxtor harde schijf is geen Samsung (bijv.).
Maar over het algemeen is het inderdaad beter. Dat is wat ik ook geleerd heb op mijn opleiding.

Offline Reijer

  • Lid
Re: Lang meegaan van harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/14, 17:42:16 »
Klinkt logisch. Maar of het in de praktijk veel uitmaakt? De lees-/schrijfkoppen en het draaimechanisme blijven immers even hard slijten.

Een harde schijf wordt gemaakt om ongeveer vijf jaar mee te gaan. Wat-ie langer meegaat, is pure winst.... Enfin, je kunt natuurlijk rustig lang blijven doorfietsen met een oude harde schijf, mits je beschikt over externe kopieën van je belangrijke bestanden.  :)
De koppen en de schijf slijten volgens mij niet: zodra de schijf gaat draaien, worden de koppen een heel klein beetje opgetild (met dank aan Bernouilli); ze raken de schijf dus niet. (alleen in de parkeerzone is er even contact met de schijf tijdens starten en stoppen). Dat is de reden dat de behuizing stofvrij moet zijn; het kleinste stofje kan een crash veroorzaken. Ik kan me dus voorstellen dat een schijf die vaak gestart en gestopt wordt sneller de geest geeft dan een schijf die blijft draaien. Maar of dat meetbaar is, weet ik niet.
In diskette stations is er wel contact tussen de koppen en de diskette tijdens bedrijf; daar is dus wel slijtage als er geschreven en gelezen wordt. Net zo als bij cassette- en bandrecorders.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/14, 17:52:37 door Reijer »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Lang meegaan van harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/14, 18:13:32 »
Reyer een harde schijf schrijft toch data. Het laat met andere woorden toch "sporen" achter. Die wrijving veroorzaakt toch warmte? of zijn het de bewegende delen? Met andere woorden warmte wordt toch veroorzaakt door wrijving? Femke stelde imo terecht dat juist warmte een killer is.
Dat een harde schijf tot 10 jaar mee kan weet ik niet, maar als deskundigen dat zeggen ga ik daar in mee. Mijn algemene ervaringen zijn: 5/7 jaar.
Op een bepaald moment "hoor" je de slijtage. (ratelen, rommelen) wat hoor je dan precies eigenlijk? Waarom gaan laptop schijven zoveel korter mee trouwens? Zomaar wat vragen...:)
« Laatst bewerkt op: 2012/04/14, 18:19:21 door leoquant »

Re: Lang meegaan van harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/14, 18:16:33 »
Geen wonder dat laptop harde schijven minder gaan, een laptop verplaats je en bweging is het ergste voor draaiende schijven.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Lang meegaan van harde schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/14, 19:30:57 »
Wat ik ervan weet is dat laptops die veel en regelmatig booten sneller stuk gaan dan degenen die eerder met de slaapstand werken.
Van een ander OS is geweten dat er veel meer crashen zijn door veelvuldig booten dan anderen.

Op internet had ik gelezen in een technisch artikel dat dual-boots meer onderhevig zijn aan eventuele crashen dan single-boots. Het had te maken met de grootte van de cirkel van de schijf (halverwege en aan de buitenkant is die cirkel groter en moet de arm en de kop veel meer werk leveren = hitte = slijtage =crash).

Vandaar dat zeer grote schijven (1Tb en hoger) eerder fragiel zijn dan kleinere (arm en meerdere koppen en platters).

Maar het tijdperk van de SSD's is aangebroken en al voor een groot stuk een feit, dus ik zou er niet zo wakker van liggen.

Een gouden tip (komt ook van Microsoft zelf): hou boot- en dataschijven altijd gescheiden.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Reijer

  • Lid
Re: Lang meegaan van harde schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/14, 19:33:25 »
Reyer een harde schijf schrijft toch data. Het laat met andere woorden toch "sporen" achter. Die wrijving veroorzaakt toch warmte? of zijn het de bewegende delen? Met andere woorden warmte wordt toch veroorzaakt door wrijving? Femke stelde imo terecht dat juist warmte een killer is.
Dat een harde schijf tot 10 jaar mee kan weet ik niet, maar als deskundigen dat zeggen ga ik daar in mee. Mijn algemene ervaringen zijn: 5/7 jaar.
Op een bepaald moment "hoor" je de slijtage. (ratelen, rommelen) wat hoor je dan precies eigenlijk? Waarom gaan laptop schijven zoveel korter mee trouwens? Zomaar wat vragen...:)
De warmte komt niet van de wrijving van de koppen op de schijf, maar van de aandrijving van de schijf, de stappenmotor van de lees- schrijfarm en de interne electronica. En de warmte van de systeemkast komt uiteraard ook naar binnen ! Dat zeer kleine luchtspleetje tussen de koppen en de schijf is geen belemmering voor het magneetveld van de kop dat nodig is om te schrijven en om het veld van de magnetische laag van de schijf te lezen. Maak maar eens een defecte schijf open: een leerzame ervaring ! (bij mij hangt een exemplaar aan de muur boven m'n computerbureau).

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Lang meegaan van harde schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/14, 20:02:12 »
Reyer een harde schijf schrijft toch data. Het laat met andere woorden toch "sporen" achter. Die wrijving veroorzaakt toch warmte? of zijn het de bewegende delen? Met andere woorden warmte wordt toch veroorzaakt door wrijving? Femke stelde imo terecht dat juist warmte een killer is.
Dat een harde schijf tot 10 jaar mee kan weet ik niet, maar als deskundigen dat zeggen ga ik daar in mee. Mijn algemene ervaringen zijn: 5/7 jaar.
Op een bepaald moment "hoor" je de slijtage. (ratelen, rommelen) wat hoor je dan precies eigenlijk? Waarom gaan laptop schijven zoveel korter mee trouwens? Zomaar wat vragen...:)
De warmte komt niet van de wrijving van de koppen op de schijf, maar van de aandrijving van de schijf, de stappenmotor van de lees- schrijfarm en de interne electronica. En de warmte van de systeemkast komt uiteraard ook naar binnen ! Dat zeer kleine luchtspleetje tussen de koppen en de schijf is geen belemmering voor het magneetveld van de kop dat nodig is om te schrijven en om het veld van de magnetische laag van de schijf te lezen. Maak maar eens een defecte schijf open: een leerzame ervaring ! (bij mij hangt een exemplaar aan de muur boven m'n computerbureau).

goed plan om er eens 1 uit te pluizen trouwens.

Offline Dave

  • Lid
Re: Lang meegaan van harde schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/14, 21:24:04 »
Het is inderdaad wel leuk geredeneerd echter wanneer een HD kaduuk gaat is die ook meestal ook echt kaduuk.
Het fenomeen slechte clusters die steeds uitgebreider worden heb ik zelf al jaren nauwelijks meer mee gemaakt in m'n werk.



Re: Lang meegaan van harde schijf
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/15, 09:41:58 »
Als je echt wilt dat een schijf lang meegaat moet je hem nooit uit zetten.
Dat zou dus inhouden dat de pc niet uit gezet moet worden, min of meer een utopie want wie laat zijn pc nu altijd aanstaan ?

Ik merk duidelijk verschil met de levensduur van de harddisken in servers die 24/7 aanstaan en harddisken die in een pc zitten.
Een harddisk in een server kan makkelijk 15 jaar oud worden zonder problemen, en zelfs nog ouder...

Dat een harddisk in een laptop snel overlijd moge duidelijk zijn,
* Hij zit in een extreem hete omgeving.
* Hij krijg zeer veel schokken te verduren.
* Hij word soms wel 10x of vaker per dag gestopt en gestart.

Vooral dat parkeren van de kop is dodelijk voor een harddisk.
Misschien herinneren sommige mensen nog dat foutje in Linux waarbij de kop keihard geparkeerd werd en op die manier veel harddisken vermoorden.

Wij werken ook met rugged tablets en die zijn gebouwd om harde stoten te overleven.
De harddisk zit in deze dingen omsloten met een soort siliconen achtig spul waardoor hij geen klappen te verduren krijgt.
Je kan die tablets dan ook gewoon van 2 hoog naar beneden gooien, of 10 a 15 meter ver wegsmijten of er met een auto overheen rijden zonder dat ze kapot gaan.

Meerdere partities maken kan zinnig zijn, echter waar de kneep zit is het geladen deeltje op het oppervlak van de harddisk.
Deze deeltjes moet je eigenlijk regelmatig activeren en of opnieuw lezen/schrijven.
Hiermee voorkom je ook slechte blokken....

Een top programma hiervoor is Spinwrite.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline midas

  • Lid
Re: Lang meegaan van harde schijf
« Reactie #11 Gepost op: 2012/04/15, 10:50:56 »
Meerdere partities maken kan zinnig zijn, echter waar de kneep zit is het geladen deeltje op het oppervlak van de harddisk.
Deze deeltjes moet je eigenlijk regelmatig activeren en of opnieuw lezen/schrijven.
Hiermee voorkom je ook slechte blokken....

Heeft dan ook het regelmatig defragmenteren van dat ander OS meer voordelen dan nadelen? Dan wordt de schijf toch a.h.w. opnieuw ingepakt en ingedeeld?
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Lang meegaan van harde schijf
« Reactie #12 Gepost op: 2012/04/15, 11:01:52 »
Meerdere partities maken kan zinnig zijn, echter waar de kneep zit is het geladen deeltje op het oppervlak van de harddisk.
Deze deeltjes moet je eigenlijk regelmatig activeren en of opnieuw lezen/schrijven.
Hiermee voorkom je ook slechte blokken....

Heeft dan ook het regelmatig defragmenteren van dat ander OS meer voordelen dan nadelen? Dan wordt de schijf toch a.h.w. opnieuw ingepakt en ingedeeld?
Interessante vraag....

Dat lijkt me in elk geval niet helemaal opgaan, want bij defragmenteren van W., verplaatst W. immers niet *alle* bestanden.

Hoe dan ook, de enige juiste aanpak lijkt me om te zorgen voor actuele externe reservekopieën van de belangrijke bestanden. Dan hoef je je nergens zorgen over te maken. *gaat toch weer eens nadenken over een NAS*

Re: Lang meegaan van harde schijf
« Reactie #13 Gepost op: 2012/04/15, 11:28:05 »
Precies Pjotr. Bovendien geldt dat zelfs alleen op Windows. Op Linux en Mac kun je niet eens defragmenteren (behalve op ext2 dan).

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Lang meegaan van harde schijf
« Reactie #14 Gepost op: 2012/04/15, 11:37:45 »
Meerdere partities maken kan zinnig zijn, echter waar de kneep zit is het geladen deeltje op het oppervlak van de harddisk.
Deze deeltjes moet je eigenlijk regelmatig activeren en of opnieuw lezen/schrijven.
Hiermee voorkom je ook slechte blokken....

Heeft dan ook het regelmatig defragmenteren van dat ander OS meer voordelen dan nadelen? Dan wordt de schijf toch a.h.w. opnieuw ingepakt en ingedeeld?
Interessante vraag....

Dat lijkt me in elk geval niet helemaal opgaan, want bij defragmenteren van W., verplaatst W. immers niet *alle* bestanden.

Hoe dan ook, de enige juiste aanpak lijkt me om te zorgen voor actuele externe reservekopieën van de belangrijke bestanden. Dan hoef je je nergens zorgen over te maken. *gaat toch weer eens nadenken over een NAS*

ik ook....

Re: Lang meegaan van harde schijf
« Reactie #15 Gepost op: 2012/04/15, 11:39:05 »
Nogmaals: data en boot altijd gescheiden houden.  ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort