Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Chromebook  (gelezen 9015 keer)

Re: Chromebook
« Reactie #25 Gepost op: 2012/04/09, 14:48:20 »
Zeg het alleen omdat vrijwel iedereen denkt dat aluminium steviger is terwijl in het algemeen het alleen iets wat stijver maakt dan echt steviger.
Het gaat meestal om het feit dat het er goed uit ziet en het wat stijver is waardoor het wat anders aan voelt.


Apple beweert dat het ook milieuvriendelijker zou zijn dan polycarbonaat en dat ze daarom zijn overgestapt naar aluminium. Ik ben geen expert op dat gebied en kan dus ook niet zeggen of dat waar is, wel weet ik dat Apple veel meer aandacht is beginnen te geven aan de milieunormen nadat Greenpeace lastig op hun is geweest (en Al Gore zit trouwens in de raad van bestuur).

Maar dat even ter zijde, ontopic: een Chromebook lijkt me in dit geval niet zo'n slecht idee, een MacBook Air ziet er wel mooi uit, maar is ongelofelijk duur voor wat het kan. Als je een lichtere laptop wilt, kan je ook altijd naar een 13-inch MacBook kijken? Ik ben persoonlijk daar zeer tevreden van voor mijn schoolwerk: het is een volledige laptop, het toetsenbord is groot genoeg en aangenaam om op te programmeren en te typen.

Mac OS X is zeer gemakkelijk in gebruik voor programmeurs (komt voorgeïnstalleerd met tal van tools, volledige webserver, en extra tools van source installeren is gemakkelijk en heeft geen kans op je basissysteem verknoeien zoals bij Ubuntu wel kan) -- enfin, jullie weten nu wel al dat ik Mac OS X goed vind en ik zal maar ophouden voordat dit weer een flamewar van ondertussen twaalf pagina's waar we een wedstrijdje "Wie kan het hardste Apple afkraken" organiseren wordt.

De MacBook die ik nu heb (13,3 inch) is net ietsje groter dan een A4-pagina, dus kan je die gemakkelijk in een boekentas kwijt of op die altijd veel te kleine bankjes in een aula gebruiken. Ze zijn ook relatief goedkoop, voor 1200 euro heb je er al één (ja, je betaalt uiteraard ook voor het design -- mijn was ietsje goedkoper, moet ik toegeven) en studenten krijgen ook nog korting. (10 of 15% dacht ik). De specs zijn niet zo denderend, en ja, voor dezelfde prijs kan je iets met veel betere specs bij Dell of Acer kopen, maar dan krijg je zo één van die logge beesten die uit een massa-protruder komen waar je beschaamd voor bent om op je bureau te zetten. Ik veronderstel toch niet dat je hevig gaat gamen hier op (en er draaien meer games op dan op een Linux-computer).

Persoonlijk vind ik die netbooks en mini-notebooks (kleiner dan 13 inch) niet zo handig, gezien het veel te kleine toetsenbord. Maar ja, het is jouw keuze, en als je echt over het gewicht valt, de Chromebooks zijn zo'n halve kilo lichter. (2,04 kg voor een MacBook, 1,38 voor een Samsung Chromebook, 1,45 voor een Acer Chromebook, 1,35 voor een 13-inch MBA, 1,08 voor een 11-inch MBA)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Chromebook
« Reactie #26 Gepost op: 2012/04/09, 14:59:13 »
Ja, het gaat voor mijn rug om het gewicht ja. En die MBA is veels te duur voor me dus dat wordt hem sowieso niet.

Re: Chromebook
« Reactie #27 Gepost op: 2012/04/09, 15:42:04 »
Maar goed, ik wacht even op de nieuwe Samsung Chromebook die zeer binnenkort uitkomt en ik zet er natuurlijk gewoon Ubuntu op :) Volgens video's op YouTube start Ubuntu in zo'n 15 seconden op. En dat is dan de oude, moet je nagaan hoe snel het op de nieuwe zal draaien.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Chromebook
« Reactie #28 Gepost op: 2012/04/09, 18:15:11 »
@SeySayux, Die netbooks zijn inderdaad te klein om mee te werken en ik denk ook dat je meer hebt aan een systeem wat, wat meer kan.

Voor het bedrag van een Chromebook heb je ook een leuke laptop.
Ik heb een 15" en dat is voor mij klein zat. Ik zou niet kleiner willen omdat ik een apart numpad gedeelte wil hebben.
Maar als je dat niet wilt hebben dan is een 13" wel een optie maar kleiner zou ik niet gaan.

Re: Chromebook
« Reactie #29 Gepost op: 2012/04/09, 19:50:05 »
Ik kan persoonlijk zeggen dat het gewicht van een MacBook 6,1 in mijn rugzak behoorlijk meevalt. Uiteraard moet je ook niet met een 17-inch model liggen rondslepen (Vistaus heeft gezegd dat zijn vorige laptop 3 kg woog, de MacBook is maar 2 kg).

Ik weet niet precies wat je met de laptop wilt doen, maar naar mijn mening is het voor een opleiding informatica vrij belangrijk dat je goed kan typen op je laptop. Met die kleine netbooks is het vaak moeilijk om met 10 vingers op te typen (ik mag hopen dat je niet nog met één vinger typt...) -- en ik heb al relatief kleine handen.

Uiteraard speelt de prijs ook een rol, dus dat moet je ook in overweging nemen. Ik ken niet zo veel van andere laptopfabrikanten, maar volgens mij moeten die toch ook wel 13 inch "budgetlaptops" verkopen.

Bij ons op de unief gebruiken een groot deel van de studenten en academische staf een MacBook, de meesten zijn hier zeer tevreden over, je kan Windows en Linux virtueel draaien of dualbooten (Ik veronderstel dat je, zoals ik, regelmatig met alle drie de systemen moet werken en afwissen tussen deze).
« Laatst bewerkt op: 2012/04/09, 19:54:10 door SeySayux »
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Chromebook
« Reactie #30 Gepost op: 2012/04/09, 20:07:02 »
@emiel: Ik wil niet lullig zijn, maar alsjeblieft, het gaat mij om het GEWICHT. Het kan mij niet schelen welke "leuke" laptop ik voor dat geld kan krijgen. Zolang zo'n laptop veels te zwaar is, kan ik hem niet hebben.

@SeySayux: Ik doe geen opleiding informatica maar een opleiding Smart Media Advisor. Sterker nog: het meeste wat we doen is in de cloud. Maar voor een paar opdrachten heb ik wel een desktop nodig.
En mijn laptop is volgens mij geen 3 kilo maar 2 kilo nogwat. Hoe dan ook veels te zwaar.
Zo'n MacBook is leuk, maar wel erg duur. Voor mijn huidige laptop kan ik een prijs van 400 euro vraen, maar dan kom ik nog 599 euro tekort. Dan moet ik een heel maandsalaris erbij leggen. Ik kan wel via iCentre afbetalen per maand, maar ik weet niet of het dat waard is...
Ik ken geen andere fabrikant met een 13 inch-budgetlaptop die ook licht is. Alle laptops die ik heb gezien van 13 inch in de budgetklasse waren allemaal zwaarder dan een MacBook.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/09, 20:38:01 door Vistaus »

Re: Chromebook
« Reactie #31 Gepost op: 2012/04/09, 20:21:52 »
Hmm, wat ik kon vinden wat ongeveer gelijk is aan een MacBook (meer ram en een iets grotere harde schijf, maar verder zelfde grootte en gewicht, aangenaam toetsenbord en touchpad) was deze van Dell: http://www.dell.com/us/soho/p/xps-l412z/pd?oc=cwxps14z3&model_id=xps-l412z -- de prijs is gelijk aan die van de MacBook. Dus Dell is ook overpriced rommel veronderstel ik?

Als je niet te veel moet typen zou ik voor de ChromeBook gaan (het grootste, 12-inch model) gezien je budget -- je kan heel veel via de cloud doen zoals je zegt.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Chromebook
« Reactie #32 Gepost op: 2012/04/09, 20:29:00 »
Hoho, ik heb nooit gezegd dat die Macbook overpriced rommel is. Ik heb alleen het budget niet om die Macbook te kopen. Dat heeft niks te maken met specs ofzo. Die Dell die jij linkt kan ik ook niet betalen.

Het feit dat ik het niet kan betalen maakt het geen rommel... Die Macbook is juist heel degelijk gebouwd :)

Re: Chromebook
« Reactie #33 Gepost op: 2012/04/09, 20:32:47 »
Hoho, ik heb nooit gezegd dat die Macbook overpriced rommel is. Ik heb alleen het budget niet om die Macbook te kopen. Dat heeft niks te maken met specs ofzo. Die Dell die jij linkt kan ik ook niet betalen.

Het feit dat ik het niet kan betalen maakt het geen rommel... Die Macbook is juist heel degelijk gebouwd :)
Dat was dan ook niet naar jouw gericht, maar naar de Mac-bashers die beweren dat ze een soortgelijke laptop krijgen bij een andere fabrikant voor de helft van de prijs ;)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Chromebook
« Reactie #34 Gepost op: 2012/04/09, 20:33:24 »
Met zo'n Chromebook kan je niet gefopt zijn, zeker voor je doeleinden.

En als het gewicht dan nog cruciaal is, dan is de keuze volgens mij snel gemaakt.
Ik hoop enkel dat ie stevig genoeg gemaakt is voor het "studentenleven".
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Chromebook
« Reactie #35 Gepost op: 2012/04/09, 20:37:38 »
Met zo'n Chromebook kan je niet gefopt zijn, zeker voor je doeleinden.

En als het gewicht dan nog cruciaal is, dan is de keuze volgens mij snel gemaakt.
Ik hoop enkel dat ie stevig genoeg gemaakt is voor het "studentenleven".

Haha, ik ben voorzichtig op mijn spul hoor :D
Ik zet gewoon Ubuntu op dat Chromebook en dan heb ik een volwaardig en licht laptopje voor die prijs :)

@SeySayux: Ah, never mind dan ;)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Chromebook
« Reactie #36 Gepost op: 2012/04/10, 03:24:55 »
Wat voor laptops zit jij te bekijken?
Een 14" weegt nog geen 2,3 kilo en die 13" zit ongeveer op de 2 kilo, ofwel gelijk aan een macbook.

Hier een systeem van het formaat Chromebook en ook het gewicht van zo iets.
http://www.vergelijk.nl/notebook/hp/pavilion_dm1_4000sd_qj494ea/specs.rhtml
Gooi er een SSD in en je zit gelijk zo niet eronder. O en maar 350 euro.

SeySayux over 2 jaar nog eens kijken naar het prijs verschil van de systemen. =D
« Laatst bewerkt op: 2012/04/10, 03:57:23 door emiel1976 »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Chromebook
« Reactie #37 Gepost op: 2012/04/11, 15:22:00 »
Vistau misschien toch een Ultra book voor jou voor een mooi bedrag.
http://www.nu.nl/gadgets/2784712/prijs-ultrabooks-al-nieuwe-schooljaar-omlaag.html
7 á 800 Dollar is toch een heel stuk minder dan 11 á 1200 Euro.
Dollar is hier de Euro prijs dus dat word waarschijnlijk maar als je wat verder kijkt kun je er wel vinden voor een lagere prijs maar het is in ieder geval geen 11 á 1200 Euro.

700 euro is ongeveer 533 euro en met verzendkosten erbij zit je onder de 600 euro.

Ben alleen bang dat degene met los touchscreen een stuk duurder zijn en dat is net de versie die mij wat lijkt. Heb je een tablet en laptop in 1 en ik weet dat het voor jou niet nodig is maar ik zou zo iets wel willen hebben.
Voorlopig maar met mijn laptopje verder gaan.


Re: Chromebook
« Reactie #38 Gepost op: 2012/04/13, 14:33:29 »
@emiel: Ja, maar ik zoek onder de 500 en dan dus onder de 2 KG.

Trouwens, dat nieuwe Chrome OS is wel verbeterd zeg!
http://www.muktware.com/news/3527/google-chrome-os-review-heading-towards-microsoft-market

Re: Chromebook
« Reactie #39 Gepost op: 2012/04/13, 17:15:42 »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Chromebook
« Reactie #40 Gepost op: 2012/04/13, 23:06:24 »

Re: Chromebook
« Reactie #41 Gepost op: 2012/04/14, 13:20:40 »
@Luckiboy: Ja he :)

@emiel: Ja, zoiets dus ja. Ik had hem al gezien bij de Media Markt, alleen daar is ie iets duurder (499). Hetgeen mij weerhield van enig testen was dat ik de processor zag en me afvroeg of dat wel ging draaien. Ik bedoel: Intel Atom anno 2012 ???

Edit: Hee, het is alleen de Media Markt die hem met Intel Atom levert. Op vergelijk wordt ie geleverd met AMD dual-core.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/14, 13:24:12 door Vistaus »

Re: Chromebook
« Reactie #42 Gepost op: 2012/04/14, 16:22:25 »
Wacht, ik heb Chrome OS nog nooit geprobeerd! Dat ga ik dan nu doen.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Chromebook
« Reactie #43 Gepost op: 2012/04/14, 16:26:53 »
@Vistaus
Is Chrome OS eigenlijk open source en te downloaden? Ik heb wel even gegoogeld, maar ik kwam alleen die van Hexxen tegen. En die lijkt totaal niet op die strakke die jij liet zien :(
Ik wil die wel even proberen =D

Re: Chromebook
« Reactie #44 Gepost op: 2012/04/14, 17:02:51 »
Ja, ChromiumOS kun je zo downloaden (is bijna hetzelfde, net als met Chromium vs Chrome).

@emiel: Ik heb zojuist even die HP geprobeerd in de Media Markt en was aangenaam verrast :) Starende naar het scherm vond ik het totaal geen 11,6" en het toetsenbord was ook volwaardig i.t.t. tot andere netbooks. De toetsen zijn echt even groot als op een normaal toetsenbord :) Die Beats Audio is ook een goede toevoeging, maar dat kan we weinig schelen eigenlijk. Vind wel het touchpad erg slecht. Ik hou niet van die ribbelige touchpads. Wel is ie echt bliksemsnel voor normale taken. Dat viel me echt op. En dat was dan Win 7, kun je nagaan als ik er Ubuntu oppleur =D Maar voor die prijs is het wel een superleuk ding! Ik wacht nog heel even wat die nieuwe Chromebooks gaan doen en anders wordt het deze HP.

Offline Wout55

  • Lid
Re: Chromebook
« Reactie #45 Gepost op: 2012/04/14, 17:36:50 »
IK heb gisteren de nieuwste versie van Hexeh gedownload en op een sticky gezet. Hij start nu op mijn netbook in 20 seconden op (eerste keer 70 seconden).  Er is nogal wat veranderd sinds de mei versie die ik erop had staan. Je hebt nu een echt achtergrondscherm en hij begrijpt nu ook dat ik een harde schijf heb waar je weleens wat op zou willen bewaren.  XD Nu moet ik alleen nog zien dat ik hem weer op mijn harde schijf krijg want ik heb het idee dat al dat geschrijf naar de usb stick de snelheid niet ten goede komt. Mijn vaste kabel wordt nog niet gedetecteerd.

Re: Chromebook
« Reactie #46 Gepost op: 2012/04/14, 20:42:27 »
Ik ben momenteel de laatste versie van de repo aan het downloaden. Ja, het is volledig open source, als je de officiële wilt moet je hem zelf bouwen.

Je hebt Ubuntu 10.04 64-bit voor het bouwsysteem nodig. Daarna wat commandootjes intypen, even geduld en klaar. Even veel geduld, de code is nogal groot.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Chromebook
« Reactie #47 Gepost op: 2012/04/14, 22:38:55 »
Ja, ChromiumOS kun je zo downloaden (is bijna hetzelfde, net als met Chromium vs Chrome).

@emiel: Ik heb zojuist even die HP geprobeerd in de Media Markt en was aangenaam verrast :) Starende naar het scherm vond ik het totaal geen 11,6" en het toetsenbord was ook volwaardig i.t.t. tot andere netbooks. De toetsen zijn echt even groot als op een normaal toetsenbord :) Die Beats Audio is ook een goede toevoeging, maar dat kan we weinig schelen eigenlijk. Vind wel het touchpad erg slecht. Ik hou niet van die ribbelige touchpads. Wel is ie echt bliksemsnel voor normale taken. Dat viel me echt op. En dat was dan Win 7, kun je nagaan als ik er Ubuntu oppleur =D Maar voor die prijs is het wel een superleuk ding! Ik wacht nog heel even wat die nieuwe Chromebooks gaan doen en anders wordt het deze HP.

Ja zeer leuke systeempjes voor een mooi bedrag met leuke spec's en ze werken ook nog eens goed.

Offline Wout55

  • Lid
Re: Chromebook
« Reactie #48 Gepost op: 2012/04/15, 12:01:39 »
De laatste versie staat nu op de harde schijf, gewoon erin gekopieerd nadat ik de betrokken partities opnieuw geformateerd heb. Nu heb ik een issue met flash. Grappig is dat als ik nu op dezelfde netbook Mint draai en chromium dan krijg ik mijn desktop van chrome en daar werkt alles wel.  :) , inclusief de gedownloade apps. Maar die staan natuurlijk ook in de cloud.