Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Avast for linux ?  (gelezen 2617 keer)

Offline Quebo

  • Lid
Avast for linux ?
« Gepost op: 2011/05/18, 06:46:25 »
Hallo,
Al een nieuwe versie downloaden van Avast voor een vriend z'n windows pc zag ik dat er ook een avast-versie voor linux is ... Zijn er mensen met een virusscanner op hun linux bakje ? Tot op heden heb ik me daar eigenlijk nog nooit in verdiept er van uitgaande dat er geen (of toch héél erg weinig!) virussen voor linux werden geschreven?
Moet ik mij beginnen zorgen maken?!
Thx.

Re: Avast for linux ?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/18, 07:29:31 »
Het is vooral om op bijvoorbeeld een server op "doorgaande" windows-virussen te controleren, en om een "verloren" Windows-systeem te "redden" vanuit linux.

Er zijn uiteraard mensen die menen dat er wel een risico op virussen is in Linux, dit ontken noch bevestig ik, maar die zouden bekend moeten zijn om door zo'n virusscanner opgevangen te worden, en bekend zijn ze dus niet...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Avast for linux ?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/18, 09:52:53 »
Een virusscanner op Linux is volstrekt overbodig:
http://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Enige uitzondering: (e-mail-)servers.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Avast for linux ?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/18, 10:06:30 »
het blijft mogelijk een besmet bestand door te sturen  ook als je er zelf geen last van hebt, de code in dat bestand zal dan pas in aktie komen op de Windows pc van je vrienden.

Denken dat je onkwetsbaar bent vind ik gevaarlijk , mocht je een stevige mailer zijn en ben je vaak bezig met bestanden door te sturen naar MS gebruikers installeer er dan een, ik doe dat op mijn werk ook.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/18, 10:11:44 door Xarvaz »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Avast for linux ?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/18, 10:38:41 »
het blijft mogelijk een besmet bestand door te sturen  ook als je er zelf geen last van hebt, de code in dat bestand zal dan pas in aktie komen op de Windows pc van je vrienden.

Denken dat je onkwetsbaar bent vind ik gevaarlijk , mocht je een stevige mailer zijn en ben je vaak bezig met bestanden door te sturen naar MS gebruikers installeer er dan een, ik doe dat op mijn werk ook.


Oneens. Reden:
http://sites.google.com/site/computertip/veiligheid#TOC-Misverstand:-bescherming-van-Window
(punt 3, rechterkolom)

Re: Avast for linux ?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/18, 10:41:18 »
Pjotr +1
Laat die vrienden zelf maar zorgen voor een degelijke virusscanner, of ook overstappen op Linux.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Avast for linux ?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/18, 10:43:19 »
wat een instelling... hopeloos

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Avast for linux ?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/18, 11:03:33 »
wat een instelling... hopeloos

Wat een zelfkennis heb je.... Maar geef de moed niet op: je kunt nog veranderen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Avast for linux ?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/18, 11:07:20 »
Laat dat soort aanvallen achterwege aub.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Avast for linux ?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/18, 11:09:49 »
mijn instelling is dat ik mezelf verantwoordelijk voel voor het geen ik verstuur en er niet vanuit ga dat de ander zijn zaakjes voor elkaar moet hebben, het is tenslotte mijn mail waar rotzooi in zit.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Avast for linux ?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/18, 11:16:48 »
mijn instelling is dat ik mezelf verantwoordelijk voel voor het geen ik verstuur en er niet vanuit ga dat de ander zijn zaakjes voor elkaar moet hebben, het is tenslotte mijn mail waar rotzooi in zit.

Godallemachtig. En als je de moeite zou hebben genomen om de webkoppeling door te lezen die ik gaf, dan had je kunnen lezen dat dit ook mogelijk is zonder zelf een virusscanner te draaien.

Namelijk via een dienst als (bijvoorbeeld) Gmail, waarbij de e-mail-provider (in het voorbeeld: Google) zelf scant op virussen.

Eerst lezen. Dan had je die ongepaste persoonlijke aanval sowieso achterwege kunnen laten.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Avast for linux ?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/18, 11:17:23 »
huh ...ik val iemand aan ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Avast for linux ?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/18, 11:18:22 »
huh ...ik val iemand aan ?

Je blijft maar bezig, hè?  ???

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Avast for linux ?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/18, 12:19:16 »
Kan ik beide heren een goede kop koffie aanbieden?  ;)

Ik kan me de instelling voorstellen, dat het niet zo lekker aanvoelt als iemand anders via mijn mail malware krijgt. Aan de andere kant, ik neem mijn maatregelen voor mijn pc, dat moet iemand anders dan ook maar doen voor zijn of haar spul.
Ik heb dus geen virusscanner, maar wel de firewall standaard aan staan.

Meerdere mailaccounts is handig. Ik heb diverse GMail accounts, en nog nooit malware of spam gekregen. Je kan bijgestuurde documenten trouwens via Google Docs openen zonder ze te downloaden.
NoScript installeren, en niet overal lukraak op klikken, dat scheelt ook een hoop  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Avast for linux ?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/18, 12:27:38 »
Je eigen keuze dus. Daar hoeven we hopelijk niet een oorlog over te beginnen....toch?

nee hoor die oorlog gaat niet komen iedereen moet zelf maar weten hoe hij met zijn mail omgaat maar een klein beetje ruimte zou ik wel  leuk vinden.

Re: Avast for linux ?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/18, 14:01:11 »
Als je dat zo vind, dan had je die opmerking van "wat een instelling.... hopeloos" ook wel achterwege kunnen laten.

Enfin, topicstarter, is je vraag beantwoord met de door Pjotr genoemde links? :)

Offline Tom

  • Lid
Re: Avast for linux ?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/05/18, 15:10:06 »
Vistaus dan hoef jij er ook niet nog eens mosterd op te doen ,moet ge nu op elk topic een opmerking erbij zetten.
Houd u zich er af en toe eens buiten a.u.b. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Quebo

  • Lid
Re: Avast for linux ?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/05/18, 15:19:57 »
Wow heftige reacties ;-) Enfin, ik ben nog steeds (na ondertussen meer dan 12 jaar) fervent linux-gebruik nog steeds zeer tevreden en grote fan, alleen de illusie om mensen te "bekeren" heb ik niet (meer). Het baarde me alleen wat zorgen dat men nu ook anti-virus software ter beschikking stelt voor linux ...
Bedankt voor de reacties!

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Avast for linux ?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/05/18, 15:29:14 »

Het baarde me alleen wat zorgen dat men nu ook anti-virus software ter beschikking stelt voor linux ...

Anti virus software is er al een tijdje, ik ben het 2 jaar geleden gaan gebruiken omdat ik mezelf verantwoordelijk voel over wat ik verstuur en niet geheel zeker was en ben van de onkwestbaarheid in Linux

Succes met wat je kiest

Re: Avast for linux ?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/05/18, 15:29:19 »
Vistaus dan hoef jij er ook niet nog eens mosterd op te doen ,moet ge nu op elk topic een opmerking erbij zetten.
Houd u zich er af en toe eens buiten a.u.b. :D

Ten eerste: ik zat al vanaf het begin in de discussie. Zie de vorige pagina.
Ten tweede: ik beëindigde discussie door te vragen aan de TS of zijn vraag beantwoordt was door de links van Pjotr.

Zo, en nu klaar ermee. Volgende lezen graag.

@Quebo: Graag gedaan, hopelijk ben je niet teveel afgeschrikt door de discussie? ;)

Re: Avast for linux ?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/05/18, 16:56:50 »
@Quebo, het is niet de eerste keer dat hier een hele discussie over ontstaat.