Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: is er een datum indaicatie mogelijk ipv alleen dag  (gelezen 1481 keer)

Offline Marco789

  • Lid
is er een datum indaicatie mogelijk ipv alleen dag
« Gepost op: 2020/02/11, 17:30:25 »
Ik heb een vraag.

Boven kant van het scherm heb ik staan di 17:27 - de dag, en het tijdstip

Is het mogelijk dit aan te passen zodat zowel de volledige datum als tijd daar verschijnt

Ik maak gebruik van Ubuntu 18.04.2

Alvast vriendelijk bedankt

Offline vanadium

  • Lid
Re: is er een datum indaicatie mogelijk ipv alleen dag
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/11, 18:13:16 »
Standaard is de mogelijkheid om dit te veranderen *niet* zichtbaar. Gemakkelijkst is "Gnome Tweaks" te installeren vanuit Software Centrum. Dat tooltje toont heel wat extra configuratiemogelijkheden. Ga naar de tab "Top Bar" om de weergave van de datum aan te passen.

Re: is er een datum indaicatie mogelijk ipv alleen dag
« Reactie #2 Gepost op: 2020/02/12, 13:06:09 »
18 geen ervaring mee.
Maar in 16 is best nog wel het een en ander in te stellen aan de wijze van weergave. Op het tweede tabblad in de tijdsinstellingen. Zie afbeelding.
Dan zou je verwachten in 18 ook? Even nog een keer goed kijken bij de instellingen zou ik zeggen.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/12, 13:08:56 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: is er een datum indaicatie mogelijk ipv alleen dag
« Reactie #3 Gepost op: 2020/02/13, 09:51:50 »
Tja, het gaat hier over de 18.04, en daar gaat het nu wel anders. Het advies voor 16.04 is hier niet bruikbaar.

Re: is er een datum indaicatie mogelijk ipv alleen dag
« Reactie #4 Gepost op: 2020/02/13, 14:56:02 »
Ik gaf nergens een advies, toch?  =D Ik sprak verbazing uit dat dat er (klaarblijkelijk?) uit gescript is.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: is er een datum indaicatie mogelijk ipv alleen dag
« Reactie #5 Gepost op: 2020/02/13, 15:01:54 »
Brrr, dit helpt hier toch niet echt, vooral als er al specifieke instructies werden gegeven.

Re: is er een datum indaicatie mogelijk ipv alleen dag
« Reactie #6 Gepost op: 2020/02/13, 15:22:52 »
Hoezo helpt dat niet? Het had toch zomaar gekund dat hij niet ver genoeg keek? Dat er toch nog een tweede tabbladje geweest was?
En als het inderdaad zo is dat het in 18 weg is, nou prima dan toch? Viel toch te proberen? Zou niet de eerste keer zijn dat het wél alsnog lukte.
En jijzelf bent ook niet zo uitgebreid in je antwoord dat het weggescript is, dus is het ook niet vreemd dat ik de mogelijkheid nog even open houdt. Best normaal dat zulke instellingen gewoon mee door gaan in volgende versies. Ik vind het zelfs erg vreemd dat het verdwenen is, en het blijkt ook wel uit de vraag dat ik niet de enige ben.

En nee, ik ben niet feilloos en pretendeer dat ook niet. Ik heb het ook weleens mis, net als iedereen weleens heeft. Mag het? Zonder meteen commentaar te krijgen?

In dit soort discussie heb ik dus geen zin.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/13, 15:33:17 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline EvC

  • Lid
Re: is er een datum indaicatie mogelijk ipv alleen dag
« Reactie #7 Gepost op: 2020/02/13, 16:20:41 »
Ubuntu 16.04 LTS had nog Unity en !8.04 heeft Gnome. Een wereld van verschil.

Bij LTS versies doet men de moeite om de juiste Nederlandse datumvolgorde te gebruikten.
Bij de tussenversies die daarna volg(d)en doet men dat niet en moet een extensie uitkomst brengen.

In Ubuntu 20.04 daily build staat de datumvolgorde ook nog niet goed.
Een klok extensie als bijvoorbeeld Clock override geeft je mogelijkheid om het naar wens aan te passen:







Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Re: is er een datum indaicatie mogelijk ipv alleen dag
« Reactie #8 Gepost op: 2020/02/13, 18:44:16 »
Aaaah. Daardoor veranderd. Duidelijk.

Maar, linux is open-source, dus moet het mogelijk zijn dat handmatig aan te passen in de lib's. Toch?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: is er een datum indaicatie mogelijk ipv alleen dag
« Reactie #9 Gepost op: 2020/02/14, 08:59:12 »
Hopelijk vindt Marco789 nu nog het concrete antwoord op zijn concrete vraag tussen deze toch wel uitgebreide hulpverlening.

Re: is er een datum indaicatie mogelijk ipv alleen dag
« Reactie #10 Gepost op: 2020/02/14, 12:15:46 »
Sjah, als jij nou niet een kritische discussie opgeworpen had waarop ik me moest verantwoorden.

Stop hier nou toch mee. Dit heeft toch geen zin zo? En ik heb hier ook helemaal geen zin in.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: is er een datum indaicatie mogelijk ipv alleen dag
« Reactie #11 Gepost op: 2020/02/14, 17:09:10 »
Graag ontopic blijven, anders moet ik opruiming gaan houden...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Marco789

  • Lid
Re: is er een datum indaicatie mogelijk ipv alleen dag
« Reactie #12 Gepost op: 2020/02/14, 17:24:39 »
Hopelijk vindt Marco789 nu nog het concrete antwoord op zijn concrete vraag tussen deze toch wel uitgebreide hulpverlening.

 ;) :D

Standaard is de mogelijkheid om dit te veranderen *niet* zichtbaar. Gemakkelijkst is "Gnome Tweaks" te installeren vanuit Software Centrum. Dat tooltje toont heel wat extra configuratiemogelijkheden. Ga naar de tab "Top Bar" om de weergave van de datum aan te passen.

Bedankt voor de tip, hiermee is het gelukt!  :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: is er een datum indicatie mogelijk ipv alleen dag
« Reactie #13 Gepost op: 2020/02/14, 18:06:40 »
Gevonden!  ;)

Offline Jenske

  • Lid
Re: is er een datum indaicatie mogelijk ipv alleen dag
« Reactie #14 Gepost op: 2020/02/23, 13:51:10 »
Maar is het met die GNOME-tweaks ook mogelijk om ervoor te zorgen dat de maand niet wordt afgekort tot bv. "feb" in plaats van "februari"?Ik geef toe, dit is een matig probleem, maar ik vind soms de aanduiding "feb 23  13:50) toch wel érg beknopt. Zou ik dat kunnen wijzigen naar "23 februari, 13u50" bijvoorbeeld?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: is er een datum indaicatie mogelijk ipv alleen dag
« Reactie #15 Gepost op: 2020/02/23, 14:17:03 »
Het formaat is dat wat je instelt onder Settings - Region & Language. Er bestaan Gnome Shell extensies die toelaten het formaat verder aan te passen.

Offline HWE64

  • Lid
Re: is er een datum indaicatie mogelijk ipv alleen dag
« Reactie #16 Gepost op: 2020/02/23, 14:32:48 »
In Xubuntu gebruik ik Xfce4-datetime-plugin maar dat is jammer genoeg niet te gebruiken in Ubuntu. Dit is alleen voor Xfce panel.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

  • Lid
Re: is er een datum indaicatie mogelijk ipv alleen dag
« Reactie #17 Gepost op: 2020/02/23, 16:24:20 »
Zoals je aangeeft. Dit zal inderdaad niet werken in Ubuntu 18.04.2, het besturingssysteem van de vraagsteller.

Offline jolo

  • Lid
Re: is er een datum indaicatie mogelijk ipv alleen dag
« Reactie #18 Gepost op: 2020/02/23, 17:47:01 »
Maar is het met die GNOME-tweaks ook mogelijk om ervoor te zorgen dat de maand niet wordt afgekort tot bv. "feb" in plaats van "februari"?Ik geef toe, dit is een matig probleem, maar ik vind soms de aanduiding "feb 23 13:50) toch wel érg beknopt. Zou ik dat kunnen wijzigen naar "23 februari, 13u50" bijvoorbeeld?
Dat staat uitgelegd in deze UbuntuHandbook Tutorial. In dat Clock override venster wijzig je %b in %B.
 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: is er een datum indaicatie mogelijk ipv alleen dag
« Reactie #19 Gepost op: 2020/02/24, 14:23:52 »
Die GNOME tweak in combinatie met "clock override" biedt inderdaad een oplossing voor het vormgeving-probleem.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM