Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fan control op ASUS N751JX met Ubuntu 16.04.1  (gelezen 778 keer)

Offline streulma

  • Lid
Fan control op ASUS N751JX met Ubuntu 16.04.1
« Gepost op: 2016/08/21, 12:28:11 »
Hallo,

ik heb een Asus N751JX.
De fancontrol op Ubuntu 16.04.1 gaat mis.

Onder Windows werkt mijn laptop perfect en normaal.
Maar met Ubuntu krijg ik altijd "Package temperature above treshold"
Met Psensor gemeten draait de fan altijd rond de 2000 a 3000 rpm (veel hoger dan Windows) en is de maximum temperatuur bij niets doen minimum 70 graden Celsius en maximum 85 (wat ik al gehaald heb).
Op Windows blijft hij stil en rond de 40 a 50 graden Celsius.

Mijn oplossing: TLP installeren en op Powersave mode zetten. Maar dit heeft ook niets uitgehaald.

Hoe kan ik dit oplossen? Ik wil absoluut Ubuntu gebruiken.

Alvast bedankt.
Matthias

Re: Fan control op ASUS N751JX met Ubuntu 16.04.1
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/24, 18:46:20 »
Niemand die een hint heeft ? Dan probeer ik het maar : kan het dat W meedraait op de achtergrond ? Al geprobeerd om schijf te formatteren en Ubuntu alleen te installeren ? Xubuntu is lichter maar volgens de gegevens van je laptop moet Ubuntu perfect werken. Indien Xubuntu of Lubuntu geen extra warmte produceren moet je  misschien eens een nieuwe download van 16.04.1 overwegen .
Het vraagt wat werk om alles te testen maar wie weet ? 

Offline streulma

  • Lid
Re: Fan control op ASUS N751JX met Ubuntu 16.04.1
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/25, 12:20:37 »
Naar het schijnt een bug in Linux, tussen de kernel en BIOS van ASUS, zoals er nog bugs zijn tussen BIOS en de kernel die ik ontdekt heb (altijd op batterij)
Zie volgende waar het ik het met Fedora ook had: https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=96611

Om te proberen mijn Clonezilla van W eens teruggezet en alle problemen zijn opgelost, waar in W (waar ASUS zich dus op richt) wel een goede vriendschapsband is tussen de W-kernel en het BIOS.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Fan control op ASUS N751JX met Ubuntu 16.04.1
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/25, 12:25:23 »
Ik heb ook een Asus N751JK (geen X). Ik weet niet of dat verschil maakt, maar ik heb geen problemen met het warm lopen.
IK moet er wel bijzeggen, dat ik hem op een tafeltje heb staan op een standaard met ventilator.

Offline streulma

  • Lid
Re: Fan control op ASUS N751JX met Ubuntu 16.04.1
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/26, 12:53:33 »
Hallo sidonia, heb jij ook het probleem dat de laptop altijd maar denk dat hij op batterij zit?
Hij toont nooit aan dat hij op netstroom zit aangesloten rechtsboven bij de indicatoren.

Dit stelt dan ook vragen bij me op of TLP wel iets zal uithalen.
Zit hij nou op batterij of stroom?

Lijkt ook een bug te zijn met de BIOS en Linux.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Fan control op ASUS N751JX met Ubuntu 16.04.1
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/26, 12:58:35 »
Kijk eens op de webstek van Asus, of er in de sectie Ondersteuning een nieuwer BIOS te vinden is voor je flaptop. Zo ja, installeer het en probeer Ubuntu opnieuw.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Fan control op ASUS N751JX met Ubuntu 16.04.1
« Reactie #6 Gepost op: 2016/08/27, 05:49:04 »
Ik ben altijd aangesloten op netstroom.
Rechtsboven staat bij mij ook altijd de batterij (accu) afgebeeld. Ik zie nooit een stekker zoals bij mijn telefoon.

Offline streulma

  • Lid
Re: Fan control op ASUS N751JX met Ubuntu 16.04.1
« Reactie #7 Gepost op: 2016/08/27, 14:48:45 »
Sidonia, dan hebben we op dit punt alvast hetzelfde voor.

Mijn probleem met fancontrol is opgelost, heb ik gevonden op het Engelse Ubuntu forum:
in /etc/default/grub intel_pstate=disable toegevoegd, dan schakelt hij over naar ACPI processorbeheer en geen BIOS processorbeheer.

Hierdoor is het terug mogelijk met tlp en indicator-cpufreq hem op ondemand of powersave te zetten, dit is een indicator die ik graag gebruik.

Matthias