Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Deinstallatie Ubuntu 11 loopt fout  (gelezen 865 keer)

Deinstallatie Ubuntu 11 loopt fout
« Gepost op: 2013/02/01, 20:58:01 »
Hallo,
Ik heb deze vraag al eens gesteld maar nog niet de tip gekregen die me van dit probleem afhelpt.
Hopelijk is er nu iemand die me de goede tip kan geven.
Het volgende is het geval:
Ik had een half jaar geleden Vista op mijn laptop.
Daar heb ik Ubuntu 11 naast geinstalleerd. Ik kreeg telkens een menu met 7 mogelijkheden en optie 7 was Vista starten.
Op zeker moment heb ik optie 6 gekozen: Vista herinstalleren van de harde schijf.
Toen ging het helemaal mis en zit ik nu met en laptop die het niet meer doet.
Het enige wat ik krijg is: error: no such partition en daaronder: grub rescue.
Ik heb de hoop opgegeven dat ik Vista nog terugkrijg (was voorgeinstalleerd), maar ik heb nog wel een cd met XP erop. Alleen wil die niet starten. Kan iemand mij een tip geven zodat ik toch XP kan gaan installeren.
Een lid van het forum had met geadviseerd een herstel cd te gebruiken, maar ik krijg niet een command line te zien, zoals hij aangeeft, om dan de mbr te herstellen (of was het verwijderen). Het beste lijkt me om de schijf leeg te maken en XP te installeren. Maar hoe doe ik dat?
Ik kom er niet meer uit. Graag een tip.

Re: Deinstallatie Ubuntu 11 loopt fout
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/01, 21:03:17 »
Een kleine correctie: de meneer waar ik het over had was lid van het computer totaal forum. Sorry.

Re: Deinstallatie Ubuntu 11 loopt fout
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/01, 21:05:45 »
Beter kun je Ubuntu 12.04 installeren want 11.04 wordt niet meer ondersteund en 11.10 binnen korte tijd ook niet meer.

Re: Deinstallatie Ubuntu 11 loopt fout
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/01, 21:07:25 »
Maar ik wil eerst weer een werkende laptop. Hoe doe ik dat?

Re: Deinstallatie Ubuntu 11 loopt fout
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/01, 21:23:03 »
Ubuntu installeren.

Re: Deinstallatie Ubuntu 11 loopt fout
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/01, 21:28:16 »
Dat zal ik doen, maar om eerlijk te zijn: hoe kom ik van Ubuntu af. Ik wil eerst mijn oude vertrouwde XP (misschien is dit vloeken in de kerk) terug en dan zie ik wel weer.

Re: Deinstallatie Ubuntu 11 loopt fout
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/01, 21:29:05 »
De reden dat ik van Ubuntu af wilde was dat het thuisnetwerk steeds haperde.

Re: Deinstallatie Ubuntu 11 loopt fout
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/01, 21:32:28 »
Dat zal ik doen, maar om eerlijk te zijn: hoe kom ik van Ubuntu af. Ik wil eerst mijn oude vertrouwde XP (misschien is dit vloeken in de kerk) terug en dan zie ik wel weer.
XP verliest volgend jaar alle ondersteuning van Microsoft, en heeft al lang geen draagkracht meer vanuit de software-industrie. Het is is 12 jaar oud. Kies dan op z'n minst voor 7.

Dit is geen Ubuntu-probleem maar een Windows-probleem. Ik adviseer je naar het CT!-forum te gaan, die zijn over het algemeen kundig en reageren snel. GoT is ook een goede plek voor Windows-ondersteuning.

Een haperend thuisnetwerk heeft natuurlijk niets met Ubuntu te maken. Ubuntu met een standaard configuratie stoort niet in een thuisnetwerk, vooral niet als het om Windows SMB gaat (wat doorgaans "thuisnetwerk" wordt genoemd). Sowieso is Windows SMB traag en moeilijk te beheren. Kies dan bijvoorbeeld voor SFTP. Of lees eens wat over Samba, de de-facto implementatie van SMB voor Linux. Zonder configuratie werkt het doorgaans prima, hoogstens moet je de werkgroep nog veranderen.


Je hebt de Ubuntu-partitie verwijderd zonder erbij stil te staan dat de configuratie van de Grub-bootloader op die partitie stond. De code van Grub in de MBR kan deze data dan natuurlijk niet meer aanroepen. De makkelijkste oplossing is Ubuntu terug installeren, zodat Grub weer terugkomt en je Windows laat opstarten. Ook mogelijk is de bootloader van Windows herstellen. Voor Vista moet je dit maar even Googlen (restore vista bootloader). Heb je wel een installatie-dvd voor nodig. In het vervolg twee keer nadenken voordat je een partitie lukraak verwijdert ;)
« Laatst bewerkt op: 2013/02/01, 21:45:04 door Cumulus007 »

Re: Deinstallatie Ubuntu 11 loopt fout
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/01, 21:46:10 »
Plus Ubuntu 12.04 werkt beter met thuisnetwerken dan 11.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Deinstallatie Ubuntu 11 loopt fout
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/01, 22:14:11 »
Maar dat was de vraag niet.
Volgens mij is de oplossing niet moeilijk (hoop ik):
Start de live CD van een (*)ubuntu versie.
Start het programma gparted en formatteer alle partities die je gebruikt hebt voor de Win en Ubu installaties als NTFS.
Herstart met de Windows installatie CD/DVD in de PC en installeer Windows (maakt niet uit welke versie ze zijn allemaal ....... hetzelfde).
Wanneer dit goed werkt, dan kan je besluiten, om een (*)ubuntu versie er naast te zetten.
Reken er wel op, dat je een paar uur bezig bent, voordat Windows klaar is.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Deinstallatie Ubuntu 11 loopt fout
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/01, 22:22:41 »
Maar dat was de vraag niet.
Volgens mij is de oplossing niet moeilijk (hoop ik):
Start de live CD van een (*)ubuntu versie.
Start het programma gparted en formatteer alle partities die je gebruikt hebt voor de Win en Ubu installaties als NTFS.
Herstart met de Windows installatie CD/DVD in de PC en installeer Windows (maakt niet uit welke versie ze zijn allemaal ....... hetzelfde).
Wanneer dit goed werkt, dan kan je besluiten, om een (*)ubuntu versie er naast te zetten.
Reken er wel op, dat je een paar uur bezig bent, voordat Windows klaar is.
Gratis relevante kennis is nooit vervelend ;)

Zoals je hebt kunnen lezen, lukt het TS niet om de XP-cd te starten. Daar houdt het dus al op. En een XP-cd kan geen Vista-bootloader repareren.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/01, 22:27:13 door Cumulus007 »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Deinstallatie Ubuntu 11 loopt fout
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/01, 22:28:41 »
Gratis relevantie kennis is nooit vervelend ;)
Het enige dat wij kunnen vertellen, is wat wij zouden doen, op onze hardware.
Dit vind ik echter vervelend, het zou moeten werken.
Mocht TS in de buurt van Bergen op Zoom wonen, dan wil ik graag een poging wagen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Deinstallatie Ubuntu 11 loopt fout
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/01, 22:40:15 »
Meschien handig als je vanaf de cd/dvd opstart dat je het eerst aanzet in de bios.

Meestal als je de pc/laptop aandoet staat het onder in beeld hoe je er komt. Meestal is het del of F2.

Re: Deinstallatie Ubuntu 11 loopt fout
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/01, 22:44:49 »
Meschien handig als je vanaf de cd/dvd opstart dat je het eerst aanzet in de bios.

Meestal als je de pc/laptop aandoet staat het onder in beeld hoe je er komt. Meestal is het del of F2.
Aangezien TS heeft aangetoond dat hij Ubuntu kan installeren, ga ik ervan uit dat TS al weet hoe hij een computer van een cd kan laten opstarten.

Re: Deinstallatie Ubuntu 11 loopt fout
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/01, 22:46:46 »
Ik niet, Ubuntu kan je vanuit windows ook installeren.

Re: Deinstallatie Ubuntu 11 loopt fout
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/01, 22:49:04 »
Ik niet, Ubuntu kan je vanuit windows ook installeren.
Maar dan zou TS geen problemen met de bootloader hebben gehad na het verwijderen van een Wubi-installatie. Dus ga ik ervan uit dat TS geen Wubi-installatie had.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Deinstallatie Ubuntu 11 loopt fout
« Reactie #16 Gepost op: 2013/02/01, 23:30:58 »
WindowsXP heeft mogelijk ruzie met de AHCI aansturing van de HDD, dan heb je een "floppy disk" nodig met de juiste drivers, en natuurlijk een floppy drive.
Of een aangepaste XP CD met drivers.
Dan wordt het waarschijnlijk toch een Vista DVD opzoeken/lenen.
In de buurt van Den Haag ? PM

Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Deinstallatie Ubuntu 11 loopt fout
« Reactie #17 Gepost op: 2013/02/01, 23:38:46 »
WindowsXP heeft mogelijk ruzie met de AHCI aansturing van de HDD
Of een oerversie van XP (zonder SP2) en een SATA schijf, dat gaat ook niet .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Deinstallatie Ubuntu 11 loopt fout
« Reactie #18 Gepost op: 2013/02/01, 23:54:07 »
AHCI is, dacht ik, sinds de SATA schijf.......
Diverse machines hebben in de BIOS een mogelijkheid voor IDE/PATA emulatie.
Portables, geleverd met Vista/W8 ontberen vaak die mogelijkheid.
Ook XP met integrated SP3 heeft lang niet alle AHCI drivers aan boord.
En een standaard Vista in combinatie met een Nvidia SATA chipset werkt ook niet.
Maar laten we er van uitgaan dat Gerdadus2107 geholpen kan worden met een geleende OEM Vista DVD.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/01, 23:58:05 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL