Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe gebruik ik een router als printserver?  (gelezen 4667 keer)

swake

  • Gast
Re: Hoe gebruik ik een router als printserver?
« Reactie #25 Gepost op: 2017/04/21, 00:38:15 »

Re: Hoe gebruik ik een router als printserver?
« Reactie #26 Gepost op: 2017/04/21, 07:37:00 »
Dan zou hij de printer onder bestandsbeheer al moeten zien, denk ik. Ik heb ook met firewall van pc disabled geprobeerd. Die tplink-tool van windows maakt een virtuele usb-poort aan. Ik weet niet of iemand dat begrijpt. Ik wil er na 1 maand eigenlijk gewoon mee stoppen. Desnoods geen router ertussen, maar zet ik mijn nas altijd aan om via te printen. Die neemt alleen geen scanopdrachten aan, terwijl met Archer c7 op windows lukt dat wel..

Re: Hoe gebruik ik een router als printserver?
« Reactie #27 Gepost op: 2017/04/28, 10:51:53 »
@DeBaas Ik heb mijn Archer C7 nu op DHCP aan staan. De Archer staat dan op een ander lan ip-adres ingesteld, maar dat maakt niet uit, want mijn laptop zit direct op die router. Met socket krijg ik foutmelding, zie plaatje. Met gewoon host invullen onder "Netwerkprinter zoeken", krijg ik popup waarbij ik gebruikersnaam en wachtwoord onder WORKGROUP moet invullen. Ik weet niet wat ik daar moet invullen (alles al geprobeerd), maar de printer zou dan toch onder bestandsbeheer erbij moeten staan, lijkt mij.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Hoe gebruik ik een router als printserver?
« Reactie #28 Gepost op: 2017/04/28, 13:10:30 »
Misschien staat hier een oplossing bij ?
https://www.google.nl/search?q=virtuele+lan+usb+port+linux
http://www.tp-link.com/us/faq-778.html
uittreksel van:
http://nl.tp-link.com/faq-779.html
Note:
Make sure you have already installed the printer’s driver on your computer. Otherwise, please install it first.
Any computer in your LAN must first install the software if it wants to share the print server via the router.
Print Server Function is not compatible with Linux since there is no Printer Controller Utility for Linux at the moment.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/28, 13:17:00 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Hoe gebruik ik een router als printserver?
« Reactie #29 Gepost op: 2018/02/28, 22:05:34 »
Ik zit ook te tobben met een TP-LINK TL-WPS510U.
Het lijkt zo simpel: kastje aan USB van printer, stroom er op.
Dan, Printer toevoegen > zoek internet printer > niet gevonden.
Maar ik zie in de wifi lijst PSLAN. OK: zoek internet printer "PSLAN". Niet gevonden.
Als je dat vergelijkt met HP... Je zet dat ding neer; het genereert een IP nummer in het netwerk binnen DHCP; je voegt de printer toe in het menu en KLAAR!
Maar ik vind het irritant, dat zo'n simpel ding van TP-LINK er een waardeloze handleiding er op na houdt.
Het heeft zelf een IP 192.168.0.10, maar dat geeft ook geen antwoord. Mijn router zit met veel apparaten op 192.168.178.X en gebruikt DHCP voor de rest van de hardware. Maar de TP-LINK heeft geen MAC-address (stug!?) dus kan ik zijn IP niet vinden.
Voor alle duidelijkheid: onder Ubuntu16 en Win7 en WinXP krijg ik het niet aan het printen op netwerk.
   
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Hoe gebruik ik een router als printserver?
« Reactie #30 Gepost op: 2018/03/05, 06:05:11 »
Hoi,

Ik heb ook een tp-link router thuis staan, en ik heb er wel open-wrt op gezet omdat de router wel meerdere keren per dag een herstart nodig had. Nu met open-wrt erop draait het ding al maanden stabiel....

Maar goed, om er dan ook een printserver van te maken moet je het volgende doen:

Install USB Basic Support (usb.essentials).

Package usbutils is optional.

opkg update
opkg install kmod-usb2
opkg install usbutils

 

Install usb printer support

opkg install kmod-usb-printer