Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Hoe correct een gebruiker verwijderen?  (gelezen 1469 keer)

[Opgelost] Hoe correct een gebruiker verwijderen?
« Gepost op: 2009/11/12, 09:47:04 »
Ik heb op mijn systeem 2 gebruikers waar ik er een van wil wissen. De gebruiker die ik wil wissen kan geen admintaken uitvoeren. Ik log gewoon in op de initiele gebruiker (met adminrechten). Daarna Systeem -> Beheer -> Gebruikers en groepen. Klik op de sleuteltjes om te ontgrendelen. Geef mijn passwrd. Klik de gebruiker aan die ik wil wissen en klik op 'verwijderen'. Ik krijg de waarschuwing dat de gebruiker wordt verwijderd, maar niet zijn persoonlijke map. Prima.
De persoonlijke map staat niets interessants in. Dus met sudo rm -R jga uitgevoerd in /home, wordt die map verwijderd. (gebruiker heette jga).
Nu het probleem: Na reboot staat  jga gewoon in het aanmeldvenster. Toch maar gewoon op mijn eigen account naar binnen. Neem een kijkje bij Gebruikers en groepen. Blijkt die jga nog te bestaan. Overnieuw verwijderd. Daarna uitloggen. Jga staat nog steeds in inlogscherm. Probeer op jga in te loggen. Lukt niet. Krijg foutmeldingen als: kan /home/jga niet vinden. logisch natuurlijk! De enige manier om er toen uit te komen was: Ctrl + Alt + F2. Inloggen met gewone gebruiker. daarna sudo reboot.
Intussen is het probleem niet opgelost en in Gebuikers en groepen wordt nog steeds jga weergegeven.

Iemand een idee hoe dit beter kan?
« Laatst bewerkt op: 2009/11/12, 10:44:57 door AntondeJager »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hoe correct een gebruiker verwijderen?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/12, 09:50:26 »
Via de terminal is het vrij simpel:
sudo userdel -r gebruikersnaamDit verwijdert ook meteen de home map en andere bestanden van die gebruiker.

Re: Hoe correct een gebruiker verwijderen?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/12, 10:44:37 »
Bedankt Johan. Werkt prima. Probleem opgelost.