Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwste versie ubuntu op hp omnibook xt6200 , geen sidebar en 'wegklik' icoon  (gelezen 5273 keer)

Hallo Linux gebruikers,

Ik ben een beginnend linux gebruiker (ubuntu), heb totaal geen ervaring met linux, heb altijd windows gebruikt.
Nu wil ik langzamerhand alle  windows pc's in ons netwerk thuis op linux ubuntu laten draaien, ivbm veiligheidsredenen (internetbankieren etc).
Afijn, ik heb dus de ubuntu dvd gebrand, en geboot in mijn moeders laptop (hp omnibook xt6200 , oud laptopje die ze nog steeds gebruikt).
Echter als ik dus de linux live modus (dus demo vanaf de cd) gebruik, krijg ik geen sidebar en ook geen 'wegklik' buttons.....
Waar kan dit aan liggen? Of ondersteunt deze oude pentium 4 de nieuwste ubuntu niet?
En hoe zit het met de drivers? Het draadloos netwerk etc,  ziet hij dat nog wel in linux?

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/DriverDownload.jsp?prodNameId=82270&lang=en&cc=us&taskId=135&prodTypeId=321957&prodSeriesId=82268

Het is een pentium 4, 512mb ram, 25gb hd voldoet prima voor alleen internet en emailen.


FrSu

  • Gast
Ik zou eens kijken naar Xubuntu. Dit is n.l. een veel lichtere Ubuntu versie. Heeft geen sidebar etc, maar draait in het algemeen goed op oudere hardware.

Probeer deze eens uit als Live CD/USB, kun je alles rustig uitproberen zonder eerst te installeren.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/28, 07:56:00 door FrSu »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Goed advies van FrSu: met 512 MB RAM-geheugen is die flaptop feitelijk niet geschikt voor hoofdversie Ubuntu. Tips, schermafdrukken en handleidingen voor Xubuntu vind je hier:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Ubuntu Unity 2D draait anders prima op Pentium 4 :)

FrSu

  • Gast
Ik heb het gisteravond op mijn toch al niet zo snelle Akoya Medion E1222 netbookje gezet. Draait prima.

Offline RikRik

  • Lid
Ubuntu Unity 2D draait anders prima op Pentium 4 :)
De vraag was of de nieuwste Ubuntu kan draaien op een pentium 4, Ubuntu 12.10 heeft toch geen Unity 2D? Of heb ik het mis?
Ik zou op een pentium 4 ook een lichte distro installeren, Xubuntu uiteraard.

Ubuntu Unity 2D draait anders prima op Pentium 4 :)
De vraag was of de nieuwste Ubuntu kan draaien op een pentium 4, Ubuntu 12.10 heeft toch geen Unity 2D? Of heb ik het mis?

Klopt, maar daarom mag ik wel Unity 2D als alternatief aanraden :) Maar je hebt gelijk, ik had er even 12.04 bij moeten vermelden voor Unity 2D.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Die Pentium 4-processor is het probleem niet. De 512 MB RAM wel (waaruit bovendien ongetwijfeld nog wat wordt weggehapt door de videokaart).

Daardoor is die flap in de praktijk ongeschikt voor hoofdversie Ubuntu, zowel versie 12.04 als versie 12.10. Zelfs voor Xubuntu is het RAM-geheugen aan de krappe kant, eigenlijk.... Mocht zelfs Xubuntu wat tegenvallen qua prestaties, kijk dan eens naar Lubuntu:
https://sites.google.com/site/computertip/lubuntu

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Op zo'n lichte machine lijkt me Xubuntu een heel mooie keuze. Maar als alle andere PC's in huis gewoon Ubuntu draaien kan ik me voorstellen dat je er geen afwijkende Xubuntu naast wilt hebben. Dat wordt dan wat te veel voor sommigen.

Terzake:
Ik had dat ook op mijn Toshiba A100 laptop. Geen bovenbalk, geen Dash/zijbalk. Maar wel pas na wat extra software te hebben geïnstalleerd. En wat ik ook probeerde, ik kreeg het niet meer goed. Ik had alleen het bureaubladachtergrond-plaatje in beeld. Die kon ik via het rechtermuis menu wel wisselen en het systeem reageerde ook prima.

Die laptop draaide voorheen 12.04 zonder enig mankeren, video-editing inbegrepen.

Uiteraard heel Internet afgegraasd. Het komt vaker voor, al is het niet heel veel. En vooralsnog geen oplossing gevonden. Ik heb de machine maar fris opnieuw geïnstalleerd. De hersteloptie van de installatieschijf bracht namelijk ook geen uitkomst.

De Toshiba draait weer als een zonnetje. 12.10 bevalt me tot zover heel goed. Ik heb alleen die shopping lens verwijderd, maar ik denk dat ik een kleine donatie ga doen. Ik heb zoveel plezier van Ubuntu.

Citaat
Ik had op de desktop een lijst met de geinstalleerde software gegenereerd met Synaptic, die op de laptop in Synaptic ingelezen en daarna ging het fout na een herstart. Dat moest ik dan misschien maar eens niet meer doen - al was het alleen maar dat je dan tenminste weet waar het ongeveer door gekomen zou zijn.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Zet hem op! Dat machientje kan het vast wel. De vraag is alleen hoe  :)

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Dank voor alle snelle antwoorden! (de 'klanten' service is hier nu al beter dan bij microsoft hahaha)
Xubuntu en Lubuntu, draaien daar gewoon dezelfde programma's op als in Ubuntu? Zijn er bepaalde beperkingen?
Of is het mischien een idee om een iets oudere versie van Ubuntu er op te zetten uit 2008 bijvoorbeeld? Of is dat niet meer 'waterdicht' qua beveiliging?
Hoe zit het met de grafische interface van Xubuntu en Lubuntu? Het oog wil ook wat haha. Ik zoek gewoon iets dat redelijk vlot en stabiel draait op die laptop.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Xubuntu en Lubuntu, draaien daar gewoon dezelfde programma's op als in Ubuntu?
Ja. Wat ontbreekt, kun je erbij installeren.
Citaat
Of is het mischien een idee om een iets oudere versie van Ubuntu er op te zetten uit 2008 bijvoorbeeld? Of is dat niet meer 'waterdicht' qua beveiliging?
Onveilig, want geen veiligheidsupdates meer.
Citaat
Hoe zit het met de grafische interface van Xubuntu en Lubuntu? Het oog wil ook wat haha.
De webpagina's waar ik naar verwees in mijn eerdere berichten, bevatten schermafdrukken.

Xubuntu en Lubuntu, draaien daar gewoon dezelfde programma's op als in Ubuntu?
Ja. Wat ontbreekt, kun je erbij installeren.
Citaat
Of is het mischien een idee om een iets oudere versie van Ubuntu er op te zetten uit 2008 bijvoorbeeld? Of is dat niet meer 'waterdicht' qua beveiliging?
Onveilig, want geen veiligheidsupdates meer.
Citaat
Hoe zit het met de grafische interface van Xubuntu en Lubuntu? Het oog wil ook wat haha.
De webpagina's waar ik naar verwees in mijn eerdere berichten, bevatten schermafdrukken.

Ik heb even 2 reviews bekeken van Xubuntu en Lubuntu, ik denk dat Lubuntu meer geschikt is voor die laptop.
Sorry, ik ben totaal nieuw in linux.....werkt Wine ook op Lubuntu? Want er wordt soms ook wel eens photoshop gebruikt op die laptop, en cs3 draait toch in Wine?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
werkt Wine ook op Lubuntu?
Ongetwijfeld.  :)
Citaat
Want er wordt soms ook wel eens photoshop gebruikt op die laptop, en cs3 draait toch in Wine?
Ik zou het niet weten, want ik gebruik zelf het Linuxprogramma Gimp voor fotobewerking.... Probeer die eerst eens? De bedieningsschil van Gimp is warrig, met drie losse vensters. Maar Gimp heeft vermoedelijk net zoveel functies en mogelijkheden als Photoshop.

@Pjotr: De TS wil 12.10 en daar zit GIMP 2.8 in die alles in 1 venster heeft.

@Linuxgebruiker: Ja, CS3 draait prima onder Wine volgens de website.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
@Pjotr: De TS wil 12.10 en daar zit GIMP 2.8 in die alles in 1 venster heeft.
Ik tik dit bericht in Lubuntu 12.10. Na installatie van Gimp (2.8.2), start ik Gimp op en.... drie losse vensters, zoals vanouds....

Ik heb Lubuntu op CD gebrand, boot hem op de laptop, maar hij komt niet verder dan het Lubuntu logo..... overigens wordt dat logo ook raar weergegeven, in 256 kleuren?


Ik wil wel graag eerst de live versie proberen, kan dat ook met alternate?

Nee, de Alternate installeert direct.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

@Pjotr: De TS wil 12.10 en daar zit GIMP 2.8 in die alles in 1 venster heeft.
Ik tik dit bericht in Lubuntu 12.10. Na installatie van Gimp (2.8.2), start ik Gimp op en.... drie losse vensters, zoals vanouds....

Oh, excuus, ik dacht dat het standaard was maar blijkbaar moet je dat even zelf aanvinken in de instellingen ;)

Citaat
GIMP 2.8 introduces an optional single-window mode. You can toggle between the default multi-window mode and the new single-window mode through the Single-window mode checkbox in the Windows menu. In single-window mode, GIMP will put dockable dialogs and images in a single, tabbed image window. The single-window mode setting is of course preserved if you quit and start GIMP again. Single-window mode removes the necessity for users of having to deal with multiple windows.

In Ubuntu had ik trouwens ook dat het logo in 256 kleuren werd weergegeven.....tijdens het booten van de cd..
Wel vreemd dat Lubuntu desktop niet werkt op deze laptop, of staat er iets verkeerd in de bios?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ik dacht dat het standaard was maar blijkbaar moet je dat even zelf aanvinken in de instellingen ;)

GIMP 2.8 introduces an optional single-window mode. You can toggle between the default multi-window mode and the new single-window mode through the Single-window mode checkbox in the Windows menu.
Dank voor de tip.  Stuk beter zo.  :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
In Ubuntu had ik trouwens ook dat het logo in 256 kleuren werd weergegeven.....tijdens het booten van de cd..
Wel vreemd dat Lubuntu desktop niet werkt op deze laptop, of staat er iets verkeerd in de bios?
Vergroot de hoeveelheid gedeeld geheugen voor de videokaart, eens naar de maximale waarde? In het BIOS.

Het is een phoenix bios , ik kan er niet veel wijs uit worden.... bij video settings zie ik wel dat video expansion disabled is (weet niet wat het inhoudt).

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Citaat
Ik tik dit bericht in Lubuntu 12.10. Na installatie van Gimp (2.8.2), start ik Gimp op en.... drie losse vensters, zoals vanouds....

Citaat
GIMP 2.8 introduces an optional single-window mode. You can toggle between the default multi-window mode and the new single-window mode through the Single-window mode checkbox in the Windows menu. In single-window mode, GIMP will put dockable dialogs and images in a single, tabbed image window. The single-window mode setting is of course preserved if you quit and start GIMP again. Single-window mode removes the necessity for users of having to deal with multiple windows.

Jaja. Als je het onderste uit de kan wilt hebben krijg je het lid op de neus. Die drie losse & verplaatsbare vensters hebben een donders goede reden. Zo kan je op een klein scherm toch nog aardig uit de voeten. Heb je je inmiddels voorzien van een mooi groot scherm dan is de single-windows modus natuurlijk heel fijn werken.

GIMP is niet gebouwd voor gebruikers met "top of the bill" uitrusting. Ook daarom vind ik het een geweldig stuk software.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021