Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe installeer il Serviio?  (gelezen 5945 keer)

Hoe installeer il Serviio?
« Gepost op: 2013/02/08, 14:29:01 »
Om mijn foto's op mijn Philips tv te kunnen bekijken heb ik die tv aan het modem hangen. Via windows kan ik nu op mijn tv de foto's/video's enz. bekijken die op mijn pc staan. Als mediaserver gebruik ik de Windows media player.
Op diezelfde pc heb ik nu xubuntu geinstalleerd. En ik meen begrepen te hebben dat ik in ubuntu daarvoor Serviio moet gebruiken. Ik vond de installatie-instructie hier:
 http://wiki.serviio.org/doku.php?id=howto:linux:install:ubuntu.
De punten 1 en 2 gaan goed. Maar dan?
Ik zou nu een bestandje moeten maken dat er zo uit ziet:
start on started networking
script
   /<path-to-serviio>/serviio.sh
end script

Vraag 1.
Dat probeer ik met Abiword. Maar die herkent de extensie .conf niet. Welk tooltje moet ik dan gebruiken?
Vraag 2
In punt 3 staat " and replace <path-to-serviio> with the actual path to your serviio installation. ".
Maar wat is datt actual path?

Al die jaren dat ik met pc's werkte -dat is inmiddels zo' n 46 jaar - werkte ik met Microsoft OS en daar wet ik dus alles van. Maar in Linux is dat different cook  :P  Wie helpt me verder?

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Hoe installeer il Serviio?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/08, 16:37:37 »
Open een terminal en type eerst het commando cd /etc/init/ en geef een ENTER
Nu je in die directory zit open je een simpele tekstverwerker, bijv nano die in de terminal zit. Ik geef een voorbeeld met nano, voor nano kan je elke tekstverwerker invullen die je zelf gebruikt.

Type sudo nano en geef een ENTER, nu moet je het wachtwoord invullen, hier zie je niets van, gewoon "blind typen" en geef een ENTER. Zet nu je tekst erin en sla het bestand op als serviio.conf
Met het <path-to-serviio> wordt bedoelt, waar het uitgepakte tar bestand staat met het script serviio.sh.
Bijv /home/Downloads/serviio/serviio.sh

Mocht je dit te lastig vinden en als je liever grafisch werkt, kan ik dat ook uitleggen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe installeer il Serviio?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/08, 18:09:51 »
Al die jaren dat ik met pc's werkte -dat is inmiddels zo' n 46 jaar - werkte ik met Microsoft OS en daar wet ik dus alles van.
In 1967 bestond er nog lang geen Microsoft, pas veel later kwam DigitalResearch met CP/M.
reken- of typefoutje ? :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Hoe installeer il Serviio?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/09, 15:12:09 »
Gijsbert,
Even weg geweest en nu je reactie gelezen,waarvoor dank.
Ik volgde jouw instructies maar aan het eind ging het mis. Hier het terminalscherm:

bart@bart-desktop:/etc/init$ sudo /etc/init.d/networking restart
[sudo] password for bart:
 * Running /etc/init.d/networking restart is deprecated because it may not enable again some interfaces
 * Reconfiguring network interfaces...                                   [ OK ]
bart@bart-desktop:/etc/init$

Weet jij hoe nu verder? MIsschien met een grafische oplossing?


Al die jaren dat ik met pc's werkte -dat is inmiddels zo' n 46 jaar - werkte ik met Microsoft OS en daar wet ik dus alles van.
In 1967 bestond er nog lang geen Microsoft, pas veel later kwam DigitalResearch met CP/M.
reken- of typefoutje ? :lol:

Sorry Ron:  :-[   geen 46 maar 36 jaar.

Dit was mijn eerste:


Intern geheugen 16 Kb Maar dat breidde ik uit tot wel 64 Kb. Aangeraden werd, wanneer je die chips bijprikte, dat op een natte krant te doen op het aanrecht en daarbij je schoenen en sokken uit te doen vanwege de mogelijke statische energie... :laugh: :laugh:
Wel al een Qwerty toetsenbord, maar ik herinner me nog de problemen met de voeding vanwege het verschil in Hz tussen USA en NL , 50 t.o.v. 60Hz meen ik.

En nu ik 75 jaar ben, ben ik er nog steeds mee bezig. Noem dit dus maar een beroeps-deformatie ......

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline rja

  • Lid
Re: Hoe installeer il Serviio?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/09, 18:11:31 »
Gijsbert,
Even weg geweest en nu je reactie gelezen,waarvoor dank.
Ik volgde jouw instructies maar aan het eind ging het mis. Hier het terminalscherm:

bart@bart-desktop:/etc/init$ sudo /etc/init.d/networking restart
[sudo] password for bart:
 * Running /etc/init.d/networking restart is deprecated because it may not enable again some interfaces
 * Reconfiguring network interfaces...                                   [ OK ]
bart@bart-desktop:/etc/init$
Werkt serviio niet gewoon ?

start de console op.

cd ~/serviio-1.1-linux/bin
./serviio-console.sh

Geeft hij aan dat draait ?

Je kunt ook handmatig opstarten.

Door

./serviio.sh

Daarna weer controleren met de serviiio-console.sh  of hij draait.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/09, 18:17:51 door rja »

Re: Hoe installeer il Serviio?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/09, 22:33:14 »
Inderdaad RJA, in de map waar je Serviio hebt uitgepakt staat de map bin met daarin serviio-console.sh Je kan ook dubbel klikken en in het pop-up scherm op uitvoeren klikken dan krijg je dit te zien:



Je kan nu ook een snekoppeling maken op je bureaublad of aan een menu vast maken.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/09, 22:35:34 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Hoe installeer il Serviio?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/10, 00:20:28 »
Zo te zien ben ik dicht bij de oplossing; zie de bijlage.
Maar of ik nu dubbelklik op de 1ste of de 2e, of met de rechtermuis in het invoerveld klik op uitvoeren, er gebeurt niks...

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Hoe installeer il Serviio?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/10, 00:22:30 »
Volg de tip van rvja op, gebruik de terminal, dan kun je eventuele foutmeldingen zien.

Re: Hoe installeer il Serviio?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/10, 10:11:54 »
@Paul 54, als je met de rechtermuisknop op het bestand klikt, kan je uit het menu wat verschijnt, kiezen voor Eigenschappen, klik daar op dan opent een venster met drie tabs, klik op Rechten en kijk of er een vinkje staat bij Uitvoeren van bestand toestaan.

Zoals Rvja en Cumulus007 al schrijven, als je via de terminal werkt zie je de eventuele fouten. En de console start dan ook grafisch op.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Hoe installeer il Serviio?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/10, 12:18:05 »
Weer een stapje.
Nu staat het script op het bureaublad. Maar opstarten, homaar. :evil:

Kan het zijn dat het script niet goed is? Ik heb daar even ingekeken en ik zie daar voor alle mogelijke besturingssystemen false staan. Zie de bijlage voor dit script.

Of wordt Serviio op een andere plaats gezocht dan waar het staat, /home/bart ?

In deze map /home/bart staat het volgende
- een "box" met de naam serviio-1.1-linux.tar.gz 
- idem met de naam serviio-1.1-linux.tar.gz.1 (waarschijnlijk een eerdere poging?)
- een map met de naam serviio-1.1
- een serviio.conf met deze inhoud:

start on started networking
script
   /home/bart/serviio.sh
end script



Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Hoe installeer il Serviio?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/10, 16:58:17 »
Bart, het pad moet je wijzigen. Moet worden  /home/bart/serviio-1.1/bin/serviio.sh
Het script maak je als volgt aan en zet je in /etc/init/
Open een terminal en type cd /etc/init en geef een ENTER
Nu zit je in de map init type in de terminal  gksudo gedit en geef een ENTER, nu je wachtwoord ingeven en geef een ENTER, nu opent gedit in de rootmode anders kan je geen wijzigingen maken in die systeemmap. Let ook niet op de melding GTK critical o.i.d. dat gebeurt altijd. Plak nu de volledige teks en path in gedit:
start on started networking
script
    /home/bart/serviio-1.1/bin/serviio.sh
end script
Klik nu in gedit op Bestand>Opslaan als>serviio.conf  kies dan de map etc/init

« Laatst bewerkt op: 2013/02/10, 17:03:42 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline rja

  • Lid
Re: Hoe installeer il Serviio?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/10, 18:15:59 »
En ik zou serviio-console.sh in de terminal opstarten.

Volgens mij is er iets fout.

Dan zien we de foutmelding.
cd ~/serviio-1.1/bin/
./serviio-console.sh

« Laatst bewerkt op: 2013/02/10, 18:18:19 door rja »

Re: Hoe installeer il Serviio?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/10, 19:36:46 »
Zowel het advies van Gijsbert als dat van rja opgevolgd. Resultaat nihil  :evil: :evil: :evil: :evil:

Vreemd toch. Eerder installeerde ik probleemloos vanaf de HP-site de software voor mijn draadloos gestuurde HP Deskjet 3070A printer

En daarna Teamviewer vanuit de Teamviewer-site   http://www.teamviewer.com/nl/download/linux.aspx en dat ging ook prima:
Openen  middels Ubuntu softwarecentrum en de rest verliep volkomen menugestuurd.
Kan het langs die weg niet met Serviio?

Genoeg voor vandaag. morgen verder. Maar evenzogoed: alvast bedankt voor jullie bereidheid te helpen.

Bart

P.S. Of iemand komt even via Teamviewer langs? Van harte welkom!

Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline rja

  • Lid
Re: Hoe installeer il Serviio?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/11, 11:20:27 »
Wat voor errors kwamen er langs op het scherm ?

Toen je die commmando's intikte ?


Re: Hoe installeer il Serviio?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/11, 19:48:08 »
Of ik nu klikte, of op het rechtermuisscherm kies voor Uitvoeren, er gebeurt helemaal niets.
Voor de volledigheid: Het alles speelt zich af in Xubuntu, dus niet Ubuntu

Ik overweeg het helemaal opnieuw te doen, maar dan wil ik vooraf alles verwijderen. Zou het geen Linux maar DOS zijn , dan deed je dat vanuit de root  middels het commando del serviio*.* /s maar hoe doe je dat hier in Xubuntu?

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Hoe installeer il Serviio?
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/12, 18:35:18 »
Misschien heeft dit er iets mee te maken?
IIk dacht dat MediaTomb ook zou kunnen wat ik met Serviio wilde: contact met mijn tv
Maar als ik MediaTomb installeer en opstart, dan gaat ie naar Firefox, vult als link dit in http://192.168.178.12:49152/disabled.html
en meldt dan: MediaTomb UI is disabled. Check your configuration.
Het is het IP-nummer van MediaTomb. Dat zie ik als ik het disabled-deel weg haal.
Ik begrijp hier uit dat er iets schort aan mijn Internet-instelling. En die melding kwam eerder bij Serviio ook al eens voorbij.
Maar wat? Wie weet raad?

Bart

P.S. Op mijn TV zie ik nu overigens al wel MediaTomb staan. Het begin is er dus..... ???
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Hoe installeer il Serviio?
« Reactie #16 Gepost op: 2013/02/12, 19:02:56 »
In je MediaTomb configuratie file staat de MediaTomb disabled. Dit moet je op enabled zetten.

You have to change the Media Tomb settings which are located in a config (xml) file.... so to do this you have to.
1. Open up a terminal session, it's in Applications > Accessories > Terminal

2. Type: sudo gedit /etc/mediatomb/config.xml

3. When the editor is opened change ui enabled and transcoding enabled settings to yes. (the effected lines should look like this)

<ui enabled="yes" show-tooltips="yes">

<transcoding enabled="yes">

4. save your changes and close the editor


5. in the terminal window type: sudo /etc/init.d/mediatomb restart

(this will restart the media tomb server in order for the changes you just did to to take effect.)

6. Sit back and enjoy your media streaming.
Gtank

Van http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1618859
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Hoe installeer il Serviio?
« Reactie #17 Gepost op: 2013/02/12, 20:23:28 »
En......    Bingo, het werkt!
Ik moet nog wel even uitzoeken of ie automatisch de toevoegingen meeneemt, of dat ik daarvoor MediaTomb weer moet opstarten, maar dat is van later zorg. Hoofdzaak is dat het in principe werkt en dat ik de foto's en film zie op mijn tv.

Nog twee opmerkingen.
1.
Ik weet niet hoe dat bij Ubuntu is, maar gedit moest op mijn Xubuntu wel eerst worden geinstalleerd.
2.
Wat er nu wordt bedoeld met " Sit back and enjoy your media streaming." is mij niet geheel duidelijk. Ik heb in het linker scherm wel de mappen opgezocht waarin de te plaatsen foto's  etc stonden, maar misschien is dat helemaal niet nodig. Ik moet dus maar eens goed Dit onderdeel bestuderen. En ja, ik zie het al: How do I make MediaTomb start automatically ?
Gijsbert en rja, jullie waren geweldig. Bedankt voor het geduld.

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Hoe installeer il Serviio?
« Reactie #18 Gepost op: 2013/02/12, 20:40:29 »
Gedit is inderdaad standaard in Ubuntu, in Xubuntu is de standaardeditor Leafpad. Daar had het ook mee gekund, Gedit installeren was onnodig.

Je had dit
sudo gedit /etc/mediatomb/config.xml
Kunnen vervangen door
gksudo leafpad /etc/mediatomb/config.xmlLet op gksudo ipv sudo. gksudo is beter voor het draaien van grafische applicaties met rootrechten. sudo is voor de commandline.

Maar goed, dat is nu niet meer nodig :P