Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nvidia GeForce4 MX 440, probleem  (gelezen 3680 keer)

macmaximus

  • Gast
nvidia GeForce4 MX 440, probleem
« Gepost op: 2008/07/26, 14:13:18 »
Hallo iedereen,

Heb sinds een tijdje problemen met mijn videokaart, een NVIDIA GeForce4 MX 440. Hij heeft het altijd goed gedaan, echter twee weken werd mijn computer opgestart met lelijke verticale strepen en een melding dat ubuntu (hardy heron 8.04) wordt opgestart in een lage resolutie, omdat de videokaart niet wordt herkent. Ben toen een 2 uur bezig geweest met zoeken op het internet en mogelijkheden uitproberen, maar wat ik ook probeerde de oplossing leek zich niet aan te dienen. Heb met veel frustratie de computer uitgezet. Twee dagen later weer de computer aangezet en tot mijn verbazing: de computer start goed op, geen melding en alles lijkt het goed te doen. Weer wat dagen later (volgens mij weer na een update) weer hetzelfde probleem, weer uitgezet en volgende dag probleem weer weg, zonder dat ik een verandering had aangebracht. Weer een dag later: computer start goed op maar tijdens het gebruik zie ik dat er rare puntjes komen op het beeldscherm, computer crasht en na restart is daar het probleem weer.

Wat mijn vragen zijn:
-heeft iemand dit ooit meegemaakt?
-wat is de juiste manier om de drivers van nvidia te installeren?
-als ik de drivers wil ophalen van nvidia, wat moet ik dan doen (http://www.nvidia.com/object/linux_display_x86_96.43.07.html)?
-nieuwe drivers niet gebruiken en oude drivers gebruiken en hoe te installeren?

je begrijpt ben het overzicht behoorlijk kwijt aan het raken, heb de computer nu al zo vaak opnieuw opgestart dat ik het niet meer kan tellen. Heb bijna elke mogelijke oplossing uitgeprobeerd. Niets lijkt te werken, maar het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie.

bvd

nvidia GeForce4 MX 440, probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/27, 00:21:40 »
Citaat van: macmaximus
Wat mijn vragen zijn:
-heeft iemand dit ooit meegemaakt?
-wat is de juiste manier om de drivers van nvidia te installeren?
-als ik de drivers wil ophalen van nvidia, wat moet ik dan doen (http://www.nvidia.com/object/linux_display_x86_96.43.07.html)?
-nieuwe drivers niet gebruiken en oude drivers gebruiken en hoe te installeren?
ik zal de vragen beantwoorden :)

-zoiets heb ik nooit meegemaakt, alleen herken ik het probleem wel. Ik vermoed dat er een koelprobleem is met je videokaart, of misschien zelfs wel dat hij kapot aan het gaan is. de symptonen lijken daar wel erg heen te wijzen.
-de juiste manier om nvidia driver te installeren is system - administration - hardwaredrivers. hier kun je de juiste nvidia driver installeren door het hokje aan te vinken.
een andere manier is envy, dat de geschikte driver voor je videokaart installeert, dit programma is te installeren via synaptic.
-vanaf de site van nvidia moet je gewoon de .run file downloaden, maar ik raad dit af, je kunt beter de drivers installeren via hardware drivers in ubuntu.
-en het gebruik van oude drivers raad ik ook af, naar mijn mening kun je het beste de nieuwste drivers gebruiken. ik denk dat jou probleem ook niet wordt opgelost door het geruik van oudere drivers.

kortom, installeer gewoon de drivers via hardwaredrivers in ubuntu, dat is genoeg, als dat ook nog niet helpt, dan moet je het probleem denk ik bij de hardware zoeken, want de nvidia geforce 4 is een goed ondersteunde kaart in ubuntu wat drivers betreft

groet,
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

Offline ptb

  • Lid
nvidia GeForce4 MX 440, probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/27, 00:24:38 »
Het lijkt een hardwareprobleem.Probeer eerst te kijken of de videokaart goed in de socket zit, de ventilator nog werkt en niet te veel stof heeft verzameld,aansluitingen goed contact maken.Haal de kaart even eruit en zet hem weer terug.
Als je ook nog windows erop hebt staan,doet hij het daar ook niet goed?
De driver (nvidia-glxwordt automatisch geinstalleerd via de hardware drivers onder systeem>beheer.Voor een al wat oudere kaart zoals de jouwe kun je het best daarop vertrouwen.Nieuwere drivers van nvidia zullen verder niets toevoegen ,hooguit problemen.

Speedboy

  • Gast
nvidia GeForce4 MX 440, probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/27, 00:59:14 »
Klinkt alsof je grafische kaart aan het "sterven" is.  Een jaar of 4 terug heb ik ongeveer hetzelfde probleem gehad.  Je kan altijd een livecd insteken om te kijken of je daar ook strepen of andere fouten krijgt.  Zie je daar ook fouten dan is het tijd voor een nieuwe gfx-kaart.

nvidia GeForce4 MX 440, probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/27, 01:20:18 »
sorry voor offtopic maar dit wil ik even kwijt:
Citaat van: tiemenhakvoort
-en het gebruik van oude drivers raad ik ook af, naar mijn mening kun je het beste de nieuwste drivers gebruiken. ik denk dat jou probleem ook niet wordt opgelost door het geruik van oudere drivers.

groet,
Waarom zou je eigenlijk nieuwe drivers voor je pc moeten nemen. Als ze eenmaal werken dan heb je er toch wat aan. Ikzelf heb slegte ervaringen met nieuwste drivers. Mijn tip is ook download geen nieuw driver ofzo. degenne die eenmaal een beetje oud is werkt meestal het beste, en als je een goede driver hebt, download niet telkens de nieuwste. Behalve als het standaart in de updates zit.
Ik begrijp er weer eens geen zak van. Maar da maak ni uit.. trek in een koekje:P:P

Acer aspire 3620: ubuntu hardy- Windows xp home

paradigit enforcer:
core2quad processor
nvidea geforce gtx 260
4 gig ddr2 ram
750 gb hd
22" beeldscherm

macmaximus

  • Gast
nvidia GeForce4 MX 440, probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/27, 17:22:16 »
Hartelijke dank voor de respons. Ik begrijp een ding niet, als ik de driver voor nvidia bij hardware drivers inschakel, krijg ik de melding bij nvidia x server settings: "You do not appear to be using the nvidia x driver. Please edit your xconfiguration file (just run nvidia-xconfig as root and restart the x server). Maar ik heb de driver toch ingeschakeld? (ja, ik heb wel eerst de computer opnieuw opgestart) Waar moet ik de nvidia-xconfig draaien en hoe draai ik em als root (terminal en sudo bash). Hoe restart ik de xserver, waar doe ik dat en hoe weet ik dat de xserver uberhaubt draait. En verder wat is in hemelsnaam de xserver? waarom is dit allemaal zo omslachtig?

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
nvidia GeForce4 MX 440, probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/27, 17:26:31 »
Citaat van: macmaximus
Hartelijke dank voor de respons. Ik begrijp een ding niet, als ik de driver voor nvidia bij hardware drivers inschakel, krijg ik de melding bij nvidia x server settings: "You do not appear to be using the nvidia x driver. Please edit your xconfiguration file (just run nvidia-xconfig as root and restart the x server). Maar ik heb de driver toch ingeschakeld? (ja, ik heb wel eerst de computer opnieuw opgestart) Waar moet ik de nvidia-xconfig draaien en hoe draai ik em als root (terminal en sudo bash). Hoe restart ik de xserver, waar doe ik dat en hoe weet ik dat de xserver uberhaubt draait. En verder wat is in hemelsnaam de xserver? waarom is dit allemaal zo omslachtig?
Om nvidia-xconfig te draaien als root open je eerst een terminal. Daar geef je in: sudo nvidia-xconfig.

Je herstart de xserver dan door CTRL+ALT+BACKSPACE te doen.
De xserver is gewoon de grafische weergave van je computer (alles dat je ziet van knopjes en dergelijke)
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

nvidia GeForce4 MX 440, probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/27, 18:28:51 »
Gewoon de recovery mode kiezen, normaal de tweede keuze in Grub, in het keuze menu wat je krijgt fix Xserver kiezen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

nvidia GeForce4 MX 440, probleem
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/27, 19:35:07 »
Citaat van: rockertjenl
sorry voor offtopic maar dit wil ik even kwijt:
Citaat van: tiemenhakvoort
-en het gebruik van oude drivers raad ik ook af, naar mijn mening kun je het beste de nieuwste drivers gebruiken. ik denk dat jou probleem ook niet wordt opgelost door het geruik van oudere drivers.

groet,
Waarom zou je eigenlijk nieuwe drivers voor je pc moeten nemen. Als ze eenmaal werken dan heb je er toch wat aan. Ikzelf heb slegte ervaringen met nieuwste drivers. Mijn tip is ook download geen nieuw driver ofzo. degenne die eenmaal een beetje oud is werkt meestal het beste, en als je een goede driver hebt, download niet telkens de nieuwste. Behalve als het standaart in de updates zit.
dat bedoelde ik dus, als er een nieuwe versie bij de updates zit, dan zou ik die gewoon installeren.
de nvidia-glx driver wordt toch gewoon automatisch geupdate?
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

macmaximus

  • Gast
nvidia GeForce4 MX 440, probleem
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/07, 22:26:32 »
Allemaal bedankt voor de reacties. Heb op dit moment de driver niet "in use" Werkt voor mij het beste, alleen is het jammer dat de applicaties die wat meer vergen van de videokaart wat langzaam gaan, zoals bijv. Google Earth. Het beeld wat ik nu heb is redelijk tot goed, dus ik denk dat mijn videokaart niet aan het sterven is. Het is gewoon een geval dat er ergens softwarematig niet in orde is. Waar dat aan ligt is mij een raadsel. Heb bijvoorbeeld de optie van Gijs al zo vaak geprobeerd , ook al voor ik dit item had gepost, dat is het ook niet.
Kan nu in ieder geval de computer gebruiken en das het belangrijkste, Als ik weer nieuwe energie heb probeer ik het probleem wat verder te onderzoeken. Maar belangrijk is dat ik de computer voor gebruik heb en niet om aan te knutselen, dat moet ik al genoeg op mijn werk doen.

vriendelijke groet
MacMaximus