Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan mijn schijf niet op delen in 3 partitie's!  (gelezen 1218 keer)

Horatio

  • Gast
Kan mijn schijf niet op delen in 3 partitie's!
« Gepost op: 2006/08/14, 06:34:25 »
Ik heb onlangs Ubuntu geinstalleert ik had er Windows op staan dus dat mocht er van mij af dat heeft het install programma ook gedaan maar ik had mijn schijf willen op delen in 3 partitie's root,home,swap maar dat ging op de enof andere reden niet ,de schijf is nu op gedeelt in 2 partitie's nu heb ik de volgende vraag.

* wat heb ik evt fout gedaan.(ik heb de op de HDD geinstalleerde prog. laten verwijderen.

* is er ondanks dat Ubuntu er op staat nog een partitie aan toe te voegen of moet ik dan  de totale install overnieuw doen.

HORATIO

Offline eendje

  • Lid
Kan mijn schijf niet op delen in 3 partitie's!
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/14, 09:41:45 »
Volgens mij maakt Ubuntu standaard maar twee partities aan een / en een SWAP partitie. Als je meer partities wilt moet je tijdens de installatie de partities handmatig aanpassen.  Met gparted kun je partities verkleinen en aanpassen. in deze post stond het volgende:

stop een ubuntu live cd (met de nieuwste dapper desktopversie heb je automatisch een live cd).In je cdrom. Ga dan naar >systeem>beheer>gnome partitiebewerker. Hier kan je simpel door slepen de partities veranderen. Ergens rechts boven kan je met een dropbox kiezen tussen je 2 schijven (als je die hebt) hda is je primaire schijf en hdb je secundaire. Er is altijd een kans op verlies van gegevens, dus maak een backup. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nooit problemen heb gehad, ik heb wel altijd de partities vergroot. (had steeds een stuk vrije ruimte op het eind) Als je al linux hebt en je hebt geen gnome partitiebewerker moet je deze eerst installeren via systeem>beheer>synaptic en dan in het rijtje zoeken naar gparted (zelfde programma, heeft hier een andere naam). Als het niet gaat hoor ik het wel.

Je zult, denk ik, wel de live CD moeten gebruiken want de partitie die je wilt verkleinen is je /, dus is in gebruik als Ubuntu gestart is. EN natuurlijk belangrijke data eerst backuppen.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline mcgyver

  • Lid
Kan mijn schijf niet op delen in 3 partitie's!
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/15, 22:54:13 »
Als ik me niet vergis moet je een uitgebreide partitie aanmaken met daarin logische stations. In de praktijk werkt het hetzelfde als gewone partities.

Horatio

  • Gast
Kan mijn schijf niet op delen in 3 partitie's!
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/17, 01:55:44 »
kan het veel kwaad dat mijn HDD mar is opgedeeld in 2 partitie's?
Kan ik straks wel updaten naar een hogere versie van ubuntu zonder verlies van gegevens ?

budster

  • Gast
Kan mijn schijf niet op delen in 3 partitie's!
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/17, 02:11:58 »
Bij update behoud je gewoon je data, maar kan natuurlijk nooit kwaad om zo nu een dan een backup te maken.

Offline mcgyver

  • Lid
Kan mijn schijf niet op delen in 3 partitie's!
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/18, 16:35:47 »
Citaat van: Horatio
kan het veel kwaad dat mijn HDD mar is opgedeeld in 2 partitie's?
Kan ik straks wel updaten naar een hogere versie van ubuntu zonder verlies van gegevens ?
Het voordeel van een aparte /home is dat je niets kwijtraakt bij een herinstallatie. Daarom raad ik je een aparte/home echt aan. Stom van me dat ik het zelf ook nu pas heb gedaan.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Kan mijn schijf niet op delen in 3 partitie's!
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/18, 23:33:51 »
Citaat van: mcgyver
Als ik me niet vergis moet je een uitgebreide partitie aanmaken met daarin logische stations. In de praktijk werkt het hetzelfde als gewone partities.
Je kan 4 primaire partities maken op een physieke schijf. Wil je, nu of in de toekomst meer dan 4 partities dan moet je 1 van deze partities het type 5 - uitgebreid maken. In de uitgebreide partitie kan je een groot aantal uitgebreide partities maken.
Klik links bovenin op Documentatie