Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: X(-server) opnieuw genereren.  (gelezen 3636 keer)

X(-server) opnieuw genereren.
« Gepost op: 2017/02/22, 15:14:46 »
Na het "overlijden" van Windows Vista (hitte problemen met HP laptop) is het me gelukt nog een poosje verder te gaan met Mint 17.1 Xfce. Helaas is nu het scherm helemaal op zwart gegaan. Om de data nog veilig te stellen heb ik de HD in een USB behuizing gestopt, Ubuntu (14.04) op mijn DELL Optiflex GX620 gestart en de USB-HDD in een USB poort geprikt. Ubuntu ziet echter niet alle LVM volumes. Zie ook https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=101818.0 en https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=101820.0.
Die HD is compleet geïnstalleerd op een HP laptop met NVIDIA (scherm)driver. Op mijn DELL  lukt het me om te booten vanaf dat USB-HDD device, zij het dat ie even piept over het keyboard, daarna opstart, maar daarna komt met de melding: "X-server start niet vanwege een interne fout. Neem contact op met beheerder voor diagnose. Herstart MDM wanneer probleem is opgelost". Logisch lijkt me, omdat het grafisch gebeuren gebaseerd is op de grafische kaart van de HP laptop. Werken kan nu nog alleen in commando-mode (terminal). Hoe kan ik X zodanig opnieuw configureren dat ie gebruik maakt van de grafische kaart van mijn DELL systeem? Misschien definities (xorg.conf) uit Ubuntu gebruiken en in de juiste lib zetten?
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: X(-server) opnieuw genereren.
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/22, 16:35:19 »
Ik zou om te beginnen Ubuntu starten in Veilige modus, dan kun je op een laagresolutiescherm wellicht wat meer over je probleem te weten komen.

(Direct gaan prutsen in Xorg is niet altijd even succesvol).

Na het booten van de BIOS de Shift-toets ingedrukt houden om de Veilige modus te kiezen.

Re: X(-server) opnieuw genereren.
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/22, 22:02:44 »
Het gaat niet om Ubuntu, maar om Mint dat wordt gestart vanaf een USB-HD, ofwel een HD die is gemonteerd in een USB behuizing. Na het opstarten en inloggen kan ik alleen werken in terminal-mode omdat de X-Server niet werkt. Op site http://m.wikihow.com/Configure-X11-in-Linux lees ik dat je dat kan "herstellen" met het commando: Xorg -configure. Dat proces gaat wel van start maar komt met de melding: "could not create lock file in /tmp/.txo-lock". Nader onderzoek leert dat die file R/O is, ook als ik inlog met de ID zoals ik altijd op Mint heb ingelogd. Hoe kan ik dat veranderen zodat ik R/W rechten krijg?
« Laatst bewerkt op: 2017/02/22, 22:16:12 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

youpie123

  • Gast
Re: X(-server) opnieuw genereren.
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/22, 23:01:49 »
Als ik het goed begrijp kan je dus inloggen met je eigen username en password? En als je dan met sudo ook kan inloggen zou je dat bestand moeten kunnen verwijderen. Misschien eens proberen?

sudo rm  /tmp/.txo-lock
En dan bij het herconfigureren van X-server ook steeds sudo aangeven voor de commando's van  http://m.wikihow.com/Configure-X11-in-Linux Vaak werken dit soort voorbeelden dan wel.

Re: X(-server) opnieuw genereren.
« Reactie #4 Gepost op: 2017/02/24, 22:15:21 »
Ik dacht dat de problemen met X-Server wellicht te maken hadden met de configuratie in mijn bezweken laptop, maar dat ga ik nu betwijfelen. Als ik na het booten van Mint (op USB-HDD) inlog met gebruikelijke ID (xxxxxx) en het commando sudo startx geef, krijg ik een hele waslijst met definities op het scherm, met als laatste weer de melding dat het proces afnokt omdat er geen lockfile gemaakt kan worden op /tmp/.txo-lock. Zie bijlage X_specs. Dat heb ik eerder gezien als ik Xorg -configure probeerde uit te voeren. Als ik daarna op Ubuntu met Nautilus op de USB-HDD kijk onder eigenschappen van dat device (volume), dan zie ik dat ik geen rechten heb om het e.e.a. te wijzigen omdat ik niet de eigenaar van dat volume ben; Root is eigenaar. Zie bijlage Rechten. Als ik de rechten bekijk middels sudo nautilus, dan zie ik dat Mij de eigenaar is ??? (zie ook bijlage Rechten). Wel heb ik meer mogelijkheden, maar de ID (xxxxxx) waarmee ik op Mint inlogde, was geen Mij, heb ik ook niet als user in mijn Ubuntu systeem, en als root inloggen kan niet, heb ik begrepen. Als ik onder Mij de rechten wijzig, kan ik Mint dan nog opstarten vanaf USB? En als ik in Ubuntu een (tijdelijke) user xxxxxx met root-rechten aanmaak, vrees ik de nodige "vervuiling" van bestanden die ik niet nodig heb. Kortom:

1) Welke terminal commando's moet ik onder Mint uitvoeren om de rechten zodanig te wijzigen dat X wel start  zonder problemen met  /tmp/.txo-lock ?
2) Waarom werkte alles perfect toen die HD nog in mijn laptop zat en waarom werkt het niet, nu die wordt ge-boot van USB?
3) Hoe zit het met die rechten? De ene keer Root, de andere keer Mij! In welke fase worden die rechten toegekend? 
« Laatst bewerkt op: 2017/02/24, 22:22:43 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: X(-server) opnieuw genereren.
« Reactie #5 Gepost op: 2017/02/27, 19:54:51 »
USB-disk nog even geboot op HP Pavilion, bijna zelfde als waar HD uit komt, maar kennelijk toch kleine verschillen in (grafische) hardware. Zelfde X-server probleem. Na opstarten ingelogd als root. Niet gedacht, maar kan dus toch. Als ik met ls -l de directories bekijk zie ik dat tmp de volgende rechten heeft: drwxrwxrwt, waarin t een speciale functie heeft. https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=840925
De bestanden binnen die directory kunnen alleen worden verwijderd door de eigenaar of root. Aangelogd als root geef ik dus het commando: Xorg -configure. Na een korte pauze komt (weer of nog steeds) de boodschap: "server error: could not create lock file on /tmp/.tX0-lock". Dacht dat root alles kon? Ik ben er bijna, denk ik. Wie helpt me uit de brand.
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: X(-server) opnieuw genereren.
« Reactie #6 Gepost op: 2017/02/27, 21:09:06 »
"Dacht dat root alles kon". Ja maar het kan zijn dat dat X-proces z'n eigen rechten opeist. Het kan zijn, ik zeg maar wat, dat die lock vanuit X is aangemaakt en als jij vervolgens als root ook zo'n lock wilt plaatsen, dat-ie dan roept dan dat niet kan (want is al).
(Maak een bestandje aan in LibreOffice en bewaar dat; dan zie je ook dat zolang dat bestand geopend is, er ergens een verborgen lock-file rondzwerft met dezelfde naam plus lock toegevoegd).

Re: X(-server) opnieuw genereren.
« Reactie #7 Gepost op: 2017/02/27, 23:11:59 »
Snap ik allemaal, maar als ik onder root in /tmp kijk zegt ie dat er 0 files zijn. .tX0-file lijkt inderdaad een verborgen file, maar ik verwacht dat root die wel ziet. Blijft de vraag, hoe ga ik die lockfile verwijderen want rm .tX0-file lukt ook niet, terwijl root toch alle rechten heeft.
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

youpie123

  • Gast
Re: X(-server) opnieuw genereren.
« Reactie #8 Gepost op: 2017/02/28, 00:26:20 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: X(-server) opnieuw genereren.
« Reactie #9 Gepost op: 2017/02/28, 05:28:55 »
Druk eens op ctrl alt f1,
dan opnieuw proberen
ctrl alt f7 dan ga je terug..

Als een file in gebruiik is, dan kun je deze natuurlijk niet wijzigen.

Re: X(-server) opnieuw genereren.
« Reactie #10 Gepost op: 2017/02/28, 12:55:00 »
Dacht de oplossing gevonden te hebben uit de volgende site:
http://askubuntu.com/questions/514215/xserver-error-could-not-create-lock-file
(5 - remount ..), want alles wijst erop dat de disk r/o is. Meteen uitgeprobeerd natuurlijk in de veronderstelling dat alles nu gefixt zou zijn. Maar helaas. Krijg de melding:

[   97.275273] EXT4-fs error (device dm-0): ext4_remount:4818: Abort forceren by user
Mount: kan blok-apparaat /dev/mapper/mint--vg-root niet heraankoppelen als lezen-en-schrijven, want is schrijfbeveiligd.

Bij computerzaak gevraagd of die blokkering wellicht hardwarematig kan zijn, b.v. in de USB behuizing of omdat de HD uit de laptop is gehaald. Niet aannemelijk, dus moet het wel softwarematig zijn. Advies: data overzetten en opnieuw formatteren. Voor mij geen oplossing want dan ben ik mijn portable systeem kwijt en Windows is voor mij "uit". Maar onder Linux gaat dat vanwege de protectie waarschijnlijk niet lukken, lijkt me. Tenzij iemand een commando weet waarmee ik dat protectie-bit kan uitzetten. We geven niet zomaar op; dat ding moet aan de praat zoals het hoort!
« Laatst bewerkt op: 2017/02/28, 13:05:23 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: X(-server) opnieuw genereren.
« Reactie #11 Gepost op: 2017/02/28, 14:44:48 »
Leuk probleem heb je daar!

Dat "[   97.275273] EXT4-fs error (device dm-0): ext4_remount:4818: Abort" komt in verschillende varianten voor, zonder dat er evidente oplossingen worden gegeven.

Zelf zou ik op dit punt Puppy Linux inschakelen (op een usb zetten en vandaar booten) en die lock-file met de botte bijl een flinke schop onder z'n achterste verkopen. Zoals je zegt, dat ding moet aan de praat!

Re: X(-server) opnieuw genereren.
« Reactie #12 Gepost op: 2017/02/28, 20:39:57 »
Met welke utility van Puppy zou ik dat moeten doen? Heb ook Knoppix, OpenSUSE, Mint 13, Ubuntu, plus nog wat varianten op DVD en Mint 17 op USB-stick. Kan het daar niet mee?
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: X(-server) opnieuw genereren.
« Reactie #13 Gepost op: 2017/02/28, 21:04:25 »
Cargamel,

Als het om de gesloten driver van nVidia gaat die ge-installeerd is op de ex laptop HD.
Deze zal alleen doorstarten met een gelijkwaardige nVidia VGA kaart.

Wat zal moeten werken is de nvidia driver te purgen.
Verreiste zijn dat je in een de CLI komt, dus de 'grote' terminal zonder X .
Om welke nvidia driver het gaat (Bijmij is dat de nvidia-340)

Dus als je in die 'grote' terminal kan geraken:
Om erachter komen welk nvidia driver het gaat:
dpkg-query -l | grep nvidia

Daarna op te purgen:
sudo apt-get purge nivida-xxx

Herstart .....

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: X(-server) opnieuw genereren.
« Reactie #14 Gepost op: 2017/02/28, 22:24:04 »
Met welke utility van Puppy zou ik dat moeten doen? Heb ook Knoppix, OpenSUSE, Mint 13, Ubuntu, plus nog wat varianten op DVD en Mint 17 op USB-stick. Kan het daar niet mee?
Misschien, probeer eens. In Puppy gewoon bestandsbeheer of een terminal, dan delete of rm.

Re: X(-server) opnieuw genereren.
« Reactie #15 Gepost op: 2017/03/01, 17:51:13 »
Beste vakgenoten,

Dit probleem is niet op te lossen, heb ik me laten vertellen. Het is al toeval dat ik de HD uit de HP Laptop kan opstarten op een andere computer. Waarom wel opstarten vanuit een bootable CD/DVD of van USB stick? Omdat een ISO bestand veel drivers bevat voor diverse hardware, terwijl een geïnstalleerd systeem de drivers bevat die echt nodig zijn voor de betreffende hardware. Kortom, toeval dus dat ik al zover gekomen ben. Als iemand wil beogen wat ik met mijn USB-HD wil beogen (portable Linux systeem, zodat ik bij iedere boot de files niet kwijt raak) dan dient de volgende methode te worden gevolgd: https://www.pendrivelinux.com/creating-an-ubuntu-live-usb-from-cd/#more-5191. Zou onder Mint ook moeten lukken. Wel rekening mee houden (is me verteld) dat meeste (ook deze) methodes zijn gemaakt voor USB niet groter dan 4G (en niet kleiner dan 1G). Dat heeft te maken met beperkingen van FAT32 filesysteem.
Voor dit geval, einde oefening. Data kopiëren (lezen kan nog steeds) en disk formatteren. Het goede is dat ik (we?) weer wat heb opgestoken van, en over dit prachtige systeem  ^-^

Houdoe.
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: X(-server) opnieuw genereren.
« Reactie #16 Gepost op: 2017/03/01, 21:10:30 »
Beste vakgenoten,

Dit probleem is niet op te lossen, heb ik me laten vertellen. Het is al toeval dat ik de HD uit de HP Laptop kan opstarten op een andere computer. Waarom wel opstarten vanuit een bootable CD/DVD of van USB stick? Omdat een ISO bestand veel drivers bevat voor diverse hardware, terwijl een geïnstalleerd systeem de drivers bevat die echt nodig zijn voor de betreffende hardware. Kortom, toeval dus dat ik al zover gekomen ben. Als iemand wil beogen wat ik met mijn USB-HD wil beogen (portable Linux systeem, zodat ik bij iedere boot de files niet kwijt raak) dan dient de volgende methode te worden gevolgd: https://www.pendrivelinux.com/creating-an-ubuntu-live-usb-from-cd/#more-5191. Zou onder Mint ook moeten lukken. Wel rekening mee houden (is me verteld) dat meeste (ook deze) methodes zijn gemaakt voor USB niet groter dan 4G (en niet kleiner dan 1G). Dat heeft te maken met beperkingen van FAT32 filesysteem.
Voor dit geval, einde oefening. Data kopiëren (lezen kan nog steeds) en disk formatteren. Het goede is dat ik (we?) weer wat heb opgestoken van, en over dit prachtige systeem  ^-^

Houdoe.
Cargamel,

Wat betref een HD van een PC/Laptop in een andere steken werkt is mijn ervaring.
Zoang je maar geen 'gesloten' driver (lees kernel module) gebruikt oa nvidia.
Deze zet meer om in het systeem dan alleen een extra kernel module.
oa 'blacklisten' van bestaande kernel modules
Via 'alternatives' naar andere bibliotheken, programma's e.d. verwijzen, etc etc ...

Maw, ben niet helemaal eens dat de kernel modules niet aanwezig zijn.
Deze zijn wel degelijk aanwezig.
Zoals het woord zeg het zijn kernel modules die geladen worden als deze nodig is.
Tenzij je een eigen aangepaste kernel heb gemaakt waar alleen de nodige kernel module heb ingebakken.
En de rest niet als module heb megenomen.

Dus .....
Geraak je in die tekst mode omgeving, die 'grote' terminal, zonder iets van grafisch ....
Dan is het de-installeer die gesloten stuur programma van nvidia, purgen zoals in punt 13.
 
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: X(-server) opnieuw genereren.
« Reactie #17 Gepost op: 2017/03/01, 23:56:56 »
Maurice,

Ik heb geen eigen kernel gemaakt. Zou niet weten hoe het moet. Heb Mint 17 geïnstalleerd volgens het boekje en een aantal stappen uitgevoerd die je als eerste zou moeten doen, volgens sites/google/.... 10 stappen plan. Verder geen aanpassingen aan drivers enz. De tekst die ik heb geplaatst, kreeg ik ook weer van iemand die toch goed op de hoogte is van de "internals"  van  Unix/Linux. Vandaar. Na het booten kan ik niet anders werken dan in terminal-mode. Heb zelfs op Ubuntu met sudo nautilus rechten op de USB-HD weten aan te passen; alle groepen aangepast met R/W rechten op files en directories. Daarna weer geboot vanaf USB-HD en dus weer in terminal mode belandt. Xorg -generate command wederom zonder positief effect. Stikt weer op /tmp directory: R/O! Purgen zoals in punt 13 lukt niet: directory blijft R/O. Ergens blijft een bit opstaan die het hele device op R/O zet. Ik ga nog eens aan de slag met blockdev --setrw commando. Er valt toch niks meer te verpesten. Hou jullie op de hoogte.
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: X(-server) opnieuw genereren.
« Reactie #18 Gepost op: 2017/03/02, 19:13:04 »
Cargamel,

Dat de ex laptop HD opstart in 'terminal mode' is logisch.
Dat het de HD op 'alleen lezen' zet is wel vreemd.

Je kan die HD even controleren met fsck het best vanaf een ander systeem.
Dus:
sudo fsck /dev/sdXY

Waar XY de partie is, a1 (a2,  a3) etc etc
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: X(-server) opnieuw genereren.
« Reactie #19 Gepost op: 2017/03/05, 14:46:51 »
sudo fsck /dev/sdc
'fsck' uit util-linux 2.20.1
e2fsck 1.42.9 (4-Feb-2014)
/dev/sdc is in use.
e2fsck: Kan niet doorgaan.  Gestopt.

Device was ontkoppeld! blockdev --setrw /dev/sdc werkt ook niet. Met sudo nautilus rechten aangepast, maar device blijft hoe dan ook R/O.
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: X(-server) opnieuw genereren.
« Reactie #20 Gepost op: 2017/03/05, 15:00:32 »
sudo fsck /dev/sdc
'fsck' uit util-linux 2.20.1
e2fsck 1.42.9 (4-Feb-2014)
/dev/sdc is in use.
e2fsck: Kan niet doorgaan.  Gestopt.

Device was ontkoppeld! blockdev --setrw /dev/sdc werkt ook niet. Met sudo nautilus rechten aangepast, maar device blijft hoe dan ook R/O.
Sorry Cargamel,

Je daar een heel vreemde eend volgens mij.
Ik weet zo 123(45) ook geen truuk meer.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Nero

  • Lid
Re: X(-server) opnieuw genereren.
« Reactie #21 Gepost op: 2017/03/06, 07:41:25 »
Heb je al eens geprobeerd die USB schijf aan te sluiten aan een andere Linux pc? Niet als boot schijf, maar gewoon als externe opslag. Unmounten en dan de fsck uitvoeren. Als je die daarna mount zou je conflicterende moeten kunnen verwijderen, zeker als root.

Re: X(-server) opnieuw genereren.
« Reactie #22 Gepost op: 2017/03/06, 19:59:14 »
Ook doe niet anders dan de HD aansluiten op een ander Linux systeem: Ubuntu, terwijl Mint 17 op de HD staat. Windows Vista is (hier) ter ziele, vandaar dat ik verder ben gegaan met Mint. Met LVM op Ubuntu geinstalleerd kan ik de data in LVM storage op de USB-HD lezen. Maar wat ik ook doe, de HD blijft R/O. Lezen kan wel, schrijven niet! En ik vrees dat ik niet de enige ben met dit probleem. Als ik ga Googlen, dan kom ik het volgende tegen:

http://www.hdd-tools.com/products/rrs/
https://www.rockbox.org/lock.html
https://www.experts-exchange.com/questions/26193853/External-Hard-Drive-Data-Error-Cyclic-Redundancy-Check.html

Op de eerste site staat beschreven hoe het met een password op de HD zit. Op de tweede site staat een link naar een programma dat gebruikt zou kunnen worden in Linux, maar ik ben geen programmeur (althans niet in deze taal), dus kan ik niet lezen wat er zoals gebeurt in dat programma. En hoe moet ik dat gaan activeren? Kortom, ik vrees dat in het CMOS van de drive wat is gebeurd waardoor de handel ge-locked is. Misschien omdat ie niet meer op het moederboard van de laptop zit. Ik ga nog niet formatteren (als dat al kan!?). Eerst maar even verder zoeken en afwachten tot de echte (systeem)programmeur voor dit probleem opstaat.  :| 
« Laatst bewerkt op: 2017/03/06, 20:31:31 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: X(-server) opnieuw genereren.
« Reactie #23 Gepost op: 2017/03/06, 20:42:37 »
Ook doe niet anders dan de HD aansluiten op een ander Linux systeem: Ubuntu, terwijl Mint 17 op de HD staat. Windows Vista is (hier) ter ziele, vandaar dat ik verder ben gegaan met Mint. Met LVM op Ubuntu geinstalleerd kan ik de data in LVM storage op de USB-HD lezen. Maar wat ik ook doe, de HD blijft R/O. Lezen kan wel, schrijven niet! Maar ik vrees dat ik niet de enige ben met dit probleem. Als ik ga Googlen, dan kom ik het volgende tegen:

http://www.hdd-tools.com/products/rrs/
https://www.rockbox.org/lock.html
https://www.experts-exchange.com/questions/26193853/External-Hard-Drive-Data-Error-Cyclic-Redundancy-Check.html

Op de eerste site staat beschreven hoe het met een password op de HD zit. Op de tweede site staat een link naar een programma dat gebruikt zou kunnen worden in Linux, maar ik ben geen programmeur (althans niet in deze taal), dus kan ik niet lezen wat er zoals gebeurt in dat programma. En hoe moet ik dat gaan activeren? Kortom, ik vrees dat in het CMOS van de drive wat is gebeurd waardoor de handel ge-locked is. Misschien omdat ie niet meer op het moederboard van de laptop zit. Ik ga nog niet formatteren (als dat al kan!?). Eerst maar even verder zoeken en afwachten tot de echte (systeem)programmeur voor dit probleem opstaat.  :|
Cargamel,

Het eerste neem ik aan dat er geen paswoord op de HD zit.
Als er wel eentje op zit dat je deze niet vergeten bent.

Het tweede stam uit de jaren stilletjes, kernel 2.4.18, ook al gaat meer over een HD uit een Archos tablet.
Dus heb je niks aan.



MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: X(-server) opnieuw genereren.
« Reactie #24 Gepost op: 2017/03/06, 21:52:59 »
Maurice,

V.w.b. die Archos heb je gelijk. Maar het geeft aan dat ook met die Archos (ik heb er ook nog een) een probleem kan zijn v.w.b. lock op een HD. Die HD met een mogelijke lock van mij is er een van het type  Toshiba 2.5-inch SATA MK1637GSX HDD2D60 160 Gb voor Laptop.  En ook daar lees ik het e.e.a. over op Google. Wellicht dat de HP software (en BIOS) van de HP laptop waar ie uitkomt -je krijgt er niet zomaar een (recovery) CD bij van HP!- iets doet met een password in de firmware van de HD voordat ie wordt opgestart. Soort beveiliging om misbruik te voorkomen. Ik bedenk maar wat. Of .... HP+Microsoft+Hitachi = de gebruiker zit vast aan HP en Microsoft! Wie zal het zeggen. Maar we geven nog niet op!
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME