Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen grub na installatie Ubuntu  (gelezen 688 keer)

Gast

  • Gast
Geen grub na installatie Ubuntu
« Gepost op: 2006/12/29, 00:49:18 »
Ik moet beginnen te vertellen dat dit mijn eerste poging tot Linux is, dus complete n00b op dat gebied.
Na een verse installatie van windows XP op mijn hd0 (sata schijf) ben ik begonnen met de installatie van Ubuntu. Ik heb hiervoor met de installatie cd 2 partities aangemaakt op deze fde hd als waar xp ook op staat. Een partitie van 10 Gb EXT3 en 5 gb Swap. Hierna vol goede moed de installatie gestart van Ubuntu, partities aangewezen en kopieren maar. Na de verplichte restart zat ik verbaasd te kijken toen gewoon vrolijk windows XP werd opgestart.
Ben op internet gaan zoeken wat het probleem kan zijn, maar eigenlijk niet kunnen vinden. Wel getracht via een aantal gevonden topics om grub opnieuw te installaren, maar dit mocht allemaal niet baten.
Komt iemand dit probleem bekend voor en zou diegene me dan weer een duwtje in de goede richting kunnen geven?

Offline Ramana

  • Lid
Geen grub na installatie Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/29, 07:30:18 »
Heb je toevallig Ubuntu-Feisty geprobeerd? Of heb je Grub niet in MBR, maar op de linuxpartitie geinstaleerd?

Gast

  • Gast
Geen grub na installatie Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/29, 08:36:42 »
Citaat van: Ramana
Heb je toevallig Ubuntu-Feisty geprobeerd? Of heb je Grub niet in MBR, maar op de linuxpartitie geinstaleerd?
Tijdens installatie heb je de keuze waar te installeren. hd0 stond hier ingevuld en ik heb dit zo gelaten. En uh.. wat is Ubuntu--feisty :D

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Geen grub na installatie Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/29, 09:04:31 »
Blijkbaar is je grub niet goed geïnstalleerd er zijn verschillende manieren om dat op te lossen. In uw geval zou ik wel voor een herinstallatie gaan want 5gig SWAP is echt wel véél te véél. Hou 't bij 1 tot max 1.5 gig SWAP ruimte.

Ik weet niet of je een oudere bios gebruikt en nieuwere hardware want daar gebeurd 't nogal eens dat grub niet ver genoeg van voor op de schijf geplaatst wordt. Om dat op te lossen kun je een /boot partitie aanmaken van max 500mb in EXT3 en deze vooraan de harde schijf plaatsen. Maar ik zou 't eerst nog eens proberen zonder deze /boot partitie.

Feisty Fawn is de opvolger van Edgy Eft de huidige versie. Sommigen hier hebben deze reeds op een test-pc'tje staan. ;)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"