Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ongewenst inlog scherm bij opstarten en wachtwoord klopt niet meer  (gelezen 450 keer)

Offline Jan1966

  • Lid
Hallo allemaal,

Vanwege problemen met installatie Lamp een autoremove gedaan. Op den duur begon de cursor vreemd te bewegen dus een reboot.

Na het opstarten kwam ik in het login scherm, terwijl ik normaal autologin heb. Ik wist het wachtwoord niet meer, dus deze gereset via Grub, Recoverey, Root. Opnieuw opstarten -> het systeem herkent het nieuwe wachtwoord niet. Voor de zekerheid nog eens gewijzigd met hetzelfde resulaat.

Ook geprobeerd configuratie file voor autologin via root aan te passen, maar hetzelfde resultaat. Overigens: daardoor ontdekte ik iets vreemds: het lijkt alsof ik 2 roots heb, met dezelfde naam, maar met andere dirs:

In de eerste:  .cache .dbus .gnupg .gvfs
In de tweede: noirmale dirs als lib, home, etc, media, enz.

Edit -> hmmm.. er zit verschil in de naam v/d dir het ~ teken. een wildcard neem ik aan dus wschlijk niet zelfde dir

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is???

« Laatst bewerkt op: 2017/05/16, 22:02:43 door Jan1966 »

Re: Ongewenst inlog scherm bij opstarten en wachtwoord klopt niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2017/05/17, 11:26:44 »
Vanwege problemen met installatie Lamp een autoremove gedaan. Op den duur begon de cursor vreemd te bewegen dus een reboot.
Iets duidelijker graag. Je hebt het denk ik over de opdracht sudo apt-get autoremove? Dat helpt niet om een LAMP-installatie te verwijderen of naar de 'fabrieksinstellingen' terug te zetten. En de cursor beweegt vreemd? Wat mag ik mij daar bij voorstellen?

Na het opstarten kwam ik in het login scherm, terwijl ik normaal autologin heb.
Een reboot of autoremove heeft geen invloed op deze instelling.

Ik wist het wachtwoord niet meer, dus deze gereset via Grub, Recoverey, Root. Opnieuw opstarten -> het systeem herkent het nieuwe wachtwoord niet. Voor de zekerheid nog eens gewijzigd met hetzelfde resulaat.
Hoe werk jij met een Linux-pc zonder je het wachtwoord te herinneren? Je installeert dan ook nooit systeemupdates lijkt me...

Ook geprobeerd configuratie file voor autologin via root aan te passen
Welk bestandje bedoel je precies?

Overigens: daardoor ontdekte ik iets vreemds: het lijkt alsof ik 2 roots heb, met dezelfde naam, maar met andere dirs
Lijkt? Je bedoelt dat je twee mappen met dezelfde naam ziet (wat op zichzelf niet kan), maar met een andere inhoud?

Edit -> hmmm.. er zit verschil in de naam v/d dir het ~ teken. een wildcard neem ik aan dus wschlijk niet zelfde dir
Het zou helpen als je de naam van de map waar je het over hebt even noemt.

Offline Jan1966

  • Lid
Re: Ongewenst inlog scherm bij opstarten en wachtwoord klopt niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2017/05/17, 12:56:30 »
Citaat
Iets duidelijker graag. Je hebt het denk ik over de opdracht sudo apt-get autoremove? Dat helpt niet om een LAMP-installatie te verwijderen of naar de 'fabrieksinstellingen' terug te zetten. En de cursor beweegt vreemd? Wat mag ik mij daar bij voorstellen?

Ik heb de volgende commando's gebruikt:

sudo apt-get remove apache2
sudo apt-get purge apache2
sudo apt-get autoremove

Hierna opnieuw Lamp geinstalleerd. Gekomen tot stap 5 uit van deze Lamp installatie procedure https://www.howtoforge.com/tutorial/install-apache-with-php-and-mysql-on-ubuntu-16-04-lamp/. Ik heb de commando's uit het 2e kadertje in terminal uitgevoerd :
apt-get -y install php7.0-mysql php7.0-curl php7.0-gd php7.0-intl php-pear php-imagick php7.0-imap php7.0-mcrypt php-memcache  php7.0-pspell php7.0-recode php7.0-sqlite3 php7.0-tidy php7.0-xmlrpc php7.0-xsl php7.0-mbstring php-gettext
Ik weet niet of ik het volgende commando nog wel/niet uitgevoerd heb :
systemctl restart apache2
Hierna begon de cursor begon over het scherm te kruipen zonder dat ik muis of wacom pad aanraakte. Ik kon de cursor nog wel sturen met muis, maar de cursor bleef zich verplaatsten.

Ik heb toen een normale herstart gedaan (shut down, restart):

Citaat
Een reboot of autoremove heeft geen invloed op deze instelling.

Dat een herstart hierop geen invloed kan hebben begrijp ik. Over de autoremove ben ik niet zo zeker. Het viel me op dat er nogal veel verwijderd werd na dit commando. Links of rechtsom: bovenstaande stappen hebben tot deze situatie geleid.

Citaat
Hoe werk jij met een Linux-pc zonder je het wachtwoord te herinneren? Je installeert dan ook nooit systeemupdates lijkt me...

In Ubuntu kun je een wachtwoord voor een gebruiker instellen en een wachtwoord voor de root. Het wachtwoord voor de root gebruik je als je systeem wijzigingen wilt uitvoeren, zoals bijvoorbeeld een systeemupdate zoals jij noemt. Je kunt echter Ubuntu zo instellen dat na het opstarten een gebruiker automatisch inlogt.  Hierdoor wist ik niet meer wat mijn gebruiker wachtwoord was. Inmiddels heb ik dit terug gevonden en nee, deze werkt ook niet.

Citaat
Welk bestandje bedoel je precies?

Dit bestandje /etc/lightdm/lightdm.conf.d/50-myconfig.conf, met deze inhoud:

[SeatDefaults]
autologin-user=USERNAME

USERNAME uiteraard mijn gebruikersnaam

Overigens bleek het bestand /usr/share/lightdm/lightdm.conf.d/50-ubuntu.conf ook te ontbreken. Deze heb ik ook toegevoegd met de volgende inhoud:
[Seat:*]
user-session=ubuntu

Volgens mij zou ik daarmee de autologin hersteld moeten hebben, maar je raadt het al, niet dus. En het systeem herkent ook nog steeds m'n wachtwoord niet, dat ik overigens nog een keer gewijzigd heb (met live CD, voor mijn gebruikersnaam) om er zeker van te zijn dat ik het juiste wachtwoord heb.

Citaat
Lijkt? Je bedoelt dat je twee mappen met dezelfde naam ziet (wat op zichzelf niet kan), maar met een andere inhoud?


Daar leek het op, maar dat is niet het geval. Het zijn wel twee verschillende namen:

root@user-desktop:~
root@user-desktop:/




Offline Jan1966

  • Lid
Re: Ongewenst inlog scherm bij opstarten en wachtwoord klopt niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2017/05/17, 13:08:23 »
Addiotionele info:

Inloggen als Guest lukt ook niet. Ik krijg de foutmelding: Failed to start session

Re: Ongewenst inlog scherm bij opstarten en wachtwoord klopt niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2017/05/17, 13:42:27 »
Misschien kan dit helpen: https://www.vandorp.biz/2011/02/ubuntu-root-password-workaround/

Mocht je ooit je root password van je Ubuntu installatie vergeten zijn, maar wel (fysieke) toegang tot de desbetreffende computer hebben, kan je via deze workaround het wachtwoord van de root-user aanpassen, zonder het oude wachtwoord te hoeven weten!

    Start de pc op
    Als de bootloader (GRUB) laad, druk op ESC, zodat je de lijst met kernels te zien krijgt
    Druk op E
    Kies de optie Kernel
    Zet achter het stuk met ro quiet het volgende stukje tekst: init=/bin/bash
    Na het starten kom je in een terminal. Type hier in: passwd
    Wijzig het wachtwoord en reboot de pc
    Start normaal op, en login met username: root en het password wat je net ingesteld hebt
    Voila! Je bent binnen.

Succes.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/17, 13:48:13 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline Jan1966

  • Lid
Re: Ongewenst inlog scherm bij opstarten en wachtwoord klopt niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2017/05/17, 13:44:37 »
Ik heb het opgelost.

Door de foutmelding bij het inloggen als guest "Failed To Start Session" hierop gaan zoeken.

Het bleek dat Unity Desktop van de rel was. Hersteld met sudo apt-get install ubuntu-desktop
Zie deze site: https://itsfoss.com/failed-to-start-session-ubuntu-14-04/

Offline Jan1966

  • Lid
Re: Ongewenst inlog scherm bij opstarten en wachtwoord klopt niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 2017/05/17, 13:47:37 »
Misschien kan dit helpen....

Nee @spievensterke, password had ik al gewijzigd, maar dat hielp dus niet. Het probleem was anders, zie mijn antwoord. Maar evenzogoed bedankt!

Re: Ongewenst inlog scherm bij opstarten en wachtwoord klopt niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 2017/05/17, 13:51:12 »
Graag gedaan @ Jan 1966.
Blij dat je de oplossing ook met ons wil delen. Met dank.

Groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.