Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geheugen kiezen.  (gelezen 2011 keer)

Geheugen kiezen.
« Gepost op: 2017/02/07, 13:55:03 »
Ik krijg steeds vaker te zien dat het geheugen vol is en dat de bewerking niet kan daar door.Dus ik heb ten eerste via de grubpagina het bestaande geheugen getest en alles was goed.En dat is 4 GB.
De snelheid werd aan gegeven als 2932 mB/s.Nou zie je op een kooppagina alleen Mhz staan.Hoe kan ik dat nou vergelijken?Ik moet natuurlijk als aanvulling zo veel mogelijk dezelfde snelheid hebben.Te snel en je koopt te duur,want zal altijd dezelfde snelheid hebben als de bestaande bankjes,en te langzaam moeten we natuurlijk ook weer niet hebben.En PC3 12800,wat is dat?Niet de snelheid,want die is maar 1600 Mhz.
Kortom vragen en vragen..En DDR 2 is niet meer te krijgen,alleen nog DDR3,en wat als je die mixt?
Iemand hier een antwoord?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Geheugen kiezen.
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/07, 15:50:57 »
Heb je al met systeemmonitor gekeken wat het gebruik is? En wat er dan zo veel gebruikt?
Hier ook 4gb en nog lang niet volledig gebruikt. Een stuk meer over dan in gebruik.  Dus vreemd dat er zo veel in gebruik is.

Ddr2 en ddr3 mixt niet eens. De aansluiting is anders.
Daarnaast is het noodzaak om altijd dezelfde soort geheugens naast elkaar te hebben omdat je anders conflicten op gaat zoeken of het zelfs niet eens werkt.

Ddr 2 is nog veelvuldig te krijgen. Gebruikt op marktplaats.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/07, 15:52:38 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Frederik

  • Gast
Re: Geheugen kiezen.
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/07, 19:57:51 »
......alleen nog DDR3,en wat als je die mixt?
Iemand hier een antwoord?
Op de website van de moederbord fabrikant kun je het gebruikte model en specificaties van je moederbord vinden. Er wordt vrijwel altijd precies omschreven welke geheugen modules zijn gebruikt en welke uitbreidingen mogelijk zijn.

Re: Geheugen kiezen.
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/07, 22:48:46 »
En PC3 12800,wat is dat?Niet de snelheid,want die is maar 1600 Mhz.
Jawel: 12.8 Gb/s

Geheugen komt erg nauw; en gaat niet alleen over de snelheid.
sudo dmidecode --type memory


Re: Geheugen kiezen.
« Reactie #4 Gepost op: 2017/02/07, 22:52:44 »
En DDR 2 is niet meer te krijgen,alleen nog DDR3,en wat als je die mixt?
Dat kan niet: verschillende nokjes.
En verschillende voltages.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Geheugen kiezen.
« Reactie #5 Gepost op: 2017/02/08, 08:50:24 »
https://tweakers.net/aanbod/
Hier vind je het misschien ook.

Re: Geheugen kiezen.
« Reactie #6 Gepost op: 2017/02/08, 10:34:07 »
Heb je al met systeemmonitor gekeken wat het gebruik is? En wat er dan zo veel gebruikt?
Hier ook 4gb en nog lang niet volledig gebruikt. Een stuk meer over dan in gebruik.  Dus vreemd dat er zo veel in gebruik is.

Ddr2 en ddr3 mixt niet eens. De aansluiting is anders.
Daarnaast is het noodzaak om altijd dezelfde soort geheugens naast elkaar te hebben omdat je anders conflicten op gaat zoeken of het zelfs niet eens werkt.

Ddr 2 is nog veelvuldig te krijgen. Gebruikt op marktplaats.
Ja,krijg de mededeling alleen bij gebruik van Gimp,na vele bewerkingen.Ook als ik een video wil afspelen doet hij dat dan niet.Moet ik eerst opnieuw opstarten om alles uit het geheugen te krijgen..
Maar bij die test zie ik niet staan of het DDR 2 of 3 is.Dus ik moet gewoon pennetjes tellen?
« Laatst bewerkt op: 2017/02/08, 10:40:22 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Geheugen kiezen.
« Reactie #7 Gepost op: 2017/02/08, 11:24:29 »
Ja,krijg de mededeling alleen bij gebruik van Gimp,na vele bewerkingen.Ook als ik een video wil afspelen doet hij dat dan niet.Moet ik eerst opnieuw opstarten om alles uit het geheugen te krijgen..

Het kan ook nog zijn dat je swapgeheugen teveel aangesproken wordt.
Kijk maar eens in systeemmonitor wat er gebeurd als je dat hebt. Daar kun je precies zien wat hoeveel gebruikt.

Maar bij die test zie ik niet staan of het DDR 2 of 3 is.Dus ik moet gewoon pennetjes tellen?

Dat kun je doen maar is onhandig.

Handiger is het om dit commando in terminal te typen.
Dat bouwt een html bestandje op (in je Home map) van je hardware waar ook het geheugen tussen staat. Ook handig voor andere hardware. Bestandje staat bij mij standaard op de pc om altijd te kunnen zien wat er nu precies in zit.

sudo lshw -html > apparatuur.html
En daar kun je dan gewoon lezen of er ddr2 of 3 en zo in zit.
Ddr 2 is ddr2 met dezelfde aansluiting. Ddr 3 is ddr3. Onderling wisselt het maar bij dezelfde niet (met uitzondering van laptopgeheugens die wel anders zijn dan desktopgeheugens).

Hier een voorbeeld van zo'n vermelding.
Citaat
id:   
bank:0
description:    DIMM DDR2 Synchroon 667 MHz (1,5 ns)
product:    PartNum0
vendor:    Manufacturer0
physical id:    
0
serial:    SerNum0
slot:    DIMM0
size:    1GiB
width:    64 bits
clock:    667MHz (1.5ns)
« Laatst bewerkt op: 2017/02/08, 11:27:02 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Geheugen kiezen.
« Reactie #8 Gepost op: 2017/02/09, 12:34:02 »
Bedankt voor het commando!Blijkt dat ik DDR2 heb met 400 Mhz..Dus graag meer en sneller..
Wow!Dacht je dat die dan goedkoop zijn vergis je je..
Dan maar nog even door sparen voor een geheel nieuw moederbord met DDR 3 geheugen er in en een andere processor.

id:   
bank:0
description:    DIMM DDR2 Synchroon 400 MHz (2,5 ns)
product:    PartNum0
vendor:    Manufacturer0
physical id:    
0
serial:    SerNum0
slot:    DIMM0
size:    2GiB
width:    64 bits
clock:    400MHz (2.5ns)
« Laatst bewerkt op: 2017/02/09, 12:51:41 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Geheugen kiezen.
« Reactie #9 Gepost op: 2017/02/09, 12:39:49 »
Bedankt voor het commando!Blijkt dat ik DDR2 heb met 400 Mhz..Dus graag meer en sneller..

Meer hoeft niet moeilijk te zijn. Marktplaats staat vol met setjes ddr2 voor enkele euroos.
Voor sneller moet je wel even nakijken welke max waarde je moederbord aan kan.

Welk moederbord je precies hebt vindt je ook weer terug in het aangemaakte html bestand.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2017/02/09, 12:41:20 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jan11000

  • Lid
Re: Geheugen kiezen.
« Reactie #10 Gepost op: 2017/02/10, 08:08:16 »
foutje
« Laatst bewerkt op: 2017/02/10, 08:10:44 door jan11000 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Geheugen kiezen.
« Reactie #11 Gepost op: 2017/02/10, 08:10:27 »
Meer hoeft niet moeilijk te zijn. Marktplaats staat vol met setjes ddr2 voor enkele euros.
Voor sneller moet je wel even nakijken welke max waarde je moederbord aan kan.
Natuurlijk moederbord en geheugen samen, bepalen welk snelheid tav geheugen je nodig hebt.


Re: Geheugen kiezen.
« Reactie #12 Gepost op: 2017/02/11, 19:59:42 »
Denk eerder vooral processor en geheugen samen,alhoewel,als het geheugen sneller is dan de processor zal er niks van te merken zijn.Maar is dan alleen kostenpost te hoog.
Maar heb zo'n idee dat de processor altijd sneller is dan het geheugen.

Zit alleen even te kijken wat mijn moederbord aan FSB heeft,maar staat nergens!
« Laatst bewerkt op: 2017/02/11, 20:16:36 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.