Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu ziet het windowsnetwerk niet.  (gelezen 4128 keer)

bobje

  • Gast
Ubuntu ziet het windowsnetwerk niet.
« Gepost op: 2009/12/16, 16:24:55 »
Ubuntu 9.10 ziet mijn windows netwerk niet.

Als ik systeem/netwerkverbindingen kijk, zie ik er twee: Auto eth0 en Workgroep. Bij "laatst gebruikt" staat: nooit. Workgroup is mijn Windows netwerk, die heb ik zelf toegevoegd.

Als ik bij systeem/netwerkhulpmiddelen kijk, zie ik bij "apparaten" 2 mogelijkheden: loopback interface en ethernet interface, er blijken ook 2 vermeldingen te staan: iPv6 met een reeks getalletjes erachter en iPv4 met mijn iP adres erachter.

Als ik in de bovenbalk (panel) kijk, zag ik eerst wél het ikoontje met 2aan elkaar verbonden computers, maar dat betekende "extern bureaublad" Ik heb het gewist, want dat zoek ik (nog) niet. Ik wilde toen hetzelfde ikoontje voor "netwerkbeheer" toevoegen, maar dat item blijkt niet aanwezig.

Als ik locaties/netwerk open zie ik ¨windows netwerk" Als ik dat aanklik krijg ik de mededeling: Kan de locatie niet aankoppelen.
kon lijst van gedeelde mappen niet van server opvragen.
Er is voor mij dus geen mogelijkheid om mijn 3 andere computers in het netwek te zien, Twee van die computers zijn uitgerust met Windows 7 en één met windows XP. Die andere computers zien elkaar en het internet wél. Ook met de Ubuntu computer kan ik op internet. De ubuntu computer en één Windows computer zijn verbonden via LAN De derde windos7 laptop staat in de woonkamer en is draadloos met het netwerk verbonden. De configuratie is als volgt: de Tele2 router heeft 2 Lan poorten ,aan één daarvan hangt de windows 7 computer aan de ander poort zit een switch met 4 poorten en daaraan hangt de Ubuntu computer en windows XP computer.

Mijn vraag is: Hoe kom ik op mijn netwerk met de Ubuntu computer?

(ik heb nog een probleem: Mijn USB sticks worden door de Ubuntu computer niet herkend. In feite is mijn computer dus doofstom.)

Bob van Rongen


Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu ziet het windowsnetwerk niet.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/16, 20:02:29 »
Als ik in de bovenbalk (panel) kijk, zag ik eerst wél het ikoontje met 2aan elkaar verbonden computers, maar dat betekende "extern bureaublad" Ik heb het gewist, want dat zoek ik (nog) niet. Ik wilde toen hetzelfde ikoontje voor "netwerkbeheer" toevoegen, maar dat item blijkt niet aanwezig.


(ik heb nog een probleem: Mijn USB sticks worden door de Ubuntu computer niet herkend. In feite is mijn computer dus doofstom.)

Om met het makkelijkste te beginnen ;) : 'het ikoontje met 2aan elkaar verbonden computers' heet voorzover ik weet niet "extern bureaublad", maar 'Netwerkmonitor' en is via een klik met de rechtermuisknop op het bovenste paneel gewoon toe te voegen.

Wat de usb-sticks betreft............ wanneer je die in Windows hebt gebruikt moet je ze wel verwijderen via 'Hardware veilig verwijderen', anders kun je ze in Ubuntu inderdaad niet aankoppelen.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu ziet het windowsnetwerk niet.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/16, 20:10:57 »
Ubuntu 9.10 ziet mijn windows netwerk niet.

Als ik locaties/netwerk open zie ik ¨windows netwerk" Als ik dat aanklik krijg ik de mededeling: Kan de locatie niet aankoppelen.
kon lijst van gedeelde mappen niet van server opvragen.
Er is voor mij dus geen mogelijkheid om mijn 3 andere computers in het netwek te zien,.......

Je hebt wel al de stappen gevolgd om de Windows- en Ubuntu pc's in hetzelfde netwerk te krijgen volgens bijvoorbeeld de handleiding op deze sites:
http://eenlinux.blogspot.com/2008/08/automount-samba-shares.html
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=202605