Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toetsen zonder spatie ??  (gelezen 1810 keer)

Offline paulnl

  • Lid
    • webxtreeme.eu Webhosting (in aanbouw)
Toetsen zonder spatie ??
« Gepost op: 2010/02/14, 22:19:07 »
Hallo allemaal

Ik ben nu een tijdje met Ubuntu bezig en kan al wel mijn weg vinden maar.... als ik een " wil gebruiken of een ' moet ik altijd de toets+spatie kan dit niet anders en zo ja hoe. Ik heb dit bij windows ook gehad en daar heb ik het uiteindelijk gevonden meer in ubuntu wil het me niet lukken.

Paul
mijn handtekening ????

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Toetsen zonder spatie ??
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/14, 22:29:13 »
Als je zonder toets+spatie wilt werken kun je geen é en ü meer typen.
Dan moet je een toetsenbord zonder dead keys uitzoeken.

Offline paulnl

  • Lid
    • webxtreeme.eu Webhosting (in aanbouw)
Re: Toetsen zonder spatie ??
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/14, 22:55:26 »
Ok thanks

Het is niet anders (denk ik)
mijn handtekening ????

Offline Rinse

  • Lid
Re: Toetsen zonder spatie ??
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/15, 00:44:21 »
ik hoop dat lexaldo niet bedoelde dat je op zoek moet naar een ander fysiek toetsenbord :)

De deadkeys worden bepaald door de toetsenbordindeling die gekozen is in je configuratie. Verander die bijv. in US Int zonder dead keys, en je bent van het gezeur af.

Wil je toch ook nog speciale tekens kunnen typen: activeer dan de compose key (samensteltoets) in de toetsenbordconfiguratie.
Daarna kun je nog steeds é ë ü ċ ç etc. typen. Je moet enkel op voorhand even de samenstelfunctie activeren door op de gekozen samensteltoets te drukken. Bij mij is dat de Menu-toets, rechts van Alt-Gr.
Leuke bijkomstigheid is dat je naast de bekende speciale tekens ook een heel scala aan minder gebruikelijke tekens kunt samenstellen, zoals §, ß, ¿, °, »¸ ₤, enfin: bekijk de hele lijst op http://www.hermit.org/Linux/ComposeKeys.html

Zie verder de documentatie van ubuntu, of op https://help.ubuntu.com/community/ComposeKey

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Toetsen zonder spatie ??
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/15, 07:20:04 »
ik hoop dat lexaldo niet bedoelde dat je op zoek moet naar een ander fysiek toetsenbord :)
Dat bedoelde ik inderdaad niet, maar als ik het zo nog eens teruglees lijkt het net alsof ik dat wél suggereer.

Offline paulnl

  • Lid
    • webxtreeme.eu Webhosting (in aanbouw)
Re: Toetsen zonder spatie ??
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/15, 12:16:38 »
Bedankt voor de tips :)

Paul
mijn handtekening ????

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Toetsen zonder spatie ??
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/15, 12:29:28 »
Ik heb een knopje op mn panel toegevoegd (genaamd Keyboard indicator). Hiermee kan ik switchen tussen dead keys en normaal. Als ik dan ff een é wil intypen, klik ik ff op dat knopje. Dan kan ik 'e typen om een é te krijgen. ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline ivo

  • Lid
Re: Toetsen zonder spatie ??
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/15, 13:12:43 »
Ik heb een knopje op mn panel toegevoegd (genaamd Keyboard indicator). Hiermee kan ik switchen tussen dead keys en normaal. Als ik dan ff een é wil intypen, klik ik ff op dat knopje. Dan kan ik 'e typen om een é te krijgen. ;)

Wil je ook verklappen wat er Achter dat knopje zit?

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Toetsen zonder spatie ??
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/15, 13:28:52 »
Rechtermuisknop op dat knopje en dan -> Keyboard preferences
In ned. denk ik "Toetsenbord voorkeuren". Vervolgens ga je naar het tab "Layouts". Als het goed is staat in dat lijstje 1 layout. Bij mij staan er 2. Namelijk:
 - USA
 - USA International (with dead keys)
Zorg er dus voor dat je deze 2 in het lijstje krijgt. (klik op add, etc...)
Vanaf nu kun je op dat knopje klikken en verandert de toetsenbord layout ;)

Beantwoord dit je vraag Ivo?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline ivo

  • Lid
Re: Toetsen zonder spatie ??
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/15, 13:43:02 »
Rechtermuisknop op dat knopje en dan -> Keyboard preferences
In ned. denk ik "Toetsenbord voorkeuren". Vervolgens ga je naar het tab "Layouts". Als het goed is staat in dat lijstje 1 layout. Bij mij staan er 2. Namelijk:
 - USA
 - USA International (with dead keys)
Zorg er dus voor dat je deze 2 in het lijstje krijgt. (klik op add, etc...)
Vanaf nu kun je op dat knopje klikken en verandert de toetsenbord layout ;)

Beantwoord dit je vraag Ivo?


De bedoeling is duidelijk, alleen denk ik dat we verschillende Ubuntu's hebben want wat jij beschrijft kan ik niet met mijn knopje.
Ik gebruik de gnome Ubuntu.

Zie plaatje dat ik krijg bij toevoegen van een knopje.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Toetsen zonder spatie ??
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/15, 14:04:06 »
Ahzo,
rechtermuisknop op je balk, en dan "add to panel". Zoek dan "Keyboard indicator" en voeg die toe.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline ivo

  • Lid
Re: Toetsen zonder spatie ??
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/15, 14:17:24 »
Hé, dat werkt wèl goed, dankjewel!!

Hoe krijg je dit überhaupt verzonnen?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Toetsen zonder spatie ??
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/15, 14:29:58 »
Hé, dat werkt wèl goed, dankjewel!!

Hoe krijg je dit überhaupt verzonnen?
Haha, zie mijn signature ;) Dit deed ik al toen ik nog in Windows werkte. In Ubuntu heb ik uitgezocht hoe ik dat het makkelijkst ook kon doen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline JvH

  • Lid
Re: Toetsen zonder spatie ??
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/15, 17:18:01 »
In de geavanceerde keyboardopties kun je ook nog een toets instellen waarmee je van layout kunt wisselen. Ik heb daarvoor ScrollLock ingesteld.
Een andere tip is de layout US with AltGr dead keys. Werkt ongeveer hetzelfde als US International, alleen dan werken de dode toetsen slechts icm AltGr.
Dus om bijv. é te typen doe je ipv <', E> <AltGr + ', E>.
Je kunt overigens, net als bij US International ook een boel tekens direct typen met AltGr. Ë kun je bijv ook krijgen via <AltGr + R>