Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: update-grub  (gelezen 1244 keer)

update-grub
« Gepost op: 2008/03/28, 09:39:12 »
Ik heb op een nieuwe HD, die ik als eerste schijf heb aangekoppeld, een verse installatie van XP en van Gutsy gedaan .
Nadien heb ik de oude schijf er als slave aangehangen.
Hoe zorg ik er nu voor dat alle vier de bestandssystemen in m'n opstartlijst komen ?

Ik vermoed met update-grub, maar wil liever wat meer zekerheid.
De huidige toestand is (kan geen schermafdruk opsturen omdat ik nog geen e-mail heb geïnstalleerd)

eerste schijf

SDA1 of HD(0,0) nieuwe XP
SDA5 of HD(0,4) nieuwe Gutsy, met bootvlag


tweede schijf

SDB1 of HD(1,0) oude XP met bootvlag
SDB2 of HD(1,1) oude Gutsy


Alleen de OS'en van de eerste schijf staan in de menu.lst, omdat ik de oude schijf er pas later terug heb aangehangen.
Moet ik bvb met gparted (en dan waarschijnlijk de live-CD) eerst de bootvlag van de oude XP wegdoen ?
Of kan ik gewoon update-grub doen ?
Delete ik dan eerst m'n huidige menu.lst ? (heb al een backup gemaakt)
Er staat (natuurlijk) nog altijd een grub op die oude schijf...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

update-grub
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/28, 11:12:52 »
Het werkt !

Hout vasthouden.
Ik heb er even de uitstekende handleiding van Pjotr op nagelezen, in het bijzonder zijn onderhoudend stukje over zijn meervoudig opstartbare laptop.  In gedachten alles omgezet naar de situatie met twee schijven en twee maal twee OS'en (die dan nog eens dezelfde naam hebben). Dan met Nautilus naar die tweede disk de oude menu.lst gaan kopiëren, de relevante stukken eruit overgezet in de nieuwe menu.lst, de nummers van de schijven aangepast...
En het draait.  Ik krijg bij het opstarten een volledige lijst waartussen ik kan kiezen.  Voor de duidelijkheid heb ik de titels wat aangepast.
Omwille van historische redenen is de vijfde regel de default, dus heb ik in het begin bij de opties staan "default 4" , ook om historische redenen... :)
## default num
# Set the default entry to the entry number NUM. Numbering starts from 0, and
# the entry number 0 is the default if the command is not used.
#
# You can specify 'saved' instead of a number. In this case, the default entry
# is the entry saved with the command 'savedefault'.

default 4

 ... knip ...

### BEGIN AUTOMAGIC KERNELS LIST
   ... knip ...

## ## End Default Options ##

title Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic
root (hd0,4)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=7a7229e2-fede-4ae7-a442-62123d418fd1 ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic
quiet

title Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic (recovery mode)
root (hd0,4)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=7a7229e2-fede-4ae7-a442-62123d418fd1 ro single
initrd /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic

title Ubuntu 7.10, memtest86+
root (hd0,4)
kernel /boot/memtest86+.bin
quiet

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

title Oude Besturingssystemen
root

title Ubuntu 7.10 op tweede disk
root (hd1,1)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=/dev/sdb2 ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic
quiet

title Ubuntu 7.10 (recovery mode) op tweede disk
root (hd1,1)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=/dev/sdb2 ro single
initrd /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic

title Ubuntu 7.10, oudere versie op tweede disk
root (hd1,1)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.20-16-generic root=/dev/sdb2 ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.20-16-generic
quiet

title Ubuntu 7.10, oudere versie op tweede disk (recovery mode)
root (hd1,1)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.20-16-generic root=/dev/sdb2 ro single
initrd /boot/initrd.img-2.6.20-16-generic

title Ubuntu 7.10, memtest86+
root (hd1,1)
kernel /boot/memtest86+.bin
quiet
# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian
# ones.
title Other operating systems:
root


# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda1
title Microsoft Windows XP Home Edition NIET GOED
root (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1

title Windows NT/2000/XP (loader) BRUIKBAAR
root (hd1,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1
Bon, wat dat nu gaat geven na een kernel-update, dat zien we wel weer.
Overigens moet ik nu eerst een deel data organiseren op die nieuwe schijf.  Heb daar zo'n 175 GIG ntfs geformatteerd voor gezamelijke data-partitie.
Bedoeling is ook om de oude (goede) Gutsy mettertijd volledig weg te doen en die 12 gig aan XP terug te geven, maar da's voor later. :cool:
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

update-grub
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/29, 19:09:56 »
Dit wordt zo'n beetje een éénmansdraadje, al staat het misschien in het verkeerde forumonderdeel: het gaat wel over hardware, want de nieuwe HD is de oorzaak, maar niet over drivers... ; terwijl het wel over installatie gaat, maar niet die voor beginners.
Da's niet om pretentie te hebben (heel klein beetje misschien :cool: ;  hééél klein beetje wel ;) ), maar dit is niet zo simpel als het lijkt, en zonder de tips van computertip, en een flinke dosis deductie, zou het niet gelukt zijn.

Er was trouwens nog een "klein" probleempje erbij.  Vermits die oude XP geïnstalleerd was op een unieke schijf, die nu plotseling gedegradeerd werd tot een primary slave (zeg maar gewoon tweede schijf) , moest ik de boot.ini nog aanpassen.

Wat ook nog altijd lukt, ondanks het verplaatsen van die schijf, is de windowsfiles benaderen vanaf de laptop in het draadloze thuisnetwerk.

Omdat bovendien alle partities gekoppeld worden (moet nog uitzoeken hoe ik dat ongedaan maak: waarschijnlijk iets met /etc/fstab , zowel in de oude als in die nieuwe Gutsy), kan ik altijd overal alles lezen tussen de twee schijven, nog niet vanop de laptop: daar geraak ik "enkel" op het oude windowsdeel, omdat ik dat vroeger als gedeelde map had gedefinieerd onder Windows.

Volgende stap zal Mandriva installeren zijn, gewoon om te proberen en wat bij te leren.
Dan nog die data-partitie organiseren...
Misschien nog een PCLinux of een Blokkendoos... Ik heb speciaal wat plaats gelaten om te kunnen "spelen.

Verder wacht ik vooral op Hardy.  Eens die gekeurd en goed bevonden is door de gemeenschap, installeer ik die (vers) op die partitie waar nu een (verse, nog niet gebruikte) Gutsy staat.
Maar dat zet ik allemaal wel in een nieuw draadje.  Dit draadje is misschien ooit interessant voor iemand die met meerdere schijven gaat werken...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

update-grub
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/30, 13:58:25 »
Nog maar eens een vervolg.

Nog steeds met dank aan Pjotr voor z'n tips voor meervoudig opstartbare systemen, heb ik vannacht Mandriva geïnstalleerd.  Had de DVD liggen van Powerpack 2008 die ik een maand of zo geleden gratis bij het Linux Magazine kreeg.  :)

Ik kan nog niks zeggen over het werken met Mandriva (en dat is ook niet de bedoeling van een Ubuntu-forum), maar ik heb dit voornamelijk geïnstalleerd om bij te leren.  Misschien gebruik ik 'm achteraf om er een live-Latex distributie bij te zetten (want dat zou ik nu eens echt moeten leren...), misschien wordt ie op de duur nog wel vervangen door iets anders.  Voor de duidelijkheid: dit is dus niet m'n werk-PC.

Over die installatie dan: Mandriva heb ik gezet op de tweede partitie van de eerste (da's de nieuwe) schijf  (/dev/hda2 dus).  Na het analyseren van de aanwezige schijven, geeft het installeerprogramma wel aan welke partities er zijn en hoe ze geformatteerd zijn, maar niet of ze al in gebruik zijn... !  Bovendien stelde hij voor om "root" ( / dus) aan te koppelen op hda5, en dat is die nieuwe Gutsy-partitie !  Ook herkende hij slecht de andere, nog ongebruikte, logische partities: zag daar maar iets van een paar MB i.p.v. telkens 20 GB...  Vrij raar dus, en genoeg om me te doen twijfelen.  Nu staat daar bij dat installatiescherm (grafisch trouwens perfect en ook rustig en duidelijk ingedeeld) natuurlijk (?) nergens een "Quit" knop (overigens kun je bijna elke taal kiezen voor het installeren, da's Linux hé).  Dan maar een CTR+ALT+Backspace, en tijdens het heropstarten van de grafische omgeving gauw die DVD eruit gesmeten, die van gParted Live erin en nog eens verifiëren.  Ja, hoor, moet hda2 zijn.  Dus terug die Mandriva erin, nu wel gezien hoe ik Nederlands vind (eerst voor Europa kiezen :) ).  Dan "/" op hda2 gekozen, al de rest leeg gelaten, en starten maar.  Mandriva-installer geeft dan de mogelijkheid om eerst de volledige iso naar schijf te schrijven en dan te installeren. Leek me wel nuttig i.v.m. snelheid en lawaai.  En ja, hoor: heb nog nooit zo'n stille installatie meegemaakt...

Een half uurtje of zo later, ging het dus over Grub, want hij detecteert natuurlijk dat er nog andere systemen (en dan vooral Windows) op staan.  Ik kreeg drie mogelijkheden: Grub in MBR, Grub in de eerste sector van de eigen partitie, of géén Grub.  Bij dat laatste stond wel bij "alleen doen als je weet wat je doet".  Nou, dat wist ik dus nièt.  Dus weer even terug naar de laptop en bovengenoemde pagina van Pjotr erbij gehaald.  Samengevat komt het erop neer dat je dus wel een Grub moet laten installeren, omdat je de regeltjes moet hebben die in de "hoofd"-menu.lst moeten staan. Stond niks bij over al dan niet in MBR.  Dacht bij mezelf: dien MBR, als ik er kan afblijven, dan liever wel (zie vorige post), dus gekozen voor: Grub op eigen partitie.  Installatie voltooid, DVD uitwerpen en terug opstarten.  Gekozen voor m'n oude Gutsy (bemerk dat Mandriva dus nog niet in die lijst staat !).  Dan via locaties naar die Mandriva-partitie, die /boot/grub/menu.lst openen in gedit.  Dan via de terminal "gksu /boot/grub/menu.lst" om de hoofd-menu.lst open te doen (volg je nog) en  twee regeltjes kopiëren en plakken vanuit die nieuwe naar de hoofdmenu.  In het gedeelte na  "end automagic kernel list".  Alles opslaan en afsluiten, deftig alles afgezet en een "koude" herstart gedaan. Kwestie van ineens zeker te zijn.  En ja, hoor Mandriva verschijnt in het lijstje, ik kies dat en dat start gewoon op...

  :cool:
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
update-grub
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/30, 15:39:56 »
Mandriva had je ook gewoon Grub kunnen laten installeren in de MBR, hoor. Dat is zelfs beter, want eenvoudiger. Nu heb je het wel complex gemaakt.

Ik heb de tekst in m'n handleiding iets aangevuld, want blijkbaar was dat niet duidelijk genoeg.

Groet, Pjotr.

update-grub
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/30, 16:19:43 »
Bedankt voor je opmerkingen, Pjotr.  Die drie extra woordjes "in de MBR" zouden mijn keuze wel vergemakkelijkt hebben.  Het is me wel nog niet 100 % duidelijk of ik dan wel die Grub-herstelling zou moeten gedaan hebben.  Waarschijnlijk wel. Nu heb ik "alleen maar" die regeltjes geplakt.
Nu, het maakt de zaken wel eenduidiger, en ik weet trouwens niet of andere distributies wel die keuze laten om de Grub niet in de MBR te zetten.  
Ik weet nu in elk geval wel dat het allebei kan.

En verder blijven we "zen"  :cool:

Volgende etappe: PCLinuxOS  --of-- het organiseren van de data-partitie: alle oude persoonlijke bestanden van zowel die drie jaar oude XP, als die vier of vijf maanden oude Gutsy op een overzichtelijke manier "mergen", maar dan wel zo dat er een zekere scheiding is tussen die van mij en die van mijn dochter...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
update-grub
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/30, 18:25:19 »
Tja, Prosper, je hebt nog geluk..... Zelf had ik destijds geen enkele handleiding ter beschikking, zodat ik het *allemaal* door schade en schande heb moeten leren....  :-)