Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Krijg scanfunctie niet werkend via netwerk.  (gelezen 1340 keer)

Offline PM

  • Lid
    • Spoorweghistorie.nl
[Opgelost] Krijg scanfunctie niet werkend via netwerk.
« Gepost op: 2011/02/09, 13:45:05 »
Heb in 10.04 LTS een multifunctionele printer geinstalleerd (Epson SX515W) op mijn oude Acer Inspire 1690. Printfunctie werkt feilloos via het draadloze netwerk. :)

Het is mij echter een raadsel hoe ik ook de scanfunctie moet installeren. Ik heb hierover in dit forum gezocht en ook wat tips uitgeprobeerd, maar ik krijg 'm niet aan de praat.  :'(

Ik heb de volgende bestanden binnengehaald: " iscan-network-nt_1.1.0-2_i386.deb" en "pipslite_1.5.0-2_i386.deb". Tijdens het uitpakken van deze bestanden krijg ik respectievelijk de volgende foutmeldingen: "Fout: Aan de volgende afhankelijkheid kon niet voldaan worden: iscan (>= 2.21.0)" en "Fout: Aan de volgende afhankelijkheid kon niet voldaan worden: libltdl3 (>= 1.5.2-2)".  ???

Ik heb geen idee wat er nu eerst nog moet gebeuren...
« Laatst bewerkt op: 2011/02/10, 22:44:14 door PM »
Dual boot UBUNTU 12.04 LTS / Windows XP Pro op ACER Aspire 1690.

Offline Brumm3l

  • Lid
Re: Krijg scanfunctie niet werkend via netwerk.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/09, 16:40:19 »
Niet direct dezelfde printer, wel een vergelijkbare foutmelding: misschien dat je er iets mee kunt?

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1471122  (Engels)

Offline PM

  • Lid
    • Spoorweghistorie.nl
Re: Krijg scanfunctie niet werkend via netwerk.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/09, 21:14:09 »
Niet direct dezelfde printer, wel een vergelijkbare foutmelding: misschien dat je er iets mee kunt?

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1471122  (Engels)

Lijkt er inderdaad erg veel op. Heb inmiddels enige tips daar gevolgd: in simple scan wordt de scanner nu wel aangesproken maar 'hangt' vervolgens. Ik moet het apparaat dan helemaal uitzetten om 'm weer normaal online te krijgen.

Probeer ik het echter via XSane, dan wordt eveneens de scanner aangesproken, maar 'hangt' niet. Er verschijnt een melding m.b.t. een communicatiefout; zowel op het beeldscherm als op het display van de MFP.

Het zit 'm echt in het scangedeelte, want printen doet-ie als de beste...
Dual boot UBUNTU 12.04 LTS / Windows XP Pro op ACER Aspire 1690.

Offline Brumm3l

  • Lid
Re: Krijg scanfunctie niet werkend via netwerk.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/10, 15:35:26 »
Zou je die melding hier kunnen posten? Of probeer er eens op te googlen, wellicht vind je dan al een antwoord?

Offline PM

  • Lid
    • Spoorweghistorie.nl
Re: Krijg scanfunctie niet werkend via netwerk.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/10, 17:20:38 »
Zou je die melding hier kunnen posten? Of probeer er eens op te googlen, wellicht vind je dan al een antwoord?

Ik ben al zo ver dat ik de ppd-file naar de juiste plek heb gekopieerd en cups een herstart heb gegeven.
Op dit moment worstel ik me door de Imagescan! for Linux User's Guide "Configuring SANE Network", maar daar ben ik me nog aan het inlezen (iets met firewalls en specifieke poort).

Resultaat volgt! Alvast bedankt voor het meedenken... ;)
Dual boot UBUNTU 12.04 LTS / Windows XP Pro op ACER Aspire 1690.

Offline PM

  • Lid
    • Spoorweghistorie.nl
Re: Krijg scanfunctie niet werkend via netwerk.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/10, 22:43:47 »
 :) Het is me gelukt! Mijn Epson SX515W werkt draadloos als een tierelier. Printen zowel als scannen met Image Scan! for Linux.

Ik heb het bestand epkowa.conf aangepast met de volgende opdracht: net 192.168.2.5 1865. Het IP-adres van mijn MFP gevolgd door poortnummer 1865.

Het poortnummer vond ik in voornoemde User's Guide.  =D

Wellicht dat een ander nog iets heeft aan deze info... ;)
Dual boot UBUNTU 12.04 LTS / Windows XP Pro op ACER Aspire 1690.