Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan niet in UEFI om bootvolgorde te wijzigen  (gelezen 776 keer)

Kan niet in UEFI om bootvolgorde te wijzigen
« Gepost op: 2017/10/23, 22:11:18 »
Nadat ik met inxi -D ontdekte dat de 1Tb Hdisk van mijn Lenovo G70-80 nog als dos geformatteerd is EN ik de bootvolgorde aan wilde passen, zodat de laptop eerst kijkt naar een USB-optie, ontdekte ik dat de toegang tot de UEFI password-protected is.
De Lenovo is van september/oktober 2016 en was geleverd met Win10 aan boord. Op de eerste dag heb ik zonder daar ook maar acht op te slaan Ubuntu 14.04 LTS, waarvan ik een DVD had van mijn oude (gestolen) laptop, geïnstalleerd (en die later ge-upgrade naar 16.04).
Ik wil nu alsnog de harddisk GPT herformatteren en er vervolgens Ubuntu of een afgeleide opzetten, maar ook de bootvolgorde aanpassen.
Heeft iemand enig idee hoe ik in die password beveiligde UEFI kom om zowel het formatteringsprotocol als de bootvolgorde te wijzigen?
« Laatst bewerkt op: 2017/10/23, 22:12:54 door ekhnaton »
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline ajjp

  • Lid
Re: Kan niet in UEFI om bootvolgorde te wijzigen
« Reactie #1 Gepost op: 2017/10/23, 22:17:01 »
Heb je een administrator password o.i.d. ingegeven? Diverse BIOS'n laten pas al hun mogelijkheden zien als je dat gedaan hebt. Achteraf kun je het weer verwijderen.

Re: Kan niet in UEFI om bootvolgorde te wijzigen
« Reactie #2 Gepost op: 2017/10/23, 22:28:40 »
@AJJP:
Ik heb nooit een password ingegeven en zelfs nooit geprobeerd in de UEFI setup te komen.
Ik heb geprobeerd met mijn password voor Ubuntu, maar dat lukte uiteraard niet.
Mijn vermoeden is dat dat password bij de installatie van WIN10 is aangemaakt om te
voorkomen dat er een ander operating systeem zou (kunnen) worden geïnstalleerd.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/23, 22:31:13 door ekhnaton »
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Kan niet in UEFI om bootvolgorde te wijzigen
« Reactie #3 Gepost op: 2017/10/23, 22:55:26 »
Vraag het na bij Lenovo, probeer ook de naam lenovo, of het type nummer.
Sommige dealers willen dat wel eens doen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Kan niet in UEFI om bootvolgorde te wijzigen
« Reactie #4 Gepost op: 2017/10/23, 23:19:58 »
@Ron:
Bedankt voor de aanwijzing, dat wordt morgen het eerste wat ik ga doen, want ik neem niet aan dat ze vanavond of vannacht thuis geven en het lijkt me inderdaad dat ze minimaal een rescue-password zullen hebben voor noodgevallen.
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Kan niet in UEFI om bootvolgorde te wijzigen
« Reactie #5 Gepost op: 2017/10/23, 23:40:28 »
Anders is het ook (meestal/vaak) mogelijk, om de BIOS/UEFI te resetten, dit gaat vaak met een strapje op het moederboard.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Kan niet in UEFI om bootvolgorde te wijzigen
« Reactie #6 Gepost op: 2017/10/24, 11:20:41 »
In (linux) terminal de commando's (sudo) efibootmgr en efivar bestudeert?
Er zijn ook win opdrachten maar die staan op andere fora.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Kan niet in UEFI om bootvolgorde te wijzigen
« Reactie #7 Gepost op: 2017/10/24, 12:26:31 »
@Ron
Dat gepriegel met dipswitches of jumpers laat ik dan liever even door de techneut doen als ik deze week het memory laat upgraden naar 16 Gb, ik ben niet zo handig in de hardware-kant als jij. Maar thx voor deze oplossing
@DeBaas:
Bedankt voor de tip, ik had beide utiities nog niet bekeken, omdat ik niet wist dat ze bestonden, maar ik ga ze zsm even bekijken.

Ik heb Lenovo-support om een rescue of backdoor password gevraagd, omdat ik ook de boot-volgorde wil aanpassen en de USB primair wil zetten, maar nog geen antwoord van ze gehad.
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Re: Kan niet in UEFI om bootvolgorde te wijzigen
« Reactie #8 Gepost op: 2017/10/24, 12:45:03 »
@DeBaas;
Kennelijk kan ik op deze Lenovo niet veel beginnen met de efibootmgr, ik krijg de boodschap " EFI variables not supported on this system" :(
Jammer maar het was de poging waard.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/24, 12:50:37 door ekhnaton »
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)