Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: cpu goed genoeg voor WindowsXP, onvoldoende voor Xubuntu  (gelezen 1532 keer)

Offline straatsma

  • Lid
cpu goed genoeg voor WindowsXP, onvoldoende voor Xubuntu
« Gepost op: 2010/08/30, 11:46:54 »

Een jaar of vijf geleden tweedehands laptop Compaq Armada met WindowsXP gekocht, nu natuurlijk wat traag maar werkt redelijk met zaken als internet en skype. Leek me leuk eens met Linux kennis te maken, dus als leek eerst Ubuntu geprobeerd. Blijft gedurende installatie hangen (wel begrijpelijk want laptop voldoet niet aan systeemeisen), daarna Xubuntu genomen (komt wel overeen met systeemeisen). Direct al de melding dat de kernel geen genoegen neemt met de cpu. Hoe kan het dat de cpu goed genoeg is voor WindowsXP maar niet voor Xubuntu, het kan toch niet de bedoeling zijn dat overstappen de aanschaf van een andere cpu nodig maakt?

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: cpu goed genoeg voor WindowsXP, onvoldoende voor Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/30, 12:22:18 »

Een jaar of vijf geleden tweedehands laptop Compaq Armada met WindowsXP gekocht, nu natuurlijk wat traag maar werkt redelijk met zaken als internet en skype. Leek me leuk eens met Linux kennis te maken, dus als leek eerst Ubuntu geprobeerd. Blijft gedurende installatie hangen (wel begrijpelijk want laptop voldoet niet aan systeemeisen), daarna Xubuntu genomen (komt wel overeen met systeemeisen). Direct al de melding dat de kernel geen genoegen neemt met de cpu. Hoe kan het dat de cpu goed genoeg is voor WindowsXP maar niet voor Xubuntu, het kan toch niet de bedoeling zijn dat overstappen de aanschaf van een andere cpu nodig maakt?

Wat voor merk/type laptop heb je? Graag wat meer info hierover.

Verder heb je allerlei andere (op Ubuntu gebaseerde) distributies die goed werken op een wat oudere/tragere laptop/pc.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline Simon_W

  • Lid
Re: cpu goed genoeg voor WindowsXP, onvoldoende voor Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/30, 12:55:35 »
Blijft gedurende installatie hangen (wel begrijpelijk want laptop voldoet niet aan systeemeisen), daarna Xubuntu genomen (komt wel overeen met systeemeisen).

Eigenlijk zelf de tegenovergestelde ervaring. XP steeds trager op oude laptop (ook al eens geherinstalleerd) en daarna Ubuntu geïnstalleerd en het dingt werkt weer lekker vlot. Bij mij ging echter ook eerst bij de installatie van Ubuntu iets mis (ik denk door de oude CD/DVD speler in de laptop) en toen heb ik met een externe CD/DVD speler de boel geïnstalleerd en dat ging snel en zonder problemen.

Offline straatsma

  • Lid
Re: cpu goed genoeg voor WindowsXP, onvoldoende voor Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/30, 13:31:30 »
Compac Armada 7400, processor 266 Mhz, fysiek geheugen 128 MB, virtueel geheugen 2 GB, bij installatie poging Xubuntu 10.04 krijg ik de melding dat de kernel vereist: x86-64 cpu. Maar alleen i686 cpu detecteert. Unable to boot, gebruik een andere kernel. Zegt me helaas niks, ben leek.

Offline PeterF

  • Lid
Re: cpu goed genoeg voor WindowsXP, onvoldoende voor Xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/30, 13:42:18 »
Volgens mij betekend x86-64 cpu dat je probeert een 64 bits kernel te installeren.
Volgens mij moet het met deze versie wel kunnen

Offline straatsma

  • Lid
Re: cpu goed genoeg voor WindowsXP, onvoldoende voor Xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/30, 14:04:05 »
Volgens mij betekend x86-64 cpu dat je probeert een 64 bits kernel te installeren.
Volgens mij moet het met deze versie wel kunnen
Zeer bedankt! Ik ben 'm aan het downloaden. Ik zou er niet opgekomen zijn dat amd en intel een verschillende versie vereisen.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: cpu goed genoeg voor WindowsXP, onvoldoende voor Xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/30, 14:08:43 »
Ik zou er niet opgekomen zijn dat amd en intel een verschillende versie vereisen.

Het is niet zo zeer het verschil tussen AMD en Intel, maar het feit dat je processor geen 64-bits aankan. Zowel AMD als Intel hebben 64-bits processoren. De verwarring komt omdat de 64-bits iso van Ubuntu de AMD-toevoeging heeft, die eigenlijk de lading niet dekt: want al heb je een AMD-processor, dan nog hoeft deze geen 64-bits te zijn.

Hiermee kun je testen of je processor 64-bit aankan:

Citaat
cat /proc/cpuinfo | grep flags
'lm' = Long Mode moet een van de opties zijn

Offline straatsma

  • Lid
Re: cpu goed genoeg voor WindowsXP, onvoldoende voor Xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/30, 14:51:59 »
De installatie loopt met de geadviseerde versie, tot nu toe als een tierelier. Spannend!

Offline walterav

  • Lid
Re: cpu goed genoeg voor WindowsXP, onvoldoende voor Xubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/30, 18:11:52 »

Een jaar of vijf geleden tweedehands laptop Compaq Armada met WindowsXP gekocht, nu natuurlijk wat traag maar werkt redelijk met zaken als internet en skype. Leek me leuk eens met Linux kennis te maken, dus als leek eerst Ubuntu geprobeerd. Blijft gedurende installatie hangen (wel begrijpelijk want laptop voldoet niet aan systeemeisen), daarna Xubuntu genomen (komt wel overeen met systeemeisen). Direct al de melding dat de kernel geen genoegen neemt met de cpu. Hoe kan het dat de cpu goed genoeg is voor WindowsXP maar niet voor Xubuntu, het kan toch niet de bedoeling zijn dat overstappen de aanschaf van een andere cpu nodig maakt?

Ik kan je alleen maar een blokkendoos installatie aanraden, dan maak je direct met de moeilijkere kant van Linux kennis, maar je houd wel een "bruikbaar" systeem over. Xubuntu, gnome, lubuntu is echt onwerkbaar en dat op 500mhz met 128mb ram.

Het vreemde is dat Windows XP net na de installatie heel vlot werkt, maar zodra je aan het internet hangt moet je updaten. Windows XP zal dan na alle servicepacks en beveilings updates met 128MB ram niet vooruit te branden zijn, alleen kun je die niet uitkleden.

Voor de blokkendoos installatie heb je de mini.iso nodig van Ubuntu en een werkende netwerk adapter, dit omdat die de hele installatie direct van het Internet laad. Als de mini.iso boot kies je dan de CLI "command line installer". Het is niet zo dat je de hele installatie moet typen, je krijgt allemaal menu-tjes waar je instellingen kan aangeven. Het daadwerkelijke aankleden gaat wel met commando's maar dat stelt weinig voor omdat het systeem ze niet alleen installeert maar ook configureert.

http://archive.ubuntu.com/ubuntu/dists/lucid/main/installer-i386/current/images/netboot/mini.iso

Offline straatsma

  • Lid
Re: cpu goed genoeg voor WindowsXP, onvoldoende voor Xubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/30, 22:48:21 »
Ik kan je alleen maar een blokkendoos installatie aanraden, dan maak je direct met de moeilijkere kant van Linux kennis, maar je houd wel een "bruikbaar" systeem over. Xubuntu, gnome, lubuntu is echt onwerkbaar en dat op 500mhz met 128mb ram.

Het vreemde is dat Windows XP net na de installatie heel vlot werkt, maar zodra je aan het internet hangt moet je updaten. Windows XP zal dan na alle servicepacks en beveilings updates met 128MB ram niet vooruit te branden zijn, alleen kun je die niet uitkleden.

Voor de blokkendoos installatie heb je de mini.iso nodig van Ubuntu en een werkende netwerk adapter, dit omdat die de hele installatie direct van het Internet laad. Als de mini.iso boot kies je dan de CLI "command line installer". Het is niet zo dat je de hele installatie moet typen, je krijgt allemaal menu-tjes waar je instellingen kan aangeven. Het daadwerkelijke aankleden gaat wel met commando's maar dat stelt weinig voor omdat het systeem ze niet alleen installeert maar ook configureert.

http://archive.ubuntu.com/ubuntu/dists/lucid/main/installer-i386/current/images/netboot/mini.iso

Bedankt voor het advies! Het zal misschien een volgende poging tot gevolg hebben, maar ik heb net Xubuntu geinstalleerd en het werkt op zich goed. Inclusief draadloos usb netwerk. Een blokkendoos installatie direct aan het netwerk zal volgens mij wel eens moeilijk kunnen zijn: het laptopje heeft geen netwerk kaart.
Ook zal ik w.s tegen hetzelfde probleem oplopen waar ik nu nog mee zit:
ik weet niet waar ik de geschikte video driver voor Compaq Armada 7400 kan vinden: heb nu wel beeld maar een onvoldoende 800x600 resolutie. Overstappen naar uw blokkendoos voorstel zal dat niet oplossen?

Offline heir4c

  • Lid
Re: cpu goed genoeg voor WindowsXP, onvoldoende voor Xubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/30, 23:19:31 »
video driver: hangt af van wat voor grafische kaart erin zit.
Dat kan je te weten komen door in een terminal (via Toepassingen>Hulpmiddelen>Terminal) het volgende in te tikken:
sudo lshw -html > hardware.htmlwachtwoord word gevraagd, je ziet niets ook geen sterretjes, dat is normaal. Je moet dus je wachtwoord 'blind' intypen.
Als je weer de 'prompt' krijgt sluit je de terminal af door ofwel exit te typen ofwel het venster te sluiten.
Dan ga je naar je persoonlijk map en daar vind je een bestand met de naam: hardware.html
Klik hierop (dubbel) en dan opent dat bestand zich in FireFox. Daar kan je zien welke je grafische kaart is (eventueel kan het een onboard (ingebouwd in moederbord) zijn.


Lubuntu is tenandere ook lichter dan Xubuntu (wat tegenwoordig toch zwaarder is dan de oudere versies ervan) Maar 128MB is dus wel weinig. Als je kan: uitbreiden.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/30, 23:21:04 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu