Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Chromebook  (gelezen 8991 keer)

Chromebook
« Gepost op: 2012/02/20, 09:35:46 »
Ik zit erover te denken om een Chromebook te kopen (en dan mijn huidige laptop te verkopen). Een MacBook Air is het lichtst en het meest sexy, maar is helaas veels te duur. Dus daarom dat ik denk dat een Chromebook wel wat voor me is. Ik heb hem alleen op school nodig en daar doen we toch bijna alles in de cloud op mijn opleiding dus dan is het prima te doen met zo'n Chromebook. Een Samsung dan.
Hij is wel wat zwaarder dan een MacBook Air, maar nog steeds wel de helft in gewicht van mijn huidige laptop dus dat is al een pak lichter.

Zou ik hiermee een goede aankoop doen?

Re: Chromebook
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/20, 09:40:06 »
Op tweakers staat een review van iemand die er erg tevreden mee is.
http://tweakers.net/pricewatch/285275/samsung-chromebook-series-5-3g-%28xe500c21%29.html#tab:info

Ik hoop dat je er een aanschaft, want ik ben erg benieuwd naar chromebook.

Re: Chromebook
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/20, 09:55:48 »
Je mogelijkheden offline zijn quasi nihil, dat is iets dat je moet overwegen.
Ook is een bedrade verbinding niet mogelijk wegens geen poort.
Kan niet overweg met alle file-types, ook in acht te nemen.

Buiten dat lijkt het een prima iets, maar als ik het vergelijk met de mogelijkheden dat een kleinere laptop (vb Dell D420) biedt vind ik het maar aan de karige kant en dan duur voor wat het uiteindelijk is.

Heb zelf ook voor die keuze gestaan, maar toch geopteerd om een kleine laptop te kopen die me alles biedt (ook al gebruik ik daarvan niet alles, ik ben dan zeker niet beperkt mocht ik het nodig hebben).

Terzijde: Chrome werkt bij sommige banksites hier in België niet goed samen (snel timed out) .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Chromebook
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/20, 10:04:59 »
Nuja, ik gebruik hem alleen op school en we hebben overal in gebouw Wi-Fi, dus dat is geen probleem en hoef daardoor ook weinig offline te doen. De dingen die ik wel offline moet doen doe ik wel op mijn Ubuntu thuis (of ik zet mijn smartphone op als Hotspot).

Mja, enige nadeel is dat ik een beetje een haat-liefde-verhouding heb met Chrome dus het kan dat ik het misschien niet heel erg prettig vindt.

Re: Chromebook
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/20, 10:09:55 »
Is een goede occasie kleine laptop dan geen optie ? Bouw er desnoods een SSD-schijf in en dan heb je zelfs snellere boottijden dan die Chromebook. Zo'n laptopje kan je al vinden voor om en bij de 150 a 200 € en een 120Gb SSD kost bij alternate niet onoverkomelijk veel.

Bovendien kan je zo een dualboot maken met Windows, wat ook handig kan zijn als IT-er en je hebt véél meer ondersteunende kwaliteit t.o.v. Chrome (wat in feite nog in evolutie zit)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Chromebook
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/20, 10:23:21 »
Nuja, zoals ik al aangaf in mijn openingspost: bij mij is het gewicht vooral van belang.
En als IT'er moeten we voornamelijk in de cloud zitten, dat is waar de opleiding voor een groot deel om draait dus een dual-boot met een echt OS is niet persé nodig ;)

Re: Chromebook
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/20, 11:59:16 »
Tja, het gewicht van die Chromebook is dacht ik 1.5 kg daar kunnen weinig laptops tegenop dan.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline daido

  • Lid
Re: Chromebook
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/20, 16:42:30 »
Ik heb er ook over nagedacht een chromebook te kopen, maar ik heb het idee dat chrome os geen groot succes zal worden.
Misschien een andere os erop gooien.
Is dit niks voor jou?
http://tweakers.net/pricewatch/293328/asus-eee-pc-1215b-siv128m.html
« Laatst bewerkt op: 2012/02/20, 17:02:24 door daido »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Chromebook
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/20, 16:48:18 »
Voor mij zelf komt het wat te kort maar ik heb wat mensen het wel aangeraden.
Geen onderhoud en het kan wat ze er mee willen doen.
Eigenlijk een goed systeem voor heel veel mensen die al die dingen die je met een pc kunt toch nooit gebruiken.

Ander OS is niet nodig, meeste doen wat internetten en mailen en dat kun je er perfect mee.

Re: Chromebook
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/20, 17:21:35 »
Ik zou het echt niet fijn vinden om in zon kooi te zitten. Internetten kan je op ieder systeem en er zijn vast wel mooie andere laptops die minder wegen? Zoiets misschien? http://tweakers.net/pricewatch/293307/samsung-nc110-a06nl.html#tab:info

Gewicht   1,18kg dus nog lichter dan die chromebook :)
« Laatst bewerkt op: 2012/02/20, 17:25:23 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Chromebook
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/20, 18:03:42 »
@daido: Ubuntu kan er inderdaad wel op geïnstalleerd worden ja.
@emiel: Ja, het is alleen voor school waar we bijna alles in de cloud doen dus op zich is het daar prima voor.
@lord: Ja, dat is wel zo ja maar dan lever je ook weer schermgrootte en toetsenbordgrootte in. Wat jij laat zien is een netbook en daar ben ik niet naar op zoek. Ik ben op zoek naar een laptop met een zo laag mogelijk gewicht en die Chromebook is dus wel een laptop met bijna 13 inch en een volwaardig toetsenbord.

Re: Chromebook
« Reactie #11 Gepost op: 2012/02/20, 21:49:31 »
Aha. En wat op wat voor school zit je dan als ik vragen mag? Als je ICT ga lijkt het mij toch wel handig om een echt besturingssysteem te hebben. In de cloud programmeren lijkt mij niet heel erg lekker werken. Dit lijkt mij dan de enigste. Je kan ook kijken naar de sexy oldtimers, misschien van vorig jaar? Jou kennende draai jij toch Bodhi Linux en die heeft niet zo veel nodig ;) Deze vind ik dan nog trouwens.

http://tweakers.net/pricewatch/289823/msi-x370-214nl.html#tab:prices

En deze, zwaar maar heeft een redelijke prijs en 128GB SSD! :P

http://www.laptopparadise.nl/Webwinkel-Product-5877327/SAMSUNG-NP300E5A-A01DX.html?utm_source=beslist&utm_medium=cpc-beslist&utm_campaign=beslist
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Chromebook
« Reactie #12 Gepost op: 2012/02/20, 21:55:59 »
Kijk ook eens op de website van Samsung m.b.t. lichte laptops. Een redelijk model weegt slecht 2.1 kg dat is dan maar een halve kilo zwaarder. 13.1 inch modellen met full sized KB
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Chromebook
« Reactie #13 Gepost op: 2012/02/20, 22:11:58 »
@lord: ROC Amsterdam Zuidoost. En wat JIJ lekker vindt werken moet jij weten, maar WIJ doen alles in de cloud op deze opleiding. Daar draait de opleiding ook voor een groot deel om.
Ik weet ook niet hoe jij denkt dat ik Bodhi draai als ik al een geruime tijd Ubuntu Unity draai (hoewel ik inderdaad af en toe uitstapjes naar E17 heb, maar dan zonder Bodhi) ;)

@Joris: Ja, maar het moet sowieso onder de 2KG.

Re: Chromebook
« Reactie #14 Gepost op: 2012/02/20, 23:55:26 »
Tja zo te lezen wil je de Chromebook graag dus... ik zeg: doen!  :D

Re: Chromebook
« Reactie #15 Gepost op: 2012/02/21, 00:09:50 »
Nou, graag heb ik ook weer niet gezegd ;) Ik vroeg me alleen af of hij wel aan te raden is voor wat ik er mee wil doen en evt. of iemand ervaring ermee heeft (kwaliteit enzo).

Maar ik ben altijd bereid andere opties te overwegen :)

Re: Chromebook
« Reactie #16 Gepost op: 2012/02/21, 07:46:13 »
Ik ben wel reuzebenieuwd naar die Chromebook, het lijkt me wel een heel leuk hebbeding.

Maar je zal een goede overweging moeten maken dat wel. En voor uitsluitend te werken in the cloud is ie natuurlijk optimaal.
Enige twijfel heb ik wel aangaande de stevigheid van dat ding; 1.5 kg verraadt dat er geen duurzame materialen gebruikt zijn, maar dat is met vele lichtgewichtjes zo.

Moeilijke keuze.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Wout55

  • Lid
Re: Chromebook
« Reactie #17 Gepost op: 2012/02/21, 09:16:46 »
Ik heb al een hele tijd Chromium os op mijn netbookje staan (naast Mint, Xubuntu en Windows starter) Soms heb ik het ding wel eens op mijn werk aan, maar meestal draai ik dan Mint. Ik gebruik het nu vooral op vakanties waar ik er in combinatie met mijn mobiele telefoon Internet op ga. (alleen Nederland, in het buitenland alleen gratis wifi)
Dus een aparte 3G is voor mij overbodig. Een groot voordeel van een netbook is de kabelaansluiting. Indien beschikbaar toch stabieler en sneller dan draadloos).
Eigenlijk gebruikt Chromium een gedeelte van de mogelijkheden van mijn netbook, het is een soort gemankeerde netbook. De verkopen schijnen gigantisch tegen te vallen en het is maar de vraag wat Google hier nou mee aan moet naast Android. Het nadeel van mijn netbook is het kleine scherm (10,1), maar het gewicht is ook niet veel )1200 gram op mijn keukenweegschaal  =D). Ik zou de Chrome niet kopen, hooguit op een netbookje zetten, maar dan nog waarom zou je jezelf beperken in je mogelijkheden. Zou hij de helft goedkoper zijn dan zou ik het wel een leuk hebbedingetje vinden om er bij te doen, maar dn mag hij niet meer dan 250 eurootjes kosten.

Re: Chromebook
« Reactie #18 Gepost op: 2012/02/21, 11:01:12 »
@Joris: Ja, dat is waar. Zelfs die Macbook Air is niet 100% stevig en dat zegt toch wel heel wat voor Apple-kwaliteit plus dat het ding voornamelijk uit aluminium bestaat. Dus in die zin heb je wel gelijk dat de kwaliteit wel eens te wensen over kan laten als het nog niet eens aluminium is.

@Wout: Nou, hij kost maar 299 dus zoveel meer dan 250 is dat niet =D Maar bedankt in ieder geval voor je advies enzo :)

Offline Wout55

  • Lid
Re: Chromebook
« Reactie #19 Gepost op: 2012/02/21, 11:49:40 »
Hm, dat is weer 50 euro goedkoper dan ik gezien had. Ik had eigenlijk 200 als maximum maar vond dat too cheap. Een geweldige prijsdump is denk ik het enige wat dit project nog kan redden.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Chromebook
« Reactie #20 Gepost op: 2012/02/21, 17:11:43 »
Uhm Aluminium vs kunststof betekend niet dat aluminium degelijker is.
Er zijn kunststoffen die sterker zijn plus met de eigenschappen kunnen een aantal kunststoffen meer aan dan aluminium.
Kunststof voelt goedkoop aan maar het kan heel wat hebben.
Dus daar moet je niet naar kijken.

Let wel op want het geld niet altijd zo. Niet alle kunststoffen zijn sterk.

Andere merken hebben nu ook van die platte notebooks. Is dat niet iets?

Re: Chromebook
« Reactie #21 Gepost op: 2012/02/21, 17:18:58 »
Dat heb ik toch ook niet gezegd? Ik bekritiseer dagelijks mensen die kunststof afkraken omdat het volgens hun niet degelijk is hoor.
Maar ik heb het hier niet over kunststof gehad want die Chromebook is van plastic.

Ik heb wel gekeken naar die andere Ultrabooks maar die zijn gelijk weer vrij duur. Goedkoopste was 699.
Zag wel nog een HP-netbook vandaag met 12 inch voor 349 euro.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/21, 17:20:48 door Vistaus »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Chromebook
« Reactie #22 Gepost op: 2012/02/21, 17:24:37 »
Zeg het alleen omdat vrijwel iedereen denkt dat aluminium steviger is terwijl in het algemeen het alleen iets wat stijver maakt dan echt steviger.
Het gaat meestal om het feit dat het er goed uit ziet en het wat stijver is waardoor het wat anders aan voelt.


Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Chromebook
« Reactie #23 Gepost op: 2012/02/25, 18:02:43 »
Chromebook: Meh. Het concept is gewoon leuk, het idee van alles in den wolken is ook goed, maar veel en veels te duur voor wat je krijgt. Dan liever een bovengenoemde UltraBook, of gewoon een lichte netbook. Maar een chromebook? No fecking way.

Re: Chromebook
« Reactie #24 Gepost op: 2012/04/08, 21:57:50 »
Ik denk dat ik er toch 1 ga kopen binnenkort en dan pleur ik Ubuntu erop. Maar ik wacht even want er komen nieuwe Chromebooks aan binnenkort met Sandy Bridge-processoren en Samsung nog-wat-processoren.