Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen geluidskaart gevonden na kernelupdate  (gelezen 1058 keer)

Offline jhrich

  • Lid
Geen geluidskaart gevonden na kernelupdate
« Gepost op: 2008/07/29, 11:39:13 »
Hallo,
Na update naar Linux-image versie 20 wordt de geluidskaart (intel op laptop) niet meer gevonden. Bij opstarten vanaf de vorige versie is alles weer OK.
Hoe kom ik  weer aan geluid, behalve dan deinstallatie vanaf versie 18, die het wel doet?
jhrich

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Geen geluidskaart gevonden na kernelupdate
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/29, 12:15:11 »
Citaat van: jhrich
Hallo,
Na update naar Linux-image versie 20 wordt de geluidskaart (intel op laptop) niet meer gevonden. Bij opstarten vanaf de vorige versie is alles weer OK.
Hoe kom ik  weer aan geluid, behalve dan deinstallatie vanaf versie 18, die het wel doet?
jhrich
Probeer dit eens:
http://computertip.googlepages.com/geluidskaartinubuntu
(nummer 6)

Offline jhrich

  • Lid
Geen geluidskaart gevonden na kernelupdate
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/29, 14:02:44 »
Ik heb geprobeerd het advies onder punt 6 op te volgen, helaas zonder succes daar de regel gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base geen effect had bij meerdere pogingen. Het betreffende bestand is wel aanwizig, en laat zich via her filesystem inzien, maar niet editeren.
Ik dek ook niet dat daarin zit, gezien de ouderdom van de laptop (6 jaar) en het goed werken onder image 18. Ik denk dat ik dus maar onder 18 blijf werken, hoewel dat natuurlijk niet de bedoeling is.
Ook optie 7 heb ik geprobeerd, maar na de benodigde installatie van alsa-oss kon ik er verder niets mee.
Toch bedankt voor het antwoord. Het is prettig te weten dat er toch gereageerd wordt op de problemen. We gaan gewoon door met puzzelen.
Groet,
Jhrich.

Offline lizardman

  • Lid
Geen geluidskaart gevonden na kernelupdate
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/29, 16:25:31 »
Kernel versie 20 zit nog in proposed en is nog experimenteel. Je moet deze alleen maar installeren als je er een goede reden voor hebt. Ik denk dat je het beste via synaptic versie 20 de-installeert en dan proposed in synaptic uitzet. Daarna even op de herlaad knop klikken.

edit: Daarna rebooten.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Geen geluidskaart gevonden na kernelupdate
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/29, 17:47:46 »
Citaat van: lizardman
Kernel versie 20 zit nog in proposed en is nog experimenteel. Je moet deze alleen maar installeren als je er een goede reden voor hebt. Ik denk dat je het beste via synaptic versie 20 de-installeert en dan proposed in synaptic uitzet. Daarna even op de herlaad knop klikken.

edit: Daarna rebooten.
Allemachtig, goed gezien, lizardman....

@vraagsteller: als je proposed hebt aanstaan, dan moet je eigenlijk geen hulp gaan vragen hier. Je weet dan immers, dat je risico's neemt met je systeem, waardoor er rare problemen kunnen ontstaan. Zo kunnen we wel aan de gang blijven hier......  :-)

Offline jhrich

  • Lid
Geen geluidskaart gevonden na kernelupdate
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/29, 21:58:03 »
Beste lizardman,
Ik heb je advies opgevolgd. Geen idee dat proposed aanstond, ik ben nog maar een beginner en ik zal kijken of ik dat uit kan zetten, dan is er weer een probleem minder.
Bedankt voor je raad, en excuses aan degenen die ik met het probleem lastig gevallen heb.
Groet,
Jhrich.
Probleem opgelost.