Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke Distro voor 512MB RAM  (gelezen 3049 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #25 Gepost op: 2015/09/24, 10:52:09 »
Zo ingewikkeld maak ik het niet, maar ik draai na de installatie ook een apt-get opdracht om het nodige te veranderen. Alleen dan geen echt script. Dat gaat me licht boven de pet.
Het is niet zo ingewikkeld (iedereen kan het!), al lijkt het script wat wij hanteren complex. De commando's die je toch al gebruikt zet je in een bestandje en klaar ben je. Bv voor het vervangen van mt-paint door gnome-paint wordt het:
sudo apt-get remove mtpaint -y
sudo apt-get install gnome-paint -y
Simpel toch?

Ja, precies. Zo doe ik dat en dan wel een heel stel pakketten in éen apt-get opdracht. Ideaal!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #26 Gepost op: 2015/09/24, 11:05:31 »
Heb toch wat bedenkingen met Lubuntu en 512 MB. Heb het idee dat dat niet soepel draait, bv als je in een browser veel tabs met google opent (mail, docs, etc.). Heb zram + aangepaste swappiness. En een lichtgewicht adblocker (ublock is significant lichter dan adblock plus). Het draait dus wel (start snel op en zo), maar heb niet het idee dat het heel zwaar belast kan worden.

Hebben jullie dezelfde ervaring?

Offline MKe

  • Lid
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #27 Gepost op: 2015/09/24, 11:11:15 »
Als je met google chrome bedoeld, ja, maar dat geldt voor alle lichte distro's. Het viel mij op bij installatie op lichtere machines dat vooral de browsers veel geheugen gebruiken. Chrome en Firefox gebruiken al snel 400 mb en dan blijft er weinig over als je 512mb hebt. Je kunt dan nog iets meer mb vrij maken door een lichtere distro te nemen, maar het blijft behelpen.

Offline h2o

  • Lid
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #28 Gepost op: 2015/09/24, 11:18:34 »
Midori en/of netsurf doen wonderen als je wil surfen i.p.v. de grootverbruikers. Vooral netsurf is heel snel, zelfs zonder ad-blocker.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #29 Gepost op: 2015/09/24, 11:21:51 »
Als je met google chrome bedoeld, ja, maar dat geldt voor alle lichte distro's.
Ben een tijdje geleden idd overgestapt van chrome (chromium) naar firefox omdat deze aanmerkelijk lichter was (geworden). FF is nu de standaard in Lubuntu 14.04, terwijl dat in 12.04 juist chromium was; dit zegt wel het eea denk ik.
Citaat
Het viel mij op bij installatie op lichtere machines dat vooral de browsers veel geheugen gebruiken. Chrome en Firefox gebruiken al snel 400 mb en dan blijft er weinig over als je 512mb hebt.
Heb niet het idee dat een andere browser echt veel zoden aan de dijk zet. Mijn gedachte is dat sowieso moderne websites veel en veel zwaarder geworden zijn (javascript, html5, etc.). Dus wat je er ook tegenaangooid qua browser, helpen doet het ziet. Het enige dat beter helpt is meer geheugen, maar dan is het ook geen lichtgewicht machine meer in mijn optiek.

Maar dit is maar een gedachte. Zal nog eens wat alternatieve browsers als midori of netsurf (tnx h2o) aan de tand voelen (meten = weten). Laat de resultaten hier nog wel weten.

Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #30 Gepost op: 2015/09/24, 11:22:17 »
Hier ook nog een laptop met 512.
Met lubuntu ook alleen maar vage problemen.
Nu draait er ubuntu 12.04LTS op. Draait prima met de basic handelingen zoals LO, surfen en emailen.
Wat proggies als gimp e.d. erbij.
Alleen grotere programma's willen nog wel eens moeilijk doen. Mixxx bijvoorbeeld crashed zodra afspelen start.
Verder gaat het prima zolang er maar niet teveel open gaat en staat. Maar met laptops heb ik toch altijd al het idee gehad dat die toch net wat minder kunnen handlen dan een pc met zelfde configuratie.

En jah, van 512 kun je ook geen 2gig prestaties verwachten. =D
Maar weL veilig werken met een up2date OS. Dat is dan weer Linux.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2015/09/24, 11:28:40 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #31 Gepost op: 2015/09/24, 16:22:34 »

Maar dit is maar een gedachte. Zal nog eens wat alternatieve browsers als midori of netsurf (tnx h2o) aan de tand voelen (meten = weten). Laat de resultaten hier nog wel weten.
Netsurf is inderdaad lichter, maar dit is dan ook een zeer beperkte browser, zo heeft het geen ondersteuning voor html5. Midori is wel iets lichter, maar ik ben het met je eens dat het niet veel zoden aan de dijk zet. Hetzelfde geld voor Qupzilla, dat ook niet zo licht is als dat zou moeten. Het verschil is zo klein met FF dat ik het niet meer gebruik.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #32 Gepost op: 2015/09/24, 16:25:00 »

Maar dit is maar een gedachte. Zal nog eens wat alternatieve browsers als midori of netsurf (tnx h2o) aan de tand voelen (meten = weten). Laat de resultaten hier nog wel weten.
Netsurf is inderdaad lichter, maar dit is dan ook een zeer beperkte browser, zo heeft het geen ondersteuning voor html5. Midori is wel iets lichter, maar ik ben het met je eens dat het niet veel zoden aan de dijk zet. Hetzelfde geld voor Qupzilla, dat ook niet zo licht is als dat zou moeten. Het verschil is zo klein met FF dat ik het niet meer gebruik.
OK, tnx. Dan probeer ik Midori nog uit en anders is het sluss => FF FTW

Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #33 Gepost op: 2015/09/24, 20:17:37 »
Midori is traag en ik heb toch een laptop met hardware van dit jaar (2015) en andere browsers zijn wel snel. Dus nee, geen Midori voor mij, liever QupZilla als lichte browser (al is ie niet meer zo licht als voorheen, helaas).
Leuke feature van QupZilla is overigens wél de platform-beschikbaarheid: Windows, Mac, Linux, BSD, Haiku, AmigaOS 4.1, OS/2 en dan is er ook nog de broncode.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/25, 13:22:34 door Vistaus »

Offline Nero

  • Lid
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #34 Gepost op: 2015/09/26, 14:14:45 »
Ik heb in 't verleden reeds enkele malen vermeld dat ik graag met Lubuntu (meer bepaald de LXDE interface) werk.

Met Lubuntu heb ik wel enkele issues:

- Sinds versie 12.10 is er een probleem bij gebruik van GnuCash en Gnumeric. Nieuwe data invoeren gaat prima, bestaande gegevens wijzigen resulteert in een hoog CPU gebruik (met bijhorende niet-responsiviteit) tot de focus even op een ander window wordt gezet. Heb ik alleen in Lubuntu, niet in Debian met LXDE, noch in Xubuntu.

- Verwijderen van transmission (bittorrent client) sloopt de ganse GUI.

Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #35 Gepost op: 2015/09/29, 00:30:16 »
Lubuntu is zeker niet mijn favoriet en ik heb geen glazen bol, maar ik moet nog zien hoe de mengeling van QT en GTK (LxQT) gaat worden. Ik vrees dat het verschil in geheugengebruik tussen Lubuntu en Xubuntu te verwaarlozen is. Een andere makkelijke distro die licht is en het vrijwel altijd goed doet op de lichtere machines is AntiX.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #36 Gepost op: 2015/10/01, 10:12:37 »
Lubuntu is zeker niet mijn favoriet en ik heb geen glazen bol, maar ik moet nog zien hoe de mengeling van QT en GTK (LxQT) gaat worden. Ik vrees dat het verschil in geheugengebruik tussen Lubuntu en Xubuntu te verwaarlozen is. Een andere makkelijke distro die licht is en het vrijwel altijd goed doet op de lichtere machines is AntiX.

als je iets wil inleveren op gebruiksvriendelijkheid is er altijd nog "damn small linux" die past op een 128MB USB-stick.

Offline Nero

  • Lid
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #37 Gepost op: 2015/10/01, 10:30:07 »
DSL past op 64MB, voor DSL-N heb je 128MB nodig...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #38 Gepost op: 2015/10/01, 12:15:42 »
Voorlopig blijf ik op die laptop even bij Lubuntu, het loopt sneller dan Xubuntu en is ook stabiel, dus ..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #39 Gepost op: 2015/10/01, 14:02:23 »
als je iets wil inleveren op gebruiksvriendelijkheid is er altijd nog "damn small linux" die past op een 128MB USB-stick.

LOL. Die is lachen. Die wil ik wel eens zien werken.
Vragen. Ik zal daarvoor even een apart topic openen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Welke Distro voor 512MB RAM
« Reactie #40 Gepost op: 2015/10/01, 23:25:29 »

als je iets wil inleveren op gebruiksvriendelijkheid is er altijd nog "damn small linux" die past op een 128MB USB-stick.

Ik vind Lubuntu niet gebruikersvriendelijker dan AntiX. In gebruik beide en lubuntu heeft meer 'nawerk' nodig dan AntiX.
En wat betreft browsers, Midori is hier al een poosje ingeruild voor Xombrero.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint