Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [debian][installeren soundcard] CMI8738/C3DX PCI  (gelezen 2762 keer)

schoappied

  • Gast
[debian][installeren soundcard] CMI8738/C3DX PCI
« Gepost op: 2007/07/21, 18:53:43 »
Hoi,

Ben zo vrij om een Debian vraag hier te stellen....
In Kubuntu deed mijn kaart het automatisch, maar in Debian schijnen andere regels te gelden ;)
Weet iemand of je in Debian de drivers moet installeren en hoe dat moet of waar ik kan zoeken?

Bvd

(kaart: Sweex: CMI8738/C3DX PCI (Audio Device)
Sc002 5.1 PCI sound card)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
[debian][installeren soundcard] CMI8738/C3DX PCI
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/21, 18:56:35 »
Met alle respect,. Schoappied, maar dit forum is bedoeld als een kennisbank voor Ubuntu, niet voor andere Linuxdistributies. Een enkel vraagje in de Off Topic rubriek kan geen kwaad, maar dit gaat wat te ver.

Overigens: succes met je Debian-avontuur; ik lees in Off Topic graag eens een eindverslag van je over je ervaringen met Debian!  :-)

Groet, Pjotr.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
[debian][installeren soundcard] CMI8738/C3DX PCI
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/21, 19:16:02 »
Hoort inderdaad eigenlijk niet thuis bij Ubuntu he :) Even uit mijn hoofd: CMI8738 is een C-Media kaart die de snd-cmipci driver zou moeten gebruiken (of zoiets ongeveer) want zo'n kaart heb ik 2 jaar geleden ook nog gehad ;)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

schoappied

  • Gast
[debian][installeren soundcard] CMI8738/C3DX PCI
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/21, 20:00:46 »
Citaat van: profoX
Hoort inderdaad eigenlijk niet thuis bij Ubuntu he :) Even uit mijn hoofd: CMI8738 is een C-Media kaart die de snd-cmipci driver zou moeten gebruiken (of zoiets ongeveer) want zo'n kaart heb ik 2 jaar geleden ook nog gehad ;)
@Pjotr: Je hebt natuurlijk gelijk en zal er geen Debian forum van maken ;)
Het is wel fijn om die basisdingen als videokaart, netwerk en geluid werkend te hebben en heb nog geen Nederlands Debian forum weten te vinden.... raar maar waar...

@Profox: dank :)
Volgens mij klopt dat ja van die driver. Moet ik die ergens downloaden of zit ie in de 'etch' synaptic?
Is er ergens een howto evt.?

Opgelost: de driver was al geinstalleerd... heb deze 'howto' gevolgd : http://linuxhelp.blogspot.com/2006/10/steps-to-get-audio-to-work-in-debian.html

thanks!

schoappied

  • Gast
[debian][installeren soundcard] CMI8738/C3DX PCI
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/21, 21:27:24 »
klein probleempje nog.... mijn systeem pakt verkeerde soundcard :/

Als ik alsaconfig in mijn terminal gooi, dan doet het geluid het wel...
Maar om nou altijd het alsaconfig commando te 'runnen' lijkt me ook niet echt een efficiente manier :/ ;) ???

EDIT: problem solved:
http://forums.debian.net/viewtopic.php?t=17302&sid=e7b940188bac48fcfb1b3893ab6b3c0d