Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Harde schijf vervangen  (gelezen 1650 keer)

(Opgelost) Harde schijf vervangen
« Gepost op: 2014/02/25, 16:42:22 »
We hebben een nieuwe harde-schijf aangeschaft (WD1600AAJB) omdat de oude blijkbaar "end of life" is...en problemen veroorzaakte!

Moet ie na installatie vooraf geformatteerd worden? Of gebeurt dat bij de installatie van Xubuntu 12.04.4 automatisch!?
Xubuntu mag de gehele schijf gebruiken!  Moeten er nog speciale handelingen verricht worden,alvorens Xubuntu geïnstalleerd kan worden?
 
« Laatst bewerkt op: 2014/02/26, 21:11:30 door Tevrubi »
Een tevreden UbuntUser.

Offline jan11000

  • Lid
Re: harde schijf vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/25, 16:49:19 »
Wordt automatisch tijdens installatie gedaan.

Offline aartje

  • Lid
Re: harde schijf vervangen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/25, 16:50:56 »
Als ik jou was zou ik eerst een live-systeem opstarten en daarmee je disk
indelen zoals jij het wilt. Zorg er voor dat één van je partities een secundaire
partitie is, die je in logische partities kan verdelen en je niet tegen de grens
van maximaal 4 primaire en/of secondairepartities aanloopt.

Bij de installatie kan je dan voor de handmatige indeling kiezen op een gegeven moment
in de installatieprocedure.

Maar ja.... ieder zo zijn manieren....

Re: harde schijf vervangen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/25, 17:13:33 »
Alleen Xubuntu komt er op...dan is de gehele schijf gebruiken voor ons het simpelste?  We gaan er morgen mee aan de slag!

Dank alvast voor de info.  :)
Een tevreden UbuntUser.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: harde schijf vervangen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/25, 17:28:23 »
Alleen Xubuntu komt er op...dan is de gehele schijf gebruiken voor ons het simpelste? 
Ja, zoals jan11000 zegt. Dat is de simpelste methode.  :)

Offline aartje

  • Lid
Re: harde schijf vervangen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/25, 21:47:03 »
Alleen Xubuntu komt er op...dan is de gehele schijf gebruiken voor ons het simpelste? 
Ja, zoals jan11000 zegt. Dat is de simpelste methode.  :)
Ja, dat is het simpelste, maar de TS (tevrubi) zit al ruim 5 jaar op dit forum en daarom
neem ik aan dat hij een ervaren Ubuntu gebruiker is. Ik veronderstel dat hij de keuze kan maken
van 1 of meer root-partities (voor experimenteeversie of volgende versie), wel of niet aparte home-partities
, in ieder geval één secundaire partitie en die keuze heeft hij niet meer als het allemaal
automatisch gaat.
Als hij zich zelf niet ervaren genoeg acht is de automatische installatie natuurlijk het
gemakkelijkste. Maar ja, dan is de flexibiliteit een stuk minder.

Re: harde schijf vervangen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/25, 22:20:18 »
Ja, dat is het simpelste, maar de TS (tevrubi) zit al ruim 5 jaar op dit forum en daarom
neem ik aan dat hij een ervaren Ubuntu gebruiker is. Ik veronderstel dat hij de keuze kan maken
van 1 of meer root-partities (voor experimenteeversie of volgende versie), wel of niet aparte home-partities
, in ieder geval één secundaire partitie en die keuze heeft hij niet meer als het allemaal
automatisch gaat.

Hallo, ik ben het niet eens met je redenering. Weliswaar is TS ruim 5 jaar lid van dit forum (vanaf 17 okt. '08) maar het aantal geplaatste berichten is 107, dus zo'n twintig per jaar. Uit dit gegeven valt *niet* af te leiden of TS ervaren is of niet met Ubuntu.

Uit de zinsneden "Moet ie na installatie vooraf geformatteerd worden? Of gebeurt dat bij de installatie van Xubuntu 12.04.4 automatisch!?" maak ik op dat de TS niet vaak een Ubuntu-installatie heeft gedaan. In dat geval is het mijns inziens het beste om het advies te geven wat anderen al hebben gegeven: zet 'm bij de installatie op de automatische piloot en laat Ubuntu z'n zaakjes zelf maar uitzoeken, qua schijfindeling en dergelijke.

Je hebt helemaal gelijk dat je hiermee wat flexibiliteit en mogelijkheden verliest. Maar voor mensen die geen kei zijn met Linux moet je - nogmaals volgens mij - niet *beginnen* met secundaire partities en root-partities en home-gedoe. Gewoon recht voor z'n raap installeren en de rest komt later wel.

Het heeft mij ook een paar jaar gekost alvorens ik het gevoel had mijn Linux-systeem onder controle te hebben, te begrijpen, te doorgronden. Met de aantekening dat ik na een jaar of zeven, acht Linux-gebruik zeker niet de indruk heb dit systeem volledig te begrijpen of te doorgronden, daar is het te complex voor. Maar ik controleer het voor een groot deel wel! ;-)
« Laatst bewerkt op: 2014/02/25, 22:22:17 door Paul Matthijsse »

Offline aartje

  • Lid
Re: harde schijf vervangen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/25, 22:27:42 »
Ja, dat bedoel ik dus eigenlijk ook. Citaat:  "Als hij zich zelf niet ervaren genoeg acht is de automatische installatie natuurlijk het
gemakkelijkste. Maar ja, dan is de flexibiliteit een stuk minder."

Ik zou het al heel wat vinden als er bij de automatische installatie een secundaire partitie werd
gemaakt (bv. de helft van de disk) en daarop alle Ubuntu-partities, dan blijf je een stuk flexibeler.
Maar ja, dat is maar gemijmer, laat de gebruiker gewoon een automatische installatie doen op
de hele disk.....

Offline Nero

  • Lid
Re: harde schijf vervangen
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/26, 00:34:30 »
Waarom niet een GPT indeling gebruiken? Dan heb je geen logische partities nodig...

Offline aartje

  • Lid
Re: harde schijf vervangen
« Reactie #9 Gepost op: 2014/02/26, 08:42:39 »
Waarom niet een GPT indeling gebruiken? Dan heb je geen logische partities nodig...
Dat lijkt me op een "oude" computer met een 160 GB disk niet echt voor de hand liggend...

Offline vanadium

  • Lid
Re: harde schijf vervangen
« Reactie #10 Gepost op: 2014/02/26, 12:51:19 »
Beter is, volgens mij, de gebruiker te leren dat er altijd een recente kopie moet zijn van de persoonlijke bestanden. Dan mag er op de computer mis gaan wat wil: de bestanden staan ook nog op de reservekopie. Over besturingssysteem zelf en instellingen hoef je je geen zorgen te maken. Besturingssystemen download je zo van het internet, instellingen kan je steeds weer doen. Je persoonlijke data? Die zijn onvervangbaar.

Re: harde schijf vervangen
« Reactie #11 Gepost op: 2014/02/26, 21:10:28 »
Mijn broer blij gemaakt met een weer soepel draaiend Xubuntu-systeem.   :)
De nieuwe schijf werd direct herkent...en op de "automaat" werd Xubuntu vlekkeloos geïnstalleerd!

Ik weet wel dat er ook voordelen kunnen zijn,met het aanmaken van meerdere partities.Maar voor ons computer gebruik werkt 1 grote partitie prima!

Over het wel of niet hebben van een aparte Home-partities zijn de meningen verdeeld...in mijn geval houd ik het,het liefst zo eenvoudig mogelijk!

Zelf heb ik Ubuntu 12.04 op mijn PC. Ben destijds begonnen met 8.04 daarna 10.04 en nu dus 12.04 met gnome-classic,allemaal stabiele degelijke LTS-versies.
Menig maal door een onhandige manoeuvre,een nieuwe installatie moeten doen. Heb inderdaad altijd een vrij actuele back-up van mijn persoonlijke bestanden.
Een nieuwe versie staat er vrij snel weer op. Alleen het fine-tunen kost wat meer tijd.Maar met behulp van o.a.dit forum komt dat altijd weer goed!

Heb niet zo'n behoefte om met andere versies te experimenteren.Moet altijd weer erg wennen als ik weer móét overstappen op een nieuwe versie.
Ben wat dat betreft best behoudend!  =D

Bedankt voor het meedenken!   :)
Een tevreden UbuntUser.