Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bedraad internet werkt plots via Xubuntu niet meer  (gelezen 697 keer)

Bedraad internet werkt plots via Xubuntu niet meer
« Gepost op: 2012/12/28, 15:29:24 »
De titel zegt het al, mijn bedraad internet werkt niet meer. Gelukkig zit er nog een draadloos chip in, maar dit is een tragere 30Mb/s verbinding met zo'n 4-8ms extra vertraging en soms haperingen. Aangezien ik deze met Synergy bestuur is dit ideaal, daarom had ik deze ook bedraad gelegd. Ik had de computers voor ongeveer 5 minuten alleen gelaten en toen ik terug kwam deed mijn vaste internet het niet meer. Kabels omwisselen met mijn hoofd-PC geeft geen effect, het ligt dus duidelijk aan Xubuntu of zijn hardware.
Toen ik terug kwam stond er een update van Synergy via de updatemanager, terwijl deze niet gezocht had naar overige updates (op "controleren op updates" geklikt en deze stonden er toen ook bij). Synergy wordt overigens geleverd via de PPA op beide PC's zodat de softwareversie gelijk is. Dit zou verder geen problemen moeten/kunnen leveren, maar ik vind het opmerkelijk dat Synergy er los bij de updates stond. Meer informatie zou ik op dit moment niet weten, maar wie weet er hulp te bieden om mijn vaste verbinding weer werkend te krijgen?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Bedraad internet werkt plots via Xubuntu niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/28, 15:37:55 »
Wat bij mij wel eens helpt is het eruit trekken van de netwerkkabel, PC uitzetten, netstroom eraf, aan/uit knop even ingedrukt houden om 'm leeg te maken, paar minuutjes wachten, stroom er weer op, internet er weer aan en aanzetten. Ik heb geen idee of dit jou ook helpt, maar bij mij werkt het meestal wel.

alcmaer

  • Gast
Re: Bedraad internet werkt plots via Xubuntu niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/28, 19:44:47 »
Wat me bij Ubuntu 12.04 wel eens overkomt is dat de verbinding (bedraad) is weggevallen na ontwaken uit de pauzestand. Ik haal dan het vinkje weg bij "Netwerk inschakelen", na enkele seconden plaats ik het vinkje terug en  daarmee wordt de verbinding weer hersteld.
Ik had de computers voor ongeveer 5 minuten alleen gelaten en toen ik terug kwam deed mijn vaste internet het niet meer.
Als dat door het in de pauzestand geraken komt, heb je wellicht wat aan mijn oplossing.

Re: Bedraad internet werkt plots via Xubuntu niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/28, 19:59:33 »
Wat me bij Ubuntu 12.04 wel eens overkomt is dat de verbinding (bedraad) is weggevallen na ontwaken uit de pauzestand. Ik haal dan het vinkje weg bij "Netwerk inschakelen", na enkele seconden plaats ik het vinkje terug en  daarmee wordt de verbinding weer hersteld.
Ik had de computers voor ongeveer 5 minuten alleen gelaten en toen ik terug kwam deed mijn vaste internet het niet meer.
Als dat door het in de pauzestand geraken komt, heb je wellicht wat aan mijn oplossing.
Nee, hij was niet in pauzestand geraakt, slechts stand-by (zwart scherm). Ik kan in Xubuntu ook niet de optie van "Netwerk inschakelen" vinden. Ik verwacht ook niet dat hier het probleem is, aangezien herstarten niet helpt en draadloos wel probleemloos werkt.
Ik ga TopGear's advies even proberen. Kabel is er gisteren al uit gehaald (was ergens anders nodig) maar ik test wel even met de kabel op deze computer.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Bedraad internet werkt plots via Xubuntu niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/28, 20:59:12 »
In XFCE 4.10  (Xuby 12.10 en 1304):
Menu > Instellingenbeheerder > Netwerkverbindingen
Daar kan je alles instellen, misschien een keer opnieuw configureren?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Bedraad internet werkt plots via Xubuntu niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/28, 21:06:19 »
TopGear's advies heeft helaas niet geholpen.
Netwerkverbindingen zie ik onder de Instellingenbeheerder (XFCE 4.8) niet staan, maar ik vermoed dat het om hetzelfde venster gaat via het netwerk-icoontje > edit connections...
Dit heb ik al eens geprobeerd, maar heeft ook niets geholpen. Er staat nu "Wired connection 1" met Last used "never". Alle instellingen hierbij zouden standaard moeten zijn, of heb ik dit hier mis? Device MAC address heb ik 1 optie bij, cloned is leeg. Connect automatically staat aangevinkt. Bij de IPv4 settings staat Method op Automatic. Dit moet ook, anders heeft het router/modem er moeite mee (KPN Experiabox voor glasvezel).
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit