Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Libreoffice in MX-Linux  (gelezen 849 keer)

Offline DJ93

  • Lid
Libreoffice in MX-Linux
« Gepost op: 2020/05/29, 09:16:16 »
Beste forumleden,
Ik heb recentelijk (deze week nog) het mooie MX-Linux geïnstalleerd en het loopt super. Alle updates gedaan en er zijn geen problemen.
Alleen heb ik gemerkt dat ondanks al de updates, Libreoffice nog steeds versie 6.1 is.
Wie van jullie weet hoe ik in dit nieuwe systeem versie 6.4 krijg, net als in Linux Mint?
Ik heb het met de commando's van Pjotr geprobeerd, maar die herkent ie klaarblijkelijk niet.

Alvast bedankt en een groet,
DJ93.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Libreoffice in MX-Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/29, 09:57:50 »
MX Linux is op Debian gebaseerd. De Debian installatiepakketten van de LibreOffice website zullen zeer waarschijnlijk werken. Nadeel is dat bij die wijze van installeren de installatie niet automatisch bijgewerkt heeft.

Anderszijds heeft Libreoffice PPA's (eigen softwarebronnen). Als die ook voor Debian geschikt zijn, is dit wellicht de beste manier om een recent versie van LO te installeren.

Nog een andere mogelijkheid is Flatpak of Snap ondersteuning te installeren, voor zover MX Linux al niet één van die formaten aan boord heeft. Ook via die kanalen kan je LO installeren, en ook hier wordt de installatie automatisch bijgewerkt.

Offline h2o

  • Lid
Re: Libreoffice in MX-Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/29, 11:51:47 »
@Vanadium Debian werkt met backports. PPA's kun je beter niet gebruiken, Zelf draai ik 'normaal' Debian met backports en daarmee heb ik Libreoffice nu op 6.4.4 werken.
De backports worden dan ook normaal bijgewerkt zoals bij de originele pakketten.

Citaat
deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ buster-backports main non-free contrib

sudo apt update
Installeren gaat dan via

sudo apt install -t buster-backports [naam-pakket]
In het geval van Libreoffice:
sudo apt install -t buster-backports libreoffice*
Alleen weet ik uit mijn hoofd niet hoe MX-Linux met apt-pinning om gaat. Dan zou ik een output moeten zien van
/etc/apt/preferences
of
/etc/apt/preprences.d/preferences
« Laatst bewerkt op: 2020/05/29, 11:58:13 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline DJ93

  • Lid
Re: Libreoffice in MX-Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/29, 20:40:48 »
Beide heren bedankt.
Ik heb het voor elkaar gekregen dankzij de backports suggestie van h2o.

Nogmaals dank en een groet.