Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???  (gelezen 10557 keer)

Zoals ik in een ander draadje al schreef is mijn laptop ongeschikt voor Ubuntu 14.04. Zo schrijft de fabrikant geen drivers meer voor mijn videokaart en ben ik op de brakke open source driver aangewezen die nogal wat instabiliteit veroorzaken... Ik kan net zo goed met windows 7 blijven aanklooien, want dit schiet ook niet op.

MAW ik heb keihard een nieuwe computer nodig, maar vraag me af of het überhaupt nog wel zin heeft en ik niet beter een simpel tabletje kan aanschaffen voor mijn bank en overheidszaken te kunnen regelen, om voor de rest mijn hobby volledig te beëindigen.

Mijn wensen en eisen:
-Veruit de meeste nieuwe laptops hebben een Intel 64 bits CPU, daar heb je met Ununtu dus niks aan, de processor kan onder Ununtu alleen op 32 bits draaien, wil je 64 bits kunnen gebruiken, dan ontkom je niet aan Windows 8.1.
-Mijn eisen voor een laptop zijn te hoog voor wat ik wil waardoor een laptop in principe al afvalt: Zo wil ik een groot formaat scherm (heb nu 18,4"), een SP-DIF(Toslink) uitgang en een HDMI uitgang. Zo is 17" het maximale wat er tegenwoordig leverbaar is en hebben veruit de meeste laptops geen SP-DIF(Toslink) uitgang.

-Dan maar een vaste desktop: Zit ik hier gelijk weer met de stroomvoorziening, een desktop vereist eenmaal randaarde en dat heb ik hierboven niet(vandaar dat ik een laptop heb).
-Voor een desktop met een AMD 64 bits cpu is de keuze zeer beperkt, het meeste is Intel wat de klok slaat en die kan alleen maar Ubuntu 32 bits draaien, dus dan wordt het een AMD zelfbouwer(zoek maar eens de juiste componenten uit), dit ook ivm de koppelverkoop, want waarom betalen voor een besturingssysteem waar ik een ontzettende hekel aan heb(Windows 8.1) en dit toch niet gebruik... Met een zelfbouwer heb je die ellende niet.
-Ik heb niet zulke hele beste ervaringen met AMD cpu's, tot 2 keer toe een defecte cpu gehad. Tegen 0 defecte Intel cpu's
-UEFI ellende van tegenwoordig

-Ik zou eventueel nog de overstap naar Apple kunnen overwegen, tja... als je dan toch moet betalen, dan maar gelijk goed, alles beter dan MS.
-Omdat een Apple (OS-X) net als Ubuntu het probleem niet kent van trager worden naar verloop van tijd, zou een tweede hands MAC misschien ook nog een optie kunnen zijn.

Overal lijken wel enorme beperkingen aan te kleven waarbij de monopolie positie van MS met zijn closed deals met hardware fabrikanten, de oorzaak is dat de gebruiker de vrije keuze voor een besturingssysteem in principe is ontnomen. Het is vooral deze reden waardoor ik ernstig twijfelt of het eigenlijk nog wel zin heeft om een nieuw systeem aan te schaffen. Tis net als of de gehele pc markt naar 1 kant is geschoven om wellicht volledig in te storten.

Als burger wordt je min of meer steeds meer verplicht om zaken via internet te doen, te denken aan bank en overheidszaken. Misschien dat ik voor dat doel een ipad(een echte, lijkt mij veiliger als een android geval) aanschaf en ik voor de rest gewoon stop met mijn pc hobby, want voor mij is de lol er flink van af namelijk.

Wat adviseren jullie mij? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/04, 23:50:51 »
Dit is simpelweg niet waar:
Citaat
-Veruit de meeste nieuwe laptops hebben een Intel 64 bits CPU, daar heb je met Ununtu dus niks aan, de processor kan onder Ununtu alleen op 32 bits draaien, wil je 64 bits kunnen gebruiken, dan ontkom je niet aan Windows 8.1.
Je bent waarschijnlijk in de war met het sukje "amd64" in de iso-bestanden voor Ubuntu. Ubuntu draait prima op 64-bit CPUs. Zeker ook die van Intel!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/04, 23:55:33 »
Zoals erik1984 zegt.  :)

64-bits Ubuntu is tegenwoordig zelfs de standaardkeuze, als je Ubuntu binnenhaalt vanaf de officiële webstek.

Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/05, 00:05:08 »
Dit is simpelweg niet waar:
Citaat
-Veruit de meeste nieuwe laptops hebben een Intel 64 bits CPU, daar heb je met Ununtu dus niks aan, de processor kan onder Ununtu alleen op 32 bits draaien, wil je 64 bits kunnen gebruiken, dan ontkom je niet aan Windows 8.1.
Je bent waarschijnlijk in de war met het sukje "amd64" in de iso-bestanden voor Ubuntu. Ubuntu draait prima op 64-bit CPUs. Zeker ook die van Intel!

Inderdaad. amd64 = alleen de naam van de architectuur.
Alleen met videokaarten ben je wat beperkter qua moederbord/CPU (hoewel AMD-videokaarten geen AMD-processor vereisen tenzij je in x86-land zit).

Geen problemen hier met Intel 64-bit + amd64 ISO, al een paar jaar gaat het prima zo op verschillende PC's :)

Offline Bloom

  • Lid
Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/05, 00:28:56 »
64-bit Ubuntu (en andere Linuxen) was trouwens al jaren beschikbaar voordat Windows beschikbaar werd in 64-bit!

Offline Bloom

  • Lid
Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/05, 00:29:54 »
@CB Interactive: wat is het merk en model van je huidige laptop? Het zou me al zeer verwonderen als die videokaart niet behoorlijk ondersteund kan worden.

Offline aartje

  • Lid
Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/05, 07:23:40 »


-Dan maar een vaste desktop: Zit ik hier gelijk weer met de stroomvoorziening, een desktop vereist eenmaal randaarde en dat heb ik hierboven niet(vandaar dat ik een laptop heb).
-Voor een desktop met een AMD 64 bits cpu is de keuze zeer beperkt, het meeste is Intel wat de klok slaat en die kan alleen maar Ubuntu 32 bits draaien, dus dan wordt het een AMD zelfbouwer(zoek maar eens de juiste componenten uit), dit ook ivm de koppelverkoop, want waarom betalen voor een besturingssysteem waar ik een ontzettende hekel aan heb(Windows 8.1) en dit toch niet gebruik... Met een zelfbouwer heb je die ellende niet.
-Ik heb niet zulke hele beste ervaringen met AMD cpu's, tot 2 keer toe een defecte cpu gehad. Tegen 0 defecte Intel cpu's


Als burger wordt je min of meer steeds meer verplicht om zaken via internet te doen, te denken aan bank en overheidszaken. Misschien dat ik voor dat doel een ipad(een echte, lijkt mij veiliger als een android geval) aanschaf en ik voor de rest gewoon stop met mijn pc hobby, want voor mij is de lol er flink van af namelijk.

Wat adviseren jullie mij? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Dat een desktop alleen op een randaarde stopcontact werkt is onzin! Ik ken honderden
PC's die niet op randaarde zijn aangesloten.
Ubuntu (en Mint bv) werkt uitstekend op een 64bits CPU...
Ik gebruik nu al een jaar of 12 AMD-CPU's , ik heb er nooit een probleem mee gehad (ik gebruik praktisch
alleen Linux, Redhat, Suse, Slackware,Ubuntu,Mint en heel soms Window voor mijn TomTom)
Het klopt dat Linux niet op ieder systeem werkt (op 90% wel), je zou bij de aankoop
van een nieuwe PC en/of laptop eerst na moeten gaan of het wel geschikt
is voor Linux en niet achteraf.
Het is een goede insteek om het als hobby te zien, maar als je alles altijd gegarandeerd
werkend wil hebben, dan zou ik er een tablet bij nemen, Windows geeft je natuurlijk ook
geen garantie...
« Laatst bewerkt op: 2014/05/05, 07:26:23 door aartje »

Offline Kees3

  • Lid
Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/05, 08:41:38 »
Ubuntu 12.04 wordt nog 3 jaar ondersteund, dus is ook nog een optie. Verder werkt Ubuntu inderdaad prima op 64-bit Intel cpu's, tenzij je Itanium cpu's bedoeld, maar die zal je niet in consumentenlaptops tegenkomen.

18" laptops zie je inderdaad (bijna) niet meer, een kleinere laptop met een los scherm geen optie? SP-DIF uitgang weet ik zo niet of dat nog leverbaar is op een laptop, op een desktop zal dat geen probleem zijn. Anders misschien via een verloop/usb?

Wat is je budget en overige eisen? Denk dat we dan samen wel een configuratie op kunnen stellen die voldoet aan jouw eisen en linux compatible is.

Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/05, 10:05:18 »
Dat een desktop alleen op een randaarde stopcontact werkt is onzin! Ik ken honderden
PC's die niet op randaarde zijn aangesloten.


Een Desktop pc werkt wel als hij niet op randaarde is aangesloten maar je kan tegen vreemde problemen aanlopen met die geschakelde voedingen die erin zitten, bijv. een schok krijgen van de metalen kast en het kan gebeuren dat er dingen kapot gaan op het moederbord.
Nogmaals, is geen zekerheid, maar het gebeurt wel en de mensen ervaren vaak dat de computer instabiel werkt.
Dit nog naast het feit dat de kast als afscherming voor rondstraling zijn werk niet goed kan doen waardoor je apparatuur in huis kan storen.

Op de vraag waarom een laptop daar geen last van heeft?
Kan ik antwoorden: omdat bij een laptop daarop gerekend is en de voeding zich buiten de pc bevind, en alles in de laptop netjes word afgeschermt en met een soort zwevende aarde over de min word afgevoerd.
De 230V. stekker van de adapter heeft wel weer een aarde..............

@ CB Interactive.

Wat wil je doen op je laptop ??
Ik heb de afgelopen week op zeer oude laptops, OA een HP TC1100 uit 2004 wat een niet te geloven kneiter traag ding is toch nog Linux Mint 13 Xfce op gegooid en hij werkt weer, de HD was kapot...
Je kan dit terug vinden op Pjotr zijn webstek onder het kopje  Linux Mint 13 Xfce: de ideale vervanger van Windows XP
Daarnast heb ik een oude Acer 5315 -ICL50 verwent met deze Mint versie en die liep weer als een raket, echt wonderbaarlijk zo snel die ineens was. (BTW ook naar aanleiding van een gecrashte HD en in deze laptop een SSD 840EVO 250GB gezet)
Toen nog 2 oude DELL laptop's en toen was de week om.....

Dus als je jouw oude laptop nieuw leven in wil blazen gooi dan eens Linux Mint 13 Xfce erop en bekijk dit eens....

Wil je een nieuwe PC bouwen voor weinig ga dan ff naar http://www.computerstunt.nl

Dan koop je dit leuke kastje voor €36.-
Dan kies je een mini ITX moederbordje uit :
Bijv. deze Intel D945GCLF2 Dual Core 330 voor €29.-
Pulled betekend uit een pc gehaald en getest, geen zorgen je krijgt altijd garantie bij deze toko.

Of dit VIA VE-900 Mini-ITXmoederbordje  voor €99.-

Voeding adapter erbij, misschien nog wat geheugen en passende cd/dvd brander voor in het kastje en je bent voor heel weinig geld klaar.
Tenminste?
In de eerste optie kastje + moederbord €54.-  en in de 2e optie kastje +Via moederbord €138.-

en je kan zeggen op verjaardagen dat je tegenwoordig zelf je computers bouwt, en dat is ook wat waard  =D =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #9 Gepost op: 2014/05/05, 10:56:11 »
Overal lijken wel enorme beperkingen aan te kleven waarbij de monopolie positie van MS met zijn closed deals met hardware fabrikanten, de oorzaak is dat de gebruiker de vrije keuze voor een besturingssysteem in principe is ontnomen.
Oh, volgens Mark Shuttleworth, de “baas” van Ubuntu is er geen sprake (meer) van een overheersende monopolie positie en hij heeft bug#1 hierover al een jaar geleden afgesloten (en roemt daarbij juist de goede samenwerking met Microsoft  :)).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline aartje

  • Lid
Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #10 Gepost op: 2014/05/05, 11:02:37 »
Dat een desktop alleen op een randaarde stopcontact werkt is onzin! Ik ken honderden
PC's die niet op randaarde zijn aangesloten.


Een Desktop pc werkt wel als hij niet op randaarde is aangesloten maar je kan tegen vreemde problemen aanlopen met die geschakelde voedingen die erin zitten, bijv. een schok krijgen van de metalen kast en het kan gebeuren dat er dingen kapot gaan op het moederbord.
Nogmaals, is geen zekerheid, maar het gebeurt wel en de mensen ervaren vaak dat de computer instabiel werkt.
Dit nog naast het feit dat de kast als afscherming voor rondstraling zijn werk niet goed kan doen waardoor je apparatuur in huis kan storen.


Theoretisch zal dat wel kloppen maar in de praktijk heb ik daar nog nooit iets van gemerkt en zoals ik al zei, ik heb al honderden
desktops meegemaakt die niet aan een randaarde stopcontact zaten en nooit enig nadelig effect meegemaakt.
 Ik durf te beweren dat in een groot gedeelte van de huishoudens de PC echt niet aan een randaarde stopcontact zit.

Ik sluit me bij Femke98 aan. De suggestie voor "computerstunt" is een prima suggestie. Je kan daar je computer
met Mint ge-installeerd (kost niets extra) kopen. Ik heb mijn computer daar ook gekocht, een paar jaar geleden, en gemerkt dat er op
de harde schijf zelfs een minimale Ubuntu-versie stond waarmee het systeem getest was.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/05, 11:04:10 door aartje »

Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #11 Gepost op: 2014/05/05, 17:11:12 »
Dat van die processoren wist ik niet.
Ik ging van deze informatie uit:
(het regeltje wat ik bedoel heb ik vetgedrukt)
"PC (Intel x86) desktop image
    For almost all PCs. This includes most machines with Intel/AMD/etc type processors and almost all computers that run Microsoft Windows, as well as newer Apple Macintosh systems based on Intel processors. Choose this if you are at all unsure.
64-bit PC (AMD64) desktop image
    Choose this to take full advantage of computers based on the AMD64 or EM64T architecture (e.g., Athlon64, Opteron, EM64T Xeon, Core 2). If you have a non-64-bit processor made by AMD, or if you need full support for 32-bit code, use the Intel x86 images instead."

Het lijkt mij niet zo vreemd dat ik dat dacht.

Ik heb een wat oudere Medion P8614 laptop met een Core i3 M 370 @ 2.40GHz, deze cpu is een 64 bits dual core cpu met hyperthreading(vandaar dat er 4 cpu's in het systeem worden weergegeven). Het ram geheugen is 4 gig en de opslag is 680 gig intern waarvan de windows 7 partitie 200 gig inneemt en de rest van de ruimte is voor Ubuntu en nog  2 externe hdd's een van 1 TB en een van 500gig.
Op deze laptop merk je het verschil amper tussen 64 en 32 bits(ivm een hoop oudere programma's onder Windows, draai ik Windows bewust in 32 bits), maar als ik een nieuwe machine aanschaf/bouwt wil ik er wel van kunnen profiteren.

Ondanks dit niet het nieuwste van het nieuwste is, bevalt het scherm mij prima, ben ik blij met de digitale geluidsuitgang (SP-DIF) en heb dus digitaal geluid en surround met behulp van een aangesloten HT receiver. Het geluid werkt prima onder Ubuntu en ook DTS en Dolby Digital heb ik al draaiend(dat wordt wel verdomt goed ondersteund).

Wat de stroomvoorziening betreft:
Het is niet zo dat ik bang ben om een schok te krijgen. Voor deze laptop die ik al weer een poosje heb, had ik altijd desktops gehad.
Van alle desktops die hier hadden gestaan waren in de voeding de condensatoren opgeblazen. Van de intel bakkies die ik had gehad bleef de schade tot de voeding beperkt, van die 2 AMD pc's was ook de CPU gesneuveld.
Van een andere oudere pc in huis, een oudere Pentium 4 met 3,6 mhz HT heb ik al 4 keer de voeding vervangen en een keer de condensatoren op het moederboord, maar de CPU is gewoon heel gebleven en die dualboot pc met Win XP(zonder netwerk) en Xubuntu 14.04 erop draait na 8 jaar nog steeds als een zonnetje.

De stroomvoorziening is hier niet helemaal in orde, metingen(door een vakman) lieten echter geen verdachte dingen zien, wel staat hier in huis te veel apparatuur op die 4 groepen en er zouden er 1 of 2 groepen bij geplaatst moeten worden in de meterkast waarvan er 1 groep alleen voor mijn hobbyhok bestemd is met randaarde.

Het zijn niet alleen pc's met opgeblazen condensatoren hier, ik heb al meerdere set-top boxen gehad waarvan de voeding gesneuveld was, veel stekkervoedingen geven voortijdig de geest, ik had al van een Samsung SyncMaster 204b de condensatoren vervangen, meerdere videorecorders, dvd spelers en noem maar op... Allemaal opgeblazen en bol staande condensatoren.
Vandaar dat ik me zorgen maak voor de aanschaf van nieuwe hardware en zit ik te denken aan een extra groep met randaarde als ik voor een desktop ga of toch weer een laptop.
Een extra groep met randaarde lijk mij ook niet zo'n vreemde gedachte gezien het condensatoren probleem.

Wat doe ik met die laptop, althans onder Linux:
Van alles wat, maar ik ben geen fanatieke 3d gamer.
-Ik gebruik hem als weergave apparaat voor video (vandaar ik een HDMI uitgang gebruik)
-Beetje audio en videobewerking (denk aan mobiele filmpjes voor op youtube, dit gaat op zich gewoon goed met Ubuntu)
-Weergeven van muziek
-Wat retro arcade games (MAME)
-Emulatie van oudere Home computers (metname Commodore)
-Bank en overheidszaken
-Installeren, modificeren en aankleden(met behulp van Gimp) van CMS en discussie fora systemen.

Wat doe ik nog onder Windows 7
-Officetaken zoals het schrijven van sollicitatiebrieven en cv's (Ik ben eenmaal met MS Office vertrouwd)
-Renoise pro(moderne module tracker, lijkt wat op fasttracker, maar dan met midi en VST(i) ondersteuning) en BPM studio al dan niet met behulp van een USB midiinterface (Edirol(Roland)) welke ik onder Windows probleemloos heb draaien (hier heb ik me nog niet in verdiept om dit aan de praat te krijgen onder Ubuntu)

Eigenlijk heb ik een computer nodig voor all-round gebruik.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/05, 17:19:45 door CB Interactive »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #12 Gepost op: 2014/05/05, 17:30:07 »
Een Desktop pc werkt wel als hij niet op randaarde is aangesloten maar je kan tegen vreemde problemen aanlopen met die geschakelde voedingen die erin zitten, bijv. een schok krijgen van de metalen kast
Heb ik zelf meegemaakt, een jaar of 10 geleden.... Bij een bureaucomputer op de kamer van één van m'n kinderen. Ik schrok me wezenloos, want het was een flinke opduvel. Niet van de zijkant van de kast, maar van de achterkant, waar de aansluitingen zitten. Het kreng stond nota bene uit; zelfs de schakelaar van het stekkerblok stond uit. En toch die schok, dus.

Ik heb toen diezelfde week nog, wat kabels getrokken zodat de kinder-PC's alsnog via geaarde contactdozen waren aangesloten.

Kortom: ik kan dus uit eigen ervaring bevestigen, dat het belangrijk is om een bureaucomputer aan te sluiten op een geaarde contactdoos. :P
« Laatst bewerkt op: 2014/05/05, 17:31:48 door Pjotr »

Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #13 Gepost op: 2014/05/05, 17:37:02 »
Ik vraag me af: Zou randaarde ook de condensatoren in de pc voedingen heel houden?

Ik vraag me ook af of defecte componentjes op het moederboord van mijn laptop niet voor de problemen zorgen en dus dat het misschien helemaal nieteens perse aan de driver ligt. Dit omdat ik dergelijke problemen bijzonder weinig ben tegen gekomen tot nu toe en ik zal heus niet de enigste zijn met een dergelijke configuratie.
Toen die pentium 4 defecte condensatoren op het moederboord had, kreeg ik ook de meest rare vastlopers. Toen ik er nieuwe condensatoren in gesoldeerd had, waren de problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #14 Gepost op: 2014/05/05, 18:19:09 »
Een voeding gaat zelden tijdens het gebruik kapot, bijna altijd gebeurt dit bij het aanzetten.
Een tip wanneer je geen randaarde hebt:
Koop voor een paar centen een stopcontacten plankje met randaarde en een losse randaarde stekker.
Gebruik van die stekker alleen de aarde aansluiting en verbind die met b.v. de CV, waterleiding o.i.d.
Controleer daarna wel even, of het inderdaad geaard is, en dat er geen kunststof leidingen tussen zitten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #15 Gepost op: 2014/05/05, 18:53:12 »
Hmmmm, ik zit me zo te bedenken, misschien is het wel mogelijk om alleen een aardedraad vanuit de meterkast naar boven door te laten trekken. Een nieuw stopcontact met randaarde op de bestaande bedrading en dan de losse aardedraad erbij.

Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #16 Gepost op: 2014/05/05, 19:25:59 »
Dat van die processoren wist ik niet.
Ik ging van deze informatie uit:
(het regeltje wat ik bedoel heb ik vetgedrukt)
"PC (Intel x86) desktop image
    For almost all PCs. This includes most machines with Intel/AMD/etc type processors and almost all computers that run Microsoft Windows, as well as newer Apple Macintosh systems based on Intel processors. Choose this if you are at all unsure.
64-bit PC (AMD64) desktop image
    Choose this to take full advantage of computers based on the AMD64 or EM64T architecture (e.g., Athlon64, Opteron, EM64T Xeon, Core 2). If you have a non-64-bit processor made by AMD, or if you need full support for 32-bit code, use the Intel x86 images instead."

Het lijkt mij niet zo vreemd dat ik dat dacht.
ik kan dit wel even toelichten, de architectuur heeft de naam AMD64 omdat het door AMD is gemaakt, EM64T is de naam die Intel er voor gebruikt maar de architectuur zelf is door AMD gemaakt en AMD64 genoemd.
de enige door Intel gemaakte 64-bit architectuur is Itanium (2), gebaseerd op HP's EPIC architectuur, maar dit heeft Ubuntu nooit officieel ondersteund en is geheel incompatibel met AMD64/EM64T.


de rede dat er expliciet gemeld word over een niet-64-bit AMD processor is dat AMD al veel langer 64-bit heeft, en het dus minder waarschijnlijk is dat je die hebt, maar is eigenlijk inderdaad een incorrecte zin, want het gaat eigenlijk alleen over een non-64-bit processor, ongeacht het merk.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #17 Gepost op: 2014/05/05, 20:09:33 »
@CB: Er staat non-64-bit CPU by AMD. Oftewel: als je dus geen 64-bits van AMD hebt maar een 32-bits van AMD, dan moet je de x86 gebruiken.

Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #18 Gepost op: 2014/05/05, 22:08:13 »
Weer wat geleerd :)

Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #19 Gepost op: 2014/05/06, 09:32:43 »
@CB
Wat Ron zegt kan ook, je hoeft geen randaarde door je huis te trekken (is in theorie wel beter omdat dit soort draden altijd bij 1 punt bijelkaar moeten komen) .
In principe hoort je waterleiding en CV ook geaard te zijn, soms wel op diverse plekken in je huis zie je een klemmetje met een aarde draad, van zo'n plek kan je een geel/groene aarde draad erbij zetten naar een geaard stopcontact.

WBT condesatoren die opblazen, ontploffen of lek raken kan dit komen door een hogere werk spanning dan waar ze voor gemaakt zijn.
Wanneer je de huisspanning meet (220V - 230V) en die is correct zouden de apparaten (in princpe ) normaal moeten werken.

Nu kunnen er een aantal problemen zijn in je huis.
Je hebt regelmatig hoge piekspanningen op je net waardoor apparaten sneller slijten/stuk gaan.
Deze piekspanningen kunnen van buiten komen omdat je bijv. vlakbij een transformator huisje zit.
Bij ons op het werk kon de spanning wel oplopen tot 260V, dit is later door de Eneco ook terug gedraaid.

Of omdat je zelf zoveel apparaten hebt aangesloten veroorzaak je zelf deze hoge piekspanningen in je huis omdat voedingen en metalen kasten zich ontladen op je net.
Deze ontladingen zijn haast niet te meten maar kunnen wel oplopen naar de  10 000 tot 20 000 volt.
Die hoge ontladingen zouden normaal gesproken af gevloeid worden via de aarde maar word bij jouw terug geslagen op je apparaat of in je net.

Zelf met meerdere zekeringen in de kast hoef je niet van dit probleem af te zijn, het kan soms ook nodig zijn in dit soort groepen een netfilter te plaatsen die deze hoge piekspanningen afvloeit naar de aarde.
Die filters plaats je in de meterkast met een zo kort mogelijke draad naar je huis aarde aansluiting.

De kasten van voedingen en computers zijn niet voor nix van metaal en zelfs dat gekke plaatje achter het moederbord (IO plaat) is van metaal.
Niet gebruik sloten van de kast zit ook altijd een metalen plaatje die je eerst moet weghalen voordat er een cd/dvd brander ingezet kan worden.

MAW ieder  apparaat bevind zich in de kooi van Faraday .
Ieder apparaat zend electrische golven uit en die worden opgevangen door deze kooi van Faraday, echter de kooi moet goed geaard worden anders blijft de statische lading erin zitten, of als hij hoog genoeg is ontlaad hij op het eerste beste ding wat in de buurt is.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline loti

  • Lid
Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #20 Gepost op: 2014/05/06, 11:22:12 »
Een laptop heeft ook vaak een stekker met randaarde,  welk risico loopt men hier wanneer deze  is aangesloten op een wandcontactdoos zonder randaarde?

Offline PKing

  • Lid
Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #21 Gepost op: 2014/05/06, 11:45:10 »
Aangezien de laptopvoeding extern is, en er met een lage spanning naar de laptop toe gewerkt wordt volgens mij, is daar het grootste probleem dat de externe voeding dan kapot zou kunnen gaan??
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #22 Gepost op: 2014/05/06, 12:00:04 »
Een laptop heeft ook vaak een stekker met randaarde,  welk risico loopt men hier wanneer deze  is aangesloten op een wandcontactdoos zonder randaarde?
Enigste risico wat je loopt is dat de voeding stuk kan gaan.

Aangezien de laptopvoeding extern is, en er met een lage spanning naar de laptop toe gewerkt wordt volgens mij, is daar het grootste probleem dat de externe voeding dan kapot zou kunnen gaan??

Vergis je niet in de spanningen, de voeding moet heel klein zijn, moet 220V terug brengen naar tussen de 12V en 18V afhankelijk van merk laptop, en dit is niet het probleem, alhoewel het omgezet moet worden in warmte en dus verliezen.......
Het probleem zit hem in het aantal Ampère wat geleverd moet worden, dit zorgt nog voor de meeste ellende in de voedingen.
In principe is het hoogspanning en laagspanning gedeelte gescheiden, maar het is niet ondenkbaar dat hij een keer doorslaat naar je laptop.

Enigste voordeel van de laptop is dan de batterij die alle rotzooi opslurpt en zo de laptop beschermt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #23 Gepost op: 2014/05/06, 12:03:30 »
Een laptop heeft ook vaak een stekker met randaarde,  welk risico loopt men hier wanneer deze  is aangesloten op een wandcontactdoos zonder randaarde?
Ja, de voeding heeft randaarde. Maar de "bus" stekker van de voeding naar de laptop zelf  is vrijwel altijd maar tweepolig en die heeft dus geen aarde. Dat is laagspanning.

Zolang je met die voeding niet onder de douche gaat staan - of iets meer praktisch: in een tropische hoosbui terecht komt bij het uploaden van een spetterend mooie vakantiefoto naar Internet - zal dat vast wel loslopen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #24 Gepost op: 2014/05/06, 13:49:31 »
Wat het advies om te aarden via de verwarming betreft: een lage weerstand naar aarde is op die manier niet gegarandeerd. Dat betekent dus dat er altijd een kans bestaat dat er een (gevaarlijke) spanning valt over de aarding, en dat is nou precies wat je niet wilt. Bijkomend gevaar is dat deze spanning dan zo'n beetje op iedere plek in huis aan te pakken is.

Een aardlekschakelaar beveiligt in dat geval overigens wel gewoon. De werking daarvan is gebaseerd op de stroombalans. Het maakt dus niet uit hoe en waar er stroom weglekt: boven de tripstroom schakelt de schakelaar af. Gebeurt dat niet, dan is je aardlekschakelaar defect.

Ergo: aarden via het elektriciteitsnet is de enige juiste en veilige manier.