Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???  (gelezen 10558 keer)

Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #25 Gepost op: 2014/05/07, 01:31:04 »
Ik heb eigenlijk met spoed een andere computer nodig, zit nu noodgedwongen met Windows 7 opgescheept omdat alle Ubuntu versies display problemen hebben waardoor ernstige instabiliteit ontstaat. (ik vermoed dat er serieus iets defect is, krijg niet voor niks 'Kernel Panic - Not Syncing: Fatal Exception in interrupt' meldingen (in alle versies)

Desnoods maar voor ff een 2e laptopje.

Wat is een aan te raden combi Ubuntu/cpu/videokaart?.

Laat die SP DIF uitgang maar zitten mits er een mogelijkheid bestaat om een extra geluidskaart toe te voegen.
Wel HDMI en de schermgrootte mag 15" zijn, hoeft niet perse 17" te zijn.

Suggesties hoog ik graag.


Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #27 Gepost op: 2014/05/07, 10:29:50 »
@CB Interactive

Je zou eens bij System76 kunnen kijken: https://www.system76.com/laptops/ of bij ZaReason: http://zareason.com/shop/Laptops/ Zelf heb ik de Dell XPS13 developer edition. Bevalt me erg goed. Voordeel is dat allen worden geleverd met Ubuntu, je weet dus dat het 'gewoon' werkt.

Als je liever zaken met een Nederlands bedrijf doet, neem dan eens contact op met de zaak die Femke al noemt: http://www.computerstunt.nl/informatie/ kunnen je ongetwijfeld adviseren en wellicht iets voor je samenstellen.

Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #28 Gepost op: 2014/05/07, 15:37:28 »
Ik ga er iig over denken... ik heb al wel wat leuke modellen gezien zoals een leuke Toshiba. Ook bespreek ik met een oom van mij(aannemer) wat de mogelijkheden zijn voor het aanleggen van een extra groep.
Mocht het te doen zijn, dan kan ik voor een desktop gaan. Mijn uiteindelijke keuze hangt een beetje hier van af.
Tis vaak wel zo dat een desktop betere prestaties levert dan een laptop, dat laatste is en blijft portable spul in principe.

Wordt waarschijnlijk einde van de maand(vakantiegeld) voordat ik tot aanschaf over gaat.

Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #29 Gepost op: 2014/05/07, 18:17:01 »
Als ik de lijst zie van apparatuur dat allemaal stuk is gegaan door opgeblazen condensatoren zou ik eens nagaan waardoor dat komt.
Piekspanningen zouden best een oorzaak kunnen zijn.

Misschien dat een ups ook wat zou kunnen helpen.
Een ups geeft een veel constantere spanning aan je computer, maar ik weet niet tot hoe goed een ups zelf tegen piekspanningen kan.

Beterft aarding:
Er zijn vele huizen waar nog (bijna) geen aarding aanwezig is.
Thuis hebben mijn computers ook nooit aan een aarding gelegen en heb ik er nooit problemen mee gehad.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #30 Gepost op: 2014/05/07, 19:17:38 »
Nog nooit heb ik een PC aangesloten met randaarde.  Aarding is een (ouderwetse) veiligheidsmaatregel, prima voor een wasmachine. Tegenwoordig heb je de veel betere lekstroombeveiliging.  Voor elektronische afscherming is randaarde onzin (omdat de impedantie van het stukje leiding voor hoge frequenties enz.) . Als geschakelde voedingen spanning veroorzaken op de metalen behuizing (door ontstoringsondensatoren) is het een zeer slecht ontwerp. Alleen afscherming is van belang, maar dat is prima in orde in een gewone PC met metalen behuizing. 

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #31 Gepost op: 2014/05/07, 20:06:08 »
Tegenwoordig heb je de veel betere lekstroombeveiliging. 
Een gevoelige lekstroom schakelaar, die standaard in een groepenkast zit, slaat pas uit bij 1mA.
Op een verkeerde plaats is dit dodelijk!
Alles dat direct verbonden is met het lichtnet en aanraakbare metalen delen heeft moet geaard zijn, de enige uitzondering is een apparaat dat dubbel-geïsoleerd is (voor zover die bestaan van metaal).
De NEN-3150 voorschriften zijn er niet voor niets .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #32 Gepost op: 2014/05/07, 20:28:34 »
@Ramana: Ik weet niet wat "tegenwoordig" is, maar wij hebben een paar jaar geleden een flinke renovatie gehad (huurwoning) en we hebben daarbij een nieuwe groepenkast e.d. gekregen, echter gewoon met een nieuwe ouderwetse aardlekschakelaar.....

Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #33 Gepost op: 2014/05/07, 21:29:46 »
aardlekschakelaar = lekstroombeveiliging

zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar

Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #34 Gepost op: 2014/05/07, 22:00:49 »
aardlekschakelaar = lekstroombeveiliging

zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar

Oh, dat is gewoon hetzelfde, never mind mijn vorige post dan en dankjewel, weer wat geleerd! :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #35 Gepost op: 2014/05/07, 22:17:53 »
En die schakelen pas uit bij een grote lekstroom, die je niet overleeft !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #36 Gepost op: 2014/05/07, 22:24:08 »
En die schakelen pas uit bij een grote lekstroom, die je niet overleeft !

Dat is niet waar. Hij is vorig jaar 1 keer uitgeslagen bij ons en we leven nog steeds. (en die oude die we hiervoor jaren hadden is 3 keer uitgevallen)

Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #37 Gepost op: 2014/05/07, 23:05:25 »
Tja, die condensatoren.... er gebeuren hier in huis wel meer gekke dingen, het lijkt soms wel een spookhuis  =D

Heel normaal hier dat de aardlek weleens afslaat  =D
Dan staat er iets te veel apparatuur gelijktijdig aan, vandaar dat het beste is door hier een paar groepen bij te laten plaatsen. Tja, als ze dan toch een groep erbij moeten plaatsen, waarom dan niet gelijk geaard zou ik zeggen, wel zo netjes. Ik denk dat 1 of 2 extra groepen erbij heel wat schommelringetjes scheelt hier in het lichtnet gezien de betere verdeling dankzij die extra groepen.

Maar ik heb ook weleens gehad dat op het moment dat er een gloeilamp PANG!!! zei dat gelijk de aardlek afsloeg   =D :P

Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #38 Gepost op: 2014/05/08, 08:12:59 »
Bij mij thuis lopen bijna alle groepen door de zelfde aardlek schakelaar. Wat dat betreft zou het bijplaatsen van extra groepen niet helpen.
Wel geld er officieel een maximale belasting per groep.

Betreft wanneer de aardlek schakelaar afslaat. Mijn geheugen zegt dat het een paar decimalen lager is dan 1mA.

Als ik het spoken van het lichtnet zo lees zou ik verwachten dat dat ver buiten spec gaat. Als dat zo is moet er wat aan worden gedaan, maar de vraag is komt het door de apparaten in huis of van het lichtnet?

Offline Ramana

  • Lid
Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #39 Gepost op: 2014/05/08, 08:16:46 »
Beide (inderdaad, alweer oude  technieken) hebben een zeker risico: bij aarding kan nog een restspanning t.o.v. aarde aanwezig blijven (als de lekstroom kleiner is dan de zekering kan/mag noch enkele tientalen volts op het apparaat blijven staan. Spanningen onder 48V worden als veilig beschouwd (er is eens een monteur gedood door een lage spanning, maar hij stond dan ook met z'n voeten in het grondwater).   

Een aardlekschakelaar spreekt bij een zeer lage lekstroom als aan.  Die stromen zijn normaliter niet dodelijk. Pas bij veel grotere stroom ontstaat er schade (door inwendige verbranding). Het is vooral de tijd die bepalend is omdat bij voldoende stroom spieren kunnen verkrampen, b.v. de hartspier.  Het snelle afschakelen is het grote voordeel van de aardlekschakelaar.

Aarding beveiligd niet tegen aanraking van alle onder spanning staande delen (ik zie nog voor me dat m'n zoon een spijker in de wandcontactdoos stak. Ploep, het licht ging uit. Hij voelde slechts een kriebel).  Uiteraard is m'n wasmachine geaard, maar ik heb er ook nog een (losse) aardlekschakelaar tussen zitten.  Eén keer sprak dat ding aan (de reden dat de groep waarop de wasmachine is aangesloten geen aardlek heeft is dat de kans op lekstromen vanwege vocht groot is).

Maar dit alles betreft veiligheid (mens), niet zozeer de goede werking van apparatuur of de bescherming (apparatuur) tegen spanningspieken.  M'n PC hoeft dus niet te worden geaard om goed te werken en is, met een goede voeding, feitelijk dubbel geïsoleerd.
Maar hier zit wel het probleem: de ontstoringscondensatoren kunnen roet in het eten gooien (daarom zie je vaak 'n laptopvoeding met randaarde).  Door die ontstoringscondensatoren is zo'n voeding dus niet dubbel geïsoleerd en moet dus voorzien zijn van randaarde. 
« Laatst bewerkt op: 2014/05/08, 08:27:58 door Ramana »

Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #40 Gepost op: 2014/05/08, 10:04:55 »
@Ramana,
De condensatoren worden niet gebruikt om te ontstoren maar om wisselspanning gelijk te richten derhalve zijn ze geladen en kunnen ontladen als de pc uitstaat.

De desktop pc zit altijd in een afgeschermde kooi, zoals ik ook al hierboven uitlegde, dit is bedoelt voor afscherming, echter deze kooi laad zichzelf wel op en die spanning kan heel erg hoog oplopen, wanneer de pc met randaarde is aangesloten kan deze kooi zich ontladen...

Tja, die condensatoren.... er gebeuren hier in huis wel meer gekke dingen, het lijkt soms wel een spookhuis  =D

Heel normaal hier dat de aardlek weleens afslaat  =D
Dan staat er iets te veel apparatuur gelijktijdig aan, vandaar dat het beste is door hier een paar groepen bij te laten plaatsen. Tja, als ze dan toch een groep erbij moeten plaatsen, waarom dan niet gelijk geaard zou ik zeggen, wel zo netjes. Ik denk dat 1 of 2 extra groepen erbij heel wat schommelringetjes scheelt hier in het lichtnet gezien de betere verdeling dankzij die extra groepen.

Maar ik heb ook weleens gehad dat op het moment dat er een gloeilamp PANG!!! zei dat gelijk de aardlek afsloeg   =D :P

Hoe oud is jullie huis ?
Hoe meer ik lees hoe meer ik twijfel aan de kwaliteit van de isolatie van de draden, of er moeten verzameldozen in de muur of plafond zitten waar alles ingepropt is en waar vocht zit.
1X in zo'n doos mogen bekijken en het probleem moeten oplossen.
Het probleem was dat alle droge delen van het huis zonder spanning zaten, na uit meten vanuit de meter kast hield ergens in het plafond in de gang alles op.
Het palfond open gehakt en ja hoor daar zat een verzameldoos waar (zeg maar) 3 draden ingingen en 12 draden eruit gingen het huis in.
En behalve dat de doos erg vol zat waren de connectors halfgaar gebrand,,.....

Tot slot
Wanneer je een desktop pc wilt kan je doen wat ik al eerder voorstelde, gewoon bouwen op mini ITX basis, al dan niet met die behuizing of met een grotere, want die moederborden worden gevoed met een adapter, net als bij een laptop.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Ramana

  • Lid
Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #41 Gepost op: 2014/05/08, 11:02:19 »
@ Candyman: ik bedoel niet de condensatoren om gelijk te richten, maar om de harmonische van het schakelen te filteren.  Lading op de gelijkrichtcondensatoren vloeit (vanwege de dioden) zelden terug naar de stekker, laat staan naar aarde.  Ontstoringsfilters zijn moeilijk te mijden en die veroorzaken de beroemde 115V-lek. De capaciteit van die condensatoren is wel heel klein, dus eventuele restlading vloeit zeer snel weg, maar meestal zitten er twee condensatoren in die verbonden zijn met de massa (een van de fase, de ander van de nul). Die twee kunnen er de oorzaak van zijn dat je soms 1/2 x 230v kunt meten op de behuizing van een niet geaarde voeding.

Aanvullend: dit verklaart ook waarom die tip van Ron werkt (CV-leiding als aarde): een 'slechte' aarde is voldoende om de 115V-lek op te lossen, want de  capaciteit van die filtercondensatoren is heel klein.  Het is alleen niet toegestaan, omdat het risico bestaat op elektrocutie van CV-monteurs. :)
« Laatst bewerkt op: 2014/05/08, 11:50:37 door Ramana »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #42 Gepost op: 2014/05/08, 11:39:57 »
En die schakelen pas uit bij een grote lekstroom, die je niet overleeft !
Dat is niet waar. Hij is vorig jaar 1 keer uitgeslagen bij ons en we leven nog steeds.
Dan ging de lekstroom dus niet via jouw lichaam.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #43 Gepost op: 2014/05/08, 17:55:14 »
@Ramana,
De condensatoren worden niet gebruikt om te ontstoren maar om wisselspanning gelijk te richten derhalve zijn ze geladen en kunnen ontladen als de pc uitstaat.

De desktop pc zit altijd in een afgeschermde kooi, zoals ik ook al hierboven uitlegde, dit is bedoelt voor afscherming, echter deze kooi laad zichzelf wel op en die spanning kan heel erg hoog oplopen, wanneer de pc met randaarde is aangesloten kan deze kooi zich ontladen...

Tja, die condensatoren.... er gebeuren hier in huis wel meer gekke dingen, het lijkt soms wel een spookhuis  =D

Heel normaal hier dat de aardlek weleens afslaat  =D
Dan staat er iets te veel apparatuur gelijktijdig aan, vandaar dat het beste is door hier een paar groepen bij te laten plaatsen. Tja, als ze dan toch een groep erbij moeten plaatsen, waarom dan niet gelijk geaard zou ik zeggen, wel zo netjes. Ik denk dat 1 of 2 extra groepen erbij heel wat schommelringetjes scheelt hier in het lichtnet gezien de betere verdeling dankzij die extra groepen.

Maar ik heb ook weleens gehad dat op het moment dat er een gloeilamp PANG!!! zei dat gelijk de aardlek afsloeg   =D :P

Hoe oud is jullie huis ?
Hoe meer ik lees hoe meer ik twijfel aan de kwaliteit van de isolatie van de draden, of er moeten verzameldozen in de muur of plafond zitten waar alles ingepropt is en waar vocht zit.
1X in zo'n doos mogen bekijken en het probleem moeten oplossen.
Het probleem was dat alle droge delen van het huis zonder spanning zaten, na uit meten vanuit de meter kast hield ergens in het plafond in de gang alles op.
Het palfond open gehakt en ja hoor daar zat een verzameldoos waar (zeg maar) 3 draden ingingen en 12 draden eruit gingen het huis in.
En behalve dat de doos erg vol zat waren de connectors halfgaar gebrand,,.....

Tot slot
Wanneer je een desktop pc wilt kan je doen wat ik al eerder voorstelde, gewoon bouwen op mini ITX basis, al dan niet met die behuizing of met een grotere, want die moederborden worden gevoed met een adapter, net als bij een laptop.

Het betreft een 4 kamer koopwoning uit de jaren 50.
Toen we hier kwamen wonen in 1992 waren er maar 2 groepen aanwezig.
In 2001 is de gehele beneden verdieping gerenoveerd en zijn er 4 groepen bijgeplaatst met de reservering voor nog 2 extra groepen. Ik weet dat hiervoor de hoofdstoppen kast is open geweest waar dat beruchte zegel op zit, deze had de monteur(gecertificeerd) na afloop provisorisch terug geplaatst zodat het niet opviel en later toen er een nieuwe energiemeter werd geplaatst werd die zegel doorgeknipt, meter geplaatst en daarna een nieuwe zegel geplaatst(nooit was over gehoord van die doorgeknipte zegel).

Ook is de boel gemeten hier en onder normale omstandigheden zijn de waarden ok, maar hier in huis staan wel 3 televisies, 4 echte audio sets(allen met losse componenten, ik haat alles-in-een geluidsapparatuur), 2 computers(1x desktop in de woonkamer, 1x laptop), CV HR-ketel, keuken met allerlei inbouwapparatuur zoals een vaatwasser, koel/vries combi, combi magetron/hete lucht oven/grill, keukenboiler, in de woonkamer staat nog een groot aquarium, een Roland VA76 keyboard, airco monoblok in de slaapkamer(alleen in de zomermaanden in gebruik, zodra deze aan staat, laat ik de rest uit)  en nog aardig wat kleingrut zoals stekkervoedingen, verlichting enzo. Staat er nog een wasmachine in de gangkast en in de schuur nog een wasdroger. Op de beneden verdieping en de schuren is alles wat geaard moet zijn ook daadwerkelijk geaard. Zo is de desktop in de woonkamer, een dualboot (Win xp zonder netwerk en Xubuntu 14.04 LTS. Deze 8 jaar oude pentium 4 met Nvidea kaart draait overigens probleemloos) ook geaard.

Gezien de hoeveelheid aan apparatuur, is een betere verdeling sowieso een must en dat is te realiseren door 1 of 2 extra groepen, niet dat dit gelijk de schommelingen opheft, maar dan is wel de verdeling optimaal.
In geval van een pc begin ik dan ook steeds meer aan een UPS te denken in combinatie met 2 extra groepen.

Of toch maar een laptop..... Hahaha, ik weet het eerlijk gezegd ff niet meer ;)
« Laatst bewerkt op: 2014/05/08, 18:01:04 door CB Interactive »

Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #44 Gepost op: 2014/05/08, 19:14:14 »
Ik heb een vraag:
Is er een lijst met videokaarten van zowel Nvidea als ATI/AMD welke goed ondersteund worden en geen problemen opleveren met Ubuntu?

Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #45 Gepost op: 2014/05/08, 20:34:13 »
Intel is het best, nVidia is de tweede beste. ATI blijft helaas in veel gevallen om te huilen. ATI is alleen (redelijk) goed op Windows, OSX en AmigaOS.

Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #46 Gepost op: 2014/05/09, 09:59:46 »
@ Candyman: ik bedoel niet de condensatoren om gelijk te richten, maar om de harmonische van het schakelen te filteren.  Lading op de gelijkrichtcondensatoren vloeit (vanwege de dioden) zelden terug naar de stekker, laat staan naar aarde.  Ontstoringsfilters zijn moeilijk te mijden en die veroorzaken de beroemde 115V-lek.
Ik heb een goep voor de server, routers en switches in de meterkast gemaakt met een goed netfilter en die heeft geen 115V-lek, als dit wel zo zou zijn klassificeer ik hem als kapot...  :evil:

Citaat
De capaciteit van die condensatoren is wel heel klein, dus eventuele restlading vloeit zeer snel weg, maar meestal zitten er twee condensatoren in die verbonden zijn met de massa (een van de fase, de ander van de nul). Die twee kunnen er de oorzaak van zijn dat je soms 1/2 x 230v kunt meten op de behuizing van een niet geaarde voeding.
IDD en dit soort voedingen "moet" je met een geaard stopcontact gebruiken!
Het hangt helemaal af hoe de voeding is opgebouwd, en nog belangrijker hoeveel vermogen hij kan leveren.
Er zijn zeer veel Adapters / Laptop voedingen waar geen randaarde stekker aanzit.
Er zijn er ook heel veel die wel een randaarde stekker hebben, de fabrikant die het apparaat of voeding produceert heeft het dusdanig gemaakt dat het wel of geen randaarde nodig heeft.

Dus ga jij/ik/wij een apparaat met randaarde stekker gebruiken op een niet geaard stopkontakt dan "KAN" je problemen verwachten.

Citaat
Aanvullend: dit verklaart ook waarom die tip van Ron werkt (CV-leiding als aarde): een 'slechte' aarde is voldoende om de 115V-lek op te lossen, want de  capaciteit van die filtercondensatoren is heel klein.  Het is alleen niet toegestaan, omdat het risico bestaat op elektrocutie van CV-monteurs. :)
Ik heb het thuis ook gedaan in de computer kamer/electro werkplaats, omdat een randaarde draar trekken beetje teveel werk was.
En in principe kan het geen kwaad zolang niemand de originele aarde draad van de cv installatie afhaald, indat geval zou je een opdonder kunnen krijgen.
Enigste wat wel meteen als nadeel kan werken is dat je een aardlus kan maken, alle massa- / min- / aard-draden horen bij elkaar te komen op 1 punt.
Trouwens er komt hier geen cv monteur in huis, ik doe het zelf wel...  =D

Maagoe, we gaan lekker oftopic, hopelijk heeft de TS er wel iets aan..  8-)

Gezien de hoeveelheid aan apparatuur, is een betere verdeling sowieso een must en dat is te realiseren door 1 of 2 extra groepen, niet dat dit gelijk de schommelingen opheft, maar dan is wel de verdeling optimaal.
Je hebt idd een indrukwekkend arsenaal aan spullen.....
Enigste apparaten die ik ertussen zie staan die de harmonischen of problemen kunnen veroorzaken zijn je eindversterkers van je geluids installatie, zeker als dit klasse A eindversterkers zijn zitten er hele dikke transformatoren in met nog dikkere condensatoren.....
Of in het ergste geval te kleine condensatoren, schroef die kast eens open en bekijk het eens, plaatst eventueel een paar goede zware condensatoren erbij.

Citaat
In geval van een pc begin ik dan ook steeds meer aan een UPS te denken in combinatie met 2 extra groepen.
UPS moet geaard zijn  =D

Citaat
Of toch maar een laptop..... Hahaha, ik weet het eerlijk gezegd ff niet meer ;)
Mini ITX met adapter die geen randaarde nodig heeft.   O0

Citaat
Ik heb een vraag:
Is er een lijst met videokaarten van zowel Nvidea als ATI/AMD welke goed ondersteund worden en geen problemen opleveren met Ubuntu?
Nividea en Intel worden al decennia goed ondersteund, ATI word steeds beter ondersteund.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #47 Gepost op: 2014/05/11, 19:29:04 »
Na alles op een rijtje gezet te hebben, denk ik dat ik toch maar voor een nieuwe laptop ga, maar dat is pas begin volgende maand voordat ik er een kan kopen.

Ik ben inmiddels wel overtuigd wat de oorzaak zou kunnen zijn van de 'Kernel Panic' meldingen onder Ubuntu.
De laatste dagen werk ik uit nood met Windows 7.
5 maanden geleden, voordat ik aan Linux begon, gebeurde het een hoogst enkel keertje dat windows geheel bevroor en alleen een harde reset bracht het systeem weer tot leven, dit gebeurde metname als ik het systeem belast.
Mij stond ook iets bij dat in een dergelijke kernel panic melding er iets vaags stond wat betrekking had tot de CPU.
Ik had alleen geen fototoestel paraat om een foto van de melding te maken(printscreen werkt niet op een halfdood systeem) en om die vage shit allemaal over te gaan schrijven.... pfff.

Afgelopen middag zette ik een 720p mp4 bestand op en spontaan bevroor het geheel en bleef het geluid hangen(net als een cd die door een beschadiging blijft hangen)... een harde reset + een keer in veilige modus opstarten en daarna startte de boel weer op.
Onder Ubuntu wordt het geheel een stuk warmer en ook sneller warmer, dit verklaard waarom kernel panic meldingen zo vaak onder Ubuntu voorkwamen.

Dit lijkt wel exact dezelfde problematiek als op mijn vorige pc, een AMD Atlhon 64x2 3800. Alleen kon je daarmee helemaal niks meer omdat deze soms al na een halve minuut bevroor.

Mijn conclusie is dat de processor, althans één kern ervan, want het is een dual core aan het sterven is en dus wordt het alleen maar van kwaad tot veel erger(als een kern aan het afsterven is, volgt de andere kern ook) en is het alleen nog een kwestie van tijd voordat de cpu zijn laatste bitje verwerkt.
Zolang de temperatuur op een redelijk laag niveau blijft, kun je er nog gewoon een briefje op blijven tikken of een beetje mee surfen, maar elke keer als de cpu te warm wordt, gaat de cpu steeds verder kapot tot het moment dat de doodsklok begint met beieren.

Gelukkig heb ik het meeste al geback-upt. kwestie van alleen de laatste bestanden veilig te stellen.

Niet te geloven, tis dus al de 4e defecte CPU hier. Ik meen me namelijk nog een hele oude compaq laptop van mijn nichtje te herinneren waarvan een jaar of 7 terug wat data overgezet moest worden. Dat ding gaf ook spontaan de geest, cpu verbrand.

Het feit dat mobiele telefoons hier amper signaal oppakken en de accu ook in een recordtijd leeg raakt doet mij denken dat hier iets heel vreemds aan de hand is, zoals ik al eerder zei: Het lijkt hier af en toe net een spookhuis.
Echter ben ik vrij sceptisch en denk dat alle apparatuur ten samen hier een bepaald spanningsveld opwekken. In leylijnen, aardstralen, (klop)geesten en ander gespuis geloof ik niet in.

Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #48 Gepost op: 2014/05/11, 20:56:02 »
Gelukkig kan je UEFI uitzetten in je BIOS (heb ik ook gedaan) en daarna kun je alles booten wat je maar wilt :)

Offline Bloom

  • Lid
Re: Welke nieuwe computer? of toch maar een andere hobby gaan zoeken???
« Reactie #49 Gepost op: 2014/05/11, 21:25:03 »
Behalve als je toevallig een Acer Aspire 5560G notebook hebt, daar kan UEFI absoluut niet uitgeschakeld worden.