Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleem mp3's afspelen van smb share draadloos  (gelezen 1566 keer)

probleem mp3's afspelen van smb share draadloos
« Gepost op: 2008/08/05, 23:09:05 »
Hoi,

Even een vraagje waar ik tot op heden niet echt verder mee geraak, ook niet na googelen etc....

Wij hebben thuis een oude PC die dienst doet als bestanden- en printserver. (P-III 500 MHz, 384 MB RAM) O.m. onze muziek en fotocollectie staat daar op. Deze PC draait Kubuntu 6.10 en een smb server.

Op onze andere computers worden deze smb shares permanent gemount via een toevoeging aan /etc/fstab:

//192.168.1.120/gedeeld    /media/atlas/gedeeld smbfs  credentials=/root/.smbcredentials,noatime,nobrl,umask=000,uid=1000,gid=1000  0    0

Alles is verbonden via een een Linksys DSL/Modem/router. De server heeft als enige een vast IP-adres. Alles werkt naar behoren, alleen muziek streamen dus niet.

Het probleem doet zich voor wanneer we muziek willen afspelen van op een van de draadloze Pc's. Tijdens het afspelen van onze mp3's "hangt" de boel dan soms willekeurig een 10-tal seconden (waarbij de muziek dus onderbroken is)  om dat te hernemen. Verschillende soorten spelers (Rhythmbox, Banshee, Exaile...) hebben dat allemaal. Het kan gebeuren met eenvoudige 128 kbps mp3'tjes.

Ik merkte dat eerst op onze desktop beneden, die via een linksys USB (WUSB54G) interface draadloos op het netwerk hangt. Helaas merk ik op mijn nieuwe Asus eee PC'tje net hetzelfde bij draadloos muziek afspelen.  :-(

Het gekke is ook dat beide Pc's er onder Windows XP geen moeite mee hebben.

Ik vraag me af of ik mijn smb.conf kan optimaliseren, of dat het probleem eerder bij de Ubuntu drivers voor de wireless ligt.

Het zou in elk geval leuk zijn om ook in Ubuntu probleemloos muziek te kunnen streamen.

Kan hierover op het internet helaas niet veel terugvinden. Iemand een idee?

Offline Kev

  • Lid
probleem mp3's afspelen van smb share draadloos
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/05, 23:18:03 »
Heb je ook al eens geprobeert om de streamingfunctionaliteiten van vlc te benutten, die heeft zeker qua streaming toch een streepje voor over al de rest.
Probeer het eerst eens met vlc als dit geen bevredigend resultaat geeft dan kunnen we nog altijd zien wat er te verbeteren valt, spijtig genoeg is op dit moment mijn kennis van samba nog niet optimaal, maar ik zal het bijleren op mijn stageplaats binnenkort.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

probleem mp3's afspelen van smb share draadloos
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/06, 19:18:56 »
Ok, ik ga even testdraaien met VLC. De functionaliteit voor het beheren van een muziekcollectie lijkt me bij dat programma dan weer eerder beperkt, maar goed.

Op het Engelstalig Ubuntuforum suggereerde iemand om de server en de Ubuntu clienten met 'elkaar te laten praten' via NFS ipv SMB. Nadeel is dat NFS bij mijn weten niet toegankelijk is onder Windows, en dat al onze computers in huis dual boot zijn (plus dat ik er een notoire iTunes gebruiker bij heb!)

Weet er iemand of het mogelijk is om bvb. de bestaande smb configuratie te laten wat ze is en dezelfde shares ook via NFS te delen, en mounten op de Ubuntu clienten?

(Alternatief is alles laten wat het is, en draadloos muziek streamen onder Windows XP met Windows Media Player, maar dat lijkt me wel de meest smakeloze oplossing)

Offline Kev

  • Lid
probleem mp3's afspelen van smb share draadloos
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/07, 18:37:06 »
NFS en SMB zijn niet compatibel bij mijn weten, zelfs de onderliggende communicatiearchitectuur is compleet anders, en bijgevolg is het onmogelijk om NFS laten samen te werken met SMB(samba)
Wat je anders wel kunt proberen is om eens de documentatie van samba door te nemen en ook ik denk dat je op de linuxmachine en alle windowsmachines dezelfde logins moet hebben om alles goed te laten draaien.
Dus als je op de windows machine en account kevin hebt dan moet je op de linuxmachine een account kevin hebben, net als in samba zelf een account hebben met de naam kevin.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

probleem mp3's afspelen van smb share draadloos
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/08, 00:50:47 »
Bedankt voor de tips. Wat de accounts betreft: dat is allemaal zoals het zou moeten zijn. Alles werkt ook naar behoren, behalve dus het muziek streamen vanop een draadloze PC, en dit onder Ubuntu.
Ik wilde dus de hele Samba zwik laten zoals het is, en dan een HOWTO volgen voor het aanmaken van een NFS server waarbij ik identiek dezelfde shares zou opnemen, als de huidige smb shares. (//server/gedeeld //server/gebruiker1 en //server/gebruiker2)

In Ubuntu zou ik dan enkel via NFS mounten, maar de SMB zou dan kunnen blijven draaien voor Windows XP clients.

Maar volgens jou wordt dat dus niks? Op het Engelstalige Ubuntuforum beweert iemand dat het gerust wel kan. Ikzelf kan daarover niet meteen documentatie terugvinden.

probleem mp3's afspelen van smb share draadloos
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/08, 09:00:52 »
NFS= om Linux computers onderling te laten communiceren.
SMB= om Linux computers met windo computers te laten comuniceren.

Deze 2 protocollen kunnen gebroederlijk samen op 1 Linux file server werken.

Wat je ff in de gaten moet houden is dat vrij veel modellen Routers last hebben van vollopend geheugen met hun logs.

Om dit geheugen te legen reboot je het modem om de zoveel tijd, varierend tussen de 2 a 5 Gig data verkeer.

Bij de meeste Linksys modellen kan je ook een ipadres invullen waar hij zijn logs naar toe moet sturen.
Dit mag een willekeurig IP adres zijn op de LAN netwerk, hij kontroleerd toch niet of het bestaat.
Dan leegt hij zijn geheugen ook op tijd.
((vermits de firmware op Linux werkt, wat niet bij alle modellen zo is))
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

probleem mp3's afspelen van smb share draadloos
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/08, 12:09:41 »
Hoi Gandyman,

Bedankt voor de heldere uitleg.

Dan ga ik het dus zo proberen: ik laat de gehele smb server onveranderd draaien, en voeg een NFS server toe die dezelfde directory's deelt.
Ubuntu clienten krijgen een permanente mount via NFS, en Windows PC's blijven lezen via SMB, zoals het nu reeds is.

Interessant weetje van die logs. Daar heb ik eigenlijk nog nooit naar gekeken in de router setup. Ik ga meteen eens nakijken of ik daar bij de instellingen wat van kan terugvinden.

probleem mp3's afspelen van smb share draadloos
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/08, 13:21:21 »
Yups zeker handig.

Veel mensen lopen tegen dit probleem aan dat hun Netwerk steeds langzamer loopt.
En dit komt puur omdat het geheugen (wat toch al niet teveel is in die apparaten) vrolijk volloopt.

ff Uit en Weer aan zetten doet wonderen.
>dus niet resetten<

of de log versturen zoals ik hierboven zij, dan flusht hij het geheugen ook.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

probleem mp3's afspelen van smb share draadloos
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/11, 23:02:20 »
Hoi,

Hier even het relaas van hoe het hier verder gelopen is.

Na een ellendig lange updateprocedure van m'n servertje (van Edgy naar Feisty, Van Feisty naar Gutsy, en dan van Gutsy naar Hardy - duurde  ong. een vol weekend!) heb ik naast de bestaande SMB shares dus een NFS server opgezet. Dat was poep-eenvoudig, dankzij deze howto van het engelstalige forum:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=249889

Het snelheidsverschil liet zich na opnieuw mounten meteen merken. Bijgevolg streamt muziek nu probleemloos op onze draadloze PC'tjes, met eender welk muziekprogramma.

Ik kan dus iedereen aanbevelen om van Linux naar Linux machine NFS te verkiezen boven SMB.