Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Midi Keyboard werkt niet...  (gelezen 3922 keer)

Fretloos

  • Gast
Midi Keyboard werkt niet...
« Gepost op: 2007/04/30, 11:05:27 »
Hallo,
ik heb net een tweedehands midi keyboard gekocht ( Primax Midistorm Home Studio ) Maar hij wil maar niet werken...
Ik heb bijna alle mogelijke midi programmatjes geprobeert, al heb ik er geen verstand van.
Het keyboard sluit aan op de joystick ingang en ik heb een via'97 onboard geluidskaart.
Ik heb ook totaal geen ervaring met Linux, dus, kunnen jullie mij helpen hem aan het werk te krijgen?
heel erg bedankt alvast

daantjuh

  • Gast
Midi Keyboard werkt niet...
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/28, 15:52:02 »
Ik heb zo' n beetje hetzelfde probleem. Maar welke versie van Ubuntu gebruik je?? Ik gebruik namelijk Ubuntu Studio. Ik vraag me nu ook af waaraan ik kan zien of de keyboard is aangesloten. Ik heb een Keyboard van Technics (Pcm Digital 10).

Alvast bedankt:)

Midi Keyboard werkt niet...
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/28, 18:40:57 »
Geef is in de terminal sudo lshw -html > hardware.html dit genereert een html file met hardware info in je home directory. Wordt je keyboard herkent? Zo ja dan wordt het zoeken naar de juiste driver, moet ook wel lukken toch?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

daantjuh

  • Gast
Midi Keyboard werkt niet...
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/28, 21:19:47 »
Nope, werkt helaas niet, heb t heel goed gecontroleerd. Btw, die opdracht voor de terminal die je gaf is wel erg handig;). Ik denk dat ik ff in de BIOS ga kijken. Als je verder nog tips hebt, of iemand anders, laat maar komen;). Maar in elk geval, hartstikke bedankt:).

Midi Keyboard werkt niet...
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/29, 17:58:00 »
http://www.linuxquestions.org/questions/linux-software-2/midi-keyboard-how-to-make-soundmidi-keyboard-how-to-produce-sounds-538920/
en deze eventueel
http://linux.hostweb.com/TopicMessages/alt.os.linux.suse/1990062/1/Default.aspx
Wat ik begreep uit de eerste link, dat je eerst pmidi moet installeren om een game poort om te zetten naar een midi poort.
Misschien heb je er iets aan.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

daantjuh

  • Gast
Midi Keyboard werkt niet...
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/01, 15:07:40 »
Ik ben er voor een deel uit, pmidi zat volgens mij standaard geinstalleerd in Ubuntu Studio. Ik heb ff een andere geluidskaart in mijn pc gedaan, met als gevolg dat de keyboard wel onder windows wordt herkend, maar het wil nog niet echt lukken op Ubuntu. De geluidskaart wordt echter wel herkend onder Ubuntu. Op windows kreeg ik het geluid niet via de keyboard op de pc (weet ff niet hoe ik het moet uitleggen).

Trouwens, de reden dat ik het onder windows probeerde is omdat mijn vader daar veel verstand van heeft en liever geen Ubuntu gebruikt.

Nou kom ik weer met een paar vragen:
Welke programma' s gebruiken jullie voor de keyboard?
Mijn keyboard is iets van 20 jaar oud (ouder dan ik :P ), maakt dat iets uit?

Heel erg bedankt voor je hulp Gijs :). Ik ga maar gewoon zo veel mogelijk zelf rommelen, scheelt je ook weer wat werk ;).

Midi Keyboard werkt niet...
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/01, 16:00:49 »
Zoek eens op midi en midi keyboard in Synaptic.
En kijk eens hier http://forum.ubuntu-nl.org/topic/28565 Schoappied heeft wel meer topics over muziek, ook profoX is er wel mee bezig.
Dat je keyboard 20 jaar oud is mag niet zoveel uitmaken, mijn gitaar heb ik al 29 jaar en mijn versterker ook. Als je instrument goed onderhoud houd deze het best wel een tijdje uit, misschien moet je hem af en toe stemmen, ook elektronica is onder hevig aan veroudering. En vragen staat vrij. :)
Heb je ook een echte midi uitgang? Zo'n 5 pins? Dan zou je ook kunnen kijken voor een midi kaartje of een USB midi box. Als je Jack gaat gebruiken, installeer dan ook jackd. Voor meer info zoek even op het forum op jack.
Een wat ouder artikel maar misschien heb je er nog iets aan.
En nog wat leesvoer http://wiki.linuxmusicians.com/lib/exe/fetch.php?id=manuals_tutorials_and_howto_s&cache=cache&media=qjackctl_tutorial_nederlands3.1.pdf ben je voorlopig even bezig. ;)

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

daantjuh

  • Gast
Midi Keyboard werkt niet...
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/04, 14:12:47 »
Ben er nog mee bezig en aan het uitzoeken :). Ik laat het wel weten wanneer het is gelukt ;). Ik Ga waarschijnlijk ook nog weg de komende paar dagen, dus ik zal niet veel hier mee bezig kunnen zijn. Dat ene bestandje is wel erg handig trouwens. Ik denk dat ik maar op de officiele site van Jack moet kijken, misschien is dat wel wat uitgebreider.

Groeten van Daan.

daantjuh

  • Gast
Midi Keyboard werkt niet...
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/14, 17:32:22 »
Ik denk niet dat het gaat werken, heb al van alles geprobeerd, maar ik kan geen driver vinden voor de keyboard. Ik zag op een gegeven moment nog sx-pv10 staan op de keyboard, dat blijkt de naam te zijn. Technics is daarbij ook een soort dochterbedrijf van Panasonic, maar Panasonic doet tegenwoordig weinig met Technics als ik het goed begrijp. Bij Jack control (kan ff geen hoofdletter c intypen, ben ik ook nog aan het uitzoeken:P) zie ik wel de geluidskaart, maar niet de keyboard. Hetzelfde geldt voor Patchage. Ik zie dan wel Midi Through Port 0, maar wat dat betekent, weet ik ook nog niet. Ik hoop dat je me alsnog verder kunt helpen. In ieder geval heel erg bedankt voor je hulp Gijs :) .

Groeten van Daan.

Midi Keyboard werkt niet...
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/14, 20:09:42 »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.