Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bijwerken software faalt  (gelezen 383 keer)

Offline whirlwim

  • Lid
Bijwerken software faalt
« Gepost op: 2016/05/14, 09:31:13 »
hallo forummers
Sinds een aantal dagen gaat er iets mis bij het downloaden/installeren van updates op één van m’n xubuntu-computers: ik  ontvang de melding dat er bijgewerkte programma’s zijn, als ik daarop klik en dan de „nu downloaden“ - knop aanklik verschijnt heel even het vertrouwde schermpje met de voortgangsbalk , maar vervolgens verdwijnt dit en gebeurt er verder niets.
ik vermoed dat er iets beschadigd is in de betreffende software, maar heb geen idee of dat klopt en hoe/wat ik daar  aan kan doen, heb sowieso vrijwel geen ervaring met het werken  „onder de moterkap“.....  kan en wil iemand me verder helpen? alvast bedankt!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bijwerken software faalt
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/14, 09:40:32 »
Probeer eens het commando
sudo dpkg --configure -a

Offline RikRik

  • Lid
Re: Bijwerken software faalt
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/14, 10:07:08 »
Gebroken pakketten repareren wat vanadium schreef kan helpen, of in terminal:
  sudo apt-get upgradeWelke foutmelding is dan zichtbaar?

Offline whirlwim

  • Lid
Re: Bijwerken software faalt
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/14, 10:49:33 »
ik heb beide gedaan....
bij het eerste commando leek er niets te gebeuren
bij het tweede werd een lange rij updates gedownload/geïnstalleerd (alles wat achterstallig was?)

had het eerste commando toch al iets gerepareerd?
vormde het tweede commando een soort "bypass" voor het (defecte?) gebruikelijke scenario?
zo blijven er altijd vragen over........

Offline RikRik

  • Lid
Re: Bijwerken software faalt
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/14, 11:07:25 »
Geen foutmeldingen gezien, dan zou ik me geen zorgen maken, sommige updates zijn zo klein dat één keer met je ogen knipperen voldoende is om niet meer normaal de voortgangsbalk te kunnen volgen. Gebruik je de updatefunctie in Gnome software of de tool Updatebeheer?
In Gnome software updaten zie je geen informatie
Via updatebeheer is informatiever  ;)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bijwerken software faalt
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/14, 11:08:30 »
Het eerste commando werkt een onderbroken installatie af (en repareert derhalve). Normaal krijg je hier wel uitvoer omtrent de bewerkingen die werden uitgevoerd. Hoe dan ook, het klinkt goed nu.

Offline whirlwim

  • Lid
Re: Bijwerken software faalt
« Reactie #6 Gepost op: 2016/05/14, 11:21:15 »
dank voor jullie reacties, en met name de uitleg.  :D :)
helpt weer om iets meer te begrijpen van xubuntu

Offline whirlwim

  • Lid
Re: Bijwerken software faalt
« Reactie #7 Gepost op: 2016/05/17, 10:13:47 »
toch nog even een vervolg.....
wat ik in eerste instantie beschreef (= update-voortgangsscherm flitst langs zonder dat er updates uitgevoerd worden) gaat nog steeds zo. ik vermoed dat het niet echt een probleem vormt doordat ik m.b.v. de suggestie van RikRik de updates toch kan binnenhalen, maar het zou wel leuk zijn om toch te achterhalen wat er nou aan de hand is. eerder was me al opgevallen dat op de betreffende computer geen wachtwoord meer gevraagd wordt bij het binnenhalen van de aangekondigde updates. kan  er een verband bestaan tussen deze zaken?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Bijwerken software faalt
« Reactie #8 Gepost op: 2016/05/17, 10:57:50 »
Wachtwoord wordt niet altijd gevraagd, is dus normaal, bij bepaalde updates wordt er wel gevraagd.

Re: Bijwerken software faalt
« Reactie #9 Gepost op: 2016/05/17, 14:44:50 »
Wachtwoord wordt niet altijd gevraagd, is dus normaal, bij bepaalde updates wordt er wel gevraagd.
Iets preciezer: bij updates van systeemsoftware (kernels en dergelijke) wordt om een wachtwoord gevraagd, niet voor een update van gebruikerssoftware zoals Gimp bijvoorbeeld.