Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NAS voor Ubuntu 12.04, Windows 7 en iOS  (gelezen 5235 keer)

Offline schep

  • Lid
NAS voor Ubuntu 12.04, Windows 7 en iOS
« Gepost op: 2012/11/08, 09:41:32 »
Hallo,

ik wil graag een NAS aanschaffen, maar twijfel erg over de vorm, merk, type. Onze wensen voor gebruik zijn als volgt:
- (zeer) lage geluidproductie en stroomgebruik
- Toegang vanaf mijn laptop: Ubuntu 12.04 / Windows 7 en de laptop van mijn vriendin: iOS, toegang vanaf smartphones niet noodzakelijk, maar kan leuk extra zijn.
- Mogelijkheid tot aansluiting van onze USB harddrives (2x 1TB). Veel 'eigen' schijfruimte hoeft het dus niet te hebben.
- We willen er vooral automatische backups van onze beide Laptops op maken en er muziek/films/fotos/bestanden centraal draadloos op opslaan. Het afspelen van muziek en films gebeurt dan dus 'streaming'.
- Budget rond de 150 EUR tot maximaal 200 EUR

Ik post deze vraag hier, omdat ik her en der lees dat niet alle NASen goed met LINUX/Ubuntu werken. (zie ook de draad elders op de eerste pagina van dit forum). Bovendien weet ik niet of mijn Muzieksoftware (ik gebruik Audacious en soms Clementine) deze modus van muziek afspelen (stream) ondersteunen.

Tot nu toe overweeg ik de volgende opties:
De Synology USB Station 2: http://www.synology.com/products/product.php?product_name=USB%20Station%202&lang=nld
De Pogoplug: http://pogoplug.com/devices

Ik heb nog geen echte optie voor een NAS met eigen harddrive (zoals Iomege EZ Media&Backup center) gevonden. Dit apparaat gebruikt naar mijn inschatting veel meer stroom dan de bovengenoemde opties en is niet compatibel met Ubuntu (die distributie staat tenminste niet op de lijst.) Bovendien zie ik niet echt het voordeel van zon machine. Hij neemt meer ruimte in, maakt vermoedelijk meer herrie en heeft maar 1 USB poort voor mijn USB harde schijf.

Mijn vraag is dus als volgt: wie heeft ervaring met het gebruik van (bovenstaande) NASsen in Ubuntu, Windows en iOS en kan mij over zijn/haar ervaringen vertellen. Welke apparaten voldoen aan mijn wensen en welke voordelen/nadelen hebben ze?

Bedankt en Groet,

Offline wowo

  • Lid
Re: NAS voor Ubuntu 12.04, Windows 7 en iOS
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/08, 12:01:36 »
Onze wensen voor gebruik zijn als volgt:
- (zeer) lage geluidproductie en stroomgebruik
- Toegang vanaf mijn laptop: Ubuntu 12.04 / Windows 7 en de laptop van mijn vriendin: iOS, toegang vanaf smartphones niet noodzakelijk, maar kan leuk extra zijn.
- Mogelijkheid tot aansluiting van onze USB harddrives (2x 1TB). Veel 'eigen' schijfruimte hoeft het dus niet te hebben.
- We willen er vooral automatische backups van onze beide Laptops op maken en er muziek/films/fotos/bestanden centraal draadloos op opslaan. Het afspelen van muziek en films gebeurt dan dus 'streaming'.
- Budget rond de 150 EUR tot maximaal 200 EUR
Ik heb een sterke voorkeur voor merken die zich al lang bewezen hebben op NAS-gebied en die een grote range van producten hebben van particulier tot professioneel gebruik.
Een NAS is over het algemeen niet de goedkoopste oplossing maar is wel gebruikersvriendelijk.
Met Synology heb ik goede ervaringen gehad maar ben later overgestapt op QNAP. Deze merken ontlopen elkaar weinig en bieden veel mogelijkheden.
De keuze voor een bepaalde NAS hangt af van veel zaken.
Voor hetgeen jij aan wensen schetst kan de Synology USB Station 2 prima voldoen.
Deze heeft zoals je zelf al zegt geen interne schijven.
De geluidsproductie en stroomverbruik van dit apparaat wordt dan ook mede bepaald door de door jou gebruikte externe usb-schijven.
Overigens maakt de Synology gebruik van USB-2. Dat hoeft voor backup zaken geen probleem te zijn. Ook voor muziek streamen levert dit geen problemen op. Hoe het zit met echte HD films weet ik echter niet. Misschien dat je daarvoor een rond moet neuzen op de forums van desbetreffende nas fabrikanten.
Stroomverbruik hangt ook af van de gebruikte processor. Maar ook beter/sneller de processor is, hoe meer de NAS aankan.
Basistaken zoals jij schetst kunnen alle eenvoudige Nassen bijna allemaal. Wanneer je zoals ik enkele websites, een bittorentserver, een ftp-server, 2 muziekservers, etc. etc. in de toekomst zou willen draaien, kan dat alleen goed met Nassen met snellere processoren en meer geheugen. Dit zijn dan NAS-sen met interne schijven en die maken over het algemeen meer geluid maar ze zijn dan ook krachtiger. “Wet van behoud van ellende”. Naast de nodige interne schijven kan ik ook enkele extra schijven eraan hangen via sata en ook nog evt enkele schijven via usb.
Om terug te komen op de door jou geschetste situatie.
Backups op een NAS kan prima met iedere eenvoudige NAS. Voor Windows leveren de meeste fabrikanten van Nassen backup-software. Synoloy en QNAP kunnen ook met Apple Time machine werken. Voor Ubuntu kan je de standaard Déjà-dup backup software gebruiken. (Om het verhaal helemaal compleet te maken, er zijn ook cloud oplossingen.)
Daar jij zegt dat je al externe usb-schijven hebt, hoef je niet direct een apparaat die ook met interne schijven werkt. Interne schijven voor een NAS moeten overigens aan de (hogere) eisen voldoen van de desbetreffende NAS fabrikant en zijn dan ook vaak wat duurder dan gewone schijven.
Als je muziek of films wilt opslaan op de nas en deze wilt afspelen op de desbetreffende pc's, moet je eraan denken dat je daarvan ook nog een backup moet maken. Zelf heb ik al mijn bestanden/muziek/films/foto's op mijn NAS staan en hiervan wordt op een externe sata schijf dagelijks op een vaste tijd incrementele backups gemaakt.
De snelheid van het overzenden van bestanden hangt naast de hardware specificaties van de nas ook af van de snelheid van je netwerk (bedraad normaal of gigabit; draadloos welke snelheid) en ook van het door jou gebruikte filesytem protocol (samba/nfs).
Het afspelen van muziek/film bestanden met de door jou gewenste software op de pc's kan zoals gezegd altijd gewoon (“direct streamen”). Maar je kan echter op een nas ook een mediaserver laten draaien. Die indexeert en levert dan de interface. iTunes kan bv op bepaalde Nassen draaien. Zelf heb ik Logitech Mediaserver erop draaien, alsmede een Subsonic muziekserver. Hoe meer functies je wilt laten afhandelen door de NAS zelf, hoe krachtiger de nas moet zijn.
Veel Nassen kunnen ook overweg met DLNA (en afgeleiden). Zelf werk ik daar niet mee omdat de invulling van dit protocol sterk afhankelijk is van fabrikanten. Ook vind ik het vaak veel te traag werken en vind ik de gebruikersvriendelijkheid niet hoog. Maar of het voor jou wel werkt, kan ik niet beoordelen.
Veel succes met jou keuze. 
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline johande

  • Lid
Re: NAS voor Ubuntu 12.04, Windows 7 en iOS
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/09, 08:20:13 »
Ik heb zelf een QNAP TS219+ met 2x2TB in mirror. QNAP is samen met Synology de iets duurdere merken, maar op een NAS - dat toch het hoofddevice van uw thuisnetwerkje zal zijn - zou ik voor degelijk gaan. Desnoods even op marktplaats zoeken.

Ik kocht mijn NAS hier
http://www.wifimedia.eu/
Zeer goede service en bijstand

Offline schep

  • Lid
Re: NAS voor Ubuntu 12.04, Windows 7 en iOS
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/09, 17:33:22 »
Hallo, bedankt voor de reacties.

De belangrijkste keus die ik op dit moment moet maken is tussen een NAS met een harde schijf en een NAS zonder. Aangezien ik geen ervaring met Nassen en thuisnetwerken heb, weet ik niet zeker of ik alles goed begrijp. Hieronder dus een lijst met dingen waar ik van uitga. Graag reacties, als ik dingen opschrijf die niet kloppen. Ook graag opmerkingen als ik belangrijke verschillen over het hoofd zie.

                                                                          NAS, zonder                                                            NAS, met
1. Geluid/stroomgebruik                                geen/weinig                                                        variabel, maar in principe meer
2. Externe harddrives                                        ja, noodzakelijk                                                1, soms 2
3. Prijs                                                                    lager                                                                     hoger
4. up- endownloadsnelheid                           online, dus zo snel als internet dus lager  via thuisnetwerk, dus hoger
5. Meerdere gebruikers/computers            geen probleem                                                  geen probleem
6. Bestanden en foto delen                           geen probleem                                                  geen probleem
7. muziek streamen                                          geen probleem                                                  geen probleem
8. automatische backups                               geen probleem                                                  geen probleem
van meerdere machines


Als het bovenstaande klopt, lever ik met een USB-nas dus vooral down- en uploadsnelheid in. Daarvoor ben ik minder geld kwijt en heb ik nog nut voor mijn externe USB3.0 drives.
In dat geval kies ik voor een NAS-zonder.

Ik wil hier niet al mijn vragen stellen over een instellen van een handige NAS-configuratie (moet ik een data/muziek schijf inrichten en een backup schijf, of liever een schijf per gebruiker?) Dit is immers een Ubuntu help forum, niet een NAS help forum. Weet iemand waar ik het beste met mijn beginnersvragen terecht kan (ik vermoed er nog een aantal te hebben/krijgen, ook na mijn aanschaf)?

Groet,


Offline Pfoeh

  • Lid
Re: NAS voor Ubuntu 12.04, Windows 7 en iOS
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/13, 22:13:48 »
Ik lees dit draadje met veel interesse.
Het door femke98 voorgestelde model is inderdaad echt goedkoop (relatief dan :) ) en op zich zou ik zeggen: bestellen die hap.
Zag in een vergelijkingstabel dit model staan (nu dus EUR 100,00 onder de prijs van eerder dit jaar) dat hij geen Linux ondersteund.http://files.computertotaal.nl/2012/5/nastabel.png Misschien hebben andere mensen wel positieve ervaringen met deze nas in combinatie met Linux.
Op basis van de tabel kom je eerder uit bij Synology, Netgear of Qnap. Helaas zijn deze zonder schijven al duurder dan de Buffalo.

Edit:
@schep: stroomgebruik bij NAS met harde schijven is meer, maar als je een NAS gebruikt met 2 USB schijven, dan heb je dus 3 apparaten die stroom gebruiken. Dat kost volgens mij altijd meer stroom. Zet je de schijven standaard uit dan is het voordeel van een NAS grotendeels weg.

Gr
Jeroen
« Laatst bewerkt op: 2012/11/13, 22:21:23 door Pfoeh »
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline jan11000

  • Lid
Re: NAS voor Ubuntu 12.04, Windows 7 en iOS
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/14, 12:40:46 »
http://gathering.tweakers.net/
Hier kun je veel info vinden.

-Moet je nas veel aanblijven, dus stroom verbruik checken.
-Snelheid nas, 1000MB netwerk snelheid zegt niks, dus uit een test halen hoe snel hij echt is.
-Wil je ook meer dingen doen met je nas, downloaden, usenet, bittorrent, backup maken, etc., koop dan niet een goedkope want die zijn langzaam, en je kunt kijken of je de software die op je nas zit kunt wijzigen zodat je meer dingen kunt doen.(vaak zit hier linux op).
-Je kunt ook zelf een bouwen, zie link die boven staat.
-Goedkoper is vaak zelf iets bouwen, zeker bij meer hd's.(je hebt dan een snellere cpu en betere netwerk snelheid, en meer stroom verbuik).
-Ook opletten dat je aan een backup denkt, dus een backup van je nas moet je ook regelen, ja dus nog meer hd's die je moet kopen.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/14, 12:42:59 door jan11000 »

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: NAS voor Ubuntu 12.04, Windows 7 en iOS
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/14, 23:50:48 »
hoi femke98,

Ik doelde inderdaad op de link van de Wehkamp.
Scherpe prijs maar volgens eerste kolom in de nas-tabel (link die ik poste) alleen voor Windows en Mac. Ook kom ik op de site van Buffalo geen andere info tegen dat hij met Linux PC's werkt. Ik durf het dus niet aan tenzij er dadelijk mensen van het forum bevestigen dat het apparaat zonder problemen met op Linux draaiende PC of laptops werkt.

Wat de Iomega die jij gekocht hebt (uit die andere link) betreft: ik kwam het volgende tegen op de site van Iomega:
http://go.iomega.com/en/products/network-storage-desktop/home-network-hard-drives/home-media-cloud/?partner=4740#tech_specsItem_tab Hier staat dat deze NAS met Linux werkt (er worden diverse distro's genoemd. Geen Ubuntu maar wel Debian4). Als je op het tabblad "where to buy" kijkt dan staat daar een item-nummer genoemd. Dit item-nummer komt overeen met het nummer bij de technische specificaties staat in jouw link naar de Iomega.
Je bent ervaringsdeskundige met dit apparaat dus daar was je zelf dus al achter gekomen :)

Kennelijk kan dus niet iedere Iomega overweg met Linux en is die in de nas-tabel er daar eentje van.
EDIT: Volgens dit overzicht werkt deze wel met Linux: http://go.iomega.com/en/products/network-storage-desktop/storcenter-network-storage-solution/network-hard-drive-ix2-200-cloud/#tech_specsItem_tab

Gr.
Jeroen
« Laatst bewerkt op: 2012/11/15, 00:14:33 door Pfoeh »
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: NAS voor Ubuntu 12.04, Windows 7 en iOS
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/15, 22:43:18 »
Misschien is dit wel wat: inclusief 2x harde schijf van 1TB.
http://nl.hardware.info/reviews/2862/8/iomega-storcenter-ix2-review-een-sociale-nas-conclusie#comments
Tariefmatig heel aardig, lezen kennelijk goed en schrijven wat minder.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: NAS voor Ubuntu 12.04, Windows 7 en iOS
« Reactie #8 Gepost op: 2012/11/16, 11:20:07 »
LOL. Op muizen enzo staat ook altijd 'Voor Windows en Mac' en hoeveel muizen werken er wel niet op Linux? Niet altijd op de comptabiliteit afgaan die er op staat dus.

Re: NAS voor Ubuntu 12.04, Windows 7 en iOS
« Reactie #9 Gepost op: 2012/11/16, 12:37:56 »
LOL. Op muizen enzo staat ook altijd 'Voor Windows en Mac' en hoeveel muizen werken er wel niet op Linux? Niet altijd op de comptabiliteit afgaan die er op staat dus.
Antwoord op je vraag: geen.

want wel niet = geen.  =D =D =D

Hahaha =D

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: NAS voor Ubuntu 12.04, Windows 7 en iOS
« Reactie #10 Gepost op: 2012/11/17, 01:51:15 »
Je hebt misschien wel gelijk maar een muis of toetsenbord kost een paar tientjes terwijl een NAS met schijven (of andere "grotere" stukken) enkele hondertjes kosten. Dan vind ik persoonlijk enige bevestiging wel lekker.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: NAS voor Ubuntu 12.04, Windows 7 en iOS
« Reactie #11 Gepost op: 2012/11/17, 16:51:08 »
Zelf bouwen, mini ITX bordje en wat geheugen. Makkelijk te doen voor 200 euro.

Ubuntu server erop en configureren wat je nodig hebt.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline schep

  • Lid
Re: NAS voor Ubuntu 12.04, Windows 7 en iOS
« Reactie #12 Gepost op: 2012/11/20, 14:25:01 »
Hallo,

bedankt voor alle reacties. Na lang wikken en wegen, hebben we ervoor gekozen de Synology USB Station 2 te kopen. Zodra ik ervaringen heb, zal ik ze in dit forum posten.

groet,

Offline Reijer

  • Lid
Re: NAS voor Ubuntu 12.04, Windows 7 en iOS
« Reactie #13 Gepost op: 2012/11/25, 20:40:59 »
Mosterd na de maaltijd voor de TS, maar ook ik dacht een NAS aan te schaffen. Sinds twee weken heb ik een nieuwe modem/router: een Fritz!Box 7360. Deze heeft twee USB-poorten. Ik heb er een 1 TB hd (ext4) aan gehangen. De schijf is te benaderen vanuit het netwerk, en evt vanaf internet. Zowel met Ubuntu- als met Windowsmachines.
 Maw: kijk ook eens naar de mogelijkheden van je modem/router voordat je een NAS aanschaft. Voor mij werkt het voldoende.

Offline schep

  • Lid
Re: NAS voor Ubuntu 12.04, Windows 7 en iOS
« Reactie #14 Gepost op: 2012/12/16, 14:19:47 »
Hallo,

De eerste ervaringen zijn goed, maar dan alleen via windows. Ubuntu 12.04 kan hem niet in het netwerk vinden. Ik heb er op het server en netwerk forum een draad over gestart:

http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/synology-usb-station-2-vindt-geen-synology-server/

Als je ideeen hebt, kun je die op die draad als reactie plaatsen, bedankt!

p.s. Bedankt voor de tip, maar mijn router heeft geen USB ingangen.