Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VMWare vraag  (gelezen 2094 keer)

Draiden

  • Gast
VMWare vraag
« Gepost op: 2008/10/28, 10:37:05 »
Hoi,

Ik heb een vraag aangaande VMWare.
Ik wil over enkele dagen (weken wellicht) mijn server herinstalleren en opnieuw indelen. Ik wil als basis systeem Ubuntu 8.04 gaan draaien met daarin enkele VMWare systemen zodat ik het in het vervolg makkelijk kan backuppen en dergelijke.

Mijn vraag is: Hoe zit het met de performance? Het systeem wat op in de virtuele omgeving gaat draaien gaat straks een site bevatten die redelijk goed bezocht zal zijn. Zullen mensen wat merken van het feit dat de site in een virtuele omgeving staat?

Ik hoop graag dat jullie met enkele antwoorden komen :)!

Alvast bedankt.

VMWare vraag
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/28, 11:21:39 »
Goede vraag, maar een goed antwoord vereist toch wat meer informatie over de hardware specificaties. Kort door de bocht: als je een Pentium III hebt met 512 Mb RAM, grote kans dat de bezoekers zullen merken dat de site moeilijk te bezoeken is (al hangt dat ook af van de hoeveelheid bezoekers) ;-)

Draiden

  • Gast
VMWare vraag
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/28, 11:29:29 »
Het wordt een AMD Athlon X2 4200+ met 4 GB DDR 2 (6400) ram.

VMWare vraag
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/28, 11:45:23 »
Tja, wat moeten we daar nu verder over zeggen.

Ik heb Windows Vista draaien in een VM ware bak met 2 Gb RAM (op een AMD 6400+ met 8 Gb RAM) en dat is te doen.  Virtualisatie wordt zakelijk ingezet om zo goed mogelijk gebruik te maken van de beschikbare systeembronnen, maar -en ik kan mij vergissen- dan wordt toch eerder een VMware ESX server (of soortgelijks) gebruikt als basis.

Ubuntu 8.10 server heeft wel JeOS aan boord en dan moet je makkelijker virtuele machines kunnen maken.  De prestatie van de site hangt natuurlijk ook af van het beslag op de systeembronnen.

Draiden

  • Gast
VMWare vraag
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/28, 12:43:03 »
Bedankt voor de informatie in iedergeval :).

Aangezien de betreffende website opnieuw gescript zal worden zal ik daarbij ook veel rekening gaan houden met de performance van de website (er gaan namelijk wel een reeks cronjobs draaien).

Ik denk daarentegen dat het met VMWare Server en VMWare tools wel aardig goed moet gaan qua performance.

Het guest systeem zal net als het host systeem een server variant van Ubuntu zijn, voornamelijk met SSH en dergelijke.

Offline rja

  • Lid
VMWare vraag
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/28, 13:47:34 »
Ik had weleens gelezen, dat via Vmware, 3 a 4 procent van de performance verloren gaat.

Heel soms ook meer, omdat Vmware hardware emuleert en dit niet goed uitpakt op een host systeem.

Dit had ik nog gevonden via Google :

http://www.petri.co.il/virtual_increase_vmware_performance.htm

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
VMWare vraag
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/29, 11:02:09 »
Ons volledig eindwerk heeft op VMWare gedraaid. Het basis OS was Ubuntu 8.04 met daarop VMWare workstation.
Zogoed alle virtuele machines (zoals o.a. +10 op één laptop) waren Ubuntu server 7.10 en 8.04. De verbinding was geen probleem, maar we hebben wel gemerkt dat VMWare soms rare bokkensprongen kan maken: virtuele machines die plots vreemde letters als output beginen te spuwen, VMWare dat plots opnieuw zijn configuratie wilt overlopen en anders het vertikt van op te starten, enz.

We hebben steeds alles zonder al te veel problemen kunnen herstellen, maar het bleef toch iets vreemd hebben, VMWare.

Als je echt virtueel wilt gaan draaien met productie servers denk ik dat je best eens kijkt naar Xen. Iets heel krachtig en wat mij betreft staat het gratis Xen steviger in zijn schoenen dan de betaalde VMWare.
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

VMWare vraag
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/29, 11:24:28 »
Precies. Dat lijkt me ook de reden om eerder terug te vallen op VMWare ESX:

http://www.vmware.com/products/vi/esx/esx_overview.html

Dat is niet gratis, maar dan haal je wel de tussenlaag van een OS weg.

De gratis versie is VMWare ESXi:

http://www.vmware.com/products/esxi/

De verschillen zijn te vinden op deze pagina:

http://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?language=en_US&cmd=displayKC&externalId=1006543

Offline rja

  • Lid
VMWare vraag
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/29, 14:29:13 »
Citaat van: Scormen
Als je echt virtueel wilt gaan draaien met productie servers denk ik dat je best eens kijkt naar Xen. Iets heel krachtig en wat mij betreft staat het gratis Xen steviger in zijn schoenen dan de betaalde VMWare.
Ligt er een wat voor guest systeem wilt draaien.

Als je Windows XP of Windows 2003 wilt draaien, is de support wat beperkter onder Xen, omdat Xen altijd de kernel aanpast en er support voor hardware virtualisatie aanwezig moet zijn voor Windows.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
VMWare vraag
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/29, 23:04:28 »
Daar kan ik niets over zeggen, ik heb enkel nog maar Linux onder Xen geïnstalleerd :)
Maar zoals jstedehouder hierboven zei, kijk anders eens naar VMWare ESX. Daar heb ikzelf ook nog nooit mee gewerkt, maar wel van kennissen vernomen dat het goed moet werken.

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

VMWare vraag
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/31, 10:52:39 »
Virtualisatie is een heel mooie technology, maar bedenk vooraf waarom je met virtualisatie wilt gaan werken.
Enkel eraan beginnen omdat het 'in' is of cool is leid zeker tot teleurstellingen of overkill met alle nodige problemen van dien.

Stel je hebt een server die dienst doet als mailserver, webserver en database server. De server programma's draaien allemaal op 1 Ubuntu host, laat dit dan zo. Je zal geen voordeel halen uit het virtualiseren van deze servers en de performance zal niet zo goed zijn als een klassieke server. Als je geen redundante systemen op wil zetten aan de hand van VMotion of geen behoefte hebt aan X aantal verschillende servers op 1 fysieke server dan zou ik geen virtualisatie gaan gebruiken.
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development