Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop loopt vast  (gelezen 2317 keer)

koendje

  • Gast
Laptop loopt vast
« Gepost op: 2008/08/23, 15:02:58 »
Systeem               : Laptop easynote H5310
Intern geheugen    :1 gig
Processor snelheid :1,8 GHZ
Harddisk                : 80 GB
videokaart on board: nvidia 5200 GO
Geiinstalleerd          : Ubuntu 8.04

Hallo,
Heb sinds gisteren Ubuntu op het systeem geinstalleerd laptop liep direct al vast tijdens installatie heb daarom de acpi= off en noapic = off aangevinkt.
De installatie ging daarna wel goed, maar de laptop loopt nu op diverse punten vast
kan hem daarna ook niet weer aan de gang krijgen door ctrl +alt +F1.
De enige remedie is een harde reset.

Maar het vreemde is dat ik via de recovery mode  en dan via root gdm intik
de laptop niet vastloopt.
Er komt wel een melding internal error "failed to initialize HAL"
heb dan wel geen netwerk verbinding maar de kan verder alles doen zonder dat de laptop vastloopt.

Heb totaal geen ervaring met  Ubuntu, dus alle tips zijn welkom

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Laptop loopt vast
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/23, 15:06:08 »
Installeer Ubuntu eens, terwijl je flaptop tijdelijk met een netwerkkabel aan het internet is gekoppeld. Bedraad internet tijdens de installatie dus. Helpt dat?

koendje

  • Gast
Laptop loopt vast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/23, 18:19:06 »
Dit heb ik dus geprobeerd(geinstalleerd met netwerkkabel), met eigenlijk hetzelfde resultaat, kan alleen installeren met acpi=of en noapic=of , laptop loopt nu al soms vast bij het inloggen.
Als het eindelijk een keer lukt dat hij doorstart dan heb ik wel een netwerkverbinding.

Op de gdm manier loopt hij niet vast, maar dan geen internetverbinding kan het aan de een of andere driver liggen?.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Laptop loopt vast
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/23, 18:26:19 »
Die HAL-melding is foute boel. Ik vermoed een probleem met stuurprogramma's (drivers) voor onderdelen van de hardware.

Probeer (bijvoorbeeld tijdelijk, totdat Ubuntu 8.10 uitkomt, in oktober) eens hoe het gaat met openSUSE 11.0. Die heeft namelijk een nieuwere kernel en dus ook nieuwere drivers:
http://download.opensuse.org/distribution/11.0/iso/dvd/openSUSE-11.0-DVD-i386.iso

--toevoeging--
Ik bedenk me ineens: welke versie is je installatie-CD van Ubuntu 8.04? Is het de versie van de allereerste uitgifte, dus 8.04, of is het de versie met de "geïntegreerde Service Pack 1", namelijk 8.04.1?

Als je 8.04.1 nog niet hebt geprobeerd, doe dat eens alsnog:
ftp://ftp.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/8.04.1/ubuntu-8.04.1-desktop-i386.iso

Langzaam branden, snelheid 8 x is ideaal:
http://computertip.googlepages.com/ubuntucdbranden

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Laptop loopt vast
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/23, 19:13:06 »
Op de PC van mijn vrouw, met ATI video, is 8.04 de eerste versie die met geen mogelijkheid wilde werken, alles ging fout.
De live-CD van 8.10 werkt prima, dus er is hoop voor de toekomst.
Helaas heb ik 8.04.1 niet getest ............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Laptop loopt vast
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/23, 19:20:01 »
Citaat van: r0n.
Op de PC van mijn vrouw, met ATI video, is 8.04 de eerste versie die met geen mogelijkheid wilde werken, alles ging fout.
De live-CD van 8.10 werkt prima, dus er is hoop voor de toekomst.
Helaas heb ik 8.04.1 niet getest ............
Je zou het eens kunnen proberen met 8.04.1, want die heeft immers een iets nieuwere kernel... Er zijn tussen 8.04 en 8.04.1 een paar kernel updates geweest.

koendje

  • Gast
Laptop loopt vast
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/23, 19:46:24 »
Het is de 8.04.1 versie die ik geinstalleerd heb, mijn vraag is eigenlijk waarom hij op de gdm manieer niet vast loopt.
Kan ik niet ziet op wat voor driver hij vastloopt?

Ik zal de openSUSE 11.0 eens uitproberen en kijken wat er daarmee wel lukt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Laptop loopt vast
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/23, 19:55:20 »
Citaat van: pjotr123
Je zou het eens kunnen proberen met 8.04.1, want die heeft immers een iets nieuwere kernel... Er zijn tussen 8.04 en 8.04.1 een paar kernel updates geweest.
De live-CD doet het inderdaad goed.
Maar zij is een spelletjes fanaat en gebruik daarom een "ander" OS.
Op die PC heb ik gewoon een Ubuntu versie nodig, om in te grijpen wanneer het niet op een andere manier kan.
Nu staat er 8.10 op, dus ga ik daarmee maar verder, zolang die versie goed werkt.
Het is een risico, maar wel een becalculeerde :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

DarkEra

  • Gast
Laptop loopt vast
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/23, 20:06:57 »
koendje, er zitten verschillende SiS dingen in zo te zien op de site van Packard Bell zelf, kijkende naar jou type EasyNote. Als het goed is moet het deze zijn:

http://support.packardbell.com/benl/item/index.php?pn=PB12V00156&g=1400

Als ik me niet vergis zijn er mensen geweest die ook problemen met SiS en Linux hadden, zelfs zodanig dat ze linux niet konden installeren. Aangezien het ook om een oudere versie van de EasyNote serie gaat heb ik even op de Ubuntu laptop lijst gekeken maar helaas staat jou type er niet tussen.

Ik zelf heb Ubuntu 8.04.1 draaien op een Packard Bell EasyNote R4355, ook een ouder type van 2004 en heb hem nu 3 jaar maar hier zit niets van die SiS toestanden in.

koendje

  • Gast
Laptop loopt vast
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/23, 20:26:52 »
Klopt dat is de desbetreffende laptop, is het dan wel zinvol om opensuse te installeren op deze of kom ik dezelfde problemen tegen.

DarkEra

  • Gast
Laptop loopt vast
« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/24, 12:53:27 »
Hmmm, je zou het kunnen proberen. Na wat verder zoeken kan ik je vertellen dat de aankomende Mandriva 2009 de SiS hardware wel gaat ondersteunen, tenminste van wat ik gelezen heb op hun wiki. De Final zal uitgebracht worden ergens rond 9 Oktober, dus nog iets meer dan een maand wachten.

koendje

  • Gast
Laptop loopt vast
« Reactie #11 Gepost op: 2008/08/25, 14:50:56 »
Op de laptop openSUSE 11.0 geinstalleerd en .... hij doet het , heb nog geen vastloper meer gehad. Hij gaat alleen nog niet uit bij het afsluiten , maar daar kijk ik op een ander forum wel naar.
Iedereen bedankt voor de tips.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Laptop loopt vast
« Reactie #12 Gepost op: 2008/08/25, 14:58:56 »
Citaat van: koendje
Op de laptop openSUSE 11.0 geinstalleerd en .... hij doet het , heb nog geen vastloper meer gehad. Hij gaat alleen nog niet uit bij het afsluiten , maar daar kijk ik op een ander forum wel naar.
Iedereen bedankt voor de tips.
Graag gedaan! :-)

Dan lag het dus inderdaad aan de kernel, die net iets te oud was. In oktober komt Ubuntu 8.10, met een splinternieuwe kernel, dus dan kun je desgewenst weer overstappen (of 'm naast openSUSE zetten).

Tip: voor 95 % multimedia-dekking in openSUSE 11.0 kijk je hier:
http://opensuse-community.org/Multimedia
Welke grafische omgeving heb je, Gnome of KDE?
Voor de Gnome-omgeving wil je deze installeren: http://opensuse-community.org/codecs-gnome.ymp
En voor de KDE-omgeving deze: http://opensuse-community.org/codecs-kde.ymp

De multimediadekking is daarna redelijk compleet, zij het niet zo volledig als in Ubuntu (daarmee haal je 100 %).