Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vast lopen bij Installatie Ubuntu 9.04  (gelezen 1806 keer)

Vast lopen bij Installatie Ubuntu 9.04
« Gepost op: 2009/10/10, 19:30:07 »
Ik heb al vaker ubuntu op me computer gezet, en soms kreeg ik een error tijdens het installeren van dat cd of dvd niet goed gebrand was maar dat liep vaak toch wel goed af. Na een andere CD te branden en later op fouten te controleren.

Nu kreeg ik hele tijd een error 5 of een ander error dat de cd/dvd niet goed gebrand was maar die cd heb ik al meerdere malen gebruikt en werkte tot nu toe goed. Dus ik op internet zoeken en kwam ergens even achter dat misschien de einde naderde van me HD. Ik vandaag even naar de stad een Sata hd gekocht van Western digital.

Maar nu loopt ie vast bij het installeren. Iemand een manier om achter te komen wat voor error hij nou weergeeft.

Hardware overzicht:
Dualcore processor met een moederbord die nog alleen AGP slot heeft.
4 hardeschijven 3 er van IDE en 1 (die ik nieuw gehaald heb Sata)
van de 3 IDE hds zijn er 2 van 80 GB en 1 300 GB. De nieuwe Sata schijf is 160 gb.

Laatste bios staat erop dus dat is iets waar je niet meer aan moet denken.

Re: Vast lopen bij Installatie Ubuntu 9.04
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/10, 19:50:19 »
Hij liep normaal altijd vast bij het maken van een ext partitie. Maar nu krijg ik de algemene error waar ik zo stront ziek van word.

Ik bedoel alles is goed in ubuntu behalve deze  Installatie error.

The Installer encounterd an error copying files to the hard disk:

[Errno 5] Input/output error

This is often due to a faulty CD/DVD disk or drive, or a faulty hard disk. It may help to clean the CD/DVD, to burn the CD/DVD at a lower speed, to clean the CD/DVD drive lens (cleaning kits are often available from electronics suppliers), to check wheter the hard disk is old an in need o replacement, or to move the system to a cooler environment.

Offline Dave

  • Lid
Re: Vast lopen bij Installatie Ubuntu 9.04
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/10, 19:54:17 »
zo te lezen kan het dus ook aan de cd of de aflezer liggen.
Wel doe ik de schijfindeling altijd apart met de live cd van Gparted, bevalt me beter en zeker met een sata schijf.


Re: Vast lopen bij Installatie Ubuntu 9.04
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/10, 21:02:46 »
HELEMAAL ZAT!! Ik ga eens de alternate version pakken en kijken of die het wel doet -_-!.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Vast lopen bij Installatie Ubuntu 9.04
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/10, 21:46:15 »
Cd langzaam branden, 24x is normaal goed.(of ander merk kopen).
Op de ubuntu cd staat een test die je kunt laten lopen om de cd te testen, laat deze eens meerdere keren lopen.

(indien je wilt weten hoe je een cd of dvd kunt testen na het branden. Dus of hij goed/gemakkelijk leesbaar is, ga naar www.cdfreaks.com, ga naar het forum, daar vind je de beschrijving over testen en welke cd/dvd's goed zijn.)
Dan hoef je in het vervolg niet te gokken of de cd goed is(leesbaar is).

Misschien je dvd speler niet meer goed in het lezen.

Re: Vast lopen bij Installatie Ubuntu 9.04
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/10, 22:12:41 »
Cd langzaam branden, 24x is normaal goed.(of ander merk kopen).
Op de ubuntu cd staat een test die je kunt laten lopen om de cd te testen, laat deze eens meerdere keren lopen.

(indien je wilt weten hoe je een cd of dvd kunt testen na het branden. Dus of hij goed/gemakkelijk leesbaar is, ga naar www.cdfreaks.com, ga naar het forum, daar vind je de beschrijving over testen en welke cd/dvd's goed zijn.)
Dan hoef je in het vervolg niet te gokken of de cd goed is(leesbaar is).

Misschien je dvd speler niet meer goed in het lezen.

Weetje wat grappig is XD, Ik had een Liveusb gemaakt en ik kreeg die error ooke :P.

Re: Vast lopen bij Installatie Ubuntu 9.04
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/10, 23:01:19 »
Dan ligt het waarschijnlijk aan één van de harde schijven aangezien het gebeurt tijdens de kopieerslag naar je harde schijf. Welke versie van Ubuntu? Output van lspci? Deed de alternate version het wel of niet? Hoe staat je BIOS ingesteld mbt die schijvenconfiguratie? Wat is de output van fdisk -l?

Re: Vast lopen bij Installatie Ubuntu 9.04
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/10, 23:43:50 »
Ik heb net Alternate iso geprobeerd ging die ook weer hangen bij het aanmaken van ext3 systeem. hier was die zeg maar bij 33% en toen ging die hangen zag aan de capslock numlock lichtjes die gingen knipperen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vast lopen bij Installatie Ubuntu 9.04
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/10, 23:52:13 »
Stervende harde schijf, vermoed ik....  :(

Overweeg eens een vervanging? En zorg in elk geval snel voor externe kopieën van je documenten, muziek en foto's, op een externe USB-harde schijf of zo...

Re: Vast lopen bij Installatie Ubuntu 9.04
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/11, 00:16:42 »
Pjotr: dat dacht ik eerst ook daarom installeer ik nu het op een pas aangeschafte Sata hd.

ik heb de alternate versie kunnen installeren. Ik ben even bios ingeweest en heb alleen IDE Primary Master, IDE Secondary Master en Sata aangelaten dus de andere 2 hardeschijven even uitgeschakeld en nu heb ik hem wel kunnen installeren.

Vind het nog steeds vreemd dat hij eerst wil ging hangen terwijl die andere HD's helemaal niks mee te maken hebben.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Vast lopen bij Installatie Ubuntu 9.04
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/11, 13:21:19 »
... van de zijlijn zonder lang nadenken ...

Als je met de uitgeschakelde HD's in de BIOS wel kan installeren, dan kan dat een voedingsprobleem zijn.

De andere optie is een fout in de installer, die met "veel" HD's in een systeem niet goed overweg kan.
Voorlopig denk ik eerder aan de voeding.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Vast lopen bij Installatie Ubuntu 9.04
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/12, 15:39:51 »
... van de zijlijn zonder lang nadenken ...

Als je met de uitgeschakelde HD's in de BIOS wel kan installeren, dan kan dat een voedingsprobleem zijn.

De andere optie is een fout in de installer, die met "veel" HD's in een systeem niet goed overweg kan.
Voorlopig denk ik eerder aan de voeding.

Als het aan deze voeding zou liggen weet ik het ook weer niet XD.
http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=2685

Offline HarzG

  • Lid
Re: Vast lopen bij Installatie Ubuntu 9.04
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/12, 21:32:19 »
De voeding is vet genoeg  :o .

-> Ander spoor - heb je een keer een memory-test laten doen?
Dat duurt lang ..., maar geeft je wel de zekerheid dat er geen onverwachte crashes door defecte RAM kunnen optreden.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce