Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 9.04 loopt vast bij filmpjes????  (gelezen 1205 keer)

ap-220

  • Gast
Ubuntu 9.04 loopt vast bij filmpjes????
« Gepost op: 2009/09/13, 00:41:16 »
Hallo,
Ik heb de nieuwe versie van Ubuntu geinstalleerd op mijn pc, daarna ook software om mijn mp3's te spelen en VLC.
Nu loopt mijn pc vaak vast bij het spelen van die films.
en met vast bedoel ik ook echt vast, nieut werkt meer, ik kan totaal geen toetsaanslagen meet dien (zoals de ctrl+alt+F1 bv) de muis staat vast, kortom alles loopt echt vast, het enige dat helpt is een reboot.
is er iemand die hier een oplossing voor weet of mij kan helpen die oplossing te zoeken.
Ik heb bij meerdere topic gekeken maar niet echt een antwoord gevonden.
leg me ook even uit hoe ik een log neer kan zetten zodat iemand kan kijken of er iets fout is.
Ik werk met een dragon P4x400 met 1Gb onboard.
Geforce MX440 128Kb video
het is al weer een wat ouder pc-tje , maar ik moet het er nog even mee doen.
ligt het misschien aan te weinig geheugen.
ik heb de visuele effecten op normaal staan om het systeem niet te zwaar te belasten.
hoop dat iemand me kan helpen.
groeten
Ap
P.s ik ben een digibeet op het gebied van linux

Re: Ubuntu 9.04 loopt vast bij filmpjes????
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/13, 01:36:01 »
Zet visuele effecten eens uit ?

Denk dat dit niet helpt, heb dit probleem al een paar keer de revue zien passeren.
Start memtest bij het booten eens op en laat die een paar uur draaien.
Eventueel start je memtest via de live-cd

Bij rode regels heb je een rotte geheugen chip erin zitten.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 9.04 loopt vast bij filmpjes????
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/13, 10:51:52 »
Een soortgelijk probleem heb ik ook, met één film van de ruim honderd die ik heb.
Deze afspelen met een andere speler (VLC / Totem / Enz.) gaat wel.
Mogelijk dat er een vreemde copyeer beveiliging op zit?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

ap-220

  • Gast
Re: Ubuntu 9.04 loopt vast bij filmpjes????
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/13, 12:10:25 »
Hallo Gandyman,
Heb de visuele effecten uitgeschakeld en dat lijkt hoopvol. Had zelf ook gezien dat het vastlopen begon na de installatie (automatisch) van de videokaart software.
Heb nog geen geheugenscan gedaan maar denk er sowieso aan er 1 Gb bij te prikken, vind de 1 Gb wel erg mager en om het systeem wat meer adem te geven is dat waarschijnlijk een goede oplossing.
Nog erg bedankt voor de tip, het heeft tot nu toe geholpen

Ron;
Aan bepaalde beperkingen heb ik ook gedacht maar naast deze Ubuntu heb ik ook een laptop met Windows, daar werkte de films wel dus zal het geen beveiliging zijn, eerder denk ik aan een tekort aan geheugen.
Je word helemaal gek gemaakt wat een <linux machine allemaal kan, maar denk niet dat mijn confuguratie daar aan toe is :)
nog wel bedankt voor de reactie en tip

 

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu 9.04 loopt vast bij filmpjes????
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/13, 12:21:41 »
1 Gb geheugen is meer dan genoeg, en om deze reden loopt ook een film niet vast.

Re: Ubuntu 9.04 loopt vast bij filmpjes????
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/13, 12:28:39 »
@TS: Als je mijn signature bekijkt, zie je dat 1 Gb erbij kopen wellicht niet de juiste oplossing is ;) Misschien een idee om het commando "top" in het terminalvenster (Toepassingen -> Hulpmiddelen) te draaien terwijl je de film probeer te draaien. Wellicht dat je dan iets te weten kan komen over welk proces alles laat vastlopen.

edit: en een geheugenscan is nooit weg.
Op de chat te vinden als debiantux

ap-220

  • Gast
Re: Ubuntu 9.04 loopt vast bij filmpjes????
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/13, 22:21:09 »
Hoi Kebafish, en andere
memscan gedaan maar geen fouten gevonden.
het vreemde is dat ik soms een heel film kan kijken zonder problemen maar dat hij soms al na 20 seconden totaal vast loop.
soms is het 3 soms 15 minuten, er is dus geen punt van te trekken. (pc loopt vast)
Zoals nu net, ik type dit en heb een filmpje op de achtergrond, dan loopt de boel vast, en met vast bedoel ik ook echt vast.
ik geef een reboot (knopje op de kast) maar kan daarna wel dit scherm weer opvragen zonder problemen en door met dit bericht (misschien help ik de kenners met deze informatie)

Ik heb maar een 128Mb Geforce MX440 kaartje , kan het daar aan liggen, ik lees dat 1 Gb het probleem niet kan zijn.
verder doet Ubuntu het prima trouwens, het zijn alleen de films, en daar heb ik hem juist het meest voor nodig :(

groeten
Ap

ap-220

  • Gast
Re: Ubuntu 9.04 loopt vast bij filmpjes????
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/14, 12:27:19 »
Ik geef de moed op...
voor een programma wat stabiel hoort te zijn, zou moeten werken met een configuratie die ik nu heb, zit ik al 5 dagen te klooien om een filmpje af te spelen.
Het blijft vastlopen en het enige wat helpt is reboten.
dus helaas, ik heb het geprobeert en zal dat nog wel eens doen met een beter systeem.
maar tot nu toe heb ik mijn tijd nodig om te werken met een computer en niet om te zoeken naar oplossingen.

moderator... dit probleem is opgelost.

Offline visser

  • Lid
Re: Ubuntu 9.04 loopt vast bij filmpjes????
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/14, 22:30:51 »
Wat je misschien nog kan proberen is een bootparameter meegeven zoals acpi=off of noapic.
https://help.ubuntu.com/community/BootOptions