Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Afsluiten Debian 7 niet mogelijk  (gelezen 1837 keer)

Afsluiten Debian 7 niet mogelijk
« Gepost op: 2012/04/01, 07:48:23 »
L.S.

Sinds ik een nieuwe installatie heb uitgevoerd (Debian 7 dus) valt het mij op dat ik de computer niet meer helamaal af kan sluiten, noch via mijn power off button op mijn keyboard, noch via het menu in de rechterbovenhoek (daar is alleen 'Slaapstand'  beschikbaar). Iemand een idee hoek ik dit oplos?

Ook zoek ik nog naar een manier om de standprogramma's te wijzigen; zo wil ik niet dat Epiphany maar Iceweasel opstart als ik bijvoorbeeld een link in een email aanklik. Vroeger kon je dat selecteren, nu niet meer....

gegroet,
mrt

aanvulling:
Onderstussen heb ik dithttp://www.tech-notes.nl/artikelen/linux/Debian/automatisch-afsluiten.html gevonden, maar weet niet hoe dit toe te apssen. Poweroff werkt uiteraard wel in de terminal
« Laatst bewerkt op: 2012/04/01, 08:15:15 door Plotinus »
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Ed

  • Lid
Re: Afsluiten Debian 7 niet mogelijk
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/01, 16:13:17 »
Rechter bovenhoek, slaapstand + alttoets.  Voor het tweede probleem heb ik zo gauw geen oplossing, draai zelf op dit moment Mint 12 + Cinnamon.

Om het menu aan te passen kun je het alternatieve menu op https://extensions.gnome.org/ downloaden, je krijgt dan je afsluit knop erbij.

Gr Ed

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Afsluiten Debian 7 niet mogelijk
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/01, 16:56:25 »
Ook zoek ik nog naar een manier om de standprogramma's te wijzigen; zo wil ik niet dat Epiphany maar Iceweasel opstart als ik bijvoorbeeld een link in een email aanklik. Vroeger kon je dat selecteren, nu niet meer....

Bestaat nog wel hoor: menu rechter bovenhoek, systeeminstellingen, systeeminformatie, standaardprogramma's.

Offline joop905

  • Lid
Re: Afsluiten Debian 7 niet mogelijk
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/02, 07:39:57 »
standprogramma's te wijzigen;

kijk eens onder Systeem--> Voorkeuren--> standaardtoepassingen

vrgrJ

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Afsluiten Debian 7 niet mogelijk
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/02, 09:28:08 »
standprogramma's te wijzigen;

kijk eens onder Systeem--> Voorkeuren--> standaardtoepassingen

vrgrJ


Onder Gnome 2 nog wel ;-)

Re: Afsluiten Debian 7 niet mogelijk
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/02, 14:36:39 »
Die standaardtoepassingen heb ik wel gevonden, maar die kun je niet wijzigen. Zo heb ik inmiddels Evolution eraf gezwierd, maar vervolgens staat er niets bij e-mail, als op te starten programma. De vraag is dus, hoe muteer ik daaarin(?)
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: Afsluiten Debian 7 niet mogelijk
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/02, 16:55:43 »
Open het afsluitmenu en druk dan ALT, dan veranderd Slaapstand in Afsluiten.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Roel1963

  • Lid
Re: Afsluiten Debian 7 niet mogelijk
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/02, 23:15:03 »
Die standaardtoepassingen heb ik wel gevonden, maar die kun je niet wijzigen. Zo heb ik inmiddels Evolution eraf gezwierd, maar vervolgens staat er niets bij e-mail, als op te starten programma. De vraag is dus, hoe muteer ik daaarin(?)

Ik heb daar een howto van gelezen, ik kijk of ik die nog kan vinden en dan kom ik erop terug. Het ligt volgens mij vooral in de dconf editor of in het wijzigen van een tekstbestandje.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Afsluiten Debian 7 niet mogelijk
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/03, 11:43:41 »
Plotinus, van een Debian forum getrokken v.w.b. het laten zien van Icedove in de standaard applicaties:

/usr/share/applications/icedove.desktop needs to extend Mimetype to

MimeType=message/rfc822;x-scheme-handler/mailto;

If you do that manually, you need to run (as root) update-desktop-database

icedove should then show up

En v.w.b. standaard calendar/agenda applicatie naar bijvoorbeeld icedove (met iceowl-extension als vervanger voor lighning):

install dconf-tools

run dconf-editor from terminal

org>>gnome>>desktop>>applications>>office>>calendar

change evolution to icedove or another application

Ik ga het zelf vanavond proberen :)

Re: Afsluiten Debian 7 niet mogelijk
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/04, 11:32:03 »
Roel, ik weet niet precies wat ik moet doen. Bij de eigenschappen van die applicaties kan van alles ingevuld worden, maar mimetype zie ik toch nergens. Kun je een afdrukje maken misschien?
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Afsluiten Debian 7 niet mogelijk
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/04, 12:46:02 »
Plot, je moet ook geen eigenschappen zoeken. Ik heb het gisteravond gedaan volgens die quotes die ik neerzette en het ging prima.

Als root:

# gedit /usr/share/applications/icedove.desktop
Zoek de regel

MimeType=message/rfc822;
en zet er

x-scheme-handler/mailto;
achter. Dat moet voldoende zijn om icedove in de standaard applicaties te krijgen :)

*edit*

Overigens, die dconf-editor handeling gaat ook prima. Het rare is dat hij Icedove NIET zichtbaar toevoegt aan de standaard applicaties in de systeeminstellingen, maar vervolgens WEL Icedove als calendar/agenda standaard gaat gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/04, 12:48:04 door Roel1963 »

Re: Afsluiten Debian 7 niet mogelijk
« Reactie #11 Gepost op: 2012/04/04, 16:14:53 »
Roel,

Bij mij werkt het allemaal niet, die standaardinstellingen; Icedove komt er niet in terug. Het gekke is dat bij ' Web'  Iceweasel als standaard toepassing geselecteerd is, maar Epiphany altijd via een geselecteerde link opstart. Ik geef het voorlopig  op; er zal tzt wel een oplossing voor komen denk ik.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.