Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Helderheid beeldscherm wijzigen  (gelezen 6376 keer)

Offline AYP

  • Lid
Helderheid beeldscherm wijzigen
« Gepost op: 2012/09/27, 08:49:13 »
Hallo,

Sinds gisteren ben ik Ubuntu gaan gebruiken. Ik loop echter tegen het probleem aan dat mijns scherm heel fel is. Ik heb het geprobeerd te veranderen via systeeminstellingen -> helderheid en vergrendelen te wijzigen. Dit werkt niet. Ik kan het balkje wel verslepen, maar zonder resultaat. Als ik de pc opnieuw opstart, staat het balkje zelfs weer helemaal naar rechts. Ook via de sneltoetsen Fn + F5/F6 kan ik de helderheid niet veranderen.

Ik heb een Toshiba Satellite L750-1L8. Mijn grafische kaart is een NVIDIA GeForce GT 525M-videokaart. Kan iemand mij helpen?
« Laatst bewerkt op: 2012/09/27, 08:55:04 door AYP »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Helderheid beeldscherm wijzigen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/27, 09:28:37 »
Heb je de Nvidea drivers geïnstalleerd ?
Verder graag meer informatie, zoals versie van Ubuntu.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Helderheid beeldscherm wijzigen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/27, 10:52:40 »
Blijkbaar ontbreekt voor jouw flaptop het stuurprogrammaatje dat de Fn-toetsen in staat stelt om de helderheid te beïnvloeden. Vervelend probleem.

Probeer dit eens:
https://sites.google.com/site/computertip/varia#TOC-Sommige-laptops:-schermhelderheidproblemen
(punt 17, rechterkolom)

Offline AYP

  • Lid
Re: Helderheid beeldscherm wijzigen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/27, 17:35:36 »
@Ron: ik gebruik Ubuntu 12.04 LTS. Kan ik de drivers vinden onder extra stuurprogramma's?
@Pjotr: ik heb dit geprobeerd, maar zonder resultaat. Het scherm blijft even fel.

Bedankt overigens voor jullie snelle reactie.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Helderheid beeldscherm wijzigen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/27, 18:21:32 »
Probeer de bèta van 12.10 eens:
64-bit:
http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/quantal-desktop-amd64.iso
32-bit:
http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/quantal-desktop-i386.iso

Het dagelijkse bouwsel van 26-9 is naar alle waarschijnlijkheid identiek aan bèta 2, die later vandaag verschijnt.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/27, 18:24:43 door Pjotr »

Offline AYP

  • Lid
Re: Helderheid beeldscherm wijzigen
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/27, 19:50:38 »
Ik ben nogal een leek, dus ik snap niet echt wat je precies met die onderste zin wil zeggen, maar als ik het goed heb is het probleem waarschijnlijk opgelost als ik 12.10 bèta ga gebruiken?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Helderheid beeldscherm wijzigen
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/27, 19:55:56 »
Over de kansen kan ik niks zeggen, maar het is een mogelijkheid. Die bovendien eenvoudig te onderzoeken is, met behulp van de LiveCD: "uitproberen zonder installeren".  :)

Offline AYP

  • Lid
Re: Helderheid beeldscherm wijzigen
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/27, 20:05:53 »
Okee, bedankt. Ik ben het nu aan het downloaden. Ik hoop dat het werkt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Helderheid beeldscherm wijzigen
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/27, 20:58:53 »
@Ron: ik gebruik Ubuntu 12.04 LTS. Kan ik de drivers vinden onder extra stuurprogramma's?
Ja, die moet je hebben, tenzij je eerst 12.10 wilt installeren :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline AYP

  • Lid
Re: Helderheid beeldscherm wijzigen
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/27, 21:46:01 »
Daar had ik al even naar gekeken. Het zijn er twee:

Grafisch versneld stuurprogramma van NVIDIA (versie current) [Aanbevolen]
Stuurprogramma met hardwareversnelling voor grafische kaarten van NVIDIA (post-release updates) (versie current-updates)

Ik heb ze allebei geïnstalleerd. Voor de helderheid maakt het geen verschil welke ik inschakel. Bij beiden blijft de helderheid hetzelfde, wat ik ook probeer.

-------------------------------

Na een beetje uitproberen kwam ik erachter dat ik via NVIDA X Server Settings de helderheid kan aanpassen. Ik heb nu echter nog een probleempje. Als ik opnieuw opstart, zijn de standaardwaarden weer hersteld. Hierdoor moet ik de helderheid telkens opnieuw aanpassen. Is daar geen oplossing voor?
« Laatst bewerkt op: 2012/09/27, 22:05:00 door AYP »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Helderheid beeldscherm wijzigen
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/27, 22:47:08 »
Na een beetje uitproberen kwam ik erachter dat ik via NVIDA X Server Settings de helderheid kan aanpassen. Ik heb nu echter nog een probleempje. Als ik opnieuw opstart, zijn de standaardwaarden weer hersteld. Hierdoor moet ik de helderheid telkens opnieuw aanpassen. Is daar geen oplossing voor?
Met rootrecht uitvoeren:
gksudo nvidia-settings

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Helderheid beeldscherm wijzigen
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/27, 22:49:29 »
In Xubuntu zou ik proberen om het programma "netjes" af te sluiten: Bestand > afsluiten
Hoe en of dit in Unity (Ubuntu) gaat weet ik niet.
Is er ook geen optie om het te bewaren in het programma ?

Edit: Pjotr heeft er meer kijk op, geloof hem a.u.b. eerder dan mij :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jolo

  • Lid
Re: Helderheid beeldscherm wijzigen
« Reactie #12 Gepost op: 2012/09/28, 13:07:41 »
Nadat de helderheid via nvidia X Server settings is gewijzigd, kun je via optie X Server Display Configuration > Save to X Configuraton File de nieuwe instellingen bewaren.

Overigens hoef je bij mijn weten in Ubuntu, geen aparte stuurprogramma's te installeren, om de Fn toetsencombinaties te kunnen gebruiken. Dat heb ik namelijk niet hoeven doen, voor de laptop uit mijn onderschrift. Alleen behoren dan wel die Fn toetsencombinaties herkend te worden door xev, die je kunt starten in het terminalvenster. Zolang het venster van die applicatie op de voorgrond draait, worden in het terminalvenster van de toetsen (combinaties) die indrukt, de keycodes getoond. Zie bijvoorbeeld deze Engelstalige thread Brightness keys have no effect (no output in xev) on Clevo.   
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Helderheid beeldscherm wijzigen
« Reactie #13 Gepost op: 2012/09/28, 14:13:35 »
Nadat de helderheid via nvidia X Server settings is gewijzigd, kun je via optie X Server Display Configuration > Save to X Configuraton File de nieuwe instellingen bewaren.

Overigens hoef je bij mijn weten in Ubuntu, geen aparte stuurprogramma's te installeren, om de Fn toetsencombinaties te kunnen gebruiken. Dat heb ik namelijk niet hoeven doen, voor de laptop uit mijn onderschrift. Alleen behoren dan wel die Fn toetsencombinaties herkend te worden door xev, die je kunt starten in het terminalvenster. Zolang het venster van die applicatie op de voorgrond draait, worden in het terminalvenster van de toetsen (combinaties) die indrukt, de keycodes getoond. Zie bijvoorbeeld deze Engelstalige thread Brightness keys have no effect (no output in xev) on Clevo.
Dat klinkt nog beter.... @AYP: probeer dit eerst eens?

Offline AYP

  • Lid
Re: Helderheid beeldscherm wijzigen
« Reactie #14 Gepost op: 2012/09/28, 17:25:11 »
Ik heb via de manier van Pjotr en via de manier van Jolo geprobeerd mijn wijzigingen te behouden, maar dit werkte niet. Gek genoeg springt mijn scherm wel naar de ingestelde helderheid zodra ik NVIDIA X Server settings opstart. Wanneer ik dan echter naar het balkje bij brightness kijk, staat deze gewoon op 0,00, terwijl ik hem lager had afgesteld.

Offline jolo

  • Lid
Re: Helderheid beeldscherm wijzigen
« Reactie #15 Gepost op: 2012/10/07, 10:40:58 »
@AYP, is het inmiddels al gelukt? Want ik zie dat ik toch nog iets ontbreekt, in mijn X Server settings instructies. Start X Server settings als gewone gebruiker, via Dash home. Nadat de helderheid via nvidia X Server settings > X Server Collor Corection > Brightness is gewijzigd, klik je op … Seconds to Confirm, dan pas ga je naar optie X Server Display Configuration > Save to X Configuraton File. Dan wordt een venster getoond, waar je de gewijzigde instellingen kunt bewaren. Doordat je nvidia X Server settings had gestart als gewone gebruiker, wordt die bewaard als .nvidia-settings-rc in je home map. Zodat deze per gebruiker verschillend kan worden ingesteld. Tenslotte klik je op OK. Zodat deze instellingen bij het inloggen op dezelfde gebruikersnaam opnieuw worden geladen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM