Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mag je / kan je Zotero en Calibre dezelfde map laten gebruiken?  (gelezen 761 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ik gebruik Zotero voor mijn bibliotheek, maar omdat ik ook een aantal werken op mijn PocketBook e-reader lees, gebruik ik voor het ordenen daarvan Calibre.


Mijn bibliotheek (die dus toegankelijk is voor Zotero) zit in de map "Bibliotheek". Meestal gaat het om pdf-documenten.

Calibre gebruik ik om mijn e-reader te voorzien van de nodige boeken, om af en toe eens wat eigen publicaties erop te zetten, maar NIET om mijn ganse bibliotheek te lezen. PDF-documentn zijn immers op een e-reader eigenlijk niet goed leesbaar.

Nu de vraag: mag ik zowel Calibre als Zotero naar eenzelfde map laten verwijzen, zodat ik epub-documenten niet tegelijk in mijn Calibre-map als in mijn Bibliotheek moet plaatsen?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Mag je / kan je Zotero en Calibre dezelfde map laten gebruiken?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/06, 14:44:01 »
Gokje, want geen ervaring met de door jou genoemde proggies.

Volgens mij zou dit gewoon mogelijk moeten zijn.
Ik heb voor bijvoorbeeld video ook 1 werkmap waar meerdere programma's uit putten.
Net zoals ik dat ook voor muziek heb.
Net als databases (sql e.d.).
Zelfs mogelijk om op de email-database of agenda-database opgeslagen op 1 pc te gebruiken door meerdere accounts en zelfs op meerdere desktops. Ook al eens gedaan.
Zolang de databases en specifieke programmabestanden maar geen gelijke namen hebben en elkaar gaan overschrijven of de verkeerde pakken.

Eigenlijk doe ik dit al tientallen jaren regelmatig (ook pre linux tijd). Volgens mij de bedoeling van een mappen-struktuur. Zodat je geen tig kopieën van hetzelfde naast elkaar hoeft te hebben (hoe sommige instanties nog steeds wel werken :evil: ).[/s]

Maar misschien mis ik iets specifieks voor jouw proggies, dus wacht maar even op bevestiging van anderen.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/06, 17:54:11 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Mag je / kan je Zotero en Calibre dezelfde map laten gebruiken?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/06, 15:30:28 »
Ik ken Zotero niet dus weet niet of daar nog een addertje onder het gras zit. Als je nu toch alles in die map zet verwacht ik dat niet. Voor Calibre zou het ook geen probleem moeten zijn. Je moet wel even opletten met je synchronisatie instellingen op het moment dat je je e-reader koppelt, anders heb je wellicht alsnog al die pdf's op je e-reader staan.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mag je / kan je Zotero en Calibre dezelfde map laten gebruiken?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/06, 16:58:52 »
Mijn 5 cent: beide programma's gebruiken hun eigen bestandstructuur. Het is niet mogelijk een gemeenschappelijke folder te gebruiken. In het beste geval slaan beide programma's elk bestanden op op hun manier zonder elkaar te storen, in het slechtste geval stoort het ene programma de opslag van het andere.

Re: Mag je / kan je Zotero en Calibre dezelfde map laten gebruiken?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/06, 17:52:11 »
[edit verkeerde topic]
« Laatst bewerkt op: 2020/05/06, 17:56:03 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jenske

  • Lid
Re: Mag je / kan je Zotero en Calibre dezelfde map laten gebruiken?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/07, 15:40:10 »
Vanadium had / heeft gelijk, heb ik inmiddels ontdekt: Calibre gebruikt een bepaalde bestandsstructuur en ook zotero doet dat. Ik heb dus beslist om een aparte (veel kleinere) bibliotheekmap "Calibre-bibliotheek" te gebruiken / behouden naast mijn gewone "Bibliotheek" map die Zotero mag gebruiken.

Zotero is overigens op zich niet een echt lees-programma, dan wel een programma om je referenties, boeken, video's, artikels, wetteksten mee te kunnen ordenen, taggen enzovoort. Calibre is veel meer toegespitst op het échte lezen en ervoor zorgen dat je kan kiezen welke bestanden op je e-reader moeten komen of eraf gehaald worden.

.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Mag je / kan je Zotero en Calibre dezelfde map laten gebruiken?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/07, 17:04:21 »
Toch nog even want ik denk dat ik iets mis.

Je hebt een Programmamap voor Zotero. Dat werkt op zichzelf.
Je hebt een Programmamap voor Calibre. Dat werkt op zichzelf.
En beiden hebben een eigen map genaamd Bibliotheek? Toch?

Kun je dan niet een andere map elders aanmaken genaamd Bibliotheek waarin de werk-bestanden gedeeld worden door beide programma's?

Ik heb toch ook bv een map MP3s, en die lees en bewerk ik toch ook gewoon in diverse audio programma's?
Ik heb toch ook bv een map Videoprojecten, en die lees en bewerk ik toch ook gewoon in diverse video programma's?
Zo ook een map Documenten. Een map Afbeeldingen. Een map Downloads. Enzovoorts.

Waarom zou dat dan bij deze twee programma's niet mogelijk zijn? Dat is toch het doel van een mapstructuur?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mag je / kan je Zotero en Calibre dezelfde map laten gebruiken?
« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/07, 18:06:48 »
Moeilijk. Die programma's laten toe je data te organiseren op een wijze die met een bestandstructuur niet mogelijk is. Achter de schermen hanteren ze een specifieke bestandstructuur. Die is ontworpen zodat het programma er efficiënt zijn weg in vindt, maar niet om door de gebruiker rechtstreeks gemanipuleerd te worden. Doorgaans is die bestandsstructuur ondoorzichtig voor de gebruiker:  een folder met de naam "2A7N3MFQ" bijvoorbeeld, zegt je als gebruiker niet veel  =D

Je zou theoretisch het herhaald opslaan van documenten kunnen vermijden door documenten in Zotero te symlinken naar zijn plaats in Calibre, maar dat zou vreselijk handwerk zijn...

Shotwell hanteert eigenlijk ook dat systeem, maar zijn achterliggende folderstructuur is wel wat doorzichtiger. Bovendien kan je Shotwell ook zo instellen, dat het niet zelf de foto's klasseert, maar inleest vanuit je eigen folderstructuur. Dat gaat niet in Calibre of Zotero.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/07, 18:10:11 door vanadium »

Offline Jenske

  • Lid
Re: Mag je / kan je Zotero en Calibre dezelfde map laten gebruiken?
« Reactie #8 Gepost op: 2020/05/07, 18:30:46 »
Zotero heeft inderdaad het (vaak op fora bekritiseerde) systeem van het gebruiken van mappen met heeeeeeel vreemde aanduidingen, waar zelfs de Russische KGB niets mee kan aanvangen.

Zotero is -- hoewel het een zeer goed bruikbaar programma is voor het bijhouden van wetenschappelijke referenties -- ietwat lastig in elkaar gestoken als je afdaalt naar de mappenstructuur enzovoort.

Daarom: beter niet mengen met Calibre.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Mag je / kan je Zotero en Calibre dezelfde map laten gebruiken?
« Reactie #9 Gepost op: 2020/05/07, 19:55:31 »
Ahaaa. Bedankt voor de uitleg. Ja, nee, dan niet nee.

Overigens een reden waarom ik dat soort programma's liever niet gebruik. Ik vind vaak dat ze er een rommeltje van maken waardoor je afhankelijk wordt.
De originele mapstruktuur werkt perfect. En al helemaal als je de US datumnotitie gebruikt in de bestandsnamen, waarbinnen de mapstruktuur ontwikkeld is. Computerbreed toepasbaar (win, linux, android, IOS, etc).
Maar dat is een persoonlijke keuze. Ik kan andere keuzes prima begrijpen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline aartje

  • Lid
Re: Mag je / kan je Zotero en Calibre dezelfde map laten gebruiken?
« Reactie #10 Gepost op: 2020/05/08, 08:54:12 »
Vanadium had / heeft gelijk, heb ik inmiddels ontdekt: Calibre gebruikt een bepaalde bestandsstructuur en ook zotero doet dat. Ik heb dus beslist om een aparte (veel kleinere) bibliotheekmap "Calibre-bibliotheek" te gebruiken / behouden naast mijn gewone "Bibliotheek" map die Zotero mag gebruiken.

Zotero is overigens op zich niet een echt lees-programma, dan wel een programma om je referenties, boeken, video's, artikels, wetteksten mee te kunnen ordenen, taggen enzovoort. Calibre is veel meer toegespitst op het échte lezen en ervoor zorgen dat je kan kiezen welke bestanden op je e-reader moeten komen of eraf gehaald worden.
Precies, calibre is een tussenstap tussen je bibliotheek(en) en je ereader. Ik heb mijn boeken op meerdere plekken staan.
Pas op het moment dat ik denk dat ik een boek op mijn ereader wil,  voeg ik hem toe met calibre:
"Boeken toevoegen", Calibre heeft zijn directory-structuur, dat ga je niet vervuilen met iets anders.
Het aantal boeken onder Calibre laat ik klein om het overzicht te houden (een stuk of 20 30).
Vanuit Calibre stuur ik de boeken naar mijn ereader(s), daar laat ik er ook niet teveel opstaan (hoogstens 20)
, want mijn ereader(s) (Kobo) zijn ook weer niet zo dat het makkelijk zoeken is in een groot aantal boeken.
Ik ken iemand die zo'n 3000 boeken op haar Kobo had. Dat is dus praktisch onmogelijk om te zoeken
naar een boek om te lezen. Het zoeken moet je in je computer doen.

Offline aartje

  • Lid
Re: Mag je / kan je Zotero en Calibre dezelfde map laten gebruiken?
« Reactie #11 Gepost op: 2020/05/08, 09:11:13 »
Mijn eboeken staan onder één directory op mijn computer.
In een terminalwindow kan je een lijst maken van die boeken door naar die
directory te gaan:

cd boekdirectory

en dan een lijst te maken:

find . -print  > lijst

Daar kan je dan in zoeken door :

grep -i "pinkeltje" lijst

Dan vind je alle boeken met "pinkeltje" (met hoofd en/of kleine letters) in de titel.

Ik leen wel eboeken van de bieb, maar daar moet je Adobe Digital Editions voor
installeren, maar dat werkt alleen onder windows, bij mij werkt dat ook prima
onder "wine". Die boeken kan je dan 20 dagen lezen en daarna weer "verlengen"

Offline Nero

  • Lid
Re: Mag je / kan je Zotero en Calibre dezelfde map laten gebruiken?
« Reactie #12 Gepost op: 2020/05/08, 10:03:14 »
Je zou theoretisch het herhaald opslaan van documenten kunnen vermijden door documenten in Zotero te symlinken naar zijn plaats in Calibre, maar dat zou vreselijk handwerk zijn...
Dit kan makkelijk met behulp van het programma fslint. Identieke bestanden zoeken en hardlinken.