Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe maak ik "vervormde geografisch-statistische" kaartjes?  (gelezen 641 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Hoe maak ik "vervormde geografisch-statistische" kaartjes?
« Gepost op: 2020/06/27, 22:35:25 »
Stel: ik wil een kaartje maken op basis van de huidige landen van de Europese Unie, waarbij elk land vergroot of verkleind wordt overeenkomstig een bepaald kenmerk, bv. bewoningsdichtheid.

Of ik wil een kaart van België en Nederland waarbij elke provincie vervormd (!) wordt weergegeven overeenkomstig het gemiddelde inkomen van de inwoners.

Voorbeeld: kaartje van de USA, hier te vinden: https://static.boredpanda.com/blog/wp-content/uploads/2020/06/5ef3364f7b454_cpkaqv5h11d31__700.jpg


Ander voorbeeld met "vervormde" landen: https://www.metlink.org/climate/ipcc-updates-for-a-level-geography/country-by-country-emissions-of-greenhouse-gases/

1 -- hoe heten dergelijke kaartjes? (zodat ik ze kan opzoeken op het internet)2 -- in welk programma kan ik dergelijke kaartjes maken? (of kan dat in Qgis, mijn geprefereerde GIS-pakket?)

.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Hoe maak ik "vervormde geografisch-statistische" kaartjes?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/06/27, 22:51:57 »
Hallo, geen idee hoe die kaarten heten. Om ze te maken moet je de oppervlakte van twee of meer landen kennen en die oppervlakte vergroten of verkleinen met de gemiddelde rijkdom of CO2-uitstoot of leeftijd of cocaïnegebruik. Die oppervlakten kom je gauw te weten via Wikipedia (Nederland 41.873 km², België 30.689 km²). De rest moet je interpoleren op de oorspronkelijke kaart van de betreffende landen (die daardoor groter of kleiner worden). Of er software bestaat die dit voor je doet, weet ik niet. Het lijkt me dat (sociaal)geografen en vele andere disciplines dergelijke tools wel toepassen, dus even verder zoeken zou ik zeggen.

Re: Hoe maak ik "vervormde geografisch-statistische" kaartjes?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/06/27, 23:02:26 »
Hallo, geen idee hoe die kaarten heten. Om ze te maken moet je de oppervlakte van twee of meer landen kennen en die oppervlakte vergroten of verkleinen met de gemiddelde rijkdom of CO2-uitstoot of leeftijd of cocaïnegebruik. Die oppervlakten kom je gauw te weten via Wikipedia (Nederland 41.873 km², België 30.689 km²). De rest moet je interpoleren op de oorspronkelijke kaart van de betreffende landen (die daardoor groter of kleiner worden). Of er software bestaat die dit voor je doet, weet ik niet. Het lijkt me dat (sociaal)geografen en vele andere disciplines dergelijke tools wel toepassen, dus even verder zoeken zou ik zeggen.

Edit. Die dingen heten cartogrammen, zie hier voor meer info over software die dit kan:
https://en.wikipedia.org/wiki/Cartogram, kopje Production.

Re: Hoe maak ik "vervormde geografisch-statistische" kaartjes?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/06/27, 23:04:35 »
[Voor de tweede keer. Ik bewerk een berichtje van me door iets toe te voegen en dan zegt-ie als ik 'm wil opslaan "Bericht is leeggelaten", zonder dat ik kan opslaan. Vandaar opnieuw een tweede bericht, bijna een doublure. Mod: het eerste weghalen aub.]

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe maak ik "vervormde geografisch-statistische" kaartjes?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/06/28, 00:09:31 »
"Catogram", dát was het woord dat ik zocht. Daarmee kan ik alvast verder.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

JorisC

  • Gast
Re: Hoe maak ik "vervormde geografisch-statistische" kaartjes?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/06/28, 01:19:08 »
Of cartografie word het ook genoemd
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cartografie

Re: Hoe maak ik "vervormde geografisch-statistische" kaartjes?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/06/28, 14:01:13 »
Of cartografie word het ook genoemd
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cartografie
Joris, cartografen zijn mensen die landkaarten maken, of zeekaarten, die zo gelijkend mogelijk moeten zijn, onder voorbehoud van de gebruikte (mercator/etc.) projectie. Een cartograaf projecteert altijd een rond 'voorwerp' (de Aarde of een deel daarvan) op een plat oppervlak. Wat de OP hier bedoelde, is net even wat anders, namelijk oppervlakten en afstanden relateren aan een bepaalde gegevensverzameling. Daardoor veranderen de oorspronkelijke oppervlakten en/of afstanden.

Zo zag ik eens een aardig cartogram van de wereld waarin de afstanden bepaald werden door de prijs van een vliegticket. Europa was zo heel klein en de VS lagen net om de hoek, terwijl Afrika veel verder verwijderd was van Europa dan op een normale kaart (duurdere vliegkaartjes).

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe maak ik "vervormde geografisch-statistische" kaartjes?
« Reactie #7 Gepost op: 2020/06/29, 12:09:38 »
[Voor de tweede keer. Ik bewerk een berichtje van me door iets toe te voegen en dan zegt-ie als ik 'm wil opslaan "Bericht is leeggelaten", zonder dat ik kan opslaan. Vandaar opnieuw een tweede bericht, bijna een doublure. Mod: het eerste weghalen aub.]
Heb ik hier al gemeld.  Als ik het nog eens heb, dan kopieer ik gans mijn bericht, keer terug in de browser en kies dan het bovenste "Wijzig" knopje, waar ik het bericht plak. Dat opent de editor met alle toeters en bellen en werkt wel altijd.

JorisC

  • Gast
Re: Hoe maak ik "vervormde geografisch-statistische" kaartjes?
« Reactie #8 Gepost op: 2020/06/29, 12:17:31 »
En welke knop gebruik jij Vanadium ?

Probleemloos iets toegevoegd door de knop te gebruiken (zie bijlage)

« Laatst bewerkt op: 2020/06/29, 12:22:15 door JorisC »


Re: Hoe maak ik "vervormde geografisch-statistische" kaartjes?
« Reactie #10 Gepost op: 2020/06/29, 14:09:05 »
Heb ik hier al gemeld.  Als ik het nog eens heb, dan kopieer ik gans mijn bericht, keer terug in de browser en kies dan het bovenste "Wijzig" knopje, waar ik het bericht plak. Dat opent de editor met alle toeters en bellen en werkt wel altijd.
Dank Vanadium, ik begrijp (edtit_test: via die link die je gaf) dat er door de forummensen aan wordt gewerkt, dus even afwachten maar en in voorkomende gevallen (treedt inderdaad slechts soms op), zal ik jouw (om)weg gebruiken.

Edit_test2. Nu gaat-ie wel goed!

Re: Hoe maak ik "vervormde geografisch-statistische" kaartjes?
« Reactie #11 Gepost op: 2020/06/30, 16:31:44 »
-- edit: Blijkbaar de vraag maar half begrepen --
« Laatst bewerkt op: 2020/06/30, 16:49:06 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe maak ik "vervormde geografisch-statistische" kaartjes?
« Reactie #12 Gepost op: 2020/06/30, 16:41:29 »
Tof dat mijn vraag veel reactie uitlokt, maar gelieve je aan mijn oorspronkelijke vraag te houden. Het verkleuren of herkleuren van foto's heeft niets te maken met mijn oorspronkelijke vraag.

Bovendien heb ik dit topic als "beantwoord" aangegeven.

.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Hoe maak ik "vervormde geografisch-statistische" kaartjes?
« Reactie #13 Gepost op: 2020/06/30, 16:50:04 »
Sorry. Ik had de vraag maar half begrepen, mede door het eerste plaatje.

Je zou in gimp selectievlakken kunnen maken en deze met een filter als fisheye kunnen bewerken (of andere filter). Dan krijg je ook een eind dat effect.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore