Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wij gaan door: uitleg  (gelezen 17771 keer)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Wij gaan door: uitleg
« Gepost op: 2008/10/09, 22:43:56 »
Ik zal een poging doen om het één en ander uit te leggen, zonder teveel in details te willen treden.
We zitten inderdaad met een probleem. Eigenlijk meerdere.
Een aantal mensen van het team zijn heel druk met werk of een leven buiten Ubuntu-NL, die wisselende beschikbaarheid en het weer op gang komen na een rustige zomerperiode levert de nodige stress op.

We hebben onderling een aantal meningsverschillen gehad over het beleid van Ubuntu-NL. Hoe er gemodereerd moet worden, en wat je toestaat en wat niet bijvoorbeeld.

Ook is er twijfel over de vooruitgang van het team en Ubuntu-NL als geheel. Sommige zaken worden niet of te laat opgepakt, of er ontbreekt een algemeen plan.

Verder waren er al langer gevoelens van onvrede bij sommige mensen, en daar is langere tijd door henzelf en ook de rest van het team te weinig mee gedaan. Op het moment dat bij iemand dan iets knapt, komt alles er in 1 keer uit.

Al met al denk ik dat we te lang, met te weinig mensen, hebben geprobeerd om alles in goede banen te leiden. Ook is de samenwerking niet optimaal geweest. Momenteel is het dus zaak om de stukken op te rapen, in elkaar te lijmen en er weer wat van te maken.

De continuïteit van Ubuntu NL is niet in gevaar, maar er zal hard gewerkt moeten worden om alles organisatorisch weer op poten te zetten.

Quatroking

  • Gast
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/09, 22:46:35 »
Wie is er nu nog over van het team?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/09, 22:50:23 »
Citaat van: Quatroking
Wie is er nu nog over van het team?
http://www.ubuntu-nl.org/ubuntunl/wieiswie

Wij gaan door: uitleg
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/09, 22:51:39 »
Citaat van: Johanvd
De continuïteit van Ubuntu NL is niet in gevaar, maar er zal hard gewerkt moeten worden om alles organisatorisch weer op poten te zetten.
Kijk, zonder nou tot sentimentaliteit te willen vervallen.....
Weggaan valt niet mee.
Blijven en puinruimen ook niet.

Ik zie dit alles als een proces waar we met elkaar doorheen moesten en moeten. Een proces waar Ubuntu-NL hopelijk alleen maar beter van kan worden.
Ik wens jullie veel daadkracht en wijsheid toe.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Skilltone

  • Gast
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/09, 23:09:36 »
Goede avond,

Als ik zo vrij mag zijn om te evalueren, is eigenlijk ubuntu-nl te groot geworden, en vraag om een proffesionelere aanpak, dan al die tijd gedacht is, en die niet kunnen worden gemaakt door de vertrekkende, als misschien huidige groep medewerkers.

Dit in orde, dat het belangrijkste binnen een samenwerking, als gezamelijk leiden  eht woord "communicatie". Met daarin de woorden "niet alleen woorden, maar ook daden" als een lijn staat. Ik weet natuurlijk ook niet hoe de lijn loopt van verantwoording en eindverantwoording, van het geheel, of gedeelte vorming. Waaraan ook aandacht aan vereist is.

Ik wens je veel succes ermee, maar dit dan niet op deze manier te weergeven op een forum. Het is niet alleen een onproffesionele aanpak, men hoeft het "kwaad" niet te weten, en de mensen die het weten, houden het kwaad, intern wel stil. slapende honden nooit wakker maken.

MvG

Martin

Offline lordnoid

  • Lid
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/09, 23:33:19 »
Citaat van: Skilltone
Goede avond,

Als ik zo vrij mag zijn om te evalueren, is eigenlijk ubuntu-nl te groot geworden, en vraag om een proffesionelere aanpak, dan al die tijd gedacht is, en die niet kunnen worden gemaakt door de vertrekkende, als misschien huidige groep medewerkers.

Dit in orde, dat het belangrijkste binnen een samenwerking, als gezamelijk leiden  eht woord "communicatie". Met daarin de woorden "niet alleen woorden, maar ook daden" als een lijn staat. Ik weet natuurlijk ook niet hoe de lijn loopt van verantwoording en eindverantwoording, van het geheel, of gedeelte vorming. Waaraan ook aandacht aan vereist is.

Ik wens je veel succes ermee, maar dit dan niet op deze manier te weergeven op een forum. Het is niet alleen een onproffesionele aanpak, men hoeft het "kwaad" niet te weten, en de mensen die het weten, houden het kwaad, intern wel stil. slapende honden nooit wakker maken.

MvG

Martin
Ben ik het wel mee eens. Het had van mij niet gemeld hoeven worden. Maar het is ook logisch dat er mensen om vragen als er plotseling een paar moderators weg gaan.

Wij gaan door: uitleg
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/09, 23:38:59 »
Beste Martin, ik ben het daar niet mee eens.

De essentie van open source communities is de transparantie waarmee discussies plaatsvinden. Het gegeven dat de Ubuntu filosofie staat voor waardigheid en menselijkheid moet niet verhinderen dat openlijk eventuele tekortkomingen in het team en de organisatievorm van Ubuntu-NL worden besproken.

Het simpele feit dat drie centrale figuren er vrijwel tegelijk mee stoppen valt iedereen op en roept vragen op. Een gemiddelde media trainer zal dan direct uitleggen dat stil blijven en roepen dat de zaak onder controle is niet helpt.  Ik waardeer de openheid die Johan nu betracht en ik mag hopen dat deze lijn wordt doorgezet.

De punten die Johan noemt zijn al eerder opgevallen, bij meerdere mensen. Ontevredenheid zul je altijd tegenkomen in een gemeenschap, maar de genoemde punten raken de fundamenten van Ubuntu-NL (en misschien ook andere online gemeenschappen van Linux gebruikers die elkaar ondersteunen).  Een open en solide discussie kan alleen maar bijdragen aan het erkennen van die fundamentele vraagstukken. Daarnaast denk ik dat in deze gemeenschap voldoende betrokken mensen rondlopen om ook weer de oplossing te formuleren. Ook dat is de aard van 'open'.

Groetjes

Jan Stedehouder

Offline ptb

  • Lid
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/09, 23:48:00 »
Bedankt voor de verheldering.Het lijkt op groeistuipen in een groter wordende organisatie.Jammer dat er mensen zoveel last van hebben ondervonden dat ze stopten.

Wij gaan door: uitleg
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/10, 01:46:53 »
Met groter worden word bedoeld de activiteiten zoals de release party's.

Vond het toch al heel wat dat dit gedaan werd, het vergt erg veel tijd en energie.
Daarnaast nog wat andere activiteiten en dan sja ?
Moet je een groter team hebben met mensen die hiervoor organisatie gevoel hebben.
Ikzelf zit altijd met veel bewondering te kijken naar 2 kennissen van me die dingen organiseren.
het lijkt makkelijk en het lijkt of ze dit uit hun mouw schudden, maar weet uit ervaring dat dit niet zo is.

Alleen een forum moderaten is niet zo heel erg tijdrovend, ondanks dat je altijd wel een oogje in het zeil moet houden.
Maar wederom moet je dit met een grote groep doen anders kost het idd teveel tijd en word je moe.

last but not least
onenigheid over het modderen, sja

wij hanteren een vrij simpel concept.
We bepraten iets, en stemmen erover.
en vervolgens maakt de baas uit wat er gebeurt.
Of in twijfel word hetgeen wat bedacht is 4 weken uitgeprobeerd en word er bekeken hoe dit werkt.

Klinkt lullig maar tis het enigste wat goed werkt en waar uiteindelijk iedereen vrede mee heeft.
Heeft iemand er geen vrede mee dan stopt diegene ermee en komt er een nieuwe voor in de plaats.

uiteindelijk houd je een homogeen team over,
echter dit kan best wel een jaartje of wat duren.

Ik vrees echter dat hier de grootste bottleneck is geweest teveel willen doen met te weinig mensen.
Denk dan ook dat jullie eerst pas op de plaats moeten maken en een activiteiten lijstje moeten maken.

Bijv. waar begon het mee ?
*Forum
*IRC
enz enz
Dan van boven naar beneden bekijken wat wel te doen is en wat niet.
eventueel een aparte groep oprichten die bijv. alleen de release party's doen.
Dus wederom hiervoor mensen aantrekken die dit in de vingers hebben.
enz enz



Maja, wie weet wat de toekomst brengt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Wij gaan door: uitleg
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/10, 05:59:28 »
Een belangrijke informatie naar de toekomst toe, is misschien ook te weten hoeveel van het "werk achter de schermen" en welke delen ervan, ook fysieke verplaatsingen met zich meebrengen.
Ik probeer te verduidelijken: deze community strekt zich uit over twee landen. Da's een hele afstand.
Modereren kan je allicht vanuit je zetel thuis (vermoed ik, graag een bevestiging).
Vergaderen, hoe doen jullie dat ?  Op IRC ?  Videoconferentie ? ...
Releaseparty's organiseren, beursstanden bemannen, dat is op verplaatsing...
Zo zijn er wellicht nog een hoop praktische zaken die niet in de kouwe kleren kruipen, en eventuele kandidaten moeten daar wel zicht op hebben.
Verder sluit ik me aan bij Gandyman: delegeren en organiseren.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/10, 06:56:29 »
Ik heb een vermoeden dat er door sommigen een foute conclussie getrokken wordt. Zonder in de details te willen treden kan ik het zo misschien verwoorden: Het groter worden van ubuntu-nl vereist uiteraard dat er ook mensen aan de top zitten die vooruit willen. Als er mensen aan de top zitten die de boel vertragen en blokkeren. Zich vastklampen aan hun stoel en de teamleden met grote vertraging of na lang aandringen pas antwoorden op hun grieven krijg je inderdaad stress. Maar ja, we kunnen er niet omheen omdat ze de knopjes hebben.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Wij gaan door: uitleg
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/10, 07:39:52 »
Dat van die knopjes had ik zo al vermoed/gevreesd...
Wat kan er aan gebeuren ?  Een internationale staking ?  Vierentwintig uur lang alleen inloggen als gast en nergens op antwoorden ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/10, 08:40:08 »
Het komt er nu op aan zo snel mogelijk nieuwe gemotiveerde mensen te vinden die vooruit willen en met een beetje geluk is de schokgolf die nu door Ubuntu-nl gaat voldoende om de boel weer op gang te trekken. Al zal het dan zonder al de afhakers zijn.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/10, 10:17:42 »
Citaat van: bartek
Het komt er nu op aan zo snel mogelijk nieuwe gemotiveerde mensen te vinden die vooruit willen en met een beetje geluk is de schokgolf die nu door Ubuntu-nl gaat voldoende om de boel weer op gang te trekken. Al zal het dan zonder al de afhakers zijn.
Eerlijk gezegd, denk ik niet dat deze schokgolf daarvoor zal zorgen. Ik zou het gepast vinden wanneer "hogerhand" zou ingrijpen: daarmee bedoel ik dan bijvoorbeeld Jono Bacon, de gemeenschapsbeheerder van heel Ubuntu.

Wij gaan door: uitleg
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/10, 11:00:29 »
Nee hoor bartek, dat had ik al eerder tussen de regels door gelezen, echter wilde er niet dieper op ingaan.

Tuurlijk is het belangrijk dat het team de vrije hand te heeft in de zaken waar ze mee bezig zijn, anders kunnen ze hun werk niet goed doen.

De mensen van de werkvloer die er aldoor mee bezig zijn weten vaak het beste waar de knelpunten zitten en wat de oplossingen ervoor zijn.
En dus moeten ze de vrije hand hebben in een aantal zaken zonder dat de top zich ermee bemoeid.
Welliswaar op de hoogte houden en het bespreken, maar verder zelf uitzoeken en afhandelen.

Let wel ik wil de personen in kwestie niet verdedigen, maar wil wel dit zeggen.
Denk dat zij na verloop van tijd ook in een situatie zijn gekomen waar ze zomaar ff geen raad mee weten.
Ubuntu groeit erg snel en verandert erg snel, en dus moeten er snel zaken aangepast worden en snel beslissingen genomen worden.

Omdat ze of geen raad weten ermee of twijfelen omdat ze niet aldoor op de werkvloer zitten zullen ze te langzaam zijn met beslissen wat weer frustratie oplevert op de werkvloer.
Ik houd het even op onervarenheid van de top.

Bij ons is het opgelost door de houding aan te nemen dat het van ons allemaal is.
En dus heeft iedereen enorm veel vrijheid in alles wat betreft de website's en de forum's.

Alleen zeer ingrijpende zaken word tot op de top overlegd.

BTW dit klinkt allemaal erg zwaar, maar ik weet niet hoe het anders duidelijk te maken.
In werkelijkheid werkt het op deze manier, maar is er niet echt een top en werkvloer verhouding.
En zijn we allemaal gelijk, het loopt nu eenmaal zo en blijkt een goede formule te zijn.

Ik denk dat de huidige Ubuntu top hier ook van moet leren en alles moet relativeren en de werkvloer meer vrijheid moet geven.
Niet bang zijn dat mensen iets verknallen, gewoon vertrouwen hebben.

Ook bij ons gaat er wel eens iets fout, met name een drukfout waardoor en een Gigje aan data verdwijnt op de server. :P
Kwestie van backup terug zetten en de boel draait weer :D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline siegi

  • Lid
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/10, 17:26:12 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: bartek
Het komt er nu op aan zo snel mogelijk nieuwe gemotiveerde mensen te vinden die vooruit willen en met een beetje geluk is de schokgolf die nu door Ubuntu-nl gaat voldoende om de boel weer op gang te trekken. Al zal het dan zonder al de afhakers zijn.
Eerlijk gezegd, denk ik niet dat deze schokgolf daarvoor zal zorgen. Ik zou het gepast vinden wanneer "hogerhand" zou ingrijpen: daarmee bedoel ik dan bijvoorbeeld Jono Bacon, de gemeenschapsbeheerder van heel Ubuntu.
Ik zou ubuntu-nl nu even de tijd geven om te proberen naar een oplossing te zoeken. Een nieuw model opstellen voor ubuntu-nl doe je echt niet van vandaag op morgen.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/10, 18:04:39 »
Gandyman: Niet alleen de vrije hand geven is belangrijk. Maar ook steun. Ze moeten vragen waar ze mee kunnen helpen, hoe ze 't werk van de teams eenvoudiger kunnen maken, soms een man extra bij aannemen om een bepaalde taak zoals het aanpassen van de docu of extra hulp voor de release party leveren, steun aan Canonical zelf vragen. De mensen die goed werk geleverd hebben in 't zonnetje zetten bij Canonical, ... Als teamlid moet je niet zelf de hele tijd om die dingen vragen, teamleiders moeten dit aanvoelen. Zelf voorstellen doen hoe het nog kan. Het werd bij momenten genant om alweer iets/hetzelfde te moeten vragen. Nu wordt er teveel in het ijle gewerkt. Sommige teamleiders hebben geen idee waar je mee bezig bent, zoiets kan niet. Je staat er soms alleen voor en krijgt vaak nog niet eens een bedankje voor 't geleverde werk. Alsof ze in een ivoren toren leven.

Er moet daarboven echt iets veranderen. Er is er 1 die zich vastklampt aan zijn postje terwijl ie absoluut niet de kwaliteiten heeft om op die plaats te zitten. Nieuwe teamleiders moeten aangesteld worden en bepaalde teamleiders die niet goed op hun plaats zitten verplaatsen naar een post die ze beter ligt. Dennis heeft reeds een stapje opzij gezet, is wel nog teamleider maar houd zich nu uitsluitend bezig met de servers en website, knap gedaan. Ik klink nu ff hard maar het is goedbedoelt. Met alleen het beste voor Ubuntu-nl voor ogen. Misschien doen ze er wat mee, waarschijnlijk niet maar het is toch maar weer gezegd, alleen doe ik het nu publiekelijk :)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Drummies

  • Lid
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/10, 19:04:36 »
als eerste een compliment voor je openheid je verhaal door lezend er zit een hoop oud zeer (frustratie)

bij deze een vraag bart wat is het criterium waaraan een teamleider moet voldoen er zijn forumleden die bedrijfsmatig zo,n functie bekleden, en met een frisse doch bedrijfsmatige kijk op de wereld iets kunnen betekenen

is er sprake van een selectie procedure,hoe worden leden gepolst of ze ambitie hebben om het eea te willen gaan betekenen voor ubuntu-nl

of is het wachten tot iemand op de deur klopt
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #18 Gepost op: 2008/10/10, 19:17:09 »
drummies: Om lid te worden moet je positief opvallen bij de teamleden. Inzet hier op 't forum, help je vaak mee op IRC, schrijf je af en toe iets op de wiki, doe je vertaalwerk, help je mee op release parties, ... Als je een tijdje goed bezig bent val je automatisch op en wanneer er een plaats vrijkomt of nood is aan een extra man wordt je gevraagd.

Ik heb al 1 naam horen vallen van een potentieel teamlid. Ik weet niet of ze 't hem al gevraagd hebben maar ik vind het een goede keuze. Maar ik ben er wel zeker van dat ze op zoek gaan naar meerdere.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline siegi

  • Lid
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #19 Gepost op: 2008/10/10, 19:17:14 »
Citaat van: drummies
als eerste een compliment voor je openheid je verhaal door lezend er zit een hoop oud zeer (frustratie)

bij deze een vraag bart wat is het criterium waaraan een teamleider moet voldoen er zijn forumleden die bedrijfsmatig zo,n functie bekleden, en met een frisse doch bedrijfsmatige kijk op de wereld iets kunnen betekenen

is er sprake van een selectie procedure,hoe worden leden gepolst of ze ambitie hebben om het eea te willen gaan betekenen voor ubuntu-nl

of is het wachten tot iemand op de deur klopt
Het team gaat nu niet hals overkop worden uitgebreid. We moeten eerst zien hoe we alles binnen ubuntu-nl gaan regelen.  Dus heb even wat geduld.

De selectie procedure zoals bbartek die omschrijft werd vroeger idd toegepast.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #20 Gepost op: 2008/10/10, 20:06:36 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: bartek
Het komt er nu op aan zo snel mogelijk nieuwe gemotiveerde mensen te vinden die vooruit willen en met een beetje geluk is de schokgolf die nu door Ubuntu-nl gaat voldoende om de boel weer op gang te trekken. Al zal het dan zonder al de afhakers zijn.
Eerlijk gezegd, denk ik niet dat deze schokgolf daarvoor zal zorgen. Ik zou het gepast vinden wanneer "hogerhand" zou ingrijpen: daarmee bedoel ik dan bijvoorbeeld Jono Bacon, de gemeenschapsbeheerder van heel Ubuntu.
Hmm. Geen slecht idee trouwens. Een soort superbemiddelaar. Nooit aan gedacht.....

Offline Drummies

  • Lid
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #21 Gepost op: 2008/10/10, 20:26:21 »
Citaat van: siegi
Citaat van: drummies
als eerste een compliment voor je openheid je verhaal door lezend er zit een hoop oud zeer (frustratie)

bij deze een vraag bart wat is het criterium waaraan een teamleider moet voldoen er zijn forumleden die bedrijfsmatig zo,n functie bekleden, en met een frisse doch bedrijfsmatige kijk op de wereld iets kunnen betekenen

is er sprake van een selectie procedure,hoe worden leden gepolst of ze ambitie hebben om het eea te willen gaan betekenen voor ubuntu-nl

of is het wachten tot iemand op de deur klopt
Het team gaat nu niet hals overkop worden uitgebreid. We moeten eerst zien hoe we alles binnen ubuntu-nl gaan regelen.  Dus heb even wat geduld.

De selectie procedure zoals bbartek die omschrijft werd vroeger idd toegepast.
er bekruip me iets vreemds alsof ik in iets hard geworden zachts staat te prikken

zit ik er ver naast als ik concludeer dat de verkeerde leden zijn opgestapt(enkel om zichzelf tegen erger te beschermen), normaliter zouden juist deze leden een mentor kunnen zijn die nieuwe leden gaan coachen/begeleiden

bovenstaande gaat alleen maar op als er een goede samenwerking is die was en is er duidelijk niet en als die ¨rotte appels¨ niet verwijderd worden komt die er ook niet en vrees ik met grote vrezen
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Wij gaan door: uitleg
« Reactie #22 Gepost op: 2008/10/10, 20:38:20 »
Citaat van: pjotr123
Eerlijk gezegd, denk ik niet dat deze schokgolf daarvoor zal zorgen. Ik zou het gepast vinden wanneer "hogerhand" zou ingrijpen: daarmee bedoel ik dan bijvoorbeeld Jono Bacon, de gemeenschapsbeheerder van heel Ubuntu.
Ik vind dat een ongekend goede suggestie. Gek eigenlijk dat we daar nooit eerder op zijn gekomen.
Maar soms heb je een buitenstaander nodig om de zaak op de rails te krijgen.
Het voordeel is: vreemde ogen dwingen.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Wij gaan door: uitleg
« Reactie #23 Gepost op: 2008/10/10, 22:44:34 »
Jammer dat het allemaal zo moet lopen. Ik vind het persoonlijk ook heel vervelend dat juist de mensen van het team vertrekken die het persoonlijke contact zochten wanneer ik iets probeerde te organiseren.
Als ik alle berichtgeving lees, dan bekruipt mij ook steeds meer de angst dat het team er niet meer uit komt en dat er van hogerhand ingegrepen moet worden. Ik vraag me alleen af hoe dat werkt? Wie moet daarom vragen; zijn daar regels voor? Is er bij Ubuntu-NL dan geen sprake meer van"ubuntu"?

Ik ga natuurlijk gewoon door met Ubuntu. Ubuntu is voor mijn niet afhankelijk van Ubuntu-NL!

De vertrekkers blijven de ontwikkelingen vanaf de zijlijn volgen heb ik gemerkt. Een kritische noot bij de ontwikkelingen van het UBUNTU-NL kan geen kwaad. Het huidige team wens is heel veel wijsheid! Wees vooral open, helder en duidelijk.