Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wij gaan door: uitleg  (gelezen 17822 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #25 Gepost op: 2008/10/10, 23:17:05 »
Citaat van: stani
http://www.ubuntu-nl.org/ubuntunl/organisatie
De feitelijke zeggenschaps-structuur (hiërarchie) komt niet overeen met dat schema. Dat is een van de hoofdoorzaken van de huidige crisis.

Wij gaan door: uitleg
« Reactie #26 Gepost op: 2008/10/10, 23:30:59 »
Dit schema laat wel zien dat er een scheve taakverdeling is...

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #27 Gepost op: 2008/10/11, 00:57:41 »
Citaat van: siegi
De selectie procedure zoals bbartek die omschrijft werd vroeger idd toegepast.
Kun je me dan de nieuwe eens uitleggen. Ik ben namenlijk 1 week weg en er blijkt al heel wat verandert te zijn.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #28 Gepost op: 2008/10/11, 01:17:46 »
Citaat
Technisch beheer:   Seveas, SWAT
Operationeel beheer:   Seveas, SWAT
Als ik het nieuwe schema zo bekijk zijn er uiteindelijk maar 2 teamleiders meer in plaats van 4 zoals vroeger.
De functie teamleider zoals die in het organigram staat is net zoals vroeger enkel een papieren functie.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #29 Gepost op: 2008/10/11, 01:26:10 »
Citaat van: bartek
Citaat
Technisch beheer:   Seveas, SWAT
Operationeel beheer:   Seveas, SWAT
Als ik het nieuwe schema zo bekijk zijn er uiteindelijk maar 2 teamleiders meer in plaats van 4 zoals vroeger.
De functie teamleider zoals die in het organigram staat is net zoals vroeger enkel een papieren functie.
Bart, het organigram op http://www.ubuntu-nl.org/ubuntunl/organisatie is nog steeds het oude... er is nog geen nieuwe.

Skilltone

  • Gast
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #30 Gepost op: 2008/10/11, 01:41:16 »
aanpassing vereist, dit was niet mijn bericht

Wij gaan door: uitleg
« Reactie #31 Gepost op: 2008/10/11, 13:06:21 »
Ik ben blij dat de discussie over dit belangrijke probleem hier verder loopt. Bedankt Johanvd. Ik meen te begrijpen hoe lastig het is om toelichting te geven zonder personen op hun tenen te gaan staan. Respect.
De suggestie van Pjotr vind ik uitstekend. Dergelijke problemen worden immers niet opgelost als de oorzaak blijft bestaan .
 
Ook Jan Stedehouder maakt een sterk punt:
Citaat van: Jstedehouder
De essentie van open source communities is de transparantie waarmee discussies plaatsvinden. Het gegeven dat de Ubuntu filosofie staat voor waardigheid en menselijkheid moet niet verhinderen dat openlijk eventuele tekortkomingen in het team en de organisatievorm van Ubuntu-NL worden besproken.
Ik hoop dat we hier samen beter uit kunnen komen en vind het ook heel positief dat de leden die recent afscheid hebben genomen aan deze discussie meedoen. Het zou aan te bevelen zijn als ALLE teamleden aan deze discussie zouden bijdragen. Misschien kan dit een aansporing daartoe zijn.
Dat hoeft immers niet over personen te gaan, maar wel over zaken en inzichten die publiekelijk kunnen en mogen worden besproken. En die kunnen helpen bij het verbeteren van het gewenste teamwork; met in gedachten steeds de inhoudelijkheid zoals verwoord door Jan Stedehouder.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Wij gaan door: uitleg
« Reactie #32 Gepost op: 2008/10/20, 21:28:15 »
De titel van dit topic luidt: we gaan door: uitleg.  
Dat klinkt hoopvol, maar ruim 9 dagen na de laatste reactie is het wel heel stil geworden.
Soms is dat ook welkom en schept het de ruimte voor een nieuw begin.

Helaas weten nu nog niet wie bedoeld wordt met: ''WE''.
Laten we hopen dat achter de schermen hard wordt gewerkt aan een meer gewenste nieuwe struktuur....
Ik meen althans uit voorgaande begrepen te hebben dat dat gewenst is.
En als we over 'strukturen praten, praten we vaak gewoon over mensen....
Wie gaat er door, met uitleg?
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline siegi

  • Lid
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #33 Gepost op: 2008/10/20, 23:06:10 »
Het is inderdaad 9 dagen stil. Maar een vergadering plannen tussen alle teamleden is niet makkelijk binnen korte tijd. Deze komt er binnen enkele dagen en nadien zullen de besliste zaken wel naar buiten gebracht worden.
Met andere woorden we hebben wat tijd nodig.
Wat er met we bedoeld word kan je zien onder de pagina wie is wie.
http://www.ubuntu-nl.org/ubuntunl/wieiswie

Wij gaan door: uitleg
« Reactie #34 Gepost op: 2008/10/20, 23:13:55 »
Alvast veel goede moed, bereidwillige inzet, voldoende tijd, rust en saamhorigheid gewenst.
Ik kan niet namens forumleden hier spreken, maar weet dat velen jullie werk heel bijzonder waarderen.
Aarzel dus ook niet om als (al of niet vernieuwde) teamleden naar buiten te treden als de situatie dat toelaat.
ALVAST SUCCES GEWENST !!
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Dave

  • Lid
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #35 Gepost op: 2008/10/21, 21:34:09 »
Weet je, ik zit vrijwel dagelijks op dit forum maar ik heb echt geen idee wat er allemaal speelt en wie wat doet of allemaal moderator speelt of vertaald enz.
In die andere 3 topics ook maar niets gezegd.

Ik kreeg het idee wat bij veel verenigingen speelt met nieuwkomers die gelijk hard aan de kar gaan trekken en gefrustreerd raken als die kar niet vanzelf achter hun nieuwe leidsels aan rolt.

De nuchtere commentaren van Jan S. vind ik steeds geweldig om te lezen en Pjotr kan er ook wat van.
Johan ken ik vooral van zijn tothepoint technische bijdragen.
De herinstalaties van 6.06 waren met de handleiding van Bart zo gepiept. enz.
Je ziet, ik kan niet meer op hoesten dan ik van ze lees en leer hier op het forum.
Vrijwillige bijdragen zijn altijd welkom. Op een gegeven moment gaan zaken een verplicht karakter krijgen en als er dan geen waardering voor komt of zelfs het tegendeel stopt het gewoon.

Heb ik toch m'n 5cent gegeven maar wel nadrukkelijk in z'n algemeenheid van verenigings leven uit ervaring.
Op alles zal wat aan te merken zijn maar tis een rode draad die ik er in zie bij veel verenigingen.

Verder vind ik Ubuntu nog steeds een welhaast orgastisch genoegen elke dag weer na jarenlang ge-emmer met wat anders.

Offline Dave

  • Lid
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #36 Gepost op: 2008/10/21, 21:40:23 »
tjeezus zo'n lang epistel van mij? pffftt

Offline Soul-Sing

  • Lid
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #37 Gepost op: 2008/10/21, 22:01:21 »
Citaat
Ik kreeg het idee wat bij veel verenigingen speelt met nieuwkomers die gelijk hard aan de kar gaan trekken en gefrustreerd raken als die kar niet vanzelf achter hun nieuwe leidsels aan rolt.
ik weet niet of je de stoet aan afhakers in beeld hebt, maar deze mensen zijn niet bepaald 1 dagvliegen, of de eerste de besten, die eventjes de boel hebben willen omgooien. deze schets/bijdrage geeft geen waarachtig beeld van mensen die gedurende soms jaren die kar hebben getrokken.
=stelletje nieuwkomers......=
=gefrustreerd raken als alles even niet......=

toe maar zeg.

Offline Dave

  • Lid
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #38 Gepost op: 2008/10/21, 22:21:28 »
zoals expliciet gezegd das een algemeen beeld bij verenigingen en dat eventjes kan ook enkele jaren zijn maar vanuit de oude garde gezien...
Ik heb dat meerdere malen zien passeren en ook voorspeld bij sommigen.
In dit geval van Ubuntu heb ik er als eenvoudige forumer totaal geen zicht op wie/wat dus voel je niet aangesproken.

Waar het eigenlijk om draait dat iedereen het beste voor heeft en het samen toch niet constructueel is.
Dat kan frustrerend werken.
Zwarte pieten zijn er zelden. Hier al zeker niet.

De politieke weg is ook een zeer langzame weg, krijg je verzetstrijders die na jaren strijdt toch weer voor de politieke weg kiezen omdat ze nu gehoord worden.
Zo erg is het hier niet, tis maar een vage vergelijk.

Wij gaan door: uitleg
« Reactie #39 Gepost op: 2008/10/21, 22:37:33 »
Citaat van: Dave
tjeezus zo'n lang epistel van mij? pffftt
Dat zijn we zeker niet gewend van je Dave, meestal ben je kort en bondig, maar af en toe moet je toch even je hart luchten. :)

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Dave

  • Lid
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #40 Gepost op: 2008/10/21, 23:19:01 »
Voor iedereen hier een...


Wij gaan door: uitleg
« Reactie #41 Gepost op: 2008/10/21, 23:53:30 »
Citaat van: leoquant
ik weet niet of je de stoet aan afhakers in beeld hebt, maar deze mensen zijn niet bepaald 1 dagvliegen, of de eerste de besten, die eventjes de boel hebben willen omgooien. deze schets/bijdrage geeft geen waarachtig beeld van mensen die gedurende soms jaren die kar hebben getrokken.
=stelletje nieuwkomers......=
=gefrustreerd raken als alles even niet......=

toe maar zeg.
Ach, volgens mij zegt Dave alleen maar dat ie geniet van het forum en er veel aan heeft gehad en werkelijk niet snapt wat het probleem nou precies is. Dat lijkt me inderdaad niet verwonderlijk.

Als ik de zaak in een ongekende notendop samenvat, komt het ruigweg hier op neer:
Nu Ubuntu-nl groter wordt zie je dat er behoorlijk veel taken bij komen. Dat vergt nogal wat van de vrijwilligers die de tent runnen. Ze zijn bezig met een bijna niet te overzien vrijwilligersklusje. Een klusje waaraan soms geen einde lijkt te komen.
Het vergt ook veel van de teamleiders. Ze komen er niet meer met alleen maar technische kennis.
Met technische kennis kun je prima een website op poten zetten en een server draaiende houden. Alleen, met technische kennis alleen hou je geen team bij elkaar.
Binnen zo'n team draait het om communicatie, een teamgevoel etc.
En ja, communicatie komt je niet aanvliegen.
Dat voel je aan of dat ga je leren.
Maar het is zeker wel te doen.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Wij gaan door: uitleg
« Reactie #42 Gepost op: 2008/10/22, 06:21:49 »
Citaat van: laacque
En ja, communicatie komt je niet aanvliegen.
Dat voel je aan of dat ga je leren.
Maar het is zeker wel te doen.
Dat vind ik nou een heel zinnige opmerking.  Ter vergelijking: ik heb pas weer een nieuwe baas.  Nu heeft die véél goede ideeën en een visie waar de meesten wel achter kunnen staan en veel voor willen doen, maar die baas kan het niet overbrengen.  Dat zorgt voor een gebrek aan begeestering en ik zie nu al enkele afhakers, ook onder de gemotiveerden en de harde werkers.
Nou, dan moet ik tegen die baas maar eens even zeggen dat er iets scheelt met de communicatie...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #43 Gepost op: 2008/10/22, 06:31:44 »
We hebben heel binnenkort een in real life meeting. Hierna komt er vast meer informatie :)

Offline KenSentMe

  • Lid
    • http://www.vandenieuwenhof.nl
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #44 Gepost op: 2008/10/22, 09:24:34 »
Het is misschien een idee om ook weer eens een openbare meeting te organiseren, zoals de Wintermeeting in Den Haag, bijna twee jaar geleden: https://wiki.ubuntu.com/NlWinterMeeting2007 . Concrete plannen worden er misschien niet al te veel gemaakt, maar het helpt wel om mensen meer betrokken te krijgen bij Ubuntu-nl en om misschien nieuwe mensen aan te trekken die een karretje kunnen trekken.

Offline Double12

  • Lid
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #45 Gepost op: 2008/10/22, 11:50:12 »
Citaat van: KenSentMe
Het is misschien een idee om ook weer eens een openbare meeting te organiseren, zoals de Wintermeeting in Den Haag, bijna twee jaar geleden: https://wiki.ubuntu.com/NlWinterMeeting2007 . Concrete plannen worden er misschien niet al te veel gemaakt, maar het helpt wel om mensen meer betrokken te krijgen bij Ubuntu-nl en om misschien nieuwe mensen aan te trekken die een karretje kunnen trekken.
Daar zit wel wat in. Maar waar werd dat vorige keer dan gehouden....bij iemand thuis ofzo?

Offline KenSentMe

  • Lid
    • http://www.vandenieuwenhof.nl
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #46 Gepost op: 2008/10/22, 11:57:10 »
Citaat van: Double12
Citaat van: KenSentMe
Het is misschien een idee om ook weer eens een openbare meeting te organiseren, zoals de Wintermeeting in Den Haag, bijna twee jaar geleden: https://wiki.ubuntu.com/NlWinterMeeting2007 . Concrete plannen worden er misschien niet al te veel gemaakt, maar het helpt wel om mensen meer betrokken te krijgen bij Ubuntu-nl en om misschien nieuwe mensen aan te trekken die een karretje kunnen trekken.
Daar zit wel wat in. Maar waar werd dat vorige keer dan gehouden....bij iemand thuis ofzo?
In een villa/kantoorgebouw in Den Haag. Locaties voor bijeenkomsten zijn altijd wel te vinden.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #47 Gepost op: 2008/10/22, 13:20:53 »
Ik ken (helaas) ook de details niet van dit verhaal, maar het is tegenwoordig een onoverkomelijk feit dat er steeds iets in deze aard gebeurd met online Community's. Ik heb talloze fora over allerhande onderwerpen door dezelfde fase zien gaan: een deel wil vooruit en naar de toekomst kijken en een deel wil/kan dat niet (om welke reden dan ook) en blijft ter plaatse trappelen.
In sommige gevallen zijn de gevolgen van zo'n fase gunstig voor de community: er wordt kritischer gekeken naar de leiding en alles wordt tot in de kleinste details onder de loep genomen. Zo ga je bestaande processen verbeteren en ze eventueel vervangen of schrappen en nieuwe, gemotiveerde mensen aantrekken.
In andere gevallen heeft zo'n fase echter nadelige gevolgen: een bepaalde 'groep' uit de community is het oneens met de (rest van de) leiding en begint een eigen gelijkaardig project, maar dan op de manier zoals zij het zien. Na verloop van tijd heb je dan twee middelgrote community's die elkaar het licht niet gunnen. Onnodig om te zeggen dat dit een absurde en totaal overbodige (en vooral ook ongewenste) situatie is.

Gelukkig zijn de mensen hier op Ubuntu-nl volwassen genoeg om in te zien dat men er via de eerste mogelijkheid ook wel kan geraken. Via overleg en goede communicatie komen jullie er zeker uit! Ik wens jullie veel succes tijdens de komende meeting! Jullie komen er zonder twijfel sterker uit!

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Wij gaan door: uitleg
« Reactie #48 Gepost op: 2008/10/22, 13:37:39 »
Citaat van: Prosper
Citaat van: laacque
En ja, communicatie komt je niet aanvliegen.
Dat voel je aan of dat ga je leren.
Maar het is zeker wel te doen.
Dat vind ik nou een heel zinnige opmerking.  Ter vergelijking: ik heb pas weer een nieuwe baas.  Nu heeft die véél goede ideeën en een visie waar de meesten wel achter kunnen staan en veel voor willen doen, maar die baas kan het niet overbrengen.  Dat zorgt voor een gebrek aan begeestering en ik zie nu al enkele afhakers, ook onder de gemotiveerden en de harde werkers.
Nou, dan moet ik tegen die baas maar eens even zeggen dat er iets scheelt met de communicatie...
Dat zou ik zeker doen Prosper. Communicatie is welles waar een middel om een doel te bereiken, echter het middel moet wel goed zijn anders bereik je nooit het doel.
Citaat van: Johanvd
We hebben heel binnenkort een in real life meeting. Hierna komt er vast meer informatie :)
Is deze meeting voor een ieder toegankelijk of alleen voor de moderators etc?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline siegi

  • Lid
Wij gaan door: uitleg
« Reactie #49 Gepost op: 2008/10/22, 17:16:43 »
Citaat van: Gijsbert
Is deze meeting voor een ieder toegankelijk of alleen voor de moderators etc?
Gijs
Dit is een gesloten meeting.
Voor de toekomst zijn we aan het denken om met bepaalde regelmaat een open meeting te organiseren. Maar hier later meer over :)