Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu eruit laten zien als Unity  (gelezen 1106 keer)

Offline nieuwbie

  • Lid
Xubuntu eruit laten zien als Unity
« Gepost op: 2017/04/23, 12:33:17 »
Hoi Frederik,

Jaja, dat Xubuntu is echt een fijn ding. Ik zit hier nu op mijn 10 jaar oude Toshiba laptop te werken met Ubuntu Gnome na het nieuws dat Ubuntu Unity gaat verlaten en met Gnome verder gaat.

Geweldig dat Ubuntu Gnome. Niks mis mee. Maar ergens mis ik nu al de lichtvoetigheid van Xubuntu en ook de zo vertrouwd aanvoelende opzet van zijn schermen.

Zeg Beer, het is eigenlijk wel een idee om eens te kijken naar Xubuntu.  Misschien is dat systeem juist wat je zoekt.

groet,

Just

Haha, omdat Unity eruit gaat en ik er best wel van gecharmeerd ben, maar ook van Xubuntu, heb ik gisteren op een externe HD Xubuntu geïnstalleerd, en vervolgens geprobeerd hem er als Unity uit te laten zien. Kom een heel eind :) Warty-bureaublad jpg, bovenbalk zwart, en een linker starterbalk.

Het enige wat je mist is de dash, omdat in Xubuntu je aparte programma's hebt voor bestanden zoeken, en toepassingen zoeken. Toch? Catfish vindt ook wel programma's, maar dan moet je wel goed kijken. En je mist natuurlijk die integratie van bovenbalk en menubalk van de actieve toepassing, maar daarvoor heb ik de bovenbalk op intelligent verbergen gezet. En je kan wel Unity-ikonen krijgen (Humanity), maar dan wijken de ikonen in de bovenbalk weer af. Ik zou zeggen 75% geslaagde integratie hehe.

Ik denk dat dat mijn dagelijkse opzet gaat worden.

Of kan dat ook anders? Kan je de unity desktop op Xubuntu plempen? Oh wacht: https://askubuntu.com/questions/111400/can-i-install-unity-aside-with-xfce-and-switch-them-as-i-want. Schijnt te kunnen, wordt wel gewaarschuwd voor probleempjes. Was wel 11.10, 2012. Ik ga het es proberen.

Mark
« Laatst bewerkt op: 2017/04/23, 12:39:50 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu eruit laten zien als Unity
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/23, 12:58:00 »
Je kunt ook cairo installeren, dan kan je het uiterlijk van OS-X (Apple) krijgen..............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Xubuntu eruit laten zien als Unity
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/23, 14:04:38 »
Nou Unity installeren werd chaos, geen aparte DE-keuzemogelijkheid bij inloggen, maar 'geïntegreerde' soep, foutmeldingen.

Heb nu ubuntu-desktop geïnstalleerd, dat lijkt wel te werken. Wel een oude versie zo te zien. Ik ga nog even verder kijken of alles werkt.

Voor de geïnteresseerde liefhebber :)
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

DarkEra

  • Gast
Re: Xubuntu eruit laten zien als Unity
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/23, 14:13:16 »
Je kunt ook cairo installeren, dan kan je het uiterlijk van OS-X (Apple) krijgen..............

Pak dan Plank, die is wat lichter in gebruik en zeer populair. Elementary gebruikt deze en komt ook daar vandaan als ik me niet vergis.
Overigens kan je onder Xfce net zo goed een tweede balk als launcher gebruiken, niet zo functioneel als plank of cairo dock maar wel minder belastend voor het systeem.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/23, 14:15:21 door Maik »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Xubuntu eruit laten zien als Unity
« Reactie #4 Gepost op: 2017/04/23, 15:36:37 »
newbie, je hebt hier het draadje gekaapt van Beer gekaapt. Zo komt de focus op jou probleem, en niet op dat van Beer. Interessante discussie met jou, maar je moet hier een nieuw draadje voor aanmaken. Hier ben je om Beer te helpen.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Xubuntu eruit laten zien als Unity
« Reactie #5 Gepost op: 2017/04/23, 17:03:40 »
En nu heeft nieuwbie zijn eigen topic :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu eruit laten zien als Unity
« Reactie #6 Gepost op: 2017/04/23, 18:03:47 »
Overigens kan je onder Xfce net zo goed een tweede balk als launcher gebruiken, niet zo functioneel als plank of cairo dock maar wel minder belastend voor het systeem.
Mijn systeem heeft 3 balken:
één boven, de standaard werkbalk,
één onder, een aangepaste met wat meer mogelijkheden en
één links, als een soort dok, 2x zo groot als de andere balken (deze is 48px) en staat op automatisch verbergen.
Ook heb ik de x+- links-boven gezet en heb ik het oude menu in gebruik.
Dit kan allemaal met een standaard XFCE, ook mijn Debian-XFCE installatie werkt zo.
Deze configuratie gebruik ik sinds 12.04, het lijkt op W-98 en bevalt prima.
Conclusie: Ron is een eigenwijze oude vent en houdt niet van te veel veranderingen  O0
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Xubuntu eruit laten zien als Unity
« Reactie #7 Gepost op: 2017/04/23, 18:29:15 »
Haha, omdat Unity eruit gaat en ik er best wel van gecharmeerd ben, maar ook van Xubuntu, heb ik gisteren op een externe HD Xubuntu geïnstalleerd, en vervolgens geprobeerd hem er als Unity uit te laten zien. Kom een heel eind :) Warty-bureaublad jpg, bovenbalk zwart, en een linker starterbalk.

Het enige wat je mist is de dash, omdat in Xubuntu je aparte programma's hebt voor bestanden zoeken, en toepassingen zoeken. Toch?
In Xubuntu is standaard "slingshot" geïnstalleerd. Dit is even vlug en functioneel als de Unity Dash om via zoeken een programma op te starten. Het vindt inderdaad geen bestanden.
Citaat

Catfish vindt ook wel programma's, maar dan moet je wel goed kijken.
Catfish is vooral bedoeld om bestanden te vinden. De bestandsbeheerder van xfce, thunar, heeft helaas nog geen goede ingebouwde functie om vlug folders/bestanden te vinden.
Hier kan een launcher zoals Albert (http://www.webupd8.org/2015/01/albert-fast-lightweight-quick-launcher.html) véél soulaas bieden, als launcher voor programma's én bestanden.

Citaat
En je mist natuurlijk die integratie van bovenbalk en menubalk van de actieve toepassing, maar daarvoor heb ik de bovenbalk op intelligent verbergen gezet.
Een andere mogelijkheid is standaard ingebouwd in xfce: de titelbalk van gemaximaliseerde programma's automatisch verbergen.
Citaat
Of kan dat ook anders? Kan je de unity desktop op Xubuntu plempen? Oh wacht: https://askubuntu.com/questions/111400/can-i-install-unity-aside-with-xfce-and-switch-them-as-i-want. Schijnt te kunnen, wordt wel gewaarschuwd voor probleempjes. Was wel 11.10, 2012. Ik ga het es proberen.
Je kan er verschillende desktops tegelijk op nahouden. Je programmamenu's worden dan wel bevolkt met heel wat verschillende programma's die hetzelfde doen (bestandsbeheerders, editors). Het kan een beetje rommelig worden, maar op zich kan het.

@ron: dit is heel inspirerend van ervaren linux gebruiker als jij. Meer detail!  Screenshot! Wat doen de verschillende balken precies!  :evil: xfce is heel vaak de desktop van meer gevorderde linuxgebruikers omdat die zo configureerbaar is.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu eruit laten zien als Unity
« Reactie #8 Gepost op: 2017/04/23, 19:10:58 »
Meer detail!  Screenshot!
Bij deze een screenshot, maar het is niets bijzonders.
Dit is gemaakt op mijn laptop ..........
Omdat het een octal boot systeem is, staat de tekst met partitie en versie er ook in.


« Laatst bewerkt op: 2017/04/23, 19:15:05 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Xubuntu eruit laten zien als Unity
« Reactie #9 Gepost op: 2017/04/23, 23:13:13 »
newbie, je hebt hier het draadje gekaapt van Beer gekaapt. Zo komt de focus op jou probleem, en niet op dat van Beer. Interessante discussie met jou, maar je moet hier een nieuw draadje voor aanmaken. Hier ben je om Beer te helpen.

Jah daar was ik ook al bang voor. Al heb ik geen probleem, ik probeerde een oplossing aan te geven. Maar omdat de TS wel interesse toonde voor Xubuntu leek het me ook weer niet helemaal off topic :)

Anyway, bedankt voor mijn hoogsteigen topic  8-)
« Laatst bewerkt op: 2017/04/23, 23:18:33 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Xubuntu eruit laten zien als Unity
« Reactie #10 Gepost op: 2017/04/23, 23:17:50 »
In Xubuntu is standaard "slingshot" geïnstalleerd. Dit is even vlug en functioneel als de Unity Dash om via zoeken een programma op te starten. Het vindt inderdaad geen bestanden.

Catfish is vooral bedoeld om bestanden te vinden. De bestandsbeheerder van xfce, thunar, heeft helaas nog geen goede ingebouwde functie om vlug folders/bestanden te vinden.
Hier kan een launcher zoals Albert (http://www.webupd8.org/2015/01/albert-fast-lightweight-quick-launcher.html) véél soulaas bieden, als launcher voor programma's én bestanden.

Een andere mogelijkheid is standaard ingebouwd in xfce: de titelbalk van gemaximaliseerde programma's automatisch verbergen.

Je kan er verschillende desktops tegelijk op nahouden. Je programmamenu's worden dan wel bevolkt met heel wat verschillende programma's die hetzelfde doen (bestandsbeheerders, editors). Het kan een beetje rommelig worden, maar op zich kan het.

@ron: dit is heel inspirerend van ervaren linux gebruiker als jij. Meer detail!  Screenshot! Wat doen de verschillende balken precies!  :evil: xfce is heel vaak de desktop van meer gevorderde linuxgebruikers omdat die zo configureerbaar is.

Dank je wel voor het uitgebreide commentaar! Vooral dat Albert is interessant.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Xubuntu eruit laten zien als Unity
« Reactie #11 Gepost op: 2017/04/23, 23:51:06 »
Hoi Nieuwbie,

Xubuntu ombouwen naar Unity?? Waarom nou dan toch  :'(. Dat is achteruit rijden. In het startmenu van Xubuntu zit onderaan een venster die net zo werkt als Unity, maar dan niet zo opgeblazen.

Ik heb nu Ubuntu Gnome op mijn 10 jaar oude Toshiba gezet. Duidelijk iets zwaarder als Xubuntu, maar wel een erg leuk systeem. Ik heb er dik schik in. Ik zou zeggen, probeer dat eens in plaats van Unity in Xubuntu zien te wringen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Xubuntu eruit laten zien als Unity
« Reactie #12 Gepost op: 2017/04/24, 12:31:36 »
Xubuntu ombouwen naar Unity?? Waarom nou dan toch  :'(. Dat is achteruit rijden.
Beledig nu mijn tot voor kort favoriete werkomgeving niet  =D

Het mooie van Xubuntu is dat je hem ombouwt naar wat je wil, zelfs naar Windows 10.

@ron: mooie, sobere en efficiënte desktop. Nu herhaal je de bovenste balk onderin, en herhaal je het menu in de vier hoeken. Zou ik normaal niet doen, maar het werkt wellicht wel goed in dit geval, waar je veel "screen real estate" hebt.

Offline MKe

  • Lid
Re: Xubuntu eruit laten zien als Unity
« Reactie #13 Gepost op: 2017/04/24, 13:41:42 »
Zoals ik al in een andere thread postte:
KDE heeft alle functionaliteit van Unity en is simpel om te bouwen naar een Unity gebruikers ervaring:
https://youtu.be/F1i7jAtHcw4

Offline sidonia

  • Lid
Re: Xubuntu eruit laten zien als Unity
« Reactie #14 Gepost op: 2017/04/24, 15:09:18 »
Ik ben al op zoek naar een vervanger van Unity. Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van Budgie.

Mooi strak vormgegeven, en doet tot nu toe alles wat ik wil, en hoe ik het wil.
Maar ik heb nog de tijd tot Ubuntu 18.04.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Xubuntu eruit laten zien als Unity
« Reactie #15 Gepost op: 2017/04/24, 19:24:36 »
Hoi Nieuwbie,

Xubuntu ombouwen naar Unity?? Waarom nou dan toch  :'(. Dat is achteruit rijden. In het startmenu van Xubuntu zit onderaan een venster die net zo werkt als Unity, maar dan niet zo opgeblazen.

Ik heb nu Ubuntu Gnome op mijn 10 jaar oude Toshiba gezet. Duidelijk iets zwaarder als Xubuntu, maar wel een erg leuk systeem. Ik heb er dik schik in. Ik zou zeggen, probeer dat eens in plaats van Unity in Xubuntu zien te wringen.

groet,

Just

Nou zeg, wat is er mis met Unity? Ik vind het heel prettig. Dat ze dat nu gaan opgeven wil nog niet zeggen dat het niet goed was. In ieder geval, het was een experimentje om te zien wat je kan doen.

Waarschijnlijk ga ik gewoon over op Xubuntu mettertijd, al dan niet aangepast. Ik heb het Gnome-bureaublad geïnstalleerd, maar ben er nog niet zo gecharmeerd van. Moet er nog eens serieus naar kijken.

Mark
« Laatst bewerkt op: 2017/04/24, 19:54:17 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline h2o

  • Lid
Re: Xubuntu eruit laten zien als Unity
« Reactie #16 Gepost op: 2017/04/25, 08:18:31 »
Ik heb afgekeken bij MX-16, dat is een Debian systeem met Mepis en AntiX zaken erin op een XFCE desktop. MX-16 gebruikt Whisker menu, daarmee kun je programma's zoeken en wel heel snel ook. Dat staat bij MX-16 links onderin. MX-16 gebruikt maar één taakbalk, links verticaal.
Verder gebruikt MX-16 Orage clock bovenin. De rest kun je zelf aanpassen. Het werkt heel overzichtelijk. Mijn Debian laptops en werkplek draaien nu prima met zo'n MX-16 uiterlijk.

Hier een schermfoto van MX-16:
http://i1-news.softpedia-static.com/images/news2/debian-based-antix-mx-16-metamorphosis-released-ships-without-systemd-510984-2.jpg
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu eruit laten zien als Unity
« Reactie #17 Gepost op: 2017/04/25, 12:00:46 »
Nu herhaal je de bovenste balk onderin, en herhaal je het menu in de vier hoeken. Zou ik normaal niet doen, maar het werkt wellicht wel goed in dit geval, waar je veel "screen real estate" hebt.
De menu's aan de rechterkant zijn de "standaard" menu's, handig om iets uit te leggen, maar ik gebruik ze verder nauwelijks.
De menu's aan de linker kant zijn de "oude" menu's, die vind ik prettiger (=eigenwijs).
De beide horizontale balken zijn bijna gelijk, maar hier knutsel ik vaak aan een balk, om iemand te helpen, er blijft dan altijd een "werkbare" balk over :lol:
Ook zijn de klokken hier voorzien van dag, maand, jaar en seconden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.