Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu: Wifi werkt niet  (gelezen 1671 keer)

Offline zooker1

  • Lid
Kubuntu: Wifi werkt niet
« Gepost op: 2010/01/11, 00:33:26 »
Vandaag heb ik op een 'oude' laptop Kubuntu 9.10 geïnstalleerd.
Bedraad internet gaat prima, maar ik krijg mijn wifi niet aan de praat.

Bij 'Hardwarestuurprogramma's' krijg ik de onderstaande melding:

The SmartLink modem daemon is the application part of thedriver for recent modems produced by Smart Link Ltd.

This package replaces (along with hardware access drivers) the olddriver generation (2.7.x) which consisted of kernel modules only.

It needs a kernel driver to access the hardware. This can be eitherrecent ALSA (shipped with a newer kernel (>=2.6.4) with Alsa supportand intel8x0m module) which is sufficient for basic operation anddata/Internet connection, or the SmartLink kernel driver which isprovided by separate packages which you can build using the source fromthe sl-modem-source package.

Dit stuurprogramma maakt het mogelijk om een groot aantal softwaremodems te gebruiken, zoals die in laptops.

Als dit stuurprogramma niet ingeschakeld is, kunt u uw modem niet gebruiken.


Sinds ik  het sl-modem-source pakket heb geïnstalleerd geeft hij wel aan dat het stuurprogramma is geactiveerden in gebruik is.

Ik kom niet verder. Wie heeft er raad?

(overigens: kan je hier op dit forum wel terecht met vragen over Kubuntu?)
Met MS-Dos kon ik lezen, schrijven en rekenen * Met windows 3.1 kon ik lezen en schrijven * Met windows 95 kon ik lezen * Vanaf XP kon ik helemaal niks meer * Ubuntu is weer leuk

Offline ruujan

  • Lid
Re: Kubuntu: Wifi werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/14, 18:51:31 »
Natuurlijk kun je hier ook terecht voor Kubuntu, da's tenslotte de beste ;) ;) :evil:

Maar als ik dat verhaal zo lees, gaat dat meer over een modem dan over een WLAN-adapter. Wat voor laptop heb je?

Offline track

  • Lid
Re: Kubuntu: Wifi werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/16, 22:42:42 »
Hoi Zooker,

als bij jou bekabeld netwerk wél en draadloos niet werkt denk ik ook dat je er een wlan-chip in hebt zitten
die niet "out-of-the-box" werkt.  Dat gebeurt nu en dan, met name ook bij Uby 9.10 .

Wat is jouw wlan-toestel dan ?   is het een interne, een pcmcia of een usb-ding ?

Als je het zelf niet precies weet, wil je dan de  [Toepassingen] - hulpmiddelen - terminal  openen
en deze twee commando's uitvoeren om de gegevens vanuit het perspectief van uby te tonen:
lspci
lsusb
en het resultaat hier posten ?   
Vanuit die gegevens is in ieder geval duidelijk te zien welk wlan-toestel je hebt.

track