Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dagelijkse error tijdens opstarten Ubuntu16.04  (gelezen 422 keer)

Offline noclaim

  • Lid
Dagelijkse error tijdens opstarten Ubuntu16.04
« Gepost op: 2016/07/08, 18:44:04 »
Ik ben onlangs overgestapt van windows (wie niet  :) ) naar Ubuntu. Tenminste dat wil zeggen dat ik nu een dualboot systeem heb met Ubuntu als primary OS.

Nu heb ik al een paar maanden probleemloos gedraaid, maar sinds een week of 2 a 3 heb ik dagelijks bij opstarten een error melding (unity error).
Nu probeer ik te trouble shooten, maar ben in de wereld van ubuntu een redelijke newbie (ik probeer het zo nu en dan en besluit dan vaak toch weer terug te gaan naar Windows..waarom?? meer dummy proof denk ik

Nu wil ik echter dit niet doen en hoop dat jullie me kunnen helpen bij de oplossing van dit irritante probleem.
Kan iemand mij de juiste richting op duwen?

Offline Gamer

  • Lid
Re: Dagelijkse error tijdens opstarten Ubuntu16.04
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/08, 19:25:51 »
Kan je ook even de fout / error melding hier plaatsen.
Als het te kort op het scherm staat. Kan je ook even proberen een foto te maken.

Re: Dagelijkse error tijdens opstarten Ubuntu16.04
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/08, 21:51:21 »
de goeie richting opduwend kan als volgt:

1) probeer zoveel mogelijk (kort en bondig) de gegevens over die error hier te vermelden;
2) met welk een computer werk je ... desktop of laptop én kan je Ubuntu doorstarten en ook Windows doorstarten?
3) open een terminal (in Ubuntu) en geef volgend commando in :  lscpu .  Zie voorbeeld.  >> Terminal nog niet sluiten ...
Zet dit hier, in jou bericht tussen 'codetags' (klik op het # hierboven, geef 2 spaties ... ga terug naar de terminal, selecteer de tekst --'kopieer' --, kom terug naar jou tekstbericht en -- 'plak' -- dit tussen de |  [code] [/color](op het verticale streepje gaan staan en 'plak'.
Post dit samen, met de andere gegevens, in jou bericht hier op het forum.

Voorbeeld van de replay, van de terminal, van mijn systeem:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[code] [.................@localhost ~]$ lscpu
Architectuur:          x86_64
CPU-modus(sen):        32-bit, 64-bit
Bytevolgorde:          Little Endian
CPU('s):               2
Online CPU('s)-lijst:  0,1
Draden per kern:       1
Kern(en) per voet:     2
CPU-voet(en):          1
Producent-ID:          GenuineIntel
CPU-familie:           6
Model:                 15
Model name:            Intel(R) Core(TM)2 CPU          6320  @ 1.86GHz
Stepping:              6
CPU-frequentie (MHz):  1600.000                             
CPU max MHz:           1867,0000                           
CPU min MHz:           1600,0000                           
BogoMIPS:              3734.17                             
Virtualisatie:         VT-x                                 
L1d-cache:             32K
L1i-cache:             32K
L2-cache:              4096K
Flags:                 fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe syscall nx lm constant_tsc arch_perfmon pebs bts rep_good nopl aperfmperf pni dtes64 monitor ds_cpl vmx est tm2 ssse3 cx16 xtpr pdcm lahf_lm dtherm tpr_shadow
[................@localhost ~]$
« Laatst bewerkt op: 2016/07/08, 22:09:39 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline noclaim

  • Lid
Re: Dagelijkse error tijdens opstarten Ubuntu16.04
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/08, 22:23:41 »
Tijdens opstarten Windows10 geen probleem.
Tijdens opstarten Ubuntu 16.04 wel een probleem (unity-settings-deamon)

Ik werk met een zelfknutsel PC.

Wat ik merk is dat mijn muis aanwijzer niet gelijk een pijltje wordt, maar een kruis blijft. Totdat de error zich heeft voorgedaan of na verloop van tijd dit automatisch zich 'herstelt'.
Ook wordt het beeld nog eenmaal zwart om vervolgens probleemloos door te werken.
Er hebben zich geen bios updates of aanpassingen voorgedaan, dus ik zoek het niet in de bios.
De video kaart is een nVidia GT730

muis/keyboard zijn beide van Logitech en middels een unifying connector verbonden. Ik had eerst Solaar geinstalleerd, maar deze heb ik verwijderd aanzien ik eerst vermoedde dat het probleem hier zat (Solaar gaf ongeveer gelijk met de eerste error on boot de melding dat muis en kb niet connected waren en dat ik ze opnieuw moest aanmelden of de unifying moest verwijderen en opnieuw plaatsen)

......@........-All-Series:~$ lscpu
Architecture:          x86_64
CPU-modus(sen):        32-bit, 64-bit
Byte Order:            Little Endian
CPU(s):                4
On-line CPU(s) list:   0-3
Draden per kern:       1
Kern(en) per voet:     4
Socket(s):             1
NUMA-node(s):          1
Producent-ID:          GenuineIntel
CPU-familie:           6
Model:                 60
Model name:            Intel(R) Core(TM) i5-4460  CPU @ 3.20GHz
Stepping:              3
CPU-frequentie (MHz):  3200.000
CPU max MHz:           3400,0000
CPU min MHz:           800,0000
BogoMIPS:              6385.25
Virtualisatie:         VT-x
L1d-cache:             32K
L1i-cache:             32K
L2-cache:              256K
L3-cache:              6144K
NUMA node0 CPU(s):     0-3
Flags:                 fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe syscall nx pdpe1gb rdtscp lm constant_tsc arch_perfmon pebs bts rep_good nopl xtopology nonstop_tsc aperfmperf eagerfpu pni pclmulqdq dtes64 monitor ds_cpl vmx est tm2 ssse3 sdbg fma cx16 xtpr pdcm pcid sse4_1 sse4_2 x2apic movbe popcnt tsc_deadline_timer aes xsave avx f16c rdrand lahf_lm abm epb tpr_shadow vnmi flexpriority ept vpid fsgsbase tsc_adjust bmi1 avx2 smep bmi2 erms invpcid xsaveopt dtherm ida arat pln pts
« Laatst bewerkt op: 2016/07/08, 22:28:19 door noclaim »

Re: Dagelijkse error tijdens opstarten Ubuntu16.04
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/09, 10:33:21 »
@ noclaim,

Ik denk dat het probleem zit bij die installatie van Solaar. Had je beter niet gedaan.
De koppeling van toetsenbord en muis verlopen eigenlijk automatisch wanneer je een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' installeert, m.a.w. : het gebeurt automatisch. Er wordt, tijdens de voorbereiding van de installatie gezocht op alle aanwezige apparaten, drivers enz....zodat je achteraf geen problemen ondervindt. Soms, ...en dat is meestal heel uitzonderlijk, moet je extra pakketten of PPA's installeren. Wees daar echter, uiterst voorzichtig mee. Zie ook de mening van Pjotr daaromtrent.

Na de installatie van een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' zou het aankoppelen of mounten van een extern apparaat, in principe, ook automatisch moeten verlopen... soms niet, en dan moet je de terminal gebruiken om het te kunnen 'mounten'.
Je leest...een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' gebruiken en manipuleren gaat niet zonder slag of stoot, de mouwen moeten worden opgestroopt, ...het werkt heel anders dan Windows. Even een paar maanden 'kwaad werk en inleren' en dan wordt het vanzelfsprekend...

Daar zit hem ook het verschil met de Mandriva- derivaten --> dit zijn "rolling-releases" en hebben ook heel veel 'oude' drivers aan boord, zodat zelfs heel oude configuraties kunnen draaien op/met dit soort  'Linux-gestuurde besturingssysteem'.

(Dit is een foutje die iedere ex-Windows-gebruiker maakt bij de overstap naar een installatie én gebruiken van een 'Linux-gestuurd besturingssysteem'.
Prent het goed in je hoofd: Ubuntu, LinuxMint, openSUSE, PCLinuxOS, ... is géén Windows! Het werkt ánders. Je moet je opnieuw 'inleren'.)

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/09, 10:44:53 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dagelijkse error tijdens opstarten Ubuntu16.04
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/09, 10:46:24 »
Ook ik denk dat het mogelijk aan dat Solaar ligt.... Een andere verdachte is dat verloopstuk "unifying connector".

Wat doet Ubuntu als je muis en toetsenbord direct aansluit, zonder dat verloopstuk?

Re: Dagelijkse error tijdens opstarten Ubuntu16.04
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/09, 15:19:25 »
Unifying is geen verloopstukje maar een ontvangertje waarmee je je toetsenbord en muis draadloos kunt verbinden.
Met 1 unifying ontvanger kan je maximaal 6 apparaten verbinden.
Om storingen en andere ruis te voorkomen kan je het beste, indien mogelijk, de ontvanger aan de voorkant van de PC in een USB poort steken. 

Voor verdere info http://www.logitech.com/nl-nl/promotions/6072

Een handig hulpmiddel is hierbij het programma Solaar.
Je kan van beide zien of ze zijn verbonden en je kan tevens de batterij status zien.

Zelf ben ik al jaren een tevreden gebruiker van Unify i.c.m. Solaar.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/09, 15:23:10 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Dagelijkse error tijdens opstarten Ubuntu16.04
« Reactie #7 Gepost op: 2016/07/09, 19:52:21 »
@ maasnet,

bedankt voor de toelichting in verband met Solaar en de unifying ontvanger (receiver).
Ik heb ook zo'n ontvanger in gebruik, maar dan alleen voor mijn toetsenbord -- de muis heb ik er niet aangekoppeld of er mee verbonden ...had daar problemen mee --werk nu met een bedrade muis.

Weer iets bij geleerd.

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/09, 19:58:41 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline noclaim

  • Lid
Re: Dagelijkse error tijdens opstarten Ubuntu16.04
« Reactie #8 Gepost op: 2016/07/10, 09:22:28 »
vanochtend weer zo'n mooi splash screen :-(
Er is in Ubuntu 16.04 helaas een interne fout opgetreden

ExecutablePath: /usr/lib/unity-settings-daemon/unity-settings-daemon
Package: unity-settings-daemon 15.04.1+16.04.20160209-0ubuntu2
Problemtype: Crash
Title:  unity-settings-daemon crashed with SIGSEGV in up_exported_daemon_get_lid_is_closed()
Architecture: amd64
CoreDump: (binaire gegevens)
CrashCounter: 1
CurrenDesktop: Unity
etc, etc (in welk log bestand worden deze errors geplaatst? knip/plak maakt het dan makkelijk dan over typen :-)


Offline vanadium

  • Lid
Re: Dagelijkse error tijdens opstarten Ubuntu16.04
« Reactie #9 Gepost op: 2016/07/10, 09:39:07 »
Dit is een rapportering van een interne systeemfout, die voor de eindgebruiker dikwijls niet veel belang heeft. Je kan die meldingen afzetten door in het configuratiebestand /etc/default/apport de lijn enabled=1 te wijzigen naar enabled=0.

Offline noclaim

  • Lid
Re: Dagelijkse error tijdens opstarten Ubuntu16.04
« Reactie #10 Gepost op: 2016/07/10, 09:41:22 »
Maar een fout is een fout.... toch? en kan en moet verholpen worden.... lijkt mij (ik wil niet overgaan tot een herinstallatie :-) )

Offline vanadium

  • Lid
Re: Dagelijkse error tijdens opstarten Ubuntu16.04
« Reactie #11 Gepost op: 2016/07/10, 09:51:17 »
Als jij systeemontwikkelaar bent, dan geven die apport rapporten gedetailleerde omstandigheden over de omstandigheden van de crash. Veel crashes zijn echter moeilijk reproduceerbaar, en zeer vele van die crashrapporten blijven bij de linuxontwikkelaars dan ook onopgelost liggen. Denk nu niet dat het bij Windows of Apple anders is: besturingssysteem, software, steeds andere hardware: het is een complex geheel waardoor het zeer normaal is dat processen crashen.

Apport is nuttig voor ontwikkelaars om in geval van een crash gedetailleerde informatie te hebben over de omstandigheden. Het is zinvol dit aan te zetten tijdens de ontwikkeling. Op die wijze komt veel informatie van de testgebruikers naar de ontwikkelaars, en is er veel informatie om de meest voorkomende en kritische crashes te onderzoeken en te verhelpen. Om een voor mij minder duidelijke  reden werd apport in recente Ubuntu versies standaard aangezet. Zo blijven er veel foutberichten binnen komen, maar hoe stabieler het product, hoe unieker en minder reproduceerbaar die incidenten worden.