Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode  (gelezen 16635 keer)

Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Gepost op: 2011/05/11, 07:26:30 »
Tja, missers...
Ik ga er vanuit dat geen enkele distro bestaat waar jezelf niet iets aan zou willen veranderen of anders zou willen zien. Unity is niet mijn ding, dat heeft er meer mee te maken dat ik Compiz een overbodige vreter vind. Maar dat is slechts mijn mening. Maar goed, niets staat mij in de weg om zelf te sleutelen aan Ubuntu en een desktop te maken naar mijn eigen smaak. Dat valt bij andere besturingssystemen nog te bezien.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/12, 17:49:44 door asphyxia »
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/11, 08:51:06 »
@Theo +1, maar helaas is de blokkendoosmethode (zoals jij het mooi zegt) niet voor iedereen 'bereikbaar' ; er zijn te weinig info's over.

Professioneel gezien moet je alles uittesten, en tot hier toe is een 'volwaardig' systeem bij ons (Wine + toegangscontrolesysteem) met een rolling release van Debian een schot in de roos ! (De parallel met 10.04 is ook zeer goed en stabiel)

Het is nog afwegen, maar zó onstabiel is een rolling release nu ook weer niet; hangt wel wat af wat je er precies mee doet denk ik.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

DarkEra

  • Gast
Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/11, 10:00:23 »
Debian Rolling Release? Die is er nog niet volgens mij tenzij je zelf de source list aanpast en deze omzet naar de huidige testing Wheezy of unstable Sid. Dan nog is het geen volwaardige rolling release maar gewoon testing of unstable.

Of je draait LMDE maar ook hier betreft het geen volwaardige rolling release daar deze op Debian testing gebaseerd is.


Info over een blokkendoos installatie kan men hier op het forum vinden al is deze misschien "out of date" denk ik en elders op het net (zelf een beetje zoeken en moeite voor doen).

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuBlokkendoos

Te weinig info kan er niet zijn imho.

Van Debian kan ik een cli installatie doen en voeg daar dan later: xorg gnome-session gnome-panel gdm3 metacity gnome-terminal network-manager-gnome aan toe voor een minimale Gnome installatie.

Daarna ga ik verder met het verfijnen van het thema, de iconen en haal ik de programma's binnen die ik wil. Dit kan ook met XFCE, KDE, LXDE etc.
SteefUitHeerlen had laatst een PDF in de etalage geplaatst hoe een minimale Debian insallatie te maken met openbox.

Dit is ook allemaal mogelijk onder Ubuntu. Misschien dat er mensen zijn die dit op zouden willen pakken om de blokkendoos tutorial te updaten of een nieuwe te maken?

« Laatst bewerkt op: 2011/05/11, 10:09:09 door DarkEra »

Offline Felix

  • Lid
    • Ubuntu Apeldoorn
Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/11, 12:41:24 »
Tja, missers...
Ik ga er vanuit dat geen enkele distro bestaat waar jezelf niet iets aan zou willen veranderen of anders zou willen zien. Unity is niet mijn ding, dat heeft er meer mee te maken dat ik Compiz een overbodige vreter vind. Maar dat is slechts mijn mening. Maar goed, niets staat mij in de weg om zelf te sleutelen aan Ubuntu en een desktop te maken naar mijn eigen smaak. Dat valt bij andere besturingssystemen nog te bezien.


Eindelijk eens iemand die z'n grijze massa eens gebruikt in zijn bovenkamer!  ;D
The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }[

Ook te volgen via Twitter
Of via Facebook

Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/11, 13:09:07 »
@DarkEra: +1 maar ik meen dat de uitleg toch te summier is (alhoewel).

Ook in de zin van dualboots meen ik dat de uitleg (voor beginners) of te moeilijk is, of te weinig van inhoud.

We hebben nog veel te doen met Ubuntu ! (Daarom ben ik nu bezig met de vertaling van sommige progjes al in de eerste plaats)

Dat maakt het ook zo leuk.

B.t.w. Socialdefect (een forumlid) heeft een complete howto gemaakt voor een rolling release met Debian. Het staat nu te draaien op een testsysteem en we kijken halsreikend uit naar de resultaten ervan ! Onstabiel, tja, je kan ook een LTS versie onstabiel maken door er dingen mee te doen naar je noden.

Linux is a learning curve for everyone I supose.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

DarkEra

  • Gast
Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/11, 13:51:09 »
Citaat
B.t.w. Socialdefect (een forumlid) heeft een complete howto gemaakt voor een rolling release met Debian. Het staat nu te draaien op een testsysteem en we kijken halsreikend uit naar de resultaten ervan !

Dank je voor de uitleg beste Joris, ik was al aan het zoeken geslagen om het eerlijk te zeggen.  :D

Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/11, 15:23:34 »
@DarEra: Je kunt ook Debian naar Experimental schakelen, dan heb je wel rolling release aangezien de Experimental-versie meteen alle nieuwe dingen binnenkrijgt (op enkele DE's na).

Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/11, 17:58:14 »
Dit is ook allemaal mogelijk onder Ubuntu. Misschien dat er mensen zijn die dit op zouden willen pakken om de blokkendoos tutorial te updaten of een nieuwe te maken?

Ik loop al een poosje met het idee om een eenvoudig pagina op te zetten met verschillende blokkendoos methodes. Er bestaan nogal wat window-managers, met elk zijn eigenaardigheden. :)
Ook voor degene die de terminalgebruik  liever tot het minimum beperken, kan het vrij simpel.
Bijvoorbeeld de CLI installatie doorlopen, vervolgens xorg, windowmanager en synaptic installeren.
Na het opstarten met 'startx' kun je in een terminal 'sudo synaptic' intikken om vervolgens alle andere programma's te installeren.
Misschien is deze methode wel wenselijk, omdat iedereen zo zijn eigen wensen heeft.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline heir4c

  • Lid
Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/11, 19:17:20 »
Er is genoeg te vinden op het forum over de blokkendoos.
Zoek eens onder: minimal ubuntu (en via de link "geavanceerd zoeken" tik je de naam Woteb in het rechterzoekveld in.
Dan vind je dit bijvoorbeeld:

http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/de-alternatieven-%28icewm-fluxbox-window-maker-e17-en-dergelijke%29-op-ubuntu/

Met daarin dit bericht waar veel linken staan naar het oorspronkelijke topic over minimal ubuntu met de drie delen van Woteb (een beetje out of date misschien maar toch nog interessant om te lezen):
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/de-alternatieven-%28icewm-fluxbox-window-maker-e17-en-dergelijke%29-op-ubuntu/msg347574/#msg347574

Veel leesplezier!
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/11, 19:27:02 »
Voor de mensen die het tweaken van Unity een minpunt vinden: http://www.omgubuntu.co.uk/2011/05/gunity-app-lets-you-tweak-the-unity-desktop/

Offline emiel1976

  • Lid
Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/11, 19:33:06 »
Voor de mensen die het tweaken van Unity een minpunt vinden: http://www.omgubuntu.co.uk/2011/05/gunity-app-lets-you-tweak-the-unity-desktop/

Dat is wat al in compiz zit en wat je al in kunt stellen.
Het geen wat men wil tweaken kan nu nog niet maar dat komt nog en hopelijk word het zoals Gnome 2.
Maar we zien wel.

heeft wel het voordeel dat je nu niet meer in compiz hoeft te zitten werken.

Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/11, 21:49:24 »
Er is genoeg te vinden op het forum over de blokkendoos.
Zoek eens onder: minimal ubuntu (en via de link "geavanceerd zoeken" tik je de naam Woteb in het rechterzoekveld in.

---> Knip

Ik weet het, Woteb heeft goed werk geleverd. :)
Maar er is in de loop der tijd wat veranderd, pakketten zijn verdwenen (bmpanel bijvoorbeeld) of van naam veranderd. Ook zijn er tal van andere programma's verschenen die ideaal zijn voor een lichtgewicht configuratie (lxpanel, pcmanfm om maar een paar te noemen). Bovendien zouden er ook meer window-managers toegevoegd kunnen worden. Kortom ideeën genoeg...
 
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline MKe

  • Lid
Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/12, 16:30:39 »
Ik ben zeer geinteresseerd in zo'n uitleg, Theo. De ander info is idd best wel verouderd.

DarkEra

  • Gast
Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/12, 16:36:25 »
Dit is ook allemaal mogelijk onder Ubuntu. Misschien dat er mensen zijn die dit op zouden willen pakken om de blokkendoos tutorial te updaten of een nieuwe te maken?

Ik loop al een poosje met het idee om een eenvoudig pagina op te zetten met verschillende blokkendoos methodes. Er bestaan nogal wat window-managers, met elk zijn eigenaardigheden. :)
Ook voor degene die de terminalgebruik  liever tot het minimum beperken, kan het vrij simpel.
Bijvoorbeeld de CLI installatie doorlopen, vervolgens xorg, windowmanager en synaptic installeren.
Na het opstarten met 'startx' kun je in een terminal 'sudo synaptic' intikken om vervolgens alle andere programma's te installeren.
Misschien is deze methode wel wenselijk, omdat iedereen zo zijn eigen wensen heeft.


Waarom niet? Lijkt me een zeer goed idee. Zelf ben ik ook wat aan het experimenteren geweest een tijdje terug aangaande een blokkendoos installatie met bijvoorbeeld Debian en Ubuntu. Maar eerlijk gezegd ging er her en der wat mis met Ubuntu bij mij waardoor ik het afhaakte.

Een pagina met het opzetten van verschillende blokkendoos methodes zou van harte welkom zijn en ik denk niet alleen van mijn kant. :)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/12, 16:51:24 »
Ik loop al een poosje met het idee om een eenvoudig pagina op te zetten met verschillende blokkendoos methodes. Er bestaan nogal wat window-managers, met elk zijn eigenaardigheden. :)

Dat lijkt me een uitstekend iniatief, Theo  ;) Ik denk dat velen daarin geinteresseerd zullen zijn.
Ik kan je niet echt helpen met het opzetten ervan (daarvoor te weinig thuis in de materie), maar ik kan het wel voor je op de wiki (laten) zetten.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/12, 17:37:07 »

Dat lijkt me een uitstekend iniatief, Theo  ;) Ik denk dat velen daarin geinteresseerd zullen zijn.
Ik kan je niet echt helpen met het opzetten ervan (daarvoor te weinig thuis in de materie), maar ik kan het wel voor je op de wiki (laten) zetten.

Bij deze ga ik aankomende dagen aan de slag met een aantal blokkendozen.
Voor het gemak gebruik ik de 10.04.2 LTS versie, anders kan ik over een aantal maanden de boel updaten en zeker wanneer je meerdere window-managers ga beschrijven (zoals de bedoeling is) kan dat nogal een werkje zijn.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #16 Gepost op: 2011/05/12, 17:55:38 »
Dit gedeelte is afgesplitst van het oorspronkelijke topic.
Dat boven de bovenstaande posts de oorspronkelijke titel nog staat, heeft met de cache-oplag van de forumsoftware te maken.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/12, 17:58:08 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #17 Gepost op: 2011/05/12, 19:05:38 »
Dit gedeelte is afgesplitst van het oorspronkelijke topic.
Dat boven de bovenstaande posts de oorspronkelijke titel nog staat, heeft met de cache-oplag van de forumsoftware te maken.

Inmiddels ben ik al bezig.
Ik maak een basis-installatie, dit wijkt niet veel af van de bestaande blokkendoos.
Daarna komen de verschillende Window Managers apart aan bod (PekWM, OpenBox, FluxBox en FVWM-Crystal om er een paar te noemen).
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #18 Gepost op: 2011/05/12, 20:24:07 »
En E17. E17 is de lichtste die ook nog eens het mooiste is. E17 kan al supersnel draaien met 128 MB RAM. Is ook wel de makkelijkste, maar OpenBox kan in principe ook.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #19 Gepost op: 2011/05/12, 20:31:08 »
En E17. E17 is de lichtste die ook nog eens het mooiste is. E17 kan al supersnel draaien met 128 MB RAM. Is ook wel de makkelijkste, maar OpenBox kan in principe ook.

Ik zou nog even wachten tot eind augustus met E17.... :)

Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen is op 28 februari 2011 gestart met grote onderhoudswerken op de E17 tussen het klaverblad in Zwijnaarde en het op- en afrittencomplex in Deinze. Liefst 11 kilometer snelweg krijgt in beide richtingen een nieuw wegdek. De ingreep duurt tot eind augustus en kost 32,8 miljoen euro.

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #20 Gepost op: 2011/05/12, 20:35:09 »
Flauw XD

Maar wel toevallig, want rond juli/augustus komt ook E17 Final uit :D

Offline h2o

  • Lid
Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #21 Gepost op: 2011/05/12, 22:18:52 »
Een blokkendoos installatie is in principe hetzelfde als een Debian core installatie. Gewoon de netinstall uitvoeren en geen enkel pakket installeren. Dan vanaf de cli alleen xorg, gdm (of gdm3), en dan wat basispakketten waaronder eventueel synaptic en een windowmanager.
That's all. Als je dan lxde installeert heb je automatisch openbox erop staan en kun je van daaruit je systeem zelf opbouwen.
Aangezien LXDE en Openbox zeer weinig schijfruimte innemen is het voor een wat ouder systeem goed te gebruiken.
Later kun je dan Fluxbox of een andere Windowmanager (bijv. IceWM) gebruiken, of XFCE (pakket heet xfce4 + xfce4-goodies, voor 4,6. XFCE 4.8 heeft nog geen goodies).

Wil je internetten en e-mailen, dan kun je via Synaptic (of via de terminal/cli) Firefox/Iceweasel en Thunderbird/Icedove installeren.
Belangrijk is wel dat je eerst een basisondergrond installeert. Als dat duidelijk is gedocumenteerd dan kun je overgaan tot de goede uitleg van wat je er daarna op kunt zetten. Maar eerst die basis.
Losse Windowmanagers is wel leuk, maar vraagt veel doorzettingsvermogen. LXDE is echt voor de minder geoefenden de beste oplossing omdat je dan meteen een DE hebt + een goede bestandsbeheerder en een goed doordacht menu. Plus dat het op de lichte basis van Openbox draait.
Zelf draai ik met XFCE 4.6 (Debian Squeeze) of Openbox met wat LXDE pakketjes als lxterminal, lxpanel en lxappearance waarmee je Openbox goed kunt beheren.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #22 Gepost op: 2011/05/12, 23:49:37 »
En E17. E17 is de lichtste die ook nog eens het mooiste is. E17 kan al supersnel draaien met 128 MB RAM. Is ook wel de makkelijkste, maar OpenBox kan in principe ook.

Bijna alles is mooi te maken.
Een simpele OpenBox installatie is op te leuken met panels, dock, (gtk2+) thema's en xcompmgr.
Ook dan gebruikt het niet veel.
Maar ik zal er eens naar kijken (E17), ik heb Bodhi vluchtig gezien en mijn eerdere ervaringen met E17 zijn niet echt om over naar huis te schrijven (instabiel).
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #23 Gepost op: 2011/05/13, 00:35:59 »
Bedoel alleen dat E17 al mooi is en ondertussen nog lichtgewicht; bij OpenBox moet je dat zelf regelen. Natuurlijk heeft dat laatste ook zijn voordelen :)

Maar E17 is verbeterd hoor :) De Core is inmiddels stabiel en de window manager bijna (tenminste, qua release dan).

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #24 Gepost op: 2011/05/13, 08:35:48 »
Ik lees net dit draadje met grote belangstelling, en als er een officiële opzet komt wil ik graag meehelpen. 'Mijn documentatie' wordt binnenkort nog bijgewerkt(ik zit nu in Rome) en zal dan hopelijk van pas kunnen komen.

Los van het mooi of lelijk - die mening is niet per definitie iedereen toegedaan - zou ik alle opties in een tutorial meenemen; verschillende DE's, panelen etc.

Mijn twee centen. :)